• No results found

320. Poetoesan di djalanken oleh resident atawa dengen pa-rintahnja, djikaloe itoe poetoesan soeda tetep koevvatnja atawa djikaloe poetoesan dalem revisie soeda di kasi taoe kapada pesa-kitan, ia itoe selainnja parintah parintah njang terseboot di dalem fatsal di bawah ini.

Kaloe poetoesan landraad atawa poetoesan raad besaar parin-tahken lepas pesakitan, itoe lantas misti di djalanken, kapan pe-sakitan tiada misti tinggal di dalem toetoepan, sebab lain per-kara. (Staatsblad 1872 no. 130 dan 131).

321. Poetoesan poetoesan njang djatoken hoekoeman salah satoe njang terseboot di no. 1, 2, 3 dan 4 dari fatsal 5 dari J3oekoe oendang oendang hoekoeman atas orang bangsa djawa itoe tiada bolee di djalanken dalem timpo ampat bias hari, se-soedanja itoe poetoesan tetep koewatnja atawa sese-soedanja di kasi taoe boeninja, begimana terseboot di dalem fatsal 319. (Staats-blad 1872 no. 130 dan 131.)

Begitoe djoega djalannja, kaloe djalanken poetoesan njang dja-token lain hoekoeman sebab kadjahatan, tetapi melingken kaloe orang njang di hoekoom, minta dengen trang brentiken djalannja hoekoeman itoe.

322. Dalem timpo njang terseboot di atas, orang njang kena hoekoeman itoe bolee kasi masook atawa soeroe kasi masook soe-rat perininta-an ampoen njang tiada tertoetoop kapada griffier landraad, mangka griffier misti tjateti hari masooknja di dalem itoe soerat dan lantas misti kasi masook pada resident.

83

Kaloe soerat perminta-an soeda di masóken, djalannja hoekoem-annja misti di brentiken. (Staatsblad 1851 no. 29.)

Kesident kirim itoe soerat perminta-an pada raad besaar, ber-sama ber-sama pekirannja dan soerat soerat dari itoe perkara, mangka raad besaar lantas dengerken pekirannja prokureur djendraal dan kamoedian kirim itoe soerat kapada toewan besaar Governoor Djendraal bersama sama tiembangannja raad besaar, soepaia toe-wan besaar Govemoor Djendraal ambil poetoesan di atas permin-ta-an itoe.

323. Selainnja njang di parintahken di dalem fatsal 311, mang-ka hoekoeman schavot dan hoekoeman rottan atas mang-kadjaliatan mis-ti di djalanken di tempat njang berdoedook landraad njang dja-token itoe hoekoeman, dan lagi itoe hoekoeman misti di djalan-ken di hadepan resident atawa di hadepan satoe prijaji njang di tamtoeken oleh resident.

Prijaji njang ada sama sama timpo djalanken hoekoeman, se-bootken di bawahnja soerat poetoesan dengen tandai tangan, itoe hoekoeman soeda di djalanken dengen betooi, dan lagi misti se-bootken harinja djalanken itoe hoekoeman.

3 24. Kaloe orang di hoekoom boeang di satoe tempat boeang-an atawa di hoekoom kerdja paksa dengen rboeang-antee atawa tiada dengen rantee, mangka itoe hoekoeman tiada bolee di djalanken kaloe beloom di tamtoeken oleh toewan besaar Governoor Djen-draal, katempat mana itoe orang misti di kirim. (Staatsblad 1872 no. 130 dan 131.)

(Tempatnja orang njang kerdja paksa sekarang di tamtoeken oleh Direktem- van Djoestisie.)

325. Kaloe orang doeloe soeda kena hoekoeman toetoop ata-wa kena lain hoekoeman njang lebee brat, dan kaloe di blakang dia kena hoekoeman begitoe lagi, sebeloomnja dia djalani hoe-koeman njang terseboot di dalem poetoesan njang bermoela, dan lagi kaloe timponja djalanken, itoe hoekoeman beloom goegoor sebab soeda liwat timponja, mangka misti di toeroot peratoeran di bawah ini, dari perkara djalanken hoekoeman.

