• No results found

FATSAL 93.

Madjelis raad district itoe berhimpoen saminggoe sekali pada hari jang ditentoekan, akan memoetoeskan segala perkara, jang diserahkan pada pameriksaanja menoeroet Sjarth

penga-toeran kaadaannja madjelis madjelis hoekoem dan hakim hakim dan pengatoeran lakoenja justitie.

Lihat djoega: E. O. 77, 88, L R. 108.

FATSAL 94.

Djika ada orang, jang membawa panoentoetan perkara civiel dihadepan madjelis ini, ia itoe menoeroet fatsal 79 dari Sjartli jang terseboet di atas, maka jang diadoekan itoe tiada

mengha-dep, nanti dibri perentah kapada kadoevva fihaq, jang berper-kara itoe,-ia itoe jang tiada menghadep itoe nanti dibri perentah dengan pertoeloengan pegawai polisie, akan menghadep lagi dengan sekalian saksi saksinja pada hari perhimpoenan, jang akan datang lagi.

Maka djika pada hari itoe jang mengadoe itoe tiada meng-hadep, perkaranja nanti terpandang soedah tiada djadi, ia itoe, malainkan haknja jang mengadoe itoe, akan membawa perkara itoe lagi di hadepan madjelis ini.

Djika jang diadoekan itoe, sasoedalmja dipanggil dengan sapatoetnja, tiada menghadep, maka ditetapkan penoentoetannja jang mengadoe itoe, malainkan djika terdapet tiada sah, dalem hal mana penoentoetannja itoe di toelak.

41

Lihat cljoega: l R. 96, 111, 131, 132, 428.

FATSAL 95.

Djika kadoewa fihaq itoe menghadep, maka nanti diperiksa dengan sekalian saksi saksinja, djika dibawa olehnja, dan laloe perkaranja nanti dipoetoeskan oleh madjelis raad district itoe.

Lihat djoega: R. O, 86, 88, /. R. 96, 100, 107, 112, 134.

FATSAL 96.

Perentah jang terseboet dalem kadoewa fatsal di depan ini, berlakoe djoega dalem hal perkara pengadoean permaki-ma-kian atau lain roepa perhinaän lagi, jang pameriksaännja di serahken kapada madjelis raad district, aken tetapi dengen di tentoeken lagi, balioewa jang terda'wa itoe, djika benar terdapet salah, soedah melakoeken apa jang di da'waken padanja itoe, nanti di hoekoem degen hoekoeman denda, jang bersatoedjoe dengen perentahnja fatsal 80 dari sjarth, jang di seboet tadi, dan djika salahnja tiada terang, maka ia nanti di lepasken daripada jang terda'waken padanja itoe.

Sekalian denda, jang di djatohken oleh madjelis raad dis-trict, djadi bagiannja negeri, dan haroes di masoekken di perbendaharaan negeri.

Lihat djoega: S. V. 353; L R. 107, 117, 332.

FATSAL 97.

Di serahken pada tjerediknja kapala district aken mejoem-pah atau tiada menjoemmejoem-pah saksi saksi, jang di dengarnja, baik dalem perkara civiel, baik dalem perkara kadjahatan.

Lihat djoega: I. R. 118, 151, 256.

FATSAL 98.

Sabelomnja membri kapoetoesan, baik dalem perkara civiel, baik dalem perkara kadjahatan, maka kapala district itoe

haroes ni endenger doeloe fikirannja kapala, kapala jang di bri aken pertoeloengannja menimbang, dan djoega fikirannja penghoeloe district.

Lihat djoega: R O. 78, 86, ƒ. R. 101, 118.

FATSAL 99.

Sakalian kapoetoesan madjelis raad district itoe haroes di toelis dengen titi dalem soeatoe daftar, jang di sediaken aken maksoed itoe; maka sahen ampat belas hari sakali di kirim toeroenan dari daftar itoe kapada boepati, menjataken segala perkara, jang telah di periksa samendjak ampat belas hari itoe; maka toeroenan itoe nanti di kirim oleh boepati, djika ada fardloenja dengen kaberatannja, kapada resident, atau, di dalem af deeling-af deeling, kapada assistent-resident.

Lihat djoega I. R. 52, 69, 119, 190, 314.

FATSAL 100.

Barang siapa hendak minta kapoetoesau hakim jang lebih tinggi atas kapoetoesannja madjelis raad district dalem per-kara civiel, jang terbawah pada kapoetoesan lebih tinggi itoe, haroes membri tahoe hal itoe kapada boepati dalem delapan hari, sasoedalmja di djatohken kapoetoesan madjelis raad dis-trict itoe; maka boepati itoe nanti menoelis atau soeroeh me-noelis permintaiiu itoe.

Djika soedah liwat tempo itoe maka tiada boleh di pinta kapoetoesan lebih tinggi lagi, dan kapoetoesannja madjelis raad district boleh di lakoeken.

