• No results found

FATSAL 398.

Barangsiapa soedah di lepasken dari dawa, maka tiada boleh di dawa lagi dalem perkara itoe djoega.

Lihat djoega: A. B. 34; S. V. 389; I. R. 96, 116, 303, 316, 358.

FATSAL 399.

Sekalian dawa, aken memintaken hoekoeman, itoe tiada berlakoe atau berhenti oleh karena amnestie (diampoeni kasa-lahannja) atau aboutie (di lepasken dari pada dawa, jang di tiadaken itoe), jang dibri oleh sripadoeka jang di pertoean besar, Goebernoer-djendral oleh karena fatsal 20 dari Sjarth pamerentahan tanah India Nederland.

Demikian djoega djadinja, djika jang melakoeken kadjaha-tan itoe meninggal sabelomnja moelai di periksa perkaranja atau salamanja perkara itoe masih di periksa.

Lihat djoega: A. B. 31; S. V. 390; l R. 400; Bijbl- 1331.

FATSAL 400.

Perentah, jang termabtoeb dalem bagian jang kadoewa

dari fatsal di moeka ini, di ketjoewaliken tentang panagihan denda atau rampasan barang-barang, jang di toendjoekken, dalem bal pelanggaran perentah atas bea atau pacht.

Dalem bal demikian, maka panoentoetan pembajaroja denda dan rampasan barang-barang, jang di toendjoekken, nanti di lakoeken pada abliwarisnja atau wakilnja jang mati itoe dan di bawa di hadèpan hakim civiel.

Pameriksa'an perkaranja, pamoetoes dan bal lakoenja ka-poetoesan itoe nanti sabagai dalem perkara civiel, jang biasa.

Lihat djoega: S. V. 391, 392; B. W. 1100; I. R. 126, 182, 199, 401.

FATSAL 401.

Djika jang melakoekan kadjabatan itoe meninggal, sasoedah-nja kapoetoesan perkarasasoedah-nja soedab boleh dilakoekan, maka sekalian denda dan rampasan, jang soedab diperentahkan, oleh karena perkara kadjabatan atau pelanggaran apa djoega, atau lagi sakalian biaja perkara itoe, nanti ditagili dari pada ahliwaris-atau wakilnja orang jang mati itoe.

Lihat doega: S. V. 399; /. R 400.

FATSAL 402.

Djika sa'orang, sasoedahnja melakoekan perboewatan, jang boleh djadi sebab, ia didawa, djatoh sakit gila, dan hal ka-ädaännnja itoe diakoe oleh hakim, jang haroes meriksa per-karanja,' maka dawa itoe di „schors" (di tahan) hingga orang itoe soedah semboeh lagi, malainkan ditentoekan, baboewa denda dan rampasan barang, lang dibitjarakan dalem fatsal 400, djika jang didawa itoe ada dibawah djabatan wali, boleh ditagib, ia itoe dengan menoeroet atoeran, jang dibitjarakan dalem fatsal jang terseboet tadi, dari pada walinja atau dari pada orang, jang ditoendjoekkan oleh hakim akan wakilnja orang jang gila itoe.

Lihat djoega: S. V. 396, 399; /, R. 225; BijUL 1072.

177 FATSAL 403.

Hoekoeman mati itoe tiada boleh dilakoekan tentang orang jang, sasoedahnja hoekoeman itoe didjatohkan atasnja, djadi gila, dan jang sakitnja itoe diakoe oleh hakim, jang mendja-tohkan kapoetoesan itoe.

Djoega hoekoeman mati itoe tiada boleh dilakoekan tentang sa'orang perampoean, jang boenting.

Dalem hal jang pertama itoe lakoenja hoekoeman mati itoe ditanggoehkan hingga orang jang sakit gila itoe soedah semboeh, dan dalem hal jang kadoewa, hingga orang perampoean itoe soedah melahirkan anaknja.

Perentah tentang orang gila, jang dibitjarakan didepan ini berlakoe djoega tentang hal melakoekan hoekoeman rangket (dipoekoel dengan rotan).

Lihat djoega: S. V. 400; S. W. 12; Stbl. 1866 no. 15.

FATSAL 404.