Kaloe orang sring sring kena hoekoeman schavot atawa

hoe-koeman rottan, dan kaloe tiada ada sebab njang terseboot di dalem fatsal 306, mangka dia misti pikool tjoema itoe lioekocman njang paling brat, sadja, atawa kaloe itoe hoekoeman sama brat-nja, misti pikool salah satoe sadja, mangka njang lain goegoor.

(Staatsblad 1866 no. 15.)

Mangka hoekoeman hoekoeman lain njang di djatoken di bla-kang satoe sama lain, misti di djalanken semoea, moelai dari njang paling brat.

326. Kaloe itoong timponja hoekoeman, mangka satoe hari di itoong ada doewa poeloe ampat djam dan njang satoe boelan di itoong tiga poeloe hari.

327. Hoekoemannja orang orang njang di toctoop lebee doe-loe, di itoong moelai djalan dari hari njang poetoesannja soeda tetep koewatnja, tetapi hoekoemannja lain lain orang teritoong moelai djalan dari hari njang poetoesannja di djalanken.

328. Poetoesan poetoesan hoekoom baijar denda oewang dan ongkos ongkos, bolee di djalanken di atas barang barangnja orang njang di hoekoom itoe, sama djoega seperti njang soeda di tani-toeken perkara djalanken poetoesan dalem perkara siviel.

329. Di dalem poetoesan hoekoom denda, pengadilan misti tamtoeken, brapa lama orang bolee di toetoop, kaloe tiada baijar dendanja.

Hoekoeman itoe bolee di tamtoeken lama lamanja satoe boelan toetoop atawa kerdja paksa tiada dengen rantee njang doewa ratoos roepia njang beloom di baijar, dan sekali kali tiada bolee lebee lama dari tiga taoon.

itoe hoekoeman misti di djalani di tempat mana njang orang kena hoekoeman, kaloe tiada ada sebab njang soeda di tamtoe-ken atawa njang nanti di tamtoetamtoe-ken di dalem lain peratoeran oeudang oendang.

330. Hoekoeman toetoop di dalem perkara kadjahatan di djalan-ken sama djoega seperti hoekoeman toetoop di dalem perkara siviel.

331. Kaloe orang njang di toetoop baijar denda dan ongkos njang soeda di kaloewarken soepaia toetoop itoe orang, mangka dia misti di lepas dari toetoepan.

85

Maski orang soeda di toetoop, mangka denda njang dia di hoekoom, bolee di djalanken di atas barang barangnja njang ada sekarang dan njang dia nanti dapet di blakang, ia itoe selainnja parintah dari perkara hoekoeman njang soeda liwat timponja.

332. Barang barang njang di rampas dan oewang denda dan ongkos njang di hoekoom, itoe semoea selamanja djadi miliknja.

negri, kaloe tiada di tamtoekcn lain roepa di dalem lain per-atoeran oendang oendang.

Bagian denda atawa bagian barang rampasan njang misti di bagiken kapada prijaji atawa lain orang selamanja inisti di baijar-ken kapada prijaji dan lain orang njang terseboot di atas seperti njang soeda di atoor atawa njang nanti di atoor di dalem per-atoeran oendang oendang, djikaloe djomlahnja itoe b >rang dan harganja itoe barang soeda di masoken di kantor oewang Goverment.

333. Orang orang njang sama sama di priksa di moeka peng-adilan sebab terdakwa dari satoe roepa perkara dan dia orang di salahken dari itoe perkara, mangka njang satoc satocnja orang tanggoong ongkosnja perkara semoea njang dia orang di hoekoom baijar.

B A G I A N N J A N G K A - D O E W A B L A S .

Dari djalanken ka-adilan dalem perkara perlanggaran