• No results found

BAGIAN JANG PEETAMA.

Dari hal menjerahkan perkara kapada perhim-poenan madjelis.

KB. Menoeroet Staatsblad 1898 no. 66 Fats. L ka 3, maka boenjinja Fatsal-Fatsal, jang terkoempoel dalem bagian ini, sekarang begini adanja :

FATSAL 240«.

Hal panjerahan perkara kapada perhimpoeuan madjelis itoe dilakoekan oleh presidentnja.

Akan maksoed itoe maka sasigeranja diterima olehnja sekalian soerat-soerat, jang dikirim padanja menoeroet perentahnja fatsal 82, president itoe laloe menimbang dengan titi apa jang terseboet didalem soerat-soerat itoe.

gj^r* Dalem bagian (4) dari fatsal 240b terseboet: Eaad van Justitie; itoe salah, haroes di batja: IIoog-Gerechts-Hof.

105 FATSA.L 240ô.

(1), Djika dari pertimbangannja president itoe perkaranja boekan perkara jang liaroes diperiksa oleh madjelis hoekoem, jang dikapalaï olehnja, akan tetapi itoe koewasanja hakini polisie atau raad kaboepaten atau raad district, maka dengan soerat kapoetoesannja, jang termoewat sekalian katerangan tentang hal itoe, president itoe nanti menjerahkan perkara itoe kapada hakim, jang dari pertimbangannja, berkoewasa meriksa perkara itoe ; maka sama sakali dibri perentah olehnja, akan lantas melapaskan orang jang disangka itoe, djika soedali ditahan didalem pendjara, dan djika orang itoe tiada liaroes ditahan oleh karena lain sebab lagi.

(2). Kapoetoesan, jang soedali didjatohkannja itoemenoeroet perentah, jang terseboet didalem bagian dimoeka ini, maka nanti dikirim oleh president itoe bersama-sama sakalian soerat-soerat, jang soedali diterima olehnja, kapada resident, jang, menoeroet boenjinja fatsal 84, nanti rnengoeroeskan pangirim-nja soerat soerat itoe kapada hakim jang berkoewasa meriksa.

(3j. Hakim jang ditoendjoekkan itoe, wadjib melakoekan kapoetoesannja president itoe.

(4). Dalem lima hari president dari pada madjelis landraad itoe liaroes mengirim kapada madjelis Raad van Justitie toeroenan dari pada kapoetoesanja itoe.

FATSAL 240c.

Djika dari pertimbangannja president perkaranja boekan perkara, jang liaroes dipoetoeskan oleh madjelis hoekoem jang dikapalaï olehnja, akan tetapi liaroes diperiksa oleh ma-djelis raad sambang, atau oleh mama-djelis landraad lain, atau oleh madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa Europa, atau oleh hakim soldadoe, maka sakalian soerat soerat ten-tang perkara itoe nanti dikirimnja dengan soerat kapoetoesannja jang diterangkan olehnja dengan segala katerangan, ia itoe dalem kadoewa hal jang pertama terseboet itoe kapada

presi-dent dari pada madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa anak negeri, dalem liai jang katiga kapada fiskaal pada madjelis hoekoem akan goenanja' orang bangsa Europa, jang dipandangnja berkoewasa meriksa perkara itoe, dan dalem hal jang diseboet penghabisan itoe kapada officier, jang me-ngepalai bala pada mana jang disangka itoe soedali toeroet.

FATSAL 24(M.

(1). Djika president itoe mendapet, perkaranja itoe benar perkara, jang baroes diperiksa oleh madjelis hakim, jang dika-palaï olehnja, maka ditimbangnja, apa masih ada perboewatan atau lain hal lagi, jang haroes diperiksa lagi lebih doeloe, sabelomnja perkara itoe diserahkannja kapada pameriksaän madjelis landraad itoe.

(2). Djika dari pertintbangannja haroes dilakoekan lebih doeloe pameriksaän saksi-saksi, atau pameriksaän pada tem-patnja dan lain perboewatan lagi dalem pameriksaän pendoeloean itoe, maka president itoe nanti menoelis soerat kapada pegawai, jang poenja bagian, dengan diterangkan olehnja sekalian hal, jang dipintanja, soepaia diperiksa lagi.

(3). Maka pegawai itoe haroes melakoekan atau menjoeroeh melakoekan pameriksaän itoe dengan sigera, dan haroes lantas mengirim kapada president itoe sakalian soerat-soerat proces-verbaal, jang diboewat tentang pameriksaän itoe.

N.B. Menoeroet Stantsblad 1900 no. 243 fats. I. f, maka pada bagian ini diaamboengkan lagi bagian, boenjinja:

Djika akan pameriksaän itoe fardloe ada soerat-soerat, jang sah, atau daftar-daftar haroes dikirim oleh jang menjimpan itoe, maka dalem hal demikian pegawai itoe haroes berlakoe sabagaimana diperentahkan dalem fatsal 78a.

