• No results found

Uitwerking interview Anita Terpstra

In document HET PROCES (pagina 134-144)

Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

IX. Uitwerking interview Anita Terpstra

MT     =  Merlijn  Torensma   AT   =  Anita  Terpstra  

Het   interview   met  Anita  Terpstra   vond   plaats   op   24   april   2015   in   de   achtertuin   van   haar   woning   aan   de   Gysbert  Japicxstraat  in  Leeuwarden.  

De   opmerkingen   tussen   de   dubbele   accolades   zijn   de   opmerkingen   die   door   de   onderzoeker   zijn   genoteerd   tijdens   het   uitvoeren   van   de   interviews.   Al   tijdens   het   uitwerken   van   de   transcripten   is   een   eerste   analyse   gemaakt:   relevante   uitspraken   zijn   onderstreept   om   later   gemakkelijker   terug   te   vinden.   Daarnaast  zijn  de  uitspraken  gepolijst  weergegeven,  wat  wil  zeggen  dat  versprekingen  en  herhalingen  zijn   weggelaten.  Uitspraken  die  niets  van  doen  hadden  met  het  onderwerp  van  deze  scriptie  zijn  weggelaten,   al  is  wel  in  het  transcript  aangegeven  waar  dat  is  gedaan  en  welk  onderwerp  werd  besproken.  

MT:  Wanneer  schrijf  jij?  

AT:  ‘Altijd  eigenlijk.  Wanneer  ik  vrij  heb.  Ik  probeer  zoveel  mogelijk  momenten,  wanneer  ik  niet  op  de  NHL   zit,  dat  is  maandag  en  woensdag.  Dus  het  is  dinsdag,  donderdag,  vrijdag.  De  kinderen  zijn  naar  school  en   dan  ga  ik  zitten  en  schrijven.  En  ’s  avonds  schrijf  ik  ook  nog  wel,  want  dan  is  er  toch  niks  op  tv.  Of  ik  moet   thuis   zijn   vanwege   de   kinderen,   want   mijn   partner   doet   heel   veel   vrijwilligerswerk.  Voorheen   schreef   ik   weekenden  ook  nog  wel,  maar  dat  lukt  nu  eigenlijk  niet  zo  goed  meer.  ’  

{{VASTE  TIJDEN/STRUCTUUR,  RUST  NODIG}}  

MT:  Zijn  het  vaste  tijden?  Of  schrijf  je  zodra  je  maar  een  moment  vrij  hebt?  

AT:  ‘Het  zijn  eigenlijk  vaste  tijden  geworden.  Van  negen  tot  twaalf  en  dan  weer  van  een  tot  drie.  Als  de   kinderen  weer  thuis  komen  uit  school.  Nou,  soms  gaan  ze  spelen  bij  vriendjes  of  vriendinnetjes,  dan  kan  ik   nog  even  gaan  zitten.’  

MT:  En  zit  je  dan  aan  een  blok  door  te  schrijven?  Of  doe  je  tussendoor…  

AT:  ‘Ja,  tussendoor  is  het  inderdaad  wel  eens,  dan  gaat  de  telefoon  of  je  bedenkt  dat  je  de  was  op  moet   hangen  of  ik  honger  ik  eet  een  appel  of  chocolade.’  

MT:  Ooit  belde  ik  eens  heel  lang  geleden  Harry  Mulisch  voor  een  interview.  Ik  zei  met  ‘Met  Merlijn’  en   toen  ging  de  hoorn  er  alweer  op.  Die  was  dus,  dat  hoorde  ik  later,  als  hij  aan  het  schrijven  is,  hij  neemt   de  telefoon  wel  op,  maar  dan  reageerde  hij  alleen  op  zijn  uitgever  of  vrouw  en  de  rest  was  telefoon   neergooien.  

AT:  ‘Ik  had  in  het  in  het  begin  wel,  vooral  bij  de  eerste  een,  twee  boeken,  was  ik  wel  wat  strenger  dan  nu.   Eigenlijk  voordat  Nachtvlucht  uitkwam,  was  ik  er  veel  meer  mee  bezig.  Dan  waren  de  kinderen  ook  nog   kleiner  en  dan  staat  je  sociale  leven  sowieso  wat  op  een  lager  pitje.  Ik  mag  nu  af  en  toe  weleens  als  een   vriendin  komt  met  ‘het  is  donderdagochtend,  wil  je  koffiedrinken.’  Dan  denk  ik  ’Oké,  wat  ga  je  doen?’  Maar   normaal   gesproken   deed   ik   dan   niet.   Dan   dacht   ik,   nee,   ik   ben   nu   aan   het   werk.   Dus   ik   ben   wel   ietsje   vriendelijker  voor  mijzelf  en  mijn  omgeving.  Anders  sta  je  op  een  gegeven  moment  ook  zo  alleen.  Iedereen  

gaat  maar  door  en  jij  staat  aan  de  zijlijn.  Dan  denk  ik,  meestal  krijg  ik  een  boek  toch  niet  eerder  af  dan  in   een  jaar,  anderhalf  jaar.  Sneller  lukt  toch  niet.  Dus,  dan  mag  ik  het  wel  ietsje  rustiger  aan  doen.’  

