• No results found

FATSAL 352.

Dalem bal, jang dibitjarakan dalem fatsal 171 dari Sjarth pengatoeran adanja madjelis hoekoem dan hakim-hakim atau lagi pengatoeran melakoekan hoekoem dalem daerah tanah India Nederland, maka atas sekalian kapoetoesan penghabisan, jang didjatobkan oleh madjelis landraad dalem perkara

pelang-garan, jang lantas diperiksa olebnja itoe, dan jang tiada dapet dipintakan pameriksaän lebih tinggi kapada madjelis Raad van Justitie, atau lagi atas sakalian kapoetoesan, jang didjatobkan oleh madjelis Raad van Justitie dalem hal appèl tentang perkara pelanggaran, boleh dipintakan cassatie kapada madje-lis Hoog-Gerechts-Hof, ia itoe dengen mengingat perentab, jang termaktoeb dalem fatsal-fatsal di bawah ini.

163

Lihat djoega: R. O. 95, 96, 127; S. V. 303; I. R. 198, 339, 359.

FATSAL 353.

Djika sa'orang jang di dawa, soedah di djatoliken hoekoe-man, dan, baik sapaudjang lakoenja pameriksa'an perkaranja, baik dalem soerat kapoetoesannja perkaranja, soedah di lang-gar atau di lalaiken beberapa hal, jang di perentahken dalem Sjarth pengatoeran adanja madjelis hoekoem dan hakim hakim, atau lagi pengatoeran melakoeken hoekoem dalem daerah tanah India Nederland, dengen diantjamken kapoetoesan itoe nanti tiada bergoena, djika tiada di tetapken perentah itoe, maka langgaran atau lalai itoe, djika di pinta oleh jang di hoekoem itoe atau oleh hoofddjaksa, pada madjelis hoekoem jang membri kapoetoesan itoe, nanti boleh mendjadi sebab aken meniadaken kapoetoesan itoe, dan aken meniadaken sekalian hal, jang soedah di lakoeken sabelomnja di djatoliken kapoetoesan itoe, ia itoe moelai dari pada soerat acte, jang pertama tiada bergoena.

Maka demikian djoega, baik dalem hal djika ada perentah hoekoem, jang di lakoeken salah atau di langgar, atau djika koewasa hoekoem di liwatken, atau lagi djika ada hal tiada berkoewasa;

N.B. Menoeroet Staatsblad 1898 no. 66, Fats. L ka 14 maka pada bagian ini ditambahkan lagi perkataan di bawah ini:

Atau djoega, djika di langgar atau dilalaiken beberapa, hal, jang, menoeroet perentahnja fatsal 240c, bagian jang katiga, haroes dilakoekan tentang soerat panjerahan perkara dengan diantjamkan soerat itoe tiada bergoena, djika tiada dilakoe-kan demikian itoe.

Lihat djoega: R. O. 171, S. V. 304.

FATSAL 354.

Djika jang didawa itoe soedah diloewarkan dari pada dawa

oleli karena perboewatannja terpandang- boekan pelanggaran dan boekan perboewatan kadjahatan, akan tetapi pamandangan itoe salah, maka hoofddjaksa pada madjelis hoekoem, jang mendjatohkan kapoetoesan itoe, berkoewasa minta cassatie atas kapoetoesan itoe.

Lihat djoega S. V. 306; I. 11 304, 356, 359. .

FATSAL 355.

Djika hal, kapoetoesan itoe tiada bergoena, dialaskan dengan hal, sebab soedah dibri hoekoenian lain dari pada jang dian-tjamkan dengan perentah hoekoem atas perboewatannja itoe, maka cassatie itoe boleh dipinta, baik oleh hoofddjaksa pada madjelis hoekoem jang mendjatohkan hoekoenian itoe; baik oleh jang dihoekoein.

Lilin t djoega: S. V. 307; I. 11 305, 356, 359.

FATSAL 356.

Dalem hal, jang dibitjarakan dalem kadoewa fatsal didepan ini, maka dengan tiba tiba dan dengan tiada oesah ditoelis lebih doeloe, jang didawa itoe boleh minta cassatie oleh karena ada beberapa hal jang di langgar atau dilalaikan dalem lakoenja pameriksaan perkaranja dihadepan perhimpoenan ma-djelis itoe.

Lihat djoega: S. V. 308.

FATSAL 357.

Djika hoekoeman, jang didjatohkan itoe memang hoekoeman, jang, menoeroet perentah hoekoem, haroes didjatohkan atas perboewatan itoe, maka jang didawa atau hoofddjaksa pada madjelis hoekoem, jang soedah mendjatohkan kapoetoesan itoe, tiada boleh minta, soepaia kapoetoesan itoe ditiadakan, oleh karena salah seboetannja perentah hoekoem itoe.

Lihat djoega: S. V. 309; I. 11 355.

165 FATSAL 358.

Djika jang didawa itoe soedah dilepaskan dengan halal, ia itoe sebal) tiada njata kasalahannja, maka tjoema procureur-djendral pada madjelis Hoog-Gerechts-Hof sadja boleh minta cassatie atas kapoetoesan itoe akan goetmnja hoekoem sadja, d jadi, tiada dengan meroegikan jang dilepas itoe.

