• No results found

Van vorm naar verbeelding’

In document HET PROCES (pagina 55-60)

Met  bijna  zestig  boektitels  op  haar  naam  is  Joke  van  Leeuwen  (1952)  een  van  de  productievere  auteurs  van   het   Nederlands   taalgebied   van   dit   moment.  Van   Leeuwen   schrijft   proza   voor   kinderen   en   volwassenen,   dicht,   illustreert   en   doet   cabaretvoorstellingen.   Tussen   1980   en   2015   heeft   zij   25   grote   landelijke   en   internationale  prijzen  in  ontvangst  mogen  nemen,  waaronder  negen  keer  een  Zilveren  Griffel,  een  Gouden   Griffel,   de   C.   Buddinghprijs   en   in   2013   de   AKO   Literatuurprijs   voor   Feest   van   het   begin.   Van   Leeuwen   studeerde  grafische  kunsten  aan  de  kunstacademies  in  Antwerpen  en  Brussel  en  geschiedenis  aan  de  Vrije   Universiteit  Brussel.  

Het  eerste  succes  oogstte  Van  Leeuwen  in  1978  met  haar  debuut,  het  kinderboek  De  Appelmoesstraat  is  

anders.  Tekenen  en  schrijven  deed  ze  al  lang  daarvoor.  Als  jong  meisje  had  ze  al  een  scheppingsdrang.  ‘Die  

drang   om   te   scheppen   was   niet   evident   voor   meisjes   –   die   waren   er   om   kinderen   te   baren’,   zegt   ze   hierover.  Van   Leeuwen   groeide   op   in   een   traditioneel   gezin   met   een   vader   als   dominee.  Ze   woonde   de   eerste   jaren   van   haar   leven   in   Nederland   en   vanaf   haar   dertiende   in   België.   De   scheppingsdrang   komt   volgens   eigen   zeggen   niet   voort   uit   de   omstandigheden   waarin   ze   opgroeide,   wel   zijn   de   sociale   en   culturele   ervaringen   in   haar   jeugd   medebepalend   voor   de   thema’s   die   terugkerend   zijn   in   haar   werken.   Hiermee  doelt  ze  op  het  verhuizen  naar  België  en  de  christelijke  opvoeding  die  ze  had.  

  ‘Er  is  niet  iets  waarvan  ik  vind  dat  ik  het  moet  verwerken.  Wel  is  het  zo  dat  ik  op  een  gevoelige   leeftijd  naar  België  kwam.  Als  dertienjarige  zag  ik  de  relativiteit  van  dingen.  Ik  zag  verschillende  soorten   vanzelfsprekendheden   en   dat   is   iets   dat   in   mijn   werk   steeds   terugkomt’,   zegt   Van   Leeuwen   over   de   achtergrond  van  haar  schrijverschap.  Een  van  de  motivaties  om  zichzelf  of  haar  ideeën  uit  te  drukken  met   verschillende  kunstvormen  is  de  overtuiging  dat  er  door  de  eeuwen  heen  veel  talent,  en  dan  met  name   vrouwelijk   talent,   verloren   is   gegaan   en   dat   zij   vindt   dat   ze   vanuit   een   soort   geldingsdrang   haar   eigen   talenten  zoveel  mogelijk  moet  uitbuiten.


5.2.1 Creativiteit

Het   ontstaan   van   een   nieuw   werk   blijft   voor   Van   Leeuwen   een   klein   mysterie:   ‘Ik   weet   niet   hoe   het   werkelijk  zit,  maar  het  voelt  alsof  ik  een  cadeautje  krijg  in  mijn  hoofd.  Het  voelt  als  een  geschenk,  zonder   dat   ik   bijbedoelingen   heb   bij   die   term.’  Wie   of   wat   dat   geschenk   mogelijk   maakt,   is   onduidelijk.   Iedere  