{{ERVARING  LEERT  DAT  AFSTAND  NEMEN  BELANGRIJK  IS}}  

MT:  En  hoe  productief  ben  je  dan?  Zit  er  een  bepaald  ritme  in  wat  je  produceert  als  je  schrijft?  

AT:  ‘Ja,  ik  wil  wel  bijvoorbeeld  als  ik  dan  een  ochtend  zit.  Dan  wil  ik  wel  1.000  woorden.  En  dan  bijvoorbeeld   nog  een  middag  1.000.  En  dan  probeer  ik  soms  ’s  avonds  nog  weleens,  maar  eigenlijk  als  ik  de  ene  dag   3.000  woorden  schrijf,  dan  lukt  mij  dat  de  volgende  dag  niet  meer.’  

{{VAST  AANTAL  WOORDEN  VGL  ’t  HART}}  

MT:  Omdat  je  dan  te  moe  bent?  

AT:  ‘Ik  weet  niet  wat  dat  is.  Misschien  vind  ik  dan  dat  ik  dan  al  genoeg  heb  gedaan  ofzo?    

MT:  Is  dat  een  soort  regel  van  jou,  die  duizend?  En  kijk  je  dan  ook  steeds…  

AT:   ‘Ja.   En   ik   weet   ook,   een   boek   is   ongeveer   100.000   woorden.   En   dan   weet   ik   dus,   nou   dan   moet   ik   ongeveer   7.000   woorden   in   een   week,   10.000   woorden   in   een   week   en   dan   kan   ik   er   zoveel   weken   of   maanden  over  doen.  Ja,  dat  probeer  ik  dan  een  beetje  globaal  zo  uit  te  rekenen.’  

MT:  Dan  zit  je  dus  op  drie  maanden?  

AT:  ‘Ja,  en  dat  is  dus  de  theorie.  En  dan  komt  de  praktijk.  Dan  blijkt  die  zeven,  vijf  te  worden  of  je  hebt  heel   veel   geschreven   en   dan   haal   ik   weer   heel   veel   weg,   omdat   ik   daar   niet   tevreden   over   ben.   Dus   die   drie   maanden.  Meestal  denk  ik,  over  de  eerste  hele  ruwe  versie,  doe  ik  zo’n  vier  a  vijf  maanden.  En  dan  ga  ik  ‘m   herschrijven.  Dat  is  dus  echt  een  hele  ruwe  eerste  versie.  Daar  ben  ik  ook  nog  wel  een  maand  of  twee  mee   bezig.  Dan  durf  ik  hem  naar  de  uitgeverij  te  sturen.  Dan  krijg  ik  ‘m  weer  terug  en  dan  ga  ik  weer  helemaal   herschrijven.  Nou,  soms  nog  eens  een  keer  herschrijven.  En  dan  komt  ‘ie  in  de  fase  van  de  puntjes  op  de  i,   d-­‐  en  dt-­‐fouten  en  allemaal  dat  soort  dingen.  Dus  dan  zit  je  al  snel  op  een  jaar.  Maar  dat  eerste  half  jaar  is   denk  ik  het  meest  intensief.’  

{{VIJF  A  ZES  VERSIES,  TAALCONTROLE  PAS  BIJ  LAATSTE  VERSIE}}  

MT:  Herschrijf  je  al  tijdens  de  eerste  versie?  

AT:  ‘Nee,  nooit.  Ik  doe  gewoon,  alles  wat  in  mij  opkomt,  schrijf  ik  gewoon  op.  En  zelfs  al  weet  ik  dat  het   bagger  is,  dan  denk  ik  ‘schrijf  het  nou  maar  gewoon  op,  dan  is  het  eruit  en  dan  ga  je  daarna  wel  kijken  of   het  wat  is’.  Ja.’  

MT:  Hoe  ben  je  hierbij  gekomen,  om  het  op  deze  manier  te  doen?  

AT:  ‘Geen  idee.’  

MT:  Je  bent  gewoon  begonnen?  

AT:  ‘Ja.’  

MT:  Schreef  je  voor  die  vier  boeken  ook  al?  

MT:  Dacht  je  er  wel  over  na?  

AT:  ‘Nee.’  

MT:  Schreef  je  vroeger  als  klein  kind?  

AT:  ‘Nee.’  

MT:  Waarom  ben  je  gaan  schrijven  dan?  

