• No results found

241. Satoc satoenja landraad ada koewasa pariksa dan poe-toosken perkara kadjahatan njang di boeat di dalem wengkon atawa dairalmja landraad raasing masing.

Kaloe orang njang terdakwa bekin kadjahatan, beroemah atawa menoempang atawa di tangkep di dalem wengkonnja satoe land-raad, mangka itoe landraad bolee pariksa dan poetoosken itoe perkara, kaloe saksi saksinja itoe perkara kabanjakannja lebee deket di tempat doedoekannja itoe landraad dari tempat doe-doekannja lain landraad njang di dalem wengkonnja soeda di boeat itoe kadjahatan.

Kaloe orang njang terdakwa bekin banjak kadjahatan di dalem wengkonnja landraad banjak, mangka itoe landraad sama-sama ada koewasa pariksa dan poetoosken itoe kadjahatan kadjahatan, te-tapi kaloe landraad landraad itoe sama sama djalanken pekerdja-an atas itoe perkara, mangka itoe landraad salah satoe di mana itoe orang di tangkep, atawa di mana dia beroemah atawa menoem-pang, bekin poetoos itoe perkara.

242. Kaloe landraad soeda doedook pada hari njang soeda di tamtoeken president, menoeroot parintahnja fatsal 8 3 , mangka pesakitan lantas di panggil menghadep, atawa djikaloe dia di toetoop, mangka dia di bawak masook dengen di djaga baik baik, tetapi djangan teriket.

Kaloe ada banjak pesakitan, dan kaloe ada satoe atawa lebee dari dia orang tiada menghadep, sebab lari atawa sebab lain

per-kara, mangka misti di pariksa dan di poetoosken djoega perka-ranja pesakitan pesakitan njang menghadep.

^ Tetapi kaloe president rasa perloe pada perkara dan kaloe bolee di kira kira, itoe pesakitan pesakitan njang mienggat tiada lama nanti di tangkep, mangka president bolee bernantiken lain hari pariksa perkaranja itoe.

243. Pesakitan masing masing ada koewasa bawak satoe orang di hadepan landraad, soepaia djadi pertoeloengan bitjaraken per-karanja.

244. President misti tanjak namanja dan oemoornja dan tem-pat lahirnja dan temtem-pat roemahnja dan pekerdja-annja pesakitan, dan lagi president misti kasi inget pada itoe pesakitan, soepaia dia titenni baik baik apa njang dia nanti denger.

24 5. Sesoedanja itoe lantas president kasi parintah pada djak-sa bedjak-saar akan batja soerat proses-verbaal dan soerat repotan dan lain soerat soeratnja itoe perkara, tetapi soerat soerat atoerannja saksi saksi tiada di batja.

246. Djaksa besaar serahken soerat soerat papriksa-an njang bermoela dan membatja soerat dakwanja dan sebootken segala per-kara njang kadjadian lebee doeloe sebeloomnja kadjahatan di boeat atawa njang kadjadian sama sama itoe kadjadian di blakang, mana njang bolee entengken atawa bratken salahnja pesakitan.

247. President misti kasi mengerti dengen trang boeninja itoe soerat dakwa kapada pesakitan, dan misti tanjak apa pesakitan mengerti betool, dan apa dia maoe menjaoot.

248. President misti pariksa, apa saksi saksi njang soeda di panggil, ada menghadep semoea, dan misti kasi parintah akan djaga, soepaia dia orang djangan bitjara satoe sama lain dari per-karanja pesakitan, sebeloomnja dia orang kasi taoe atoerannja.

249. Kaloe ada saksi soeda di pariksa lebee doeloe sebeloom-nja menghadep di landraad dan kaloe di blakang dia mati, ata-wa tiada menghadep di moeka landraad, sebab ada aralnja 'njang halal, atawa tiada bolee di panggil, sebab telaloe djao tempat roemahnja atawa tempatnja menoempang, mangka soerat atoeran-nja itoe saksi misti di batja.