Afb. 13 Joke van Leeuwen. Foto: Joost Bataille / HH

vorm  van  proza  begint  met  de  gerichte  wens  iets  te  creëren  en  daarbij  staat  de  vorm  altijd  vanaf  het  begin   vast:  het  is  bij  aanvang  duidelijk  of  het  een  kinderboek  of  bijvoorbeeld  een  roman  voor  volwassenen  moet   worden.  Die  wens  is  aqankelijk  van  hetgeen  eerder  is  gemaakt:  er  wordt  bewust  nooit  twee  keer  achter   elkaar   aan   eenzelfde   soort   genre   gewerkt.   Hierover   zegt   ze:   ‘Ik   vind   het   verrijkend   telkens   een   andere   uitdaging  te  hebben.  Wanneer  ik  iets  heb  gemaakt  voor  kinderen,  wil  ik  daarna  werken  voor  volwassenen.   Wanneer   ik   heb   geschreven,   wil   ik   daarna   vaak   tekenen.   Ik   wil   ook   niet   op   één   lijn   blijven   zitten   die   succesvol   is   gebleken.   Het   is   spannender   mezelf   te   blijven   bevragen.   Ik   ervaar   het   als   verrijkend   me   in   verschillende  richtingen  te  ontwikkelen.’  

  Het   scheppen   van   een   nieuw   werk   moet   voor  Van   Leeuwen   zelf   een   uitdaging   zijn.   De   set   van   ervaringen,   kennis   en   vaardigheden   moet   telkens   een   nieuwe   input   krijgen   waardoor   de   intrinsieke   motivatie  op  een  bepaald  peil  blijft.  De  scheppingsdrang  moet  als  het  ware  continu  gevoed  worden  door   zelf  nieuwe  doelen  te  stellen  en  uitdagingen  te  creëren.  Dat  doet  ze  door  nieuwe  genres  te  verkennen  en   door   te   schakelen   tussen   beeldend   en   literair   te   werken.  Wanneer   ze   schrijft,   stelt   ze   zichzelf   constant   vragen  over  het  verloop  van  het  verhaal  en  over  de  karakters.  De  uitdaging  in  een  creatief  proces  zit  hem   voor  Van   Leeuwen   ook   in   het   niet   weten   waar   een   verhaal   precies   naartoe   gaat,   dat   er   voor   haar   als   schrijver  ook  onverwachte  wendingen  komen.  Al  schrijvend  groeien  de  verwachtingen  rondom  het  verloop   van   het   verhaal.   Het   is   alsof  Van   Leeuwen   tijdens   het   schrijven   evenveel   verrast   wordt   door   haar   eigen   bedenksels  als  de  uiteindelijke  lezer  en  dat  de  creativiteit  buiten  haar  wil  omgaat.  Dit  ervaart  ze  als  prettig.  

5.2.2 Oriëntatie

Wanneer  de  vorm  is  gekozen,  gaat  Van  Leeuwen  op  zoek  naar  de  invulling  van  die  vorm.  Dat  gebeurt  in   een  proces  dat  zich  op  verschillende  manieren  kan  voltrekken.  De  auteur  onderscheidt  drie  manieren:   1. een  verhaal  dient  zich  volledig  aan  en  hoeft  alleen  nog  maar  opgetekend  te  worden;  

2. er  gebeurt  iets  in  de  werkelijkheid  dat  zo  interessant  is  dat  het  als  beginpunt  wordt  genomen  voor  een   fictief  werk;  

3. er   is   een   thema   bekend   en   daar   wordt   informatie   over   gezocht   met   als   doel   een   interessante   invalshoek  te  vinden.    

‘Met  Het  verhaal  van  Bobbel  werd  ik  op  een  ochtend  wakker.  Dat  was  een  heel  prettig  maar  zeldzaam  iets.   Ik  zag  het  allemaal  voor  me.  De  eerste  pagina  lag  klaar  in  mijn  hoofd  en  ik  kon  meteen  het  gaan  uitwerken.   Dit  is  iets  wat  niet  vaak  voorkomt.  De  metro  van  Magnus  ontstond  toen  ik  zag  hoe  mijn  nee}e  de  metrolijn   van  Parijs  probeerde  na  te  tekenen.  Dat  lukte  hem  niet  –  voor  mij  was  dat  het  beginpunt  van  het  verhaal.   Bij   Feest   van   het   begin   las   ik   over   de   Parijse   revolutie.   Bij   het   lezen   stuitte   ik   op   het   verhaal   van   een   instrumentenbouwer   die   het   prototype   van   de   guillotine   ontwikkelde.   Direct   voelde   ik   dat   dit   kon   gaan   uitgroeien  tot  meer.  Ik  ben  daarna  hierover  meer  gaan  lezen.’  