Sakalian panoentoetan hoekoem dan dawa oleh karena ada perboewatan kadjahatan atau pelanggaran, jang dilakoekan, tiada berlakoe lagi, djika soedah liwat tempo, jang ditentoekan dalem fatsal 406 dan jang bertoeroet pada fatsal itoe dalem bab ini djoega.

Lihat djoega: A. B. 31; S. V. 401; I. R. 405, 409; S. W.295.

FATSAL 405.

Lamanja tempo, jang mendjadikan dawanja tiada bergoena lagi, djika diliwatkan, itoe moelai daripada waktoe, perboe-watan kadjahatan atau pelanggaran itoe dilakoekan, atau, djika didjadikan perkaranja, moelai daripada waktoe diboewat dengan perentah hoekoem soerat acte jang paling belakang tentang perkara itoe.

Akan tetapi lamanja tempo itoe dalem hal kadjahatan me-nialsoe atau memboewat wang falsoe itoe tjoema boleh moelai

12

diitoeng sadja daripada waktoe soerat-soerat atau wang falsoe atau jang difalsoe itoe dipergoenakan.

Lihat djoega: S. V. 402; I. Ä 409; S. W. 87, 98.

FATSAL 406.

Djika soedah liwat tiga tahoen lamanja, maka tiada berlakoe lagi sakalian penoentoetan hoekoera tentang hal pelanggaran, malainkan pelanggaran peratoeran dan perentah polisie.

Penoentoetan hoekoem tentang pelanggaran peratoeran dan perentah polisie itoe soedah tiada berlakoe, djika soedah liwat

satahoen lamanja.

Lihat djoega: S. V. 403; L R 404, 409, 411; R O. 95, 108, 110. 150.

FATSAL 407.

Djika soedah liwat doewa poeloeh tahoen lamanja, maka soedah tiada berlakoe lagi sakalian davva tentang perboewa-tan kadjahaperboewa-tan, jang di antjamken dengen hoekoeman mati, dan djika soedah liwat limabelas tahoen lamanja, maka tiada berlakoe lagi dawa tentang perboewatan kadjahatan, jang di antjamken dengen hoekoeman, jang hampir pada hoekoeman mati; maka dalem lain-lain hal perboewatan kadjahatan dawa-nja itoe soedah tiada berlakoe lagi, djika soedah liwat sapoe-loeh tahoen lamanja.

Lihat djoega: S. V. 404; J. R. 404, 409, 411.

FATSAL 409.

Hoekoeman, jang dibri dengen kapoetoesan hoekoem, bah-roe tiada berlakoe lagi, djika soedah liwat doewa kali djoem-lahnja tahoen, jang fardloe aken mendjadiken tiada berlakoe lagi panoentoetannja perkaranja, ia itoe di itoeng daripada waktoe kapoetoesan itoe soedah boleh di lakoeken.

Lihat djoega: S. V. 405; L R 404, 406, 409, 411.

179 FATSAL 409.

Perentali Jang terseboet dalera fatsal 404 dan jang bertoe-roet pada fatsal itoe, tiada mengenaken sekalian pertentoean dengen perentah b.oekoem jang istimewa, tentang hal tiada berlakoe lagi dawa atas beberapa perboewatan kadjahatan atau pelanggaran, djika temponja dawa itoe soedah liwat.

Lihat djoega: S. V. 406; S. W. 295; Stbl. 1856 no. 74.

FATSAL 410.

Sekalian fiskaal dan djaksa, atau lagi hakim-hakim dengan raelakoekan djabatannja haroes mengingat hal tiada berlakoe lagi itoe, oleh karena soedah liwat temponja, maskipoen hal itoe tiada di atoerkan oleh jang didawa.

Lihat djoega: B. W. 1950; S. V. 407.

FATSAL 411.

Lamanja tempo tiada berlakoe lagi, jang soedah moelai berdjalan sabelomnja Sjarth ini dioendangkan, maka haroes diitoeng menoeroet perentah hoekoem jang lama.

Akan tetapi djika tempo itoe, menoeroet Sjarth ini, koerang dari jang menoeroet Sjarth jang lama, maka nanti tempo, jang ditentoekan dalem Sjarth ini, jang ditoeroet.

Lihat djoega: B. W. 1993; S. V. 408.