• No results found

FATSAL 36.

Di bawah pameriksaän dan perentabnja boepati boepati, maka kapala-kapala district itoe di serabken dan menang-goeng lakoenja polisie, jang baik, dalem daerabnja.

Djoega marika itoe baroes menoeroet dengan sabenanija, dan melakoeken sekalian perentab, jang dibri padanja oleh resident atau assistent-resident, baik lantas oleh resident atau assistent-resident itoe, baik dengen pertoeloengannja boepati.

Lihat djoega: B. R. 70; I. R. 1, 2. 7, 9, 13, 17, 21, 23, 27, 29, 46, 54, 65, 93; Stbl 1867 no. 114; 1874 no. 72, 73, 74, 93; Bitjbl. no. 2368.

FATSAL 37.

Kapala district itoe wadjib membri perentah dan peratoeran, jang sah dan terang tentang hal melakoeken policie, kapada

IT

kapala-kapala desa dan lain-lain pegawai lagi, jang ada di bawah perentahnja, atau lagi aken membri taboe dan mengi-ngatken kapada marika itoe sekalian kawadjibannja jang, menoeroet Sjarth ini didjatohken atasnja.

Lihat cljoega: T. R. 7.

FATSAL 38.

Saboleh boleh atjap kali kapala district itoe haroes ber-djalan meriksa Seberapa bagian districtnja, aken menjataken apa sekalian kawadjibannja itoe benar dilakoeken dengan sapatoetnja oleh pegawai itoe, apa lagi oleh kapala ka-pala desa, jang ada dibawah perentahnja. Maka sekalian kapala, jang meneledorkan hal itoe, nanti dinasihatkan olehnja, dan djika besar kateledorannja nanti dirapportkannja kapada boepati.

Lihat cljoega: I. R. 34.

FATSAL 39.

Kapala district itoe haroes mengatoer dengan benar tempat-nja gardoe-gardoe, dan gilirantempat-nja jang mendjaga, atau lagi haroes mendjaga djoega, soepaia roemah roemah gardoe itoe didjaga, sabagairnana misti, ia itoe semoa dengan menoeroet perentah, jang dibri padanja oleh boepati dengan bersatoedjoe dengan perentahnja resident, atau didalem afdeeling-afdeeling, menoeroet perentah, jang dibri oleh assistent-resident.

Perentah, jang terseboet dalam fatsal 12 maka berlakoe djoega tentang pendjagaän-pendjagaän dan sekalian tahanannja, jang dibitjarakan itoe.

Lihat djoega : I. R. 36, 65, 74.

FATSAL 40.

Kapala district itoe wadjib meriksa dengan radjin segala perkara kadjahatan dan pelanggaran, jang didengarnja; djoega haroes melakoekan segala daja oepaja akan bisa menangkap

2

orangnja, jang salah itoe dan lagi haroes membri tahoe kapada boepati sekalian katerangan, jang telah dikoempoelkannja itoe.

Lihat djoega: I. R. 2, 8, 13, 17, 21, 23, 26, 33, 54.

FATS AL 41.

Sasigeranja kapala district itoe dapet chabar, ada soewatoe hal kadjahatan, jang ada tanda boektinja itoe soedah dilakoe kan, maka ia atau, djika ada halangannja jang halal, pegawai jang lantas ada dibawah pangkatnja itoe, haroes lantas pergi ka tempat perboewatan kadjahatan itoe dilakoekan, dan haroes diboewatnja soewatoe soerat pertelaän pameriksaännja, jang laloe dikirim kapada boepati.

Maka tentang pameriksaän, jang nanti dilakoekan olehnja dalem hal demikian itoe, kapala district itoe haroes berlakoe dengan menoeroet perentah, jang termaktoeb dalem bab didepan ini, djika perentah itoe mengenakan dia djoega.

Lihat djoega: S. V. 36; L R. 2, 18, 42, 44, 54, 245.

FATSAL 42.

Djika terima chabar, ada majit terdapet, atau ada orang mati diboenoeh, maka kapala district, atau djika kahalangan oleh sebab jang halal, kapala lain, jang djadi gantinja, haroes lantas pergi bersamasama dengan doewa kapala desa akan saksinja, dan saboleh boleh djoega dengan sa'orang tabib, katempat majit itoe, akan meriksa majit itoe dengan titi.

