• No results found

109. Sedikit-dikitnja satoe kali dalem satoe mienggoe, pada hari njang tamtoe, pengadilan kaboepaten misti doedook di kota-nja kaboepaten masing masing, begimana parintahkota-nja fatsal So dan 84 dari Peratoeran organisasie.

Tetapi di dalem itoe tiada teiïtoong perkara perkara njang ter-seboot di dalem fatsal 83 dari Peratoeran organisasie dan njang selamanja di bekin poetoos di rol polisie oleh resident, toeroot fatsal 1 10 dari itoe peratoeran.

110. Dakwa perkara siviel misti di masoken dengen soerat kapada boepati, dan kaloe orang njang poenja dakwa, tiada bisa toelis, boepati misti tjateti atawa soeroe tjateti dakwanja itoe.

Boepati misti kirim kapada njang di dakwa satoe toeroenan dari soerat dakwa atawa dari tjatetannja itoe, mangka njang di dakwa itoe misti di kasi timpo satoe mienggoe, soepaia kasi pe-njaoetan di atas itoe dakwa.

Kaloe boepati soeda trima soerat penjaoetan dari orang njang di dakwa, atawa kaloe itoe timpo satoe mienggoe soeda liwat.

dia misti tamtoeken harinja njang itoe perkara nanti di pariksa di moeka pengadilan kaboepaten, dan misti soeroe panggil orang njang dakwa dan orang njang di dakwa soeroe dateng itoe hari njang soeda di tamtoeken, dan kaloe doewa doewa atawa salah satoe ada saksi njang terseboot di dalem satoe dakwanja atawa di dalem soerat penjaoetannja atawa njang di kasi taoc dengen bitjara mooloot, itoe saksi saksi misti di soeroe dateno-djoega.

111. Kaloe njang mendakwa tiada dateng, dia poenja dakwa misti teritoong goegoor, tetapi di blakang dia bolee kasi masook dakwanja lagi.

Kaloe njang di dakwa soeda di panggil dengen betool dan tia-da tia-dateng, tia-dan kaloe tiatia-da traug atia-da aralnja njang halal, mang-ka njang mendakwa misti di oentoongken permang-karanja, tetapi mang-kaloe dakwanja trang tiada betool, itoe dakwa misti di tolak.

112. Kaloe orang njang dakwa dan orang njang di dakwa dateng kapada hari njang soeda di tamtoeken, mangka soerat dakwa misti di batja di hadepannja, dan lagi kaloe njang di dak-wa kasi masook soerat penjaoetan, itoe soerat penjaoetan misti di batja di hadepannja djoega dan orang njang dakwa dan njang di dakwa dengen saksi saksi misti di pariksa, da.u kamocdian pengadilan kaboepaten poetoosken itoe perkara.

27

113. Kaloe maoe pariksa dan poetoesi poetoesannja pengadil-an distrikt perkara siviel njpengadil-ang di masoken appel, boepati misti soeroe kasi taoe pada njang dakwa dan pada njang di dakwa harinja njang itoe perkara maoe di pariksa di moeka pengadilan ka.boepaten.

Kapada itoe hari papriksa-an, soerat poetoesannja pengadilan distrikt misti di batja di hadepannja orang orang njang mengha-dep, dan pengadilan kaboepaten misti pariksa apa njang di kira kira bolee trangken itoe perkara, dan kamoedian kasi poetoesan.

Boepati misti kasi taoe atawa soeroe kasi taoe dengeu soerat kapada kapala distrikt, apa njang djadi poetoesannja pengadilan kaboepaten.

114. Kaloe maoe pariksa perkara kadjaliatan, boepati misti tamtoeken harinja papriksa-an, dan djaksa besaar atawa djaksa misti panggil pesakitan dan saksi saksi soeroe dateng pada itoe hari njang di tamtoeken. Mangka pada itoe hari itoe pesakitan dan saksi saksi misti di pariksa dari perkara njang djadi dakwa-nja dan lain lain perkara dakwa-njang djadiken bratdakwa-nja atawa. dakwa-njang bolee lepasken itoe pesakitan dari dakwanja.