  Al  vrij  snel  is  het  voor  Van  Leeuwen  duidelijk  of  een  idee  vruchtbaar  is  of  niet  om  uitgewerkt  te   worden  tot  proza.  Het  proces  van  het  schiften  van  ideeën  voltrekt  zich  in  de  eerste  plaats  intuïtief  al  is  de   schrijver   zich   er   van   bewust   dat   aan   het   maken   van   deze   keuzes   alleen   mogelijk   is   door   een   rugzak   vol   ervaringen.   Eerdere   successen   van   zowel   haarzelf   als   anderen   hebben   geleerd   welke   ideeën   in   potentie   goed  zijn.  Bovendien  is  er  een  beproefde  methode  die  helpt  bij  het  schiften  van  ideeën:  ‘Blijf  ik  nadenken  

over  een  idee,  groeit  het  en  komen  er  nieuwe  ideeën  bij,  dan  is  voor  mij  duidelijk  dat  er  iets  groters  uit   voort  kan  komen.  Het  gaat  uiteindelijk  om  dingen  waarvan  ik  zelf  het  besef  heb  dat  het  potentie  heeft.’   Het  kan  gebeuren  dat  een  idee  eerder  al  aanwezig  is  geweest,  maar  niet  kon  uitgroeien  tot  meer  dan  een   idee  omdat  de  vorm  nog  niet  vaststond.  Een  voorbeeld  hiervan  is  de  roman  waar  nu  aan  gewerkt  wordt:   ‘Twintig  jaar  geleden  zag  ik  een  documentaire  die  ik  nooit  vergeten  ben.  Het  idee  was  in  mijn  hoofd  en  ik   moest  er  iets  mee  doen.  Hetzelfde  had  ik  met  het  schrijven  van  Toen  mijn  vader  een  struik  werd.  Ik  wilde   iets   doen   met   vluchtelingen,   maar   wist   nooit   in   welke   vorm   dat   moest   gebeuren.   Letterlijk   over   vluchtelingen  schrijven  wilde  ik  niet.  Toen  ineens  duidelijk  werd  in  welke  vorm  het  moest,  kon  ik  ermee  aan   de  slag.  De  vorm  staat  met  zijn  voeten  in  de  werkelijkheid,  maar  met  zijn  hoofd  in  de  verbeelding.  Door  te   weten  welke  vorm  iets  krijgt  –  bijvoorbeeld  of  het  in  eerste  of  tweede  persoon  wordt  geschreven  –  schiet   het  schrijfproces  wel  in  gang.’  

5.2.3 Divergeren

De   methode   die   in   de   volgende   fase   wordt   toegepast,   omschrijft  Van   Leeuwen   als   een   soort   extreme   focus.  De  bestaande  wereld  om  haar  valt  weg  en  ze  richt  al  haar  aandacht  op  het  verhaal  waar  ze  mee   bezig  is.  ‘Ik  concentreer  me  op  wat  ik  wil.  Het  voelt  alsof  er  dan  deurtjes  opengaan  en  dat  is  een  heel  fijn   gevoel.’  De  ervaring  staat  hier  voorop.  Slechts  bij  een  aantal  romans,  zoals  Feest  van  het  begin,  was  het   nodig  extra  informatie  op  te  zoeken  en  in  de  meeste  andere  gevallen  kwam  het  neer  op  de  verbeelding  en   het  terugvallen  op  al  aanwezige  kennis.  Andere  boeken,  zoals  Iep,  worden  geschreven  door  de  fantasie  alle   ruimte  te  geven.  Er  wordt  geput  uit  herinneringen  en  eerder  opgedane  kennis.  

  Tijdens   het   schrijven   is   het   voor  Van   Leeuwen   belangrijk   dat   ze   niet   alles   uitgedacht   heeft.   Er   worden  geen  grote  schrijfschema’s  gemaakt  waarbij  de  indeling  van  het  boek  vast  komt  te  staan.  Er  is  de   wens   een   bepaald   soort   boek   te   maken,   de   sterke   concentratie   om   dat   doel   te   bereiken   en   daarna   het   gestaag   verder   laten   groeien   van   een   boek.   Tijdens   het   schrijven   is   er   altijd   ruimte   voor   een   nieuwe   ingeving  of  een  ‘idee  waarvan  ik  niet  weet  waar  het  vandaan  kom’.  

