• No results found

Perkara goegoornja dan brentinja dan malinja papriksa-an pengadilan dan hoekoeman

398. Siapa njang soeda di lepas, tiada bolee di masoken pengadilan kembali, sebab itoe ' perkara djoega.

399. Kaloe ada orang di masoken pengadilan, soepaia di hoe-' koom, dan kaloe toewan besaar Governoor Djendraal kasi ampoon kapadanja, begimana fatsal 20 'dari Peratoeran pegang pamarinta-lian besaar di India Nederland, mangka papriksa-annja itoe orang goegoor atawa brenti.

Begitoe djoega djalannja, kaloe orang njang di dakwa mati, sebcloomnja perkaranja moelai di pariksa atawa timpo misi di pariksa.

7

400. Pai'intahnja fatsal 3 9 9 , bagian njang kadoewa, ada lain-nja djoega dari perkara poeugootlain-nja denda atawa rampaslain-nja ba-rang , kaloe oba-rang melanggar parintahnja negri dari perkara pa-djek dan ka-asilannja negri.

Di dalem itoe perkara, denda dan barang barang njang di rampas misti di minta dari aliwarisnja atawa wakiluja orang njang soeda mati, dan perminta-annja misti di bawak di hadepan peng-adilan siviel.

Papriksa-annja dan poetoesannja dan djalannja poetoesannja sama djoega seperti perkara siviel njang biasa.

401. Kaloe orang njang bekin kadjahatan mati, sesoedanja hoekoemannja tetep koewatnja, mangka segala denda dan barang njang di rampas dan ongkos ongkos misti di poengoot dari ali-warisnja atawa wakilnja orang njang mati itoe.

402. Kaloe ada orang memboeat satoe perboeatan njang bolcc di hoekoom, dan kaloe di blakang dia djadi gila, dan kaloe per-kara gilanja itoe di tetepken oleh pengadilan njang misti kataoei perkaraivja, mangka papriksa-annja perkaranja misti di brentiken sampee itoe pesakitan baik kembali, tetapi kaloe dia misti baijar denda atawa barangnja misti di rampas, begimana terseboot da-lem fatsal 400, kaloe dia di tarook di bawah parintahnja kurator, mangka itoe denda atawa barang misti di minta dari kuratornjà itoe atawa dari lain orang njang di diriken oleh pengadilan djadi wakilnja, dan lagi perminta-annja itoe misti di djalanken begi-mana terseboot di dalem fatsal 400 itoe.

403. Hoekoeman schavot tiada bolee di djalanken atas orang njang djadi gila sesoedanja di hoekoom, kaloe perkara gilanja itoe di tetepken oleh pengadilan njang hoekoom dia.

Dan lagi hoekoeman schavot tiada bolee di djalanken atas orang prampoean njang boenting.

Kaloe' orang njang kena hoekoeman schavot, djadi gila sesoeda-nja di hoekoom itoe, mangka itoe hoekocman misti di brentiken sampee dia baik kembali atawa kaloe orang prampoean boenting kena itoe. hoekoeman, mangka itoe hoekoeman misti di brentiken sampee dia soeda beranak.

99

Djalannja hoekoeman poekool sapoe sama djoega seperti njang di parintahken di atas itoe.

.404. Segala dakwa dan permiuta-an hoekoeman atas perkara kadjahataii atawa perlanggaran goegoor, djikaloe liwat timpo njang di tamtoeken di dalem fatsal 406 dan satoerootannja

ba-gian ini. • 405. Goegoornja dakwa atawa perminta-an hoekoeman itoe

moclai dari waktoe njang itoe kadjahatan atawa perlanggaran di boeat, atawa kaloe itoe perkara soeda di pariksa, mangka goe-goornja moelai dari waktoenja pekerdja-annja pengadilan njang di blakang kali sekali.

Tetapi goegoornja dakwa atawa perminta-an hoekoeman dari perkara bekin falsoc barang atawa dari perkara oewang falsoe moelai dari waktoe njang itoe barang atawa oewang di pakee atawa di djalanken.

406. Kaloe tiga taoon soeda liwat, mangka goegoor segala dakwa perkara perlanggaran, tetapi perkara langgar atoeran po-lisie tiada toeroot teritooug di dalem itoe. .

Dakwa perkara langgar atoeran polisie itoe goegoor, kaloe soe-da liwat satoe taoon.