(4). Ferentahnja fatsal ini berlakoe djoega akan presidentnja madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa anak negeri, kapada siapa soerat-soerat itoe dikirimkan oleh karena perentah, jang termaktoeb dalem fatsal 240?.

107 FATSAL 240e.

(1). Sasigeranja president itoe menimbang, tiada perloe di lakoeken pameriksa'an lebih djaoeli lagi, atau pameriksa'am jang di bitjaraken dalem fatsal di moeka ini, soedah boleh di pandang tjoekoep, maka hal itoe di poetoeskennja dengen soerat kapoetoesan, jang di terangkennja dengen segala kate-rangan jang fardloe, dan dengen mengingat apa jang terpe-rentah di bawah ini.

(2) Djika dari pertim bangannja, dari pameriksa'an itoe soedah njata, perkara itoe tiada dapet di pandang perkara kadjahatan atau perkara pelanggaran, atau lagi tiada ada sampai banjak sebabnja, aken meneroesken perkara itoe, maka nanti di brinja tahoe hal itoe dengen soerat kapoetoesannja, dengan di perentahinja sama sakali, soepaia orang jang di sangka itoe lantas di lepasken, djika ia di tahan di dalem pendjara, dan djika ia tiada haroes di tahan di sitoe oleh karena sebab lain.

(3) Djika dari pertimbangannja president itoe, ada sampai banjak sebab, aken boleh meneroesken perkaranja jang di sangka itoe,'baik dalem hal kadjahatan, baik dalem hal pe-langgaran, maka president itoe membri perentah aken membawa orang itoe di hadepan madjelis landraad, ia itoe dengen di seboetkennja dalem soerat kapoetoesannja itoe sekalian per-boewatan, jang di dawa'ken atau di adoeken pada orang itoe, temponja kapan dan tempatnja di lakoeken atau sekalian hal lain lagi, jang boleh mengentengken atau memberatken kasa-lahannja jang di sangka itoe, ia itoe djoega dengan haroes diseboetkan olehnja sekalian perentah hoekoem, jang menga-tjamken hoekoeman atas hal itoe; djika tiada, nanti kapoetoe-sannja itoe tiada bergoena.

N.B. Menoeroet Staatsblad 1900 no. 243, Fats. I. g. maka pada bagian ini ditambahken lagi sabagian, boenjinja:

President itoe nanti membri perentah djoega, soepaia soerat soerat jang sah dan daftar, jang dibitjaraken dalem fatsal 78«

dikirim ksapadanja dengan dibri olehnja soerat tanda katera-ngan /tentang terimanja soerat soerat atau daftar-daftar itoe.

(4). Dalem kapoetoesannja president itoe menentoeken hannja perhimpoenan madjelis, dan membri perentah kapada djaksa (atau lioofddjaksa) akan menjoeroeh memanggil dengan pertoe-loengannja kapala district sekalian saksi saksi, jang haroes meng-badep pada liari itoe, dan lagi akan membri tahoe kapada jang disangka, jang namanja, pakerdjaännja dan terapatnja beroemali atau berdoedoek haroes diseboetkan, (atau djika salah satoenja tiada terang, hal itoe haroes diseboetken saboleh-boleh dengan terang), boenjinjakapoetoesan itoe dengan perentah soepaia meng-hadep pada hari jang di tentoeken itoe; maka, djika orang itoe tiada tertahan, pemberian tahoe padanja itoe haroes dilakoeken dengan pertoeloengannja kapala-kapala district djoega. Akan maksoed itoe maka pada hoofddjaksa atau djaksa itoe nanti diterimakan oleh griffier daripada madjelis landraad ito* soe-watoe toeroenan dari kapoetoesan itoe, saboleh-boleh dalem bahasanja jang disangka itoe, djika ia sa'orang bangsa anak negeri tanah India Nederland, dan djika tiada boleh, dalem bahasa melajoe.

(5). Pertoeloengannja kapala-kapala district jang dibitjarakan didalem bagian didepan ini diganti: tentang orang orang jang di sangka atau saksi saksi, jang toeroet bilangan orang-orang, jang disamakan dengan orang bangsa negeri djika marika itoe ada dibawah perentahnja kapala kapalanja sen-diri, dengan pertoeloengannja kapala kapala bangsa asing atau wijkmeester wijkmeesternja dan tentang orang bangsa Europa atau jang disamakan padanja dengan pertoeloengannja kapala kapala pamerentahan negeri, jang poenja bagian.