  Nieuwe  ideeën  zijn  volgens  haar  niet  te  forceren,  wel  gelooft  Van  Leeuwen  dat  ze  een  bepaalde  

mindset   kan   creëren   waardoor   ze   zich   openstelt   voor   nieuwe   ingevingen.   ‘Dat   doe   ik   door   heel  

geconcentreerd  te  denken.  Het  is  alsof  dan  ineens  van  alles  samenvalt.  Ben  ik  met  een  onderwerp  bezig,   dan  kom  ik  datzelfde  onderwerp  overal  tegen.  Mijn  manier  van  denken  is  niet  diffuus:  het  is  weliswaar  niet   krampachtig,   maar   wel   gericht   op   iets   dat   ik   graag   wil.   Het   is   de   wens   iets   te   willen   maken   en   het   openstellen  voor  nieuwe  mogelijkheden.  Naarmate  ik  helderder  voor  ogen  heb  wat  ik  wil,  des  te  helderder   ik  het  gehele  plaatje  zie.’  

  Wat  essentieel  is  voor  het  ontstaan  van  een  literair  werk  bij  Van  Leeuwen  is  dat  er  eerst  een  wens  is   een  bepaald  soort  genre  of  werk  te  maken  en  dat  daarna  vrijwel  direct  een  moment  van  illuminatie  is,  nog   voor  ze  informatie  verzamelt  of  nadenkt  over  mogelijke  invalshoeken.  ‘Ik  concentreer  me  niet  in  allerlei   richtingen:  er  is  nu  de  wens  een  roman  te  schrijven  en  er  is  een  eerste  gedachte  of  een  idee  waarover  het   kan  gaan  en  dat  triggert  iets  in  mij.’  Kortom  er  is  de  wens  een  boek  te  schrijven,  waarover  het  boek  gaat   wordt  bepaald  door  een  idee  dat  zich  aandient  en  of  dat  idee  potentieel  waardevol  is,  wordt  bepaald  door   het  gevoel  dat  het  waardevol  is.  

5.2.4 Convergeren

Nadenken  over  de  verloop  van  een  verhaal  gebeurt  samen  met  het  schrijven  van  delen  van  de  eerste  tekst.   Het  maken  van  beslissingen  over  het  verloop  gaat  dus  samen  met  de  realisatie.  Een  verschil  met  de  vorige   fase   waarin   meer   divergerend   gedacht   wordt,   is   dat   in   deze   fase   actief   naar   informatie   wordt   gezocht.   Voor   Feest   van   het   begin   ging   van   Leeuwen   naar   Parijs   en   bezocht   ze   de   straat   waar   de   instrumentenbouwer   uit   haar   boek   woonde.   Voor   Iep   bestudeerde   ze   de   vleugels   van   vogels.   Voor   de   roman  waar  ze  nu  aan  werkt,  reisde  ze  af  naar  Paramaribo  om  te  kijken  hoe  het  leven  in  de  tropen  is.  Er   worden  bewust  prikkels  gezocht.  

  ‘Van  sommige  personages  heb  ik  al  een  beeld.  Dat  beeld  wordt  vaak  versterkt  door  wat  ik  in  deze   fase  lees.  Na  lang  denken  besluit  ik  vanuit  welk  perspectief  of  welke  perspectieven  ik  een  verhaal  schrijf.   Die  keuze  helpt  mij  bij  het  schrijven  heel  erg.  Al  doende  zoek  ik  ontwikkelingen  en  die  dienen  zich  aan  door   wat  ik  begonnen  ben.  Pas  later  zie  ik  dat  iets  kan  gebeuren  door  de  keuzes  die  ik  in  een  eerder  stadium  heb   gemaakt.’  