Lihat djoega: R O. 170, 175; -S'. F. 310; 7. E. 303, 398.

FATSAL 359.

Permintaan cassatie haroes dilakoekan oleh jang minta itoe lama-lamanja pada hari jang katiga, sasoedahnja kapoetoesau hoekoem didjatohkan, ia itoe; dikantornja griffier pada madjelis hoekoem, jang mendjatohkan kapoetoesan itoe, maka pemberian tahoe permintaan itoe, jang ditoelis dengan tiada oesah dibajar biajanja, nanti ditandai' oleh jang membri tahoe itoe dan oleh griffier.

Tentang kapoetoesan, jang didjatohkan sedang jang didawa tiada berhadlir, ia itoe jang didjatohkan dalem hal „verstek", maka djika dipintakan cassatie daripada fihaq jang dihoekoem itoe, haroes dibri tahoe permintaan itoe dalem ampatbelas hari, sasoedahnja kapoetoesan itoe dibri tahoe kapada jang dihoekoem itoe.

Fihaq jang dihoekoem itoe boleh menjoeroeh mintakan cassatie itoe oleh sa'orang lain, jang haroes dikoewasakannja akan maksoed itoe dengan soerat acte, jang sah.

Djika orang, jang membri tahoe permintaan itoe, tiada bisa menoelis namanja, maka hal itoe nanti diseboetkan oleh griffier.

Lihat djoega: R F. 402; S. F 314; I. R. 198, 346, 350, 361, 367, 430.

FATSAL 360.

Djika hoofddjaksa, jang memasoekkan permintaan cassatie, maka hal itoe haroes dibri tahoe kapada fihaq, jang lain, dengan persitaän.

Lihat djoega: S. V. 315; I. R. 359, 362.

FATS AL 361.

Jang dilioekoem itoc boleh memasoekkan sendiri atau menjoeroeh procureur memasoekkan di kantor griffier pada madjelis hoekoem, jang soedah mendjatobkan kapoetoesan itoe, soewatoe soerat memorie (peringetan), jang menjatakan

sekalian sebab akan minta cassatie itoe, ia itoe, baik pada waktoe membri tahoe permintaan cassatie itoe, baik dalem sapocloeh hari jang bertoeroet pada waktoe itoe.

Griffier nanti membri soerat katerangan tentang bal itoe, Lihat djoega: S. V. 411, 413; S. V. 316; I. R. 318, 348, 359, 362.

FATSAL 362.

Djika hoofddjaksa, jang masoekkan permintaan cassatie, maka ia djoega wadjib memasoekkan soerat memorie jang menjatakan sakalian sebab-sebabnja, dengan prihal dan dalem tempo, seperti terseboet dalem fatsal didepan ini.

Djika dilanggar itoe, maka dengan ïnenoeroet perinintaännja fihaq jang lain, permintaan cassatie itoe boleh ditiadakan, malainkan dalem hal madjelis Hoog Grechts Hof menimbang baik, akan membri tempo sedikit kapadanja, akan memasoek-kan soerat memorie itoe.

Lihat djoega: R. V. 418; S. V. 317; I. R. 363.

FATSAL 363.

Djika jang dihoekoem itoe soedah mempergoenakan koewasa, jang dibri padanja dengan fatsal 361, maka hoofddjaksa

boleh memasoekkan djoega soewatoe soerat memorie perla-wanan dalem sapocloeh hari, sasoedahnja liwat tempo, jang ditentoekan dalem fatsal itoe.

Pada jang di dawa djoega di bri koewasa itoe dalem hal, jang di bitjaraken dalem fatsal di depan ini.

Lihat djoega: R. V. 416; S. V. 318; I. R. 364.

167

FATS AL 364.

Dalem tiga liari, sasoedahnja liwat tempo, jang di tentoe-ken atentoe-ken boleh memasoektentoe-ken soerat memorie, maka griffier itoe nanti mengirim kapada griffier pada madjelis Hoog-Ge-rechts-Hof, ia itoe dengen di iringkennja soewatoe pertela'an, jang di boewatnja dengen tiada oesah di bajar biajanja,

seka-lian soerat tentang pameriksa'an perkara itoe, dan soerat proces-verbaal tentang perhimpoenan madjelis, atau lagi soerat soerat memorie, jang di masoekken padanja dan soewatoe toeroenan jang sali dari kapoetoesan madjelis itoe.

Lihat djoega: Ä V. 417; S. V. 319; I. R. 363, 427, 430.

FATSAL 365.

Pangirimnja soerat arrest tentang kapoetoesan madjelis landraad, jang di periksa dalem liai cassatie itoe, kapada pre-sidentnja madjelis itoe, nanti di lakoeken dengen pertoeloe-ngannja resident.

Lihat djoega: S. V. 198; 1. R. 319, 35, SM. 1872 no. 175.

FATSAL 366.

Soerat arrest, jang di djatohken dalem hal cassatie itoe, nanti di toeroen dalem daftarnja madjelis hoekoem, jang ka-poetoesannja itoe ditiadaken oleh madjelis Hoog-Gerechts-Hof, maka pada pinggirnja soerat aslinja soerat kapoetoesan, jang di tiadaken itoe, hal di daftarken itoe nanti di toelis djoega.

Lihat djoega: R. O. 55; R. V. 434; S. V, 331.