65

Kaloe itoe saksi doeloenja kasi atoeran dengen soempah, mang-ka atoerannja itoe di samaken dengen atoeran bitjara moeloot njang di soempah, dan kaloe itoe atoeran njang terseboot, tiada dengen soempah, mangka landraad bolee pakee itoe atoeran se-begimana di rasa patoot, dengen menoeroot se-begimana parintahnja fatsal 293.

250. Kaloe saksi saksi njang soeda di panggil tiada meng-hadep semoea, dan kaloe landraad rasa perloe pariksa saksi njang tiada dateng itoe, soepaia tjookoop papriksa-annja perkara, mang-ka president bolee pindahken papiïksa-an sampee lain liari doe-doekan, tetapi itoe hari djangan djao dari hari doedoekan njang bermoela, dan president lantas misti parintahken akan panggil lagi itoe saksi ujang tiada dateng dan soeroe menghadep pada itoe hari doedoekan njang lain, tetapi kaloe president maoe pin-dahken papriksa-an begimana njang terseboot, dia misti tamtoc-ken, sebeloomnja moelai puriksa saksi njang pertama.

251. Kaloe saksi njang soeda di panggil dengeu betool, tiada dateng, dan kaloe president rasa, itoe saksi tiada dateng sebab sengadja, mangka president bolee kasi parintah akan bawak dia di hadepan landraad pada hari njang soeda di tamtoeken akan pariksa perkara.

252. Kaloe ada saksi tiada maoe bersoempah atawa tiada maoe kasi atoeran, dengen tiada ada aralnja njang halal, mangka presi-dent bolee pindahken papriksa-an sampee lain doedoekan, tetapi tiada bolee lebee lama dari ampat bias hari dari doedoekan njang bermoela.

Mangka president lantas misti soeroe toetoop itoe saksi, dan misti parintahken akan bawak dia lagi pada doedoekan landraad njang di blakang.

253. Kaloe perkara di trooskeu atawa kaloe papriksa-annja di pindahken sampee lain timpo, dan kaloe saksi misi tiada maoe djoega soempah atawa kasi atoeran, mangka landraad bolee hoe-koom toetoop kapadanja sebab dari itoe, tetapi hoekoeman toe-toop itoe djangan lebee lama dari satoe taoon.

Fatsal 316 dan toeroetannja di djalanken di atas poetocsan poetoesan ini.

5

254. Kaloe itoe saksi njang tiada menghadep deugen seuga-dja atawa njang tiada maoe bersoempah atawa njang tiada maoe kasi atoeran njang betooi, bangsa ollandn atawa lain orang njang di samakon dengen bangsa ollanda, mangka paiintahnja fatsal 2 51, 252 dan 253 tiada di djalauken.

Di atas perkara saksi ollanda itoe misti di boeat begimana pa-rintahnja fatsal 134, 135 dan 136 dari Pcratoeran perkara orang njang di minta hoek'oomnja di liadepan rand van djoestisie di ta-nah Djawa; tetapi president landraad sendiri djalauken kakoe-wasa-an ka-adilau seperti njang djadi koewasanja raad van djoes-tisie, menoeroot itoe fatsal fatsal njang terscboot, tiada oesah berembook sama lid lid landraad atawa sama djaksa, dan lagi orang njang kena hoekoeman denda di dalem itoe perkara bolec masook appel kapada raad van djoestisie, kaloe dendanja lebee dari doewa poeloe lima roepia banjaknja, mangka perkara perla-wanan atawa verzet njang terseboot di dalem peugabisannja fatsal 135 dari itoe Peratoeran tadi tiada terpakee.

2 5 5. Kaloe orang ollanda atawa lain orang njang di samaken dongen bangsa ollanda memboeat perkara seperti njang terseboot di dalem fatsal 2 5 3 , mangka president landraad misti parintah-ken pada griffier akan tjateti di dalem proses-verbaalnja doodoekan, dan lantas soeroe kirim satoe pepotiknn dari itoe proses-verbaal ka-pada fiskaal di raad van djoestisie ujang ada di dalem wengkonnja itoe landraad, soepaia itoe perkara di naiken kapada pengadilan.