5.2.5 Realisatie

Het   meeste   werk   wordt   verzet   in   een   werkkamer   achter   in   het   appartement   van  Van   Leeuwen.   Soms   schrijft  ze  ook  wel  op  andere  plekken,  zoals  de  keer  dat  ze  buiten  onder  een  boom  werkte.  Het  is  belangrijk   dat  de  omgeving  rustig  is:  er  staat  geen  muziek  op,  er  zijn  geen  zaken  die  haar  kunnen  afleiden.  Ze  zegt   hierover:  ‘Ik  moet  me  kunnen  afsluiten  om  me  te  concentreren.  Een  flink  deel  van  mijn  laatste  boeken  heb   ik  echter  geschreven  tijdens  een  verbouwing.  Ik  heb  toen  een  koelkastdoos  om  me  heen  gezet  om  me  af  te   sluiten.  In  mijn  hoofd  creëer  ik  dan  een  soort  gerichtheid.’  Naast  het  creëren  van  een  rustige  plek,  zegt  ze   geen  vaste  rituelen  te  hebben.  Wel  wordt  er  gedisciplineerd  gewerkt:  iedere  ochtend  na  het  ontbijt  schuift   ze  aan  achter  haar  bureau.  

  Niet   iedere   dag   gaat   het   schrijven   even   gemakkelijk.   Er   zijn   wat   Van   Leeuwen   ‘worsteldagen’   noemt,  de  vruchteloze  uren  waarin  er  geen  zinnig  woord  op  papier  komt  en  iedere  vorm  van  creativiteit   lijkt   te   stokken.   Er   komt   dan   een   sterke   twijfel   over   de   kwaliteit   van   het   werk.   Ze   zoekt   dan   bewust   afleiding  door  iets  heel  anders  te  gaan  doen.  ’Ik  weet  inmiddels  dat  ik  me  niet  zorgen  hoef  te  maken.  Na   een   worsteldag   volgen   vaak   hele   productieve   dagen.  Als   iets   niet   lekker   gaat,   moet   ik   loslaten   en   erop   vertrouwen   dat   het   allemaal   wel   komt.   Dat   kan   best   zijn   op   onverwachte   momenten,   wanneer   ik   bijvoorbeeld  in  bad  zit  of  wandel.’  

  Een  verhaal  doemt  meestal  eerst  op  in  beelden,  als  een  film  die  zich  in  het  hoofd  van  Van  Leeuwen   afspeelt.  ‘Ik  zie  eerst  de  film  en  schrijf  het  pas  later  op  omdat  ik  dat  wat  ik  zie  levend  wil  houden.’  Tijdens   het  optekenen  van  die  beelden  wordt  niet  gekeken  naar  de  kwaliteit  van  de  woorden  en  zinnen.  Pas  in  een   veel  later  stadium  richt  Van  Leeuwen  zich  op  het  kritisch  beoordelen  van  wat  ze  gemaakt  heeft.  Ze  noemt   dit  schuren  en  slijpen.  ‘Het  schrijven  van  een  eerste  versie  duurt  minder  lang  dan  het  proces  van  schuren  en   slijpen  aan  een  tweede  of  derde  of  soms  zelfs  vierde  versie  van  de  tekst.  In  eerste  instantie  wil  ik  mezelf   niet  afremmen.’  

  Er   zit   verschil   tussen   het   realiseren   van   poëzie,   proza   en   illustraties.   De   illustraties   gaan   Van   Leeuwen   het   makkelijkst   af.   Bij   illustraties   heeft   ze   al   vanaf   een   begin   een   totaalbeeld   dat   vervolgens   geschetst  en  ingekleurd  wordt  en  dat  voelt  als  ‘ontspanning’.  Bij  poëzie  ontstaan  spontaan  zinnen  en  is  er   weinig  proces  te  benoemen.  Proza  omschrijft  Van  Leeuwen  als  een  vermoeiend  proces  dat  veel  energie   kost.  ‘Bij  het  schrijven  weet  ik  lange  tijd  niet  waar  ik  naartoe  ga.  Bij  het  tekenen  weet  ik  dat  veel  eerder  –  

dan  schets  ik  al,  weet  ik  al  welke  verhoudingen  en  dergelijke  ik  ga  gebruiken.  Het  is  overigens  niet  zo  dat   het  ene  intuïtiever  gaat  dan  het  andere,  want  bij  beide  maak  ik  zeer  rationele  keuzes.’  