507 Segala dakwa perkara kadjahatan njang misti kena hoe-koeman mati, goegoor, kaloe soeda liwat doewa poeloe taoon, dan dakwa perkara kadjahatan njang misti kena hoekoeman se-tenga mati, goegoor, kaloe soeda liwat lima bias taoon, dan dak-wa perkara lain lain kadjahatan goegoor, kaloe soeda lidak-wat se-poeloe taoon.

408. Kaloe orang soeda kena hoekoeman dengen poetoesannja pengadilan, mangka itoe hoekoeman goegoor, kaloe soeda liwat doewa kali lamanja dari timpo njang misti liwat goegoorken dak-wanja, ia itoe teritooug dari hari njang itoe hoekoeman soeda tetep koewatnja

409 Parintahnja fatsal 404 dan satoerootannja tiada di dja-lanken atas perkara goegoornja dakwa dari perkara kadjahatan atawa perlanggaran njang soeda di tamtoeken di dalem lain per-atoeran oendangvoendang.

410. Fiskaal fiskaal dan prijaji prijaji njang pegang hoekoom atas pangkatnja misti inget atas goegoornja dakwa, maski pesa-kitan tiada miuta goegoornja itoe •

411. Kaloe goegoornja dakwa soeda inoelai, sebeloornnja oen-dang-oendang ini di djalaiiken, mangka waktoenja goegoor itoe misti di itoong begimana hoekoom oendang-ocndang lama.

ï e t a p i kaloe waktoenja goegoor lebee pendek begimana oen-dang-oendang njang sekarang ini, mangka waktoenja goegoor njang terseboot di dalem ini oendang-oendang misti di toeroot.

B A G I A N N J A N G K A - A N E M B L A S . Parintah tjampoeran,

412. President pengadilan misti toentoon papriksa-an di dalem doedoekan dan remboekaimja perkara.

Dan lagi president misti djaga, djangan ada rocsooh dalem doedoekannja pengadilan, dan segala parintahnja president atas itoe perkara misti lantas di toeroot dengen betooi.

413. Siapa njang membekin roesooh atawa kasi tanda sooka hati atawa tiada soeka hati atawa bekin geger atawa lain lainnja dalem doedoekan pengadilan, dan kaloe soeda di larang satoe ka-li, tiada lantas diam, mangka dia nanti di bawak laloe dengcn parintahnja president, - dan selainnja itoe perkaranja misti di naikcn di pengadilan, kaloe dia boeat satoe perkara njang bolee kena hoekoeman.

414. Prijaji ujang pegang hoekoom tiada bolee pariksa dan poetoosken perkara, kaloe dia dapet ka-oentoengan atawa pikool karoegian dari sebab itoe perkara, atawa kaloe bininja termasook dalem itoe perkara atawa orang toewanja dan bapak dengen iboe-nja tiri, kakèkiboe-nja dan nènèkiboe-nja, dan kakèk nènèk mertoewa, dan kakèk nènèk tiri dengen sa-oerootnja njang ka-atas, atawa anaknja , dan anaknja tiri dan tjoetjoeknja, dan tjoetjoeknja mantoe dan tjoetjock tiri dengen sa-oerootnja njang ka-bawah, atawa mertoewa-nja dengen sa-oerootmertoewa-nja mertoewa-njang ka-atas, atawa mantoemertoewa-nja dengen sa-oerootnja njang ka-bawah, atawa soedaranja dan iparnja dan

101

soedara dan ipar d'iri orang toewanja dan soedara dan ipar dari kaksknja dan soedaranja mertoewanja dan soedaranja kakèk mer-tocwanja dan soedaranja nènèk mertoewanja dan anak dari soeda-ranja bininja dan anaknja iparnja dan tjoetjoek dari soedasoeda-ranja bininja dan tjoetjoeknja iparnja, dan sanaknja bininja.

Kaloe prijaji njang pegang hoekoom ada di dalem perkara seperti njang terseboot di atas, wadjib djangan pariksa dan bekin poetoos itoe perkara deugen kamaoeannja sendiri, tiada oesali bernanti sampee ada perminta-annja orang njang poenja perkara.

Kaloe tiada taoe tamtoe, apa misti pariksa perkara atawa tiada, mangka pengadilan misti poetoesi, Mangka poetoesannja itoe tiada di masoken appel atawa kassasie.