25 6.. Saksi saksi di panggil masook. satoe per satoe, dan atoor-nja toeroot begimana atoor-njang di rasa paling baik oleh president.

President misti tanjak namanja dan oemoornja dan pekerdja-annja dan tempat roemahnja, dan apa itoe saksi soeda kenal pe-sakitan, sebeloomnja boeat perkara njang di dakwa itoe, dan apa saksi kena sanak sama pesakitan, baik sanak dari asal atawa dari kawinan, dan begimana pernahuja, dan lagi apa saksi bckerdja di bawah parintahnja pesakitan.

Sesoodanja itoe lantas saksi saksi bersoempah, begimana adat agamanja masing masing, soepaia dia orang kasi taoe kataoean-nja dengen bctool, dan lantas dia orang kasi atoeran.

67'

Saksi saksi tiada bolee berkata, dia orang tiada oesah kasi atoeran lagi, sebab dia orang tinggal tetep begimana atoerannja ujang doeloe.

257. Kaloe soeda moelai pariksa saksi saksi di hadepan land-raad, mangka pariksanja perkara misti di troosken selaloe, kaloe tiada ada sebab seperti njang terseboot di dalem fatsal 273 dan 274.

Tetapi president bolee brentiken papriksa-an sebentar, soepaia boeat seneng dirinja sendiri dan kasi seneng kapada lain orang.

258. Kaloe atoerannja saksi di landraad tiada tjotjok sama atoerannja ujang doeloo, mangka president misti kasi inget itoe saksi dan misti minta katrangau sebabnja apa berobah atoeran-nja itoe.

Mangka itoe misti di tjateti di dalem proses-verbaal.

259. Kaloe satoe satoenja saksi soeda kasi atoeran, mangka president misti tanjak pada pesakitan, apa dia maoe bitjara apa apa atas itoe atoeran.

Saksi tiada bolee di ganggoe titnpo dia kasi atoeran.

Kaloe saksi soeda abis kasi atoeran, pesakitan bolee tanjak tanjak pada paksi dengen lantarannja president, dan bolee tjela saksi dan atoerannja mana njang di rasa bergoena boeat melawan.

Kaloe pesakitan bawak satoe orang njang toeloong bitjara, mangka itoe orang bolee tanjak djoega seperti njang terseboot di atas.

President bolee tanjak pada saksi dan pada pesakitan segala barang njang di rasa bergoena akan bekin trang perkara itoe.

260. Di dalem pariksa perkara tiada bolee bertanjak kapada pesakitan atawa kapada saksi dengen pertanjakan njang tjerdik, mangka kaloe dia orang kasi penjaoetan di atas pertanjakan njang begitoe, pengadilan tiada bolee masoken tiembangan penjaoetan-nja itoe.

Segala pertanjakan dari satoe perkara njang tiada di akoe pe-sakitan atawa njang tiada di kasi taoe oleli saksi, tetapi itoe per-kara di trima atawa di kira kira seperti di akoe atawa seperti di kasi taoe, mangka pertanjakan itoe misti teritoong seperti per-tanjakan njang tjerdik.

261. Kaloe pesakitan tiada ineiijaoot apa ujang di tanjak, atawa kaloe dia tiada maoe menjaoot, mangka president misti kasi inget, dia wadjib kasi menjaoot, -dan kamoedian president misti soeroe troosken pariksa perkara.

262. Kaloe pesakitan berlakoe njaug tiada patoot dan me-roesaken atoeran di hadepan landraad, mangka president misti soeroe diam kapadanja, dan kaloe pesakitan tiada maoe diam djoega, president misti parintahken bawak kaloewar dia dari ha-depan landraad dan kamoedian troosken pariksa perkaranja dan bekin poetoos seperti pesakitan ada sama sama, dan lagi selain-nja itoe, kaloe kalakoeauselain-nja pesakitan di hadepan landraad ada njang bolee di hockoom, mangka itoe perkara misti di naiken pada pengadilan djoega.

263. Lid lid landraad dan djaksa besaar dan panghoeloe be-saar ada koewasa tanjak tanjak pada saksi saksi dan pada pesa-kitan barang njang di rasa bergoena, soepaia menerangken per-kara, tetapi dia orang misti minta idin lebee doeloe kapada president.