Maka dari pameriksaännja itoe nanti diboewat soewatoe soerat pertelaän, jang ditanda'inja dengan saksisaksinja sedang dalem soerat itoe haroes dinjatakan kaälaännja majit itoe. loeka-loe-kanja, dan sekalian karoesakan lain lagi, jang terlihat tliatas majit itoe dan lagi sekalian hal lain, jang boleh menerangkan sebabnja mati itoe. Maka soerat pameriksaän itoe bersama-sama soewätoe pertelaän, jang ditanda'inja, tentang segala katerangan, jang dibri oleh kapala desa, jang poenja bagian, atau jang terdapet dari lain fihaq, dan lagi, djika ada,

ber-19

sama sama dengan sekalian barang boekti, jang telah ditahan itoe, haroes dikirimnja dengan sigera kapada boepati.

Djika pada waktoe majit itoe diperiksa, ada berbadlir sa'orang tabib, maka haroes diperboewatnja satoe soerat „visum reper-tum", ia itoe pertelaan pendapetan pameriksaannja, jang haroes ditandai olehnja', Soerat ini djoega nanti dikirim kapada boepati bersama sama soerat pertelaannja kapala desa itoe.

Lihat djoega: S. V. 36, I. R 2, 17, 54, 245, 295, Byhl, no. 1701.

FATSAL 43.

Djika pada waktoe majit itoe diperiksa, soedah ada sampai banjak pertoendjoekan salahnja saorang maka kapala district haroes lantas soeroeh menangkap orang, jang disangka itoe, dan mengirim orang itoe kapada boepati bersama-sama soerat soerat tadi.

Lihat djoega- L R. 2, 18, 44, 54, 76.

FATSAL 44.

Salainnja dari dalem hal, jang dibitjarakan dalem fatsal di depan ini. dan dalem hal perboewatan kadjahatan itoe kata-hoean pada waktoe dilakoekan, dan lagi salainnja dari dalem hal, jang dibitjarakan dalem fatsal jang bertoeroet pada fatsal ini, maka kapala district itoe tiada boleh menangkap orang dengan mengambil koewasa sendiri, akan tetapi wadjib lantas mengirim rapport, jang titi dan terhoeboengkan sekalian soerat soerat pameriksaan atau lain lain soerat lagi tentang perkara itoe, kapada boepati dengan minta dan menoenggoe perentahnja lagi.

Lihat djoega: l R. 2, 16, 50, 54, 67.

FATSAL 45.

Djika soedah kadjadian perboewatan kadjahatan, dan ada sebab akan mengira, djika orang-orang, jang disangka soedah

melakoekan atau toeroet melakoekan kadjahatan itoe, diting-galkan terlepas sadja, orang orang itoe nanti lari, maka ka-pala district berkoewasa menahan dan mengirim orang orang itoe kapada boepati. Akan tetapi dengan melakoekan koe-wasanja ini, maka kapala district itoe haroes berlakoe dengan ati-ati.

Lihat djoega: 1. R, 2, 44, 76.

FATSAL 46.

Djika kapala district terima perentali dengan soerat daripada fihaq, jang djadi kapalanja itoe, akan menangkap sa'orang, maka perentali itoe haroes lantas dilakoekennja dengan sigera.

Lihat djoega: T. U. 2, 36, 47, 50, 54; Stbl. 1880 no. 164.

FATSAL 47.

Akan menangkap orang, jang haroes ditangkap itoe, maka kapala district boleh mempergoenakan pertoeloengannja kapala kapala desa, dan dalem bal, jang fardloe, djoega boleh minta pertoeloengannja orang-orang isi desa, dalem daerahnja jang mana atau dekat mana orang itoe haroes di tahan.

Lihat djoega: 1. R. 2, 46, 48; P. R. no. 1.

FATSAL 48.

Saben sahen menangkap orang, maka kapala district itoe haroes memboewat soewatoe soerat pertelaännja, dan haroes menoelis djoega namanamanja dan tempat-tempat kadoedoe-kannja orang-orang, jang boleh djadi saksi dalem perkara itoe, atau lagi sekalian atoerannja orang-orang itoe.