Lihat djoega: B, O. 79, 84, 88, J. R. 95, 102, 113, 120.

FATSAL 101.

Dalem delapan hari, sasoedalmja di bri tahoe kapadanja oleh boepati, bahoewa soedah di masoekken permintaan pa-meriksaän lebih tinggi atas kapoetoesan madjelis raad district, maka kapala district itoe wadjib membri tahoe deugen soerat

M i I •

43

sekalian hal ahwalnja porkaranja dan lagi kapoetoesannja, jang telah di djatohkennja, ia itoe dengen di terangken sama

sakali kafikirannja sekalian orang, jang soedah menoeloengi pa-danja dalera pameriksaän itoe dan kafikirannja penghoeloenja.

Lihat djoega: L R. 98, 121.

FATS AL 102.

Hal melakoeken sekalian kapoetoesan madjelis raad district, jang telah di djatohken dalem perkara civiel, dan jang tiada

di pintaken kapoetoesan lebih tinggi, atau jang sama sakali atau sabagian di tetapkan dengan kapoetoesan lebih tinggi itoe, nanti diserahkan oleh kapala district kapada kapala desa atau lain pegawai ketjil lagi, jang ada dibawah perentahnja.

Lihat djoega: L E. 100, 103, 122, 428.

FATSAL. 103.

Kapala desa atau lain pegawai itoe, jang diserahken melakoeken kapoetoesan demikian itoe, haroes mengingatken kapada jang disalahken itoe, soepaia dilakoekannja dalera delapan hari apa jang terseboet dalem soerat kapoetoesan itoe.

Djika, sasoedahnja liwat tempo itoe, belom djoega dilakoeken itoe oleh jang disalahkan, maka kapala district nanti membri perentah, akan merampas barang-barangnja orang itoe, sakira sampai, akan melakoekan apa jang terseboet dalem soerat kapoetoesan itoe, ia itoe malainkan dalem hal, djika ada sebab, akan melandjoetkan tempo, jang dibri itoe.

Lihat djoega: l R, 102, 104, 106, 122, 200.

FATSAL 104.

Maka rampasan barang-barangnja itoe haroes dilakoeken dihadepan doewa saksi, dan saboleh-boleh djoega dihadepan orang, jang dihoekoem itoe, oleh pegawai, jang diserahkan melakoekan kapoetoesan itoe, dan jang wadjib menaksir har-ganja masing-masing potong barang jang dirampasnja itoe.

Lihat cljoega: L R. 103, 105, 122, 201.

FATSAL 105.

Djika doewa hari, sasoedahnja barang-barangnja dirampas itoe beloui dilakoeken oleh jang dihoekoeni itoe apa jang terseboet dalem soerat kapoetoesannja, maka barang ba-rang, jang dirampas itoe nanti didjoewal dihadepan orang banjak dan dihadepan doewa saksi oleh pegawai, jang dise-rahkan melakoekan kapoetoesan itoe, sampai terdapet harga, jang tjoekoep akan memetapkan perentahnja kapoetoesan itoe;

maka pendjoewalnja itoe dengan wang toenai (kontant) pada jang menawar harga tinggi sendiri; maka djika ditawar koerang

dari harga taksirannja, barang itoe diserahkan kapada jang menghoetangkan, akan goenanja siapa barang barang itoe dirampas dan didjoewal.

Jang dikalahkan itoe berkoewasa, akan menoendjoekkan oeroetnja barang-barang, jang akan didjoewal itoe.

Barang-barang, jang tiada fardloe didjoewal, nanti dikom-balikan kapada jang dikalahkan itoe.

Lihat cljoega: L R. 104, 122, 202.

FATSAL 106.

Hewan atau perabot, jang fardloe dipakai akan melakoekan pakerdjaännja, jang dikalahkan, itoe tiada dapet di rampas.

Lihat cljoega: I. R. 122.

FATSAL 107.

Oleh karena kapoetoesan madjelis raad district itoe tiada boleh djadi orang di toetoep didalem pendjara atau dikerdjakan dengan paksa.

Djika sa'orang, jang menoeroet boenjinja fatsal 96, didja-tohkan hoekoeman denda, tiada maoe atau tiada bisa membajar, maka kapala district nanti membri tahoe hal itoe kapada boepati; maka sasoedahnja dinjatakannja, orang itoe soedah

4f)

ditagih membajar akan tetapi tiada djoega membajar, boepati itoe nanti soeroeli mengganti hoekoeman denda itoe dengan hoekoeman ditoetoep didalem pendjara, tetapi tiada lebih dari tiga hari lamanja.

Lihat djoega: B. O. 80; /. R. 329.

FATSAL 108.

Sekalian perkara jang dihoekoemkan dihadepan madjelis raad district itoe tiada ada biajanja.

Lihat djoega- I, R. 122.