(6). Djika pada waktoe perkaranja itoe diserahkan kapada hakim, tiada dapet ditamtoekan sama sekali harinja perhim-poenan akan meriksa perkara itoe, maka sebabnja itoe haroes diseboetkan dalem soerat panjerahan itoe, dan harinja pame-riksaan nanti ditentoekan dibelakang kali dengan soerat pe-rentah lain.

109

(7). Dengan menentoekan hari perhimpoenan madjelis itoe, maka president itoe haroes mengingat temponja, jang fardloe, pada saksi saksi atau pada jang disangka itoe, djika ia tiada tertahan, akan dateng menghadep, dan lagi president itoe haroes menentoekan lamanja tempo, jang haroes liwat antara waktoe orang jang disangka itoe dibri tahoe boenjinja soerat kapoetoesannja itoe dan hari perhimpoenan madjelis, akan meriksa perkaranja.

(8). Sasigeranja panggilan saksi-saksi dan pemberian tahoe kapada jang di sangka itoe soedah dilakoekan, sabagaimana diperentahkan, maka laloe dikirim soerat tanda katerangan atas hal itoe kapada president daripada madjelis landraad itoe.

(9). Djika jang disangka atau didawa itoe tertahan didalem pendjara, dan panjerahan perkara itoe mengenakan perkara jang, djika ditoeroet perentalmja fatsal 83, tiada boleh men-djadikan orang jang disangka itoe haroes ditahan dalem pendjara, maka dengan mengloewarkan soerat panjerahan president itoe nanti membri perentah djoega, soepaia orang itoe lantas dilepaskan, malainkan djika ia haroes ditahan oleh karena lain sebab lagi.

(10). Djika jang disangka atau didawa itoe dilepaskan sadja, akan tetapi soedah ditentoekan oleh president, perka-ranja haroes diserahkan kapada madjelis hoekoem, sebab mengenakan soewatoe hal, jang terseboet dalem bagian jang pertama dari fatsal 83, maka president itoe nanti membri perentah, soepaia orang itoe lantas dimasoekkan didalem pendjara.

(11). Djika beberapa soerat pameriksaän pendoeloean, jang soedah dikirimkan kapada president hampir pada sawaktoe, mengenakan perboewatan jang dilakoekan oleh sa'orang, dan goenanja pameriksaän perkaranja tiada mendjadikan halangan akan mengoempoelkan soerat itoe, atau djika soerat soerat itoe mengenaken beberapa hal jang bertambatan satoe dengen lain, atau beberapa hal jang tiada bertambatan satoe dengen lain, aken tetapi ada persamboengannja djoega, dan djika

koempoelnja soerat soerat itoe mendjadiken goenanja pame-riksa'an perkaranja, maka pamepame-riksa'annja hal itoe seraoa nanti di perentahken dengen satoe soerat kapoetoesan sadja.

(12) Perboewatan, jang boleh di hoekoem itoe, terpandang pertambatan satoe dengen lain, djika di lakoeken :

lo. oleh lebih dari satoe orang dengen berkoempoel dan bersama-sama sawaktoe ;

2o. oleh lebih dari satoe orang pada beberapa waktoe atau tempat, aken tetapi oleh karena soedah di djandjiken antaranja ;

'do. dengen maksoed mentjehari oepaja, aken melakoeken perboewatan, jang boleh di hoekoem, atau aken rneng-gampangken atau mendjadiken perboewatan itoe, atau aken melepasken dirinja 'dari pada hoekoemannja perboe-watan lain, jang boleh di hoekoem.

(13). Djika sekalian soerat soerat pamariksaän pendoeloean itoe mengenakan perboewatan, jang boleh dihoekoem dan dilakoekan oleh orang doewa atau lebih, akan tetapi tiada masoek bilangan bagian jang kasabelas dari fatsal ini, maka president nanti membri perentah akan mengliadepkan orang jang disangka itoe dihadepan madjelis hoekoem dengan bebera-pa kapoetoesan sendiri-sendiri, sabagaimana nanti njata fardloe.

(14). Djika soerat soerat pameriksa'an pendoeloean men-genaken doewa orang jang di sangka atau lebih, dan presi-dent dari pada madjelis landraad membri perentah aken me-narik beberapa dari pada orang orang itoe di hadepan madjelis landraad, tetapi ada djoega, tentang siapa tiada di brinja perentah itoe, maka dengen menoeroet perentah jang termaktoeb dalem bagian jang ka'anem dari fatsal ini, per-tentoean harinja berhimpoen di tanggoehken hingga soedah di terima kapoetoesannja madjelis Eaad van Justitie, jang di bitjaraken dalem bagian (5), (6) dan (9) dari fatsal 240/".