  Bij  de  realisatie  van  een  boek  is  er  een  aantal  zaken  die  Van  Leeuwen  van  belang  vindt,  namelijk:   ‘Laat  je  niet  afremmen,  laat  de  ideeën  komen  en  stromen.  Bij  mij  komt  er  een  flow  wanneer  ik  een  hele   specifieke  gerichtheid  van  het  denken  heb.  Kijk  pas  in  tweede  instantie  naar  wat  je  gemaakt  hebt.  Zoek   een  combinatie  van  eigenzinnig  zijn  en  kritisch  zijn  op  jezelf.  Als  een  boek  af  is,  leg  ik  het  vaak  een  tijd  weg.   Een  boek  is  bij  mij  af  als  ik  het  gevoel  heb  dat  het  af  is.  Pas  dan  laat  ik  het  lezen  aan  een  goede  vriendin   waarvan  ik  weet  dat  zij  kritisch  meedenkt.  Mijn  uitgever  laat  ik  het  pas  lezen  als  het  klaar  is  en  een  enkele   keer  voer  ik  op  advies  verbeteringen  door.  

5.2.6 Samenvatting

Bij  het  ontstaan  van  een  boek  van  Van  Leeuwen  zijn  twee  ingrediënten  noodzakelijk,  namelijk  de  wens  om   een  bepaald  genre  of  soort  werk  te  gaan  maken  (dit  noemt  ze  vorm)  én  een  eerste  idee  of  ingeving  die   goed   genoeg   gevonden   wordt   om   uit   te   werken   (dit   omschrijft   ze   als   de   verbeelding).   Het   zoeken   van   informatie   en   de   fase   van   incubatie   die   gevolgd   wordt   door   illuminatie   vinden   bij  Van   Leeuwen   in   een   geheel  andere  volgorde  plaats.  Bij  haar  is  het  vinden  van  een  geschikt  idee  een  eerste  vorm  van  illuminatie   en  het  vinden  van  informatie  en  de  daadwerkelijke  realisatie  van  een  tekst  (het  schrijven)  lopen  door  elkaar   heen.  

  Iedere  stap  in  het  proces  kent  een  andere  mindset.  In  de  eerste  fase,  wanneer  besloten  wordt  een   literaire  tekst  te  gaan  schrijven,  is  er  vooral  een  scheppingsdrang  waarbij  de  wil  om  een  boek  te  maken  het   belangrijkst  is.  Deze  mindset  is  heel  anders  dan  die  tijdens  het  zoeken  naar  ideeën  omdat  in  die  tweede   fase   twijfel   over   de   juiste   richting   en   oplossingen   worden   toegelaten.  Tijdens   het   schrijven   zelf   wordt   iedere  vorm  van  twijfel  en  kritiek  uitgeschakeld.  Met  ijzeren  discipline  wordt  er  dag  in  dag  uit  geschreven.   Wanneer  het  schrijven  niet  lukt,  wordt  er  afleiding  gezocht  en  is  er  het  volledige  vertrouwen  dat  het  goed   komt.  In  de  laatste  fase,  wanneer  er  een  volledig  afgerond  transcript  is,  wordt  de  tekst  met  een  kritische   blik  onder  de  loep  genomen.  

  Concrete   methodes   zegt   Van   Leeuwen   niet   toe   te   passen:   er   worden   geen   schrijfschema’s   gemaakt,   er   zijn   geen   samenvattingen   die   worden   uitgewerkt   et   cetera.  Ze   schrijft   passage   na   passage   waarbij  het  verhaal  zich  lineair  ontvouwt.  De  motivatie  door  te  blijven  schrijven,  krijgt  ze  vooral  doordat  ze   niet  weet  welke  onverwachte  wendingen  er  kunnen  komen.  Om  het  schrijven  spannend  te  houden,  wisselt   ze  na  ieder  voltooid  werk  van  genre  en  stijl:  tekst  en  illustratie  volgen  elkaar  op.  De  belangrijkste  methode   die   Van   Leeuwen   noemt,   is   haar   gerichtheid   of   focus   met   aan   de   basis   een   hele   sterke   wens   iets   te   scheppen.  Deze  focus  maakt  ze  mogelijk  door  zich  af  te  sluiten  van  de  buitenwereld,  door  een  rustige  en   ietwat  eentonige  omgeving  op  te  zoeken  en  door  alleen  met  één  opdracht  bezig  te  zijn.  

5.3 Kees ’t Hart:

In document HET PROCES (pagina 55-60)