415. Kaloe atas perkara perlanggaran , hoekoomannja tiada le-liec brat dari denda sadja, dengeu rampas barang atawa tiada deugen rampas barang, mangka pesakitan bolee woeroongken dja-lannja papriksa-an, kaloe dia baijar dengen maoenja sendiri den-danja njang paling tinggi cfan baijar segala ongkosnja perkara ujang soeda di boeat, dan lagi kaloe ada barang njang misti di rampas, dia bekin soerat di moeka notaris atawa di moeka grif-fier , terseboot, dia trima barangnja di rampas.

Oewang dendanja itoe tiada bolee di baijarken kapada prijaji njang koewasa trima denda, kaloe tiada ada soerat koewasa dari resident, dan pesakitan misti bawak kapada resident soerat trima-nja denda dari itoe prijaji trima-njang koewasa trima denda, di dalem timpo njang di tamtoeken di dalem itoe soerat koewasa.

Parintahnja fatsal 415 ini tiada obahken koewasa membekin perdjandjian di dalejn perkara njang di lila ni oleh hoekoom oen-dang-oendang.

41 H. Kaloe orang .djawa dan lain orang njang di samaken dengen bangsa djawa maoc soeroe poetoosken perkaranja kapada arbiter, mangka dia orang misti toeroot hoekoom ollanda di atas itoe perkara.

417. Satoe satoenja orang njang kena hockoeman, misti di hoekoom djoega baijar ongkosnja perkara. ïjoema kaloe orang

di lepas sekali atawa di lepas dari djalanuja papriksa-an, mangka negri njang misti baijar ongkosnja perkara.

418. Baijaran dan gantian njang misti di baijar kapada pro-kureur atawa toekang pegang perkara atawa koewasa tiada bolee di masoken di dalem ongkos njang di hoekoom, tetapi misti di baijar oleh orang njang soeda pakeé itoe prokureur atawa koewasa.

419. Eadja radja atawa boepati atawa lain lain orang besaar bangsa djawa tiada bolee di panggil djadi saksi di hadepan peng-adilan, kaloe tiada dapet idin lebee doeloe dari toewan besaar Governoor Djendraal.

420. Kaloe pengadilan pakee kakoewasa-an njang di kasi ka-padanja begimana bagian njang kadoewa dari f'atsal 14 dari Per-atoeran hoekoom besaar di India Nederland dan kasi parintah, soepaia saksi saksi bangsa djawa atawa lain bangsa njang di sa-maken dengen bangsa djawa di dalem perkara siviel atawa kadja-hatan, bersoempah di gredjanja atawa di lain tempat njang ter-itoong tempat soetji, mangka pengadilan misti pindahken paprik-sa-annja perkara pada lain hari njang'di tamtoeken.

Kaloe kadjadian begitoe, mangka president misti bediriken kom-missaris dari lid lid pengadilan salah satoe, soepaia dengen grif-fier ada sama sama timpo saksi bersoempah, dan kamoedian itoe kommissaris kabarken dengen soerat kadjadiannja itoe soempah.

421. Segala soerat arrest dan poetoesan dan parintahnja peng-adilan dan perkara kadjahatan misti di sebootken di atasnja de-ngen perkata-an : dede-ngen nama Maha Radja.

422. Soerat soerat poetoesan selamanja misti di siempen di kantornja pengadilan dan tiada bolee di pindahken, kaloe tiada ada sebab dan djalanan njang terseboot di dalem hoekoom oen-dang oenoen-dang.

423. Griffier wadjib pegang satoe boekoe besaar dari segala perkara kadjahatan njang di pariksa atawa di poetoosken di peng-adilan, di mana itoe griffier di djadiken.

. Di dalem itoe boekoe misti di toelisi namanja pesakitan dan kadjahatan atawa perlanggaran njang di dakwa, dan harinja per-kara di masoken pada pengadilan dan liari poetoesan, dan lagi

103

boeninja itoe soerat poetoesan misti di sebootken dengen pendek di dalem itoe boekoe.

Griffier laridraad wadjib pegang satoe boekoe seperti njang ter-seboot di atas, dari perkara siviel.

Di dalem boekoe perkara kadjahatan misti di sebootken, kaloe orang njang kena hockoeman, dapet ampoon, atawa kaloe hoe-koemannja di koerangi.