Kaloe president rasa itoe pertanjakan tiada pantes, mangka president bolee larang, soepaia djangan di tanjak itoe pertanjakan.

Lagi president bolee larang tanjaken pada saksi satoe perta-njakan njang pesakitan minta tanjaken.

264. Satoe satoenja saksi njang soeda kasi atoeran, misti ting-gal di dalem doedoekan landraad, kaloe president tiada kasi idin kapadanja akan pigi.

Mangka itoe idin nanti tiada di kasi, kaloe djaksa besaar ata-wa pesakitan minta, soepaia saksi tinggal di dalem doedoekan landraad.

Saksi saksi tiada bolee bitjara satoe sama lain ada di dalem doedoekan landraad.

265. Selainnja njang terseboot di dalem fatsal 266 di bawah ini, mangka saksi saksi njang terseboot di bawah ini, nanti tiada di pariksa dan bolee minta lepas djadi saksi, ia itoe:

1. Bapaknja orang njang di dakwa atawa bapakuja temennja njang di dakwa, dan iboenja dan kakèknja dan nènèknja dengen sa-oerootnja njang ka-atas dari anaknja dan

tjoe-69

tjoekiija deugen sa-oerootnja njang ka-bawah, dan niertoe-wanja, dan bapak dan iboenja tiri dan kakèk nènèk mer-toewa, dan kanèk nènèk tiri dengen sa-oerootnja njang ka-atas, dan mantoenja dan anak tirinja, dan tjoetjoek mantoe-nja dan tjoetjoekmantoe-nja tiri deugen sa-oerootmantoe-nja mantoe-njang kabawali ; 2. Soedara laki laki dan soedara prampoean dan ipar laki laki

dan ipar prampoean dari pesakitan atawa dari temennja pe-sakitan salah satoe dan pamanuja dan bibikuja, dan djoega ujang asal dari kawinan dan anak dari soedara laki laki dan dari soedara prampoean ;

3. Laki atawa bininja orang ujang di dakwa, atawa laki atawa bininja orang njang djadi temennja di dakwa, maski sooda botjeree ;

+ . Boedak atawa laskar njang soeda di merdikaken oleh orang njang di dakwa atawa oleh temennja njang di dakwa.

266. Kaloe djaksa besaar dan pesakitan kasi idin, dan kaloe itoe orang orang njang terseboot di dalem fatsal 265 soeka ati djoega, dia orang bolee di djadiken saksi djoega.

Landraad bolee kasi idin kapada itoe orang orang akan mono-raugken perkara tiada deugen soempah, maski tiada dengen idin begimana njang terseboot di atas itoe.

267. Laskar atawa boedaknja pesakitan, kaloe di panggil dja-di saksi, akan bekin brat atawa bekin enteng toewannja, tiada bolee di pariksa atoerauuja, kaloe djaksa besaar dan pesakitan tiada kasi idin betool betool, atawa sandeenja djaksa besaar atawa pesakitan tiada kasi itoe boedak di pariksa, mangka landraad bolee parintahken akan pariksa djoega, sosoedanja landraad borembook.

Parintalinja fatsal 266, bagian njang pengabisau, di djalanken djoega di atas itoe perkara.

2 68. Siapa njang misti sieinpen roesia, sebab dari paugkatnja atawa pekerdja-annja atawa kadoedoekanuja, dia bolee tolak djadi saksi, tjocma dari perkara njang dia di pertjaija rocsianja, sebab dari pangkatnja itoe.

Landraad ujang misti tiembang apa betool atawa salah .sebab-uja itoe orang menolak djadi saksi, tetapi kaloe itoe orang

bang-sa ollanda atawa lain orang njang di bang-samaken dengen bangbang-sa ollauda, president sendiri njang misti tiembang sobabnja itoe.

269. Orang njang terseboot di bawah ini, bolee di pariksa tiada dengen soempah, tjoema soepaia monerangken perkara sadja:

1. anak anak njang orang tiada taoe tamtoe soeda lima bias taoon oemoornja;

2. orang gila, maski koewat koewat inget, koewat koewat tiada ;

3. orang njang soeda kena hoekoeman njang ilangkon hormat.

