• No results found

352. Segala poetoesan landraad njang pengabisan di dalem perkara perlanggaran njang djadi bagiannja landraad njang tiada bolee di masoken appel kapada raad van djoestisie, dan lagi se-gala poetoesannja raad van djoestisie njang di djatoken di dalem perkara perlanggaran njang di masoken appel, djikaloe ada sebab njang terseboot di dalem fatsal 171 dari Peratoeran organisasie, itoe semoea bolee di masoken kassasie kapada raad besaar {hoog-geregMof), mangka di atas itoe misti di toeroot pariutahnja fatsal njang terseboot di bawah ini.

353. Kaloe satoe pesakitan soeda terhoekoom, dan kaloe tim-po pariksa perkara atawa di dalem tim-poetoesan di langgar atawa tiada di toeroot bebrapa atoeran njang di parintahken di dalem Peratoeran organisasie, mangka kaloe ada perminta-annja orang njang di hoekoom atawa perminta-annja fiskaal di pengadilan njang djatoken itoe poetoesan, mangka itoe mendjadi sebab akan ba-talken itoe poetoesan dan lain lainnja njang kadjadian lebee doo-loe dari itoe, ia itoe teritoong dari soerat poetoesannja.

Begitoe djoega misti di bekin, kaloe ada parintah di djalan-ken salah atawa di langgar atawa kaloe pengadilan langgar koe-wasanja atawa kaloe pengadilan bekin poetoos perkara njang tia-da termasook tia-dalem kakoewasa-annja.

354. Kaloe pesakitan di lepas dari dakwa sebab perkara di kataken boekan kadjahatan atawa boekan perlanggaran, tetapi itoe poetoesan salah, mangka fiskaal di pengadilan njang djatoken itoe poetoesan, bolee minta kassasie.

355. Kaloe orang di hoekoom satoe hoekoeman njang boekan hoekoeinan atas kasalahannja, begimana pariutahnja hoekoom oen-dang-oendang, mangka fiskaal di pengadilan njang djatoken itoe

91

poetoesan atawa orang ujang di lioekoom, bolee minta kassasie.

356. Kaloe ada sebab njang terseboot di dalem fatsal 354 dan 3 5 5 , pesakitan lantas bolee minta bataluja poetoesan, tiada oesah perbilangannja di tjateti lebee doeloe, ia itoe sebab peng-adilan melanggar parintah, timpo pariksa perkara.

3 57. Kaloe orang di lioekoom dengen hoekoeman njang be-tool boekoemannja kasalahannja, begimana parintalmja hoekoom oendang-oendang, mangka batalnja poetoesan tiada bolee di minta oleh orang njang di hoekoom atawa oleh fiskaal di pengadilan njang djatoken hoekoeman, sebab salah sebootken hoekoom oen-dang-oendangnja.

358. Kaloe pesakitan di lepas dengen menoeroot hoekoom, sebab tiada trang salahnja, mangka tjoema prokureur djendraal di raad besaar (hoog-geregtsJiof) njang bolee minta batalnja, ia itoe di atas goenanja hoekoom, dan tiada bekin soesah pada orang njang soeda di lepas itoe.

359. Siapa maoe masook kassasie, misti kasi taoe kapada griffier di pengadilan njang djatoken poetoesan, tiada bolee liwat dari katiga harinja sesoedanja poetoesan, mangka tjatetannja itoe di toelis dengen tiada ada ongkosnja satoe apa dan misti di tandai tangan oleh orang njang kata masook kassasie dan oleh griffier.

Kaloe timpo pariksa dan bekin poetoos, dan kaloe pesakitan atawa wakilnja tiada dateng di hadepan pengadilan, dia bolee masook kassasie di dalem ampat bias hari sesoedanja poetoesan di kasi taoe kapadanja.

Kaloe orang njang di lioekoom maoe masook kassasie, dia bo-lee soeroe kasi taoe oleh wakil, tetapi wakilnja itoe misti di koe-wasaken dengen soerat njang sah.

Kaloe oran«' njang kasi taoe masook kassasie, tiida bisa ber-tanda tangan, mangka itoe misti di sebootken' oleh griffier.

360. Kaloe fiskaal masook kassasie, mangka tjatetannja misti di kasi taoe pada orang njang poenja perkara.

361. Timpo kasi taoe masook kassasie atawa di dalem sepoe-loe hari di blakang, orang njang di hoekoom njang masook kas-sasie itoe bolee kasi masook sendiri soerat mem,orie di kantornja

griffier di pengadilan ujang djatoken poetoesan atawa bolee soe-roe kasi masook oleh satoe prokureur.

Griffier misti kasi satoe soerat tandanja soeda trima itoe soerat memorie.

362. Fiskaal njang masook kassasie, misti kasi masook soerat memorie djoega, dan misti toeroot djalannja, dan timponja begi-mana njang terseboot di dalem fatsal 361.

Kaloe itoe djalan dan timpo tiada di toeroot, mangka masook-nja kassasie itoe misti di batalken, kaloe ada perminta-amija orang njang poenja perkara, dan kaloe raad besaar tiada kasi timpo lagi sedikit kapada fiskaal akan masoken soerat memorienja.

363. Kaloe orang njang di hoekoom soeda kasi masook soerat memorie, begimana parintahnja fatsal 361, mangka fiskaal bolee kasi masook soerat memorie perbantahan di dalem sepoeloe hari sesoedanja liwat dari timpo njang di tamtoeken di dalem fatsal 361 itoe.

Pesakitan bolee kasi masook soerat memorie perbantahan djoe-ga, kaloe ada sebab seperti njang terseboot di dalem fatsal 362.

364 Di dalem tiga hari sesoedanja liwat timponja kasi ma-sook soerat memorie, griffier misti kirim soerat soeratnja perkara dan soerat proses-verbaal doedoekan dan soerat soerat memorie njang soeda di trima dan satoe toeroenan njang sah dari soerat poetoesan kapada griffier di raad besaar {hoog-geregtsÂof), bersama sama satoe soerat pertela (inventaris) dari itoe soerat soerat njang terseboot, mangka itoe soerat pertela di bekin, tiada do-ngen baijaran.

365. Kaloe raad besaar soeda bekin poetoos perkara poetoes-annja landraad njang di masoken kassasie, mangka soerat poetocs-annja raad besaar misti di kirim kapada president landraad, do-ngen lantarannja resident.

366. Poetoesannja raad besaar perkara kassasie misti di toelis semoea di boekoenja pengadilan njang poetoesannja di batalken oleh raad besaar, dan kamoedian misti di tjateti di pinggirnja soerat poetoesan njang asal njang di batalken itoe.

93

PERKARA DJALANKEN POETOESAN.

367. Kaloc timponja masook kassasie beloom liwat atavva ka-loe soeda masook kassasie, tetapi beloom di bekin poetoos oleli raad besaar, mangka poetoesan perkara perlanggaran tiada bolec di djalanken, melingken kaloe di dalem poetoesan soeda di tam-tocken dari perkara denda njang di hoekoom, itoe poetoesan bo-lée di djalanken lebee doeloe, maski di masooken kassasie.

Selainnja itoe misti di toeroot parintah parintah njang terse-boot di dalem bagian njang kaseblas, perkara djalanken poetoesan kadjahatan, mana njang bolec di toeroot di dalem perkara per-langgaran.