115. Kaloe itoe pesakitan soeda trang salahnja begimana njang di dakwa, mangka dia misti di hoekoom denda atawa di hoekoom toetoop, menoeroot begimana njang terseboot di dalem fatsal 83 dari Peratoeran organisasie.

116. Kaloe salahnja tiada trang, itoe pesakitan misti dilepas dari dakwanja.

117. Kaloe orang kena hoekoeman denda, mangka dalem soe-rat poetoesannja misti di sebootken brapa lama dia misti di toop, kaloe dia tiada baijar dendanja, tetapi itoe hoekoeman toe-toop tiada bolee lebee lama dari anem hari.

Kaloe pengadilan kaboepaten kasi hoekoeman denda, mangka parintahnja fatsal 9 6 , bagian njang pengabisan, misti di toeroot di atas itoe oewang denda.

118. Kaloe ada perkara di masoken kapada pengadilan ka-boepaten, sebab tamtoenja misti di bekin poetoos oleh pengadilan ka,boepaten atawa, sebab di masoken appel kapadanja, mangka

boe-pati misti poetoosken itoe perkara, sesoedanja berembook lebee doeloe sama djaksa besaar atawa sama djaksa dan sama panghoe-loe atawa sama kaoem njang djadi wakilnja panghoepanghoe-loe dan sama prijaji prijaji njang Joedook djadi temen remboekannja bocpati.

Boepati misti toeroot djoega begimana parintahnja fatsal 97.

119. Apa njang socda di kerdja di pengadilan kaboepaten dan apa njang djadi pekirannja djaksa dan panghoeloe dan prijaji prijaji njang djadi temen remboekannja boepati dan segala poe-toesannja pengadilan kaboepaten misti di toelisi dengen trang di dalem satoe boekoe daftar, dan -saben mienggoe misti bekin satoe pepetikan dari itoe boekoe dari perkara njang soeda di kerdja di dalem satoe mienggoe, dan itoe pepetikan misti di kirimken kapada president landraad.

Timponja doedoekan pariksa perkara, boepati misti pili prijaji prijaji njang djadi temen remboekannja salah satoe, soepaia tjateti segala perkara itoe.

120. Kaloe ada perkara njang tamtoenja misti di bekin poo-toos oleh pengadilan kaboepaten, dan itoe perkara soeda di poe-toosken, dan kaloe njang kalah tiada trima di atas poetoesannja itoe dan dia maoe masook appel, mangka itoe orang misti kasi taoe kapada president landraad dalem sepoeloe hari sesoedanja poetoesan di pengadilan kaboepaten, dan kamaoeannja itoe nanti di toelisi.

121. Kaloe president landraad soeda kasi taoe pada boepati, ada orang maoe masook appel, mangka di dalem delapan hari boepati misti kirim kapada president soerat poetoesan dari per-kara njang maoe di masoken appel atawa satoe toeroenan dari itoe poetoesan, dan kaloe ada, biar di kirimken sama sekali se-gala soerat soeratnja itoe perkara.

Kaloe itoe timpo sepoeloe hari njang soeda di tamtoeken da-lem fatsal 120, soeda liwat, orang tiada bolee masook appel lagi, mangka, poetoesannja. pengadilan kaboepaten lantas bolee di dja-lanken.

122. Parintahnja fatsal 102, 103, 104, 1 0 5 , 106 dan 108, misti di pakee djoega, kaloe djalanken poetoesannja pengadilan

29

kaboepaten, tjoema lainnja, njang boepati misti soeroe kapala distrikt djalanken itoe poetocsan, dan kapala distrikt bolcc soeroe djalanken pada satoe prijaji polisic njang ada di bawah parmtah-nja, tetapi kaloe soeda di djalanken, mangka kapala distrikt wa-djib kabarken kapada boepati begimana kadjadiannja

B A G I A N N J A N G K A - S E M B I L A N .

Dari djalannja ka-adilan di atas perkara siviel njang