270. Kaloe saksi saksi soeda kasi atoeran, pesakitan bolee minta, soepaia saksi saksi, mana njang dia toendjoken, di soeroe bediri di loewar, dan soepaia satoe atavva lebce dari itoe saksi saksi di panggil masook dan di pariksa lagi, maski di hadepan-nja satoe sama lain.

Djaksa besaar ada itoe koewasa djoega.

President bolee parintahken itoe djoega di atas pangkatuja.

271. Timpo pariksa atawa sesoedanja pariksa satoe saksi, pre-sident bolee soeroe pesakitan satoe atawa lebee bediri di loewar, dan pariksa itoe saksi sendirian dari doedooknja perkara, tetapi sesoedanja itoe, president tiada bolee troosken pariksa perkara, kaloe beloom kasi taoe pada satoe satoenja pesakitan apa njang soeda kadjadian timpo pesakitan tiada ada.

272. Koetika saksi saksi kasi atoeran atawa sesoedanja kasi atoeran, president misti soeroe kasi liat segala barang bookti kapada pesakitan, dan kamoedian misti tanjak pada. pesakitan, apa dia kenal itoe barang.

^ President misti soeroe kasi liat barang bookti kapada saksi saksi djoega, kaloe ada perloenja.

273. Kaloe saksi saksi kasi atoeran atawa ada katrangan dari perkara njang tiada terseboot di dalem dakwanja djaksa besaar, dan kaloe itoe perkara bolee bratken hoekoeman, begimana pariu-tahnja hoekoom, mangka president misti kasi inget itoe perkara kapada pesakitan, soepaia pesakitan bolee menjaoot di atas itoe dan itoe misti di tjateti di dalem proses-verbaal doedoekan.

Kaloe tiada di. djalanken apa njang di parintahken di atas itoe,

71

mangka landraad tiada bolee masoken tiembangan itoe perkara njaug djadi bratnja hoekoeman.

Kaloc itoe perkara ujaug bratkcn hoekoeman, ada besaar sekali perloenja, mangka president bolee pindahkeii itoe perkara pada lain timpo, soepaia soeroe panggil saksi saksi baroe atavva soeroe tjari lain lain katrangan.

274. Kaloc saksi poenja atoeran di hadepan landraad di sang-ka falsoe, mangsang-ka president misti sang-kasi ingot itoe saksi soenggoe soenggoe, soepaia kasi atoeran njang betooi dan misti kasi taoe hoekoeman njang itoe saksi nanti dapet, kaloe'dia troos kasi atoeran njang djoesta. Mangka kaloe itoe saksi misi djoega kasi atoeran djoesta seperti njang terseboot di atas, president bolee kasi parintah toetoop itoe saksi lebee doeloe, soepaia itoe per-kara di boeat begimana parmtahnja hoekoom oendang-oendang.

Kaloe djadi sebegitoe, mangka griffier misti lantas bekin sa-toe soerat proses-verbaal, sebootken asa-toerannja isa-toe saksi, dau se-bootkcn sebabnja itoe atoeran di sangka falsoe, dan kamoedian itoe proses-verbaal misti di tandai tangan oleh president dau griffier.

Kaloe ada perloenja, president bolee brentikou papriksa-an sarn-pee perkaranja itoe saksi soeda abis di pariksa.

Kaloe orang ollauda atawa lain orang njang di samakcn de-ngen bangsa ollanda kasi atoeran njang di sangka falsoe, mangka itoe proses-verbaal njang terseboot di atas, misti di kirim seperti njang di pariutahken di dalem fatsal 255.

2 75. Kaloe pesakitan atawa saksi tiada mengerti bahasa ujaug di pakee akan pariksa parkaranja , mangka president misti bediri-keu djoeroe bahasa, dan misti angkat soempahnja itoc djoeroe bahasa, dia menjalin bahasa dengen sebctool betooluja; tetapi kaloe itoe djoeroe bahasa sooda bersoempah, dan memang di pakee di Landraad, dia tiada oesah di soempah lagi.

