• No results found

MINTA AMPOEN DARI HOEKOEMAN SEBAB MENERBITKEN BOEKOE JANG IIDA SOPAN,

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 97-100)

Dipersembahken kahadepan Zijne Excellentie Gouverneur Generaal

Hindia Nederland di Buitenzorg.

173

Dengen hormat, jang bertanda tangan di bawah ini ber-nama Poei Eng Llao, pakerdjaän dagang, tinggal di Pintoe Besar, Batavia ;

bahoewa lantaran dipersalahken menjitak dan mendjoeal boekoe tlerita bahasa Malajoe jang melanggar kasopanan.

pada 3\ October 1923 oleh Landraad Datavia telah didja-token hoekoeman doea boelan pendjara;

bahoewa lantaran merasa jang hoekoeman itoe ada ter-laloe berat, hamba telah teeken appel atas itoe poetoesan,

, I

dan pada 4 Januari 1924, ol eh Raad van Justitie Batavia hoekoeman itoe diroba djadi hoekoeman denda oewang besarnja f 2000.-, jang djikaloe tiada dibajar aken diganti dengen hoekeeman pendjara anam boelan;

bahoewa sadari berdagang, hamba belon sekali perna tersangkoet perkara pada Politie atawa Justitie, dan baroe ini satoe kali lantarao koerang peogartian prihal karaogao, soeda kena melanggar atoeran dan mendapet itoe hoekoeman ;

174 REKEST-REKEST BOEAT PERMINTA'AN bahoewa tentoe sekali bakal mendatengken kasoesahan besar pada hamba. dj:kaloe hoekoeman itoe aken didjalan-ken, samantara boeat membajar dendaän terseboet jang begitoe besór. ada dirasa amat herat dan tiada ada kamam-poean;

bahoewa lantaran hal-hal jar.g tersebol':t di atas dan perdagangan poen tiada besar, hamba moehoen Sri Padoeka ampoenja kaädilan dan kamoerahan hati boeat membri am-poen atawa dendaän terseboet dikoerangken begitoe ketjil sabolehnja, soepaja hamba ada mempoenjai kamampoean boeat membajar loenas.

Jang amat renda:

W.g. POEl ENG LlAN.

Bafavia, 24 IOn/lOri 1924

KATERANGAN:

Rekest ini moest! toelis di atas zegel f 1.50. kamoedian teroes kirim pada Sri Padoeka Gouverneur Generaal di Buitenzorg.

Sebab poetoe~annja pengadilan pertama jang mendjatoken hoekoeman doea boelan pendjara. telah diteeken appel, maka boeat kasi masoek gratie dari vonnis jang dikaloearken oleh Raad van Justitie, permoehoenan ini boleh dikirim langsoeng.

den gen tida oesah serahken lagi pada pengadilan jang ter-seboet blakangan.

Tapi kaloe maoe lantas masoek gratie zonder diappel lagi. atoeran !ebi djaoe boleh pereksa katerangannja laen-laen rekest boeat ini maksoed, jang termoeat di sebla depan

Tjonto di atas ada satoe duplicaat jang nama sadjatinja soeda diroba dan permoehoenan ini telah katrima oleh G.G.

dimana denda terseboet telah dikoerangin saparonja.

AM POEN DAR! HOEI(OEMAN.

Rek est No. 83.

MINTA AMPOEN DAR I HOEKOEMAN SEBAB MENDJOEAL MINOEMAN KERAS DENGEN

ZONDER !DJIN.

Disampeken kahadepan

Sri Padoeka Toean Besar Gouverneur Generaal d"ri Hindia Nederland

di Buitenzorg.

175

. Adapoen jang bertanda tangan di bawah ini bernama

~~ d T;k BHen~, p,akerdja'an dagang. tinggal di Tanalapang o ~. atavla, Jang lantaran dalem waroengnja kadapatan mendJoeal arak obat entjeran, oleh politie telah dibikin proces-verbaal : dan pengadilan Landraad jang mameriksa ini perkara pada?6 Augustus 1932. telah djatoken hoekoeman satoe bo I

pendJara : e an

. . Adapoen dalem hamba poenja waroeng sabetoelnja tjoema

~ldJoeal sadja nasi dan laen-Iaen barang makanan. sekal-kali tl~da ada didjoeal arak atawa laen·laen minoeman keras; tapi dl tanggal 14 Juni 1932 waktoe malem, salagi hamba minoem a.rak obat, ada dateng bersantap doea orang Tionghoa jang

~ada dlkenal, dengen minta dibagi boeat saorangnja satoe atawa oea gelas dari arak terseboet;

Adapoen perminta'an itoe hamba tiada brani loeloesken

ker~a

dalem itoe

waro~ng

memang tiada didagangin arak, baek entJer~n atawa botoliln. sedeng jang ada tjoema boeat diminoem sendm; tapi de.ngen memaksa orang itoe minta djoega dibagi den?en membaJar harganja. jang katanja hendak diminoem sa-bag! obat aken mengangeti peroet:

_17_6 _ _ R_EKEST-REKEST BOEAT PERMINTA'AN

Adapoen lantaran koeatir orang itoe djadi koerang se-nang kaloe perl7linta'annja janJ begitoe sanget tiada diloeloes-ken, bamba lantas briken djoega boeat saorangnja doea gel as keljil, jang barganja poen direken dengen liada mengambil kaoentoengan, jaitoe: per gelas sapoeloeh cent;