FATSAL 240/1

N.B. Menoeroet Staatsblad 1901 no. 124. Fats. 4. e. maka

I l l

perlcata'an: „Hoog-Gerechts-Hof," jang ada dalem bagi-an (1) dbagi-an (3) -digbagi-anti perkatabagi-an: „Raad vau Justitie",

perkataan: „Hoog-Gerechts-Hof" dan „Hof", jang ada.

dalem bagian, (2), (4), (5), (G), (7), dan (9), di ganti perkataan „Raad van Justitie'', dan perkataan „dari pada Hof", jang ada dalem bagian (8) di ganti perka-taan: „dari pada Raad van Justitie". Maka itoe boenji-nja fatsal ini sekarang jani:

(1). Dalem lima liari president itoe liaroes mengirim toe-roenan dari soerat kapoetoesan, jang soedah didjatohkannja oleh karena parentalmja fatsal 240e bagian jang kadoewa, dengan dilioeboengkannja sekalian soerat pameriksaän pen-doel oean, kapada madjelis Raad van Justitie.

(2). Djika madjelis Raad van Justitie, sabelomnja memoe-toeskan itoe, menimbang fardloe, ada saksi-saksi diperiksa lagi, atau fardloe dilakoekan pameriksaän pada tempatnja atau fardloe dilakoekan lain-lain perboevvatan pameriksaän pen-doeloean lagi, maka madjelis itoe nanti menoelis kapada pegawai jang poenja bagian, dengan dibri tahoe padanja sekalian hal, jang dipintanja soepaia diperiksa lagi.

(3). Pegawai itoe wadjib melakoekan atau menjoeroeh me-lakoekan pameriksaän itoe dengan sigera, dan wadjib laloe mengirim soerat proces-verbaal tentang hal itoe kapada ma-djelis Raad van Justitie itoe.

(4). Djika dari pertimbangannya madjelis Raad van Justitie, tiada fardloe dilakoekan pameriksaän lebih djaoeh lagi, atau pameriksaän, jang dibitjarakan dalem bagian dimoeka ini boleh dipandang soedah sah, maka itoe nanti membri kapoe-toesan dengan soerat jang termoewat sekalian katerangan, jang fardloe.

(5). Djika kapoetoesannja president itoe ditetapkan oleh madjelis Raad van Justitie, maka hal itoe laloe dibri tahoe padanja dengan soerat.

(6). Djika kapoetoesan itoe ditiadakan oleh madjelis Raad van Justitie, maka madjelis itoe nanti membri perentah, soepaia

orang jang didawa itoe, dibawa dihadepan madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa anak negri, jang dari pertimbangan-nya madjelis Raad van Justitie berkoewasa meriksa perkaranja, ia itoe dengan diseboetken didalem soerat kapoetoesan madjelis Raad van Justitie itoe sekalian perboewatan jang didawaken pada orang itoe menoeroet fatsal 240e, bagian (3), baik dengan diperentaliinja akan menahan orang itoe, baik tiada; maka toeroenan dari soerat kapoetoesan itoe dengan soerat soerat pameriksaän tentang perkara itoe nanti dikirimken kapada president daripada madjelis hoekoem, jang poenja bagian.

(7). Djika dipoetoesken oleh madjelis Raad van Justitie bahoewa perkaranja haroes diperiksa oleh madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa Europa atau oleh madjelis hoekoem soldadoe, maka sekalian soerat soerat pameriksaän perkara itoe nanti dikirimnja bersama-sama toeroenan kapoetoesannja itoe, dalem hal jang pertama kapada fiskaalnja madjelis jang poenja bagian, dan dalem liai jang kadoewa kapada officier, jang mengapaki bala, pada mana jang didawa itoe toeroet.

(8) Sasoedahnja terima soerat soerat, jang dibitjaraken dalem bagian (6) didepan ini, maka president itoe nanti menentoeken hari perhimpoenannja madjelis, ia itoe dengan diseboetkennja, menoeroet kapoetoesan daripada madjelis Raad van Justitie, sebab, jang mendjadiken orang ditarik dihadepan hakim, dan dengan mengingat perentah jang termaktoeb dalem bagian (4), (5) dan (7) dari fatsal 240e. Dalem hal demikian berlakoe djoega perentah jang terseboet dalem bagian (8) dari fatsal itoe.

(9). Djika dalem hal, jang dibitjarakan dalem bagian (6) dari fatsal ini, perkaranja diserahkan oleh madjelis Raad van Justitie kapada lain madjelis hoekoem akan goenanja orang bangsa anak negerri, lain dari pada madjelis jang presidentnja moela moela soedali membri kapoetoesan atas hal itoe, atau lagi dalem hal, jang dibitjarakan dalem bagian (7) dari fatsal ini, maka madjelis Raad van Justitie nanti membri tahoe ka-poetoesannja kapada president, jang terseboet itoe.

113