424. Toeroenan atawa pepetikan dari soerat poetoesan per-kara kadjahatan tiada bolee di kasiken kapada orang njang tiada toeroot poenja perkara, kaloe tiada di kasi idin oleh president pengadilan njang djatoken itoe poetoesan, dan president tjoema kasi idin, kaloe orang njang minta, kasi toendjook katrangan, itoe soerat ada bergoena kapadanja.

435. Pesakitan perkara kadjahatan atawa perlanggaran bolee ambil atawa soeroc ambil dengen ongkofnja sendiri segala soerat dari perkara njang di dakwa kapadanja, mana njang dia rasa perloe akan berlawan.

426. Griffier njang kasi toeroenan atawa pepetikan dari satoe soerat poetoesan, sobeloomnja itoe poetoesan di tandai tangan, bolee di brentikeu sedikit timpo atawa di' lepas dari pekerdja-annja, dan selaiunja itoe kaloe ada sebabnja dia bolee di hoekoom sebab bekin falsoe.

437. Kaloe griffier tiada toeroot njang di parintahken di da-lem fatsid 195, 317'1, 347 dan 364 kena denda sepoeloe roepia njang satoe kali. (Staatsblad 1872 no. 131).

428. Orang orang njang di djadiken deurwaarder dan soeroean di pengadilan pengadilan, dan lagi hamba hamba dari pamarintah negri, itoe seinoea ada koewasa dan wadjib sita orang di hadepan pengadilan dan kasi taoe dengen tinggalken soerat dan kasi taoe dengen moeloot, dan bekin lain lain perkara akan djalanken pa-rintahnja dan poetoesannja pengadilan.

Kaloe tiada ada orang orang njang torseboot, mangka president di pengadilan njang di dalem wengkonnja misti di djalanken itoe pekerdja-au njang terseboot di atas, misti bediriken satoe orang njang bisa dan bolee di pertjaja akan djalanken itoe pekerdja-an.

429. Kaloe deurwaarder landraad di Betawi, Samarang dan Soerabaija socda sita orang atawa kasi taoo pada orang, dia misti sebootken itoe di dalem soerat relaas; tetapi deurwaarder di lain lain landraad dan segala orang njang misti sita atawa panggil orang atawa kasi taoe atawa di soeroe lain lainnja oleh peng-adilan djawa bolée kabarken dengen bitjara moeloot sadja kapada prijaji njang pegang lioekoom atawa kapada lain prijaji njang misti trima kabar dari deurwaarder itoe, mangka prijaji itoe misti tja-teti atawa soeroe tjatja-teti perbilangannja itoe.

430. Kaloe itoong timpo njang soeda di tetepken di dalem ini peratoeran, mangka liari njang itoe timpo moelai berdjalan tiada toeroot teritoona1.

o

431. Saksi saksi dalem perkara siviel atawa kadjahatan njang di panggil dan dateng di dalem doedoekan pengadilan atawa di loewar doedoekan pengadilan, itoe misti dapct oewang djalau dan oewang mondok, begimana tarief njang soeda di tetepken atawa njang nanti di tetepken di blakang.

Prijaji njang pegang hoekoom dan prijaji ka-adilan polisie misti kasi taoe pada saksi njang dateng di hadepannja, brapa oewang djalan dan oewang mondok njang dia orang bolee dapet.

432. Djalannja ka-adilan di hadepan pengadilan djawa misti toeroot begimana atoeran njang soeda di trangken di dalem ini peratoeran, djangan lebee dan djangan lain.

Tetapi kaloe di blakang trang ada perloe sekali di atas land-raad di Betawi, Samarang dan Soerabaija atawa di atas lain lain landraad. djoega, toewan besaar Governoor Djendraal bolee tetep-ken lain atoeran parintah lagi njang lebee tjotjok dengen per-atoeran di atas pengadilan ollanda dari perkara djalanken ka-adil-an perkara siviel, sesoedka-adil-anja berembook sama raad besaar.

433. Kaloe raad besaar rasa perloe pariksa di residensie, ma-sing mama-sing, soepaia segala parintahnja ini peratoeran di djalan-ken sama rata dan dongen betooi, maugka 'raad besaar bolee ma-soken permin ta-an deagen soerat kapada toe wan besaar Governoor Djendraal.

105