Siapa njang tiada bolee djadi saksi dalem satoe perkara, dia tiada bolee di pakee djadi djoeroe bahasa di dalem itoe perkara.

276. Kaloo pesakitan toeli dan tiada bisa toelis, mangka pre-sident misti djadiken djoeroe bahasa pada orang njang paling bisa

mengarti dan kasi mengarti itoe pesakitan, tetapi itoe orang misti soeda sampee di oemoor njang dia bolee djadi saksi.

Mangka djalannja sama djoega seperti njang terseboot di atas, kaloe saksi toeli dan tiada bisa toelis.

Kaloe itoe pesakitan atawa saksi njang toeli, bisa toelis, mang-ka president misti soeroe toelisi segala pertanjamang-kan njang maoe di tanjaken pada pesakitan atawa saksi, atawa soeroe toelisi apa njang maoe di tjela atawa njang maoe di kasi inget kapadanja , dan kamoedian president misti soeroe kasiken itoe toelisan se-moea pada pesakitan atawa saksi itoe, dan misti soeroe kasi pe-njaoetan dengen soerat djoega, dan sesoedanja itoe lantas itoe toelisan semoea di batja.

Parintalmja fatsal 276 ini misti di djalanken djoega atas orang njang toeli atawa tiada bisa bitjara dalem sedikit timpo sadja.

277. Selainnja saksi saksi njang soeda di panggil, mangka timpo pariksa perkara, president bolee panggil lain lain orang djoega dan bolee parintahken lantas dateng di hadepan landraad, dan bolee pariksa itoe orang orang dengen soempah. Dan lagi kaloe pesakitan atawa saksi kasi katrangan di hadepan landraad, president bolee soeroe toendjoken soerat soerat baroe, soepaia bolee dapet katrangan lebee di atas perkaranja.

Mangka itoe soerat soerat misti di batja.

278. Kaloe ada dakwa perkara djahatan, tetapi adanja atawa tiada adanja bolee di trangken oleh orang orang njang mengarti, mangka orang orang njang mengarti itoe bolee di panggil, dan sebeloomnja dia oiang kasi taoe pekirannja sendiri sendiri dari itoe perkara, dia orang misti soempah lebee doeloe, dia orang nanti kasi taoe pekirannja dengen betool dan begimana kataoeannja.

Parintalmja fatsal 275, bagian njang kadoewa, misti di djalan-ken djoega di atas orang orang njang mengarti itoe.

279. Kaloe saksi saksi soeda di pariksa semoea, president misti tanjak pada pesakitan dan kasi taoe apa njang djadi ka-bratannja njang kaloewar dari papriksa-an. Mangka kaloe ada banjak pesakitan dalem satoe perkara, president misti tanjak pada dia orang, toeroot begimana atoeran njang di rasa paling baik.

73

Kaloe president rasa perloe, dia bolee tanjak tanjak pada pe-sakitan timpo pariksa saksi.

Kaloe ada banjak pesakitan, president bolce soeroe satoe atawa lebee bediri di loewar, soepaia pariksa lain pesakitan, timpo dia orang tiada ada sama sama.

280. Kaloe soeda abis pariksa, mangka pesakitan misti di kasi idin akan menjaoot, dan kaloe dia bawak satoe orang njang djadi pertoeloengan bitjara, itoe orang misti di kasi idin djoega bitjara perkaranja pesakitan.

Mangka orang pertoeloengan itoe wadjib kasi hormat kapada pengadilan. Kaloe dia tiada kasi hormat, nanti dia di kasi inget oleh president, dan sring sring tiada kasi hormat, dia nanti di soeroe diam oleh president, dan selainnja itoe, dia bolee di hoe-koom oleh pengadilan, kaloe ada sebabnja.

2 8 ) . Kaloe itoe semoea soeda abis, mangka president lantas berkata, pariksa-annja soeda tertoetoop.

Pesakitan dan saksi dan orang orang njang nonton lantas di

Pesakitan dan saksi dan orang orang njang nonton lantas di