Maka soerat pemeriksaan dan toelisan itoe haroes dikirimnja bersama-sama orang, jang ditangkap itoe, kapada boepati, pada siapa, djika barang-barang itoe belom dikirimken, haroes di-kirimkan djoega sekalian soerat pemeriksaan, jang diterima olehnja, atau jang diboewatnja sendiri, atau lagi sekalian barang, jang bergoena akan tanda boektinja perboewatan kadjahatan

21

itoe, seperti barang tjoerian atau rampokan, sendjata dan saba-gainja lagi.

Djika fardloe akan goenanja justitie maka sekalian saksi, jang telah didengarnja, boleh dikirim oleh kapala district itoe bersama-sama orang, jang ditangkap itoe, kapada boepati.

Sekalian saksi, jang di kirim itoe, mempoenjaï hak aken dapet wang djalan dan wang karoegian, ia itoe menoeroet daftar pembajaran, jang telah ada atau jang nanti di boewat.

Lihat djoega: L R. 2, 54, 58, 258, 272; Stbl. 1884 no. 143.

FATSAL 49.

Djika dislrict. dari mana sa'orang tangkapan haroes di ki-rim, tiada berlengket dengen district tempat kadoedoekannja boepati, maka jang di tangkap itoe nanti di serahken, aken teroes di' kirim, kapada kapala district, jang dekat sendiri, dan begitoe teroes, hingga orang itoe sampai di tempat ka-doedoekannja boepati itoe.

Lihat djoega: I. R, 48.

FATSAL 50.

Tiada sa'orang tangkapan poen boleh ditahan oleh kapala district lebih lama dari tiga kali doewa poeloeh ampat djam, sabelomnja di kirim, malainken dalem hal, orang itoe sakit atau tiada sakalipoen boleh di kirim.

Lihat djoega: I. R. 43, 46, Stbl. 1860 no, 84.

FATSAL 51.

Kapala district itoe tiada sekalipoen boleh melepasken sa-orang tangkapan, aken tetapi haroes memintaken lepasnja kapada boepati, ia itoe dengen orangnja di kirimken dan di bri tahoe sekalian subabnja, haroes di lepas itoe.

Lihat djoega: L R. 13, 54.

FATSAL 52.

Kapala district itoe wadjib saban ampat belas hari sakali

menghadep kapada boepatinja pada liari, jang di tentoeken aken maksoed itoe, aken menerima segala perentahnja, dan aken membri tahoe kapada boepati itoe segala hal aliwal, jang telah kadjadian dalem districtnja dalem ampat belas hari jang telah laloe itoe, ia itoe tentang hal polisie, dan djika belom di rapportkennja lebih doeloe kapada boepatinja, sabagaimana terperentah dalem bab ini.

Djika djaoehnja beberapa district mendjadikan amat berat kapada kapala kapalanja akan menghadep sendiri, maka dengan tahoenja dan kaboelnja resident, boepati itoe boleh meng-idzinkan, soepaia kapala kapala district itoe memasoekkan rapportnja sahen ampatbelas hari sakali dengan soerat sahadja.

Lihat djoega; L R. 8, 38, 40, 43, 48, 51, 54, 99, 122;

SM. 1870 no. 123; 1879 no 317.

- FATSAL 53.

Kapala district itoe haroes mengoempoelkan dengan teliti sekalian pertelaän, jang 'meuoeroet fatsal 27 dan 28 haroes diatoerkan kapadanja tentang kaädaännja orang isi negeri, dan haroes memboewat dari pertelaän pertelaän itoe satoe pertelaän perkoempoelan dari adanja dalem districtnja dalem tahoen jang laloe itoe, pertelaän mana haroes dikirimnja kapada boepati dalem katiga boelan jang pertama dari tahoen jang bahroe moelai,

Lihat djoega: I. R. 29, 54, 69; St/d. 1870 no 123.

FATSAL 54,

Dimana tiada ada boepati atau rangga, maka kapala district itoe lantas terbawah pada perentahnja resident atau assistent-resident, maka dalem hal demikian sekalian perentah, jang terseboet diatas ini, tentang boepati boepati berlakoe djoega akan resident atau assistent-resident itoe.

Lihat djoega: I. R. 73; SM. 1867 no 58; 1870 no. 123, 199; 1871 no. 45.

23