Adapoen orang inl doea-doea njatalah ada recherche, ker-na sahabis ham ba trima harganja itoe ampat gelas arak, marika lanlas perkenalken siapa dirinja dan laloe bikini procesverbaal.

dalem mana bamba dipersalahken telah djoeal minoeman ke-ras den gen zonder idjin ,

Adapoen koetika 21 Augustus 1932 wakoe perkara ini dipreksa oleh Landraad Betawi, boeat itoe kesalahan hamba telah didjatoken boekoeman seperti terseboet di atas, jang de-ngen ini bamba moeho~n Sri Padoeka ampoenja ka'adilan dan kemoerahan hati boeat memberi ampoen, jang dengen harepan besar hamba pertjaja permoehoenan ini nanti dikaboelken.

Dengen sagala hormat : W.g. SIM TEK HENG.

Balavia 2 September 1932.

KATERANGAN

Rekest ini moesti toelis di atas zegel f 1.50, dan sabelonnja Iiwat dari tempo jang ditetepken, ha roes dianterin pada Grif-fieor dari pengadilan terscboet, soepaja diserahken pada hakim jang membri poetoesan boeat ditaroken advies di bawahnja ini permoehoenan, dari sitoe kamoedian nanti dikirim pada Zijne Excellentie di Bogor.

Tempo jang dibriken boeat berpikir, jaitoe: apa maoe appel atawa masoek gratie, bia~anja satoe minggoe (dan di seboet djoega delapan hari), dari Rebo sempe katemoenja Rebo Kirim bari Sela sa poen boleh, tapi penanggalannja toelis tang-gal hari Rebo.

AM POEN DARI HOEKOEMAN 176a

Rek est No. 83a.

MINTA AMPOEN BOEAT SOEAMIN}A }'\NG TERHOEKOEM SEBAGI SAKSI SOEMPA PALSOE.

Disampeken Kahadepan Sri Padoeka Toean Besar Gouverneur Generaal Hindia Nederland

di BuitenzorIl·

Dengen sellala hor mat dan karendahan hati, hamba jang bertanda tangan di bawah ini saorang prampoean Boe mipoetra bernama Nji Hadji Hatidja. tiadil mempoen)at pentjarian, tinggal beroema di Gang Trate. Batavia:

bahoewa den gen segala horrnat mempersemhahken ini

~apoetjoek rekest kahadepan Sri Padoeka lang Dipertoean, aken memoehoen dibri ka'ampoenan pada hamba poen ja soe-ami: saorang Boemipoetra nama Hadji Sairoen. jang denÇlen vonnisnja Landraad Pandeglang ddo. 14 December 1931. telah dihoekoem I taon 6 boelan pendjara, lantaran didakwa sa-bagi saksi telah bersoem pa palsoe:

bahoewa apa sasoenggoenja Hadji Sairoen bener ada ber-soempa palsoe atawa tiada, itoelah sekali-kali hambanja tida mengatahoei; tapi bila menginget kabodohannja. jang memang tiada bisa omong dan penakoet. boekan [iada boleh djadi ka-loe dirinja telah djadi korban dari kagoblokannja, dengen memberi katerangan-katerang~n jang tiada bertentoean, hingga pang:ldilan djadi anggap: bahoewa katerangan jang dibriken olehnja ada tiada betoei dan tdah djatoken itoe hoekoeman, jang kamariken soeda berdjalan kira-kira 5 boeolan lamania.

bahoewa bamba poenja soeami jang terseboet di atas itoe, sekarang lagi sedeng djalanken hoekoemannja di pendjara Tji-piang. Meester Cornelis. hingga hamba janq mendjadi istrinja Iiersama kedoea anak jang ma si ketji!. lantaran dlhoekoemnja itoe soeami. jang mendjadi djoega ajah dari itoe doea anak, ada menanggoeng banjak soesa dan kasengsarahan, kerna ti a-da ada orang jang mamelihara dalem itoe sepandjang waktoe :

bahoewa lantaran adanja kasoesahan di atas, maka de-ngen braniken hati hamba persembahken ini sapoetjoek rekest, dengen mengharep Sri Padoeka Toean Besar ampoenja ka-moerahan hati dan bias kasian. soepaja hamba poenja soeami jang terseboet di atas itoe, jang sekarang lagi sedeng

176b REKEST-REKEST BOEAT PERMINTA'AN KATERANGAN:

Rekest ini moesti toeHs di atas zegel f 1,50. kemoedian masoekin sadja di bus, zonder di aangetekeend dan troesa tem-pelin franco. Tapi atzendernja reguestrant jang mengirim ini baek ditoelisken di oedjoengnja envelop.

Boeat orang jang lagi sedeng djalanken hoekoeman. siapa djoega jang djadi familienja. tida halangan kaloe maoe mintain ampoen. dan permoehoenan begini ada banjak djoega jang ter-kaboel seanteronja atawa dikoerangken Ini rekest ada duplicaat jang digoenaken dan pada 3 i Augustus 1932. persaktian dibri am poen saparo dari hoekoeman jang setinggalnja boeat di djalanken.

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 97-100)