AT:  ‘Omdat,  ik  werkte  toen  bij  PS  Producties  hier  in  Leeuwarden.  Woonde  in  Groningen.  Ik  las  wel  altijd   heel  veel  trouwens.  En  tekende  ook  al  heel  veel.  En  toen,  zij  wilden  graag  dat  ik  naar  Leeuwarden  ging   verhuizen,  maar  ik  vond  mijn  werk  gewoon  niet  zo  leuk  dat  ik  dacht  ‘daar  ga  ik  voor  verhuizen’.  En  het  was   meer  zo’n  gevoel  van  ‘ik  het  de  School  voor  Journalistiek  gedaan,  ik  heb  Kunstgeschiedenis  gedaan,  nu  ben   ik  aan  het  werk’  en  dat  ik  toen  dacht  ‘maar  dit  ga  ik  niet  tot  mijn  vijfenzestigste  doen,  ik  vind  het  niet  zo   leuk.’  Maar  wat  vind  ik  dat  wel  leuk,  en  wat  zou  ik  dan  wel  willen  doen?  En  ook  een  beetje  het  gevoel  van   ‘ik  ben  niet  heel  goed  met  bazen  of  opdrachten’,  dus  dat  ik  meer  dacht  ‘wanneer  ben  je  eigen  baas,  wat  is   de  ultieme  vrijheid.’  En  toen  heb  ik  bedacht,  dat  is  dan  boeken  schrijven.’  

{{NIET  AL  VROEG  CREATIEF  BEZIG}}  

MT:  Maar  dat  is  dus  een  hele  rationele  keuze?  

AT:  ‘Ja,  zo  klinkt  het  wel  he?’  

MT:  Het  had  ook  zo  kunnen  zijn  dat  je  schaapherder  was  geworden.  

AT:  ‘Nee,  want  ik  dacht  wel,  ik  moet  het  wel  kunnen.  En  wat  ik  kan,  is  schrijven.’  

MT:  Waarom  dacht  je  dat?  

AT:  ‘Omdat  ik  op  de  School  voor  Journalistiek  had  gezeten.  Dat  is  het  enige  waarvoor  ik  heb  geleerd  of  zo,   denk  ik.’  

MT:  Je  voelt  je  er  in  ieder  geval  prettig  bij?  

AT:  ‘Ja.’  

{{MOTIVATIE:  PRETTIG  GEVOEL}}  

MT:  En  als  je  iets  af  hebt,  ben  je  dan  ook  dolgelukkig?  

AT:   ‘Nee,   dan   ben   ik   helemaal   beroerd.   Dan   vind   ik   het   helemaal   bagger   en   wil   ik   het   in   de   prullenbak   gooien.  Ik  wil  het  eigenlijk  helemaal  niet  opsturen  en  dan  denk  ik  ‘wat  zullen  ze  lachen  op  de  uitgeverij’.  Ja.’  

{{EERSTE  VERSIE  GEEFT  GEEN  GOED  GEVOEL:  WEZENLIJK  ANDERS  DAN  BIJ  ’T  HART}}  

MT:  Waarom?  

AT:   ‘Omdat   je   dan   al   zo   lang   met   je   eigen   tekst   of   boek   bezig   bent.   Niks   is   meer   nieuw,   niks   is   meer   verfrissend.   Het   is   gewoon   verschrikkelijk.  Volgens   mij   kan   ik   dat   nog   wel   terugvinden   op   de   mail.   Bij   iedere  mail  staat  ‘als  jullie  zeggen,  het  moet  in  de  prullenbak,  dan  is  het  ook  goed’.  Zo,  van  ja,  dat  kan  ik   mij  helemaal  voorstellen.  Ik  heb  er  een  half  jaar  aan  gewerkt,  maar.’  

MT:  Maar  toch  heb  je  het  een  een  half  jaar  lang  wel  gedaan,  ben  je  er  wel  mee  bezig  geweest  en  ben  je   doorgegaan.  

AT:  ‘Ja.’  

MT:  En  heb  je  dan  niet  die  twijfel?  

AT:  ‘Nee,  dan  vind  ik  het  zo  leuk,  dat  ik  het  af  wil  maken.’  

{{SCHRIJVEN  ZELF  GEEFT  PLEZIER}}  

MT:  Wat  vind  je  er  leuk  aan?  

AT:  ‘Dat  ik  een  wereld  bedenk  die  niet  bestaat,  alleen  in  mijn  hoofd  en  dat  ik  die  op  papier  weet  te  krijgen   en  dat  ik  daar  een  verhaal  van  weet  te  maken.  In  mijn  geval  dan  een  spannend  verhaal.  Ja,  dat  is…’  

MT:  …de  motivatie  om  elke  dag  weer  te  gaan  zitten  en..  

AT:  ‘Ja.’    

MT:  Je  wilt  het  verhaal  vervolmaken?  

AT:  ‘Ja.  Dat  wat  ik  in  mijn  hoofd  heb,  dat  wil  ik  op  papier  zien  te  krijgen.’  

{{ER  ZIT  EERST  IETS  IN  HET  HOOFD,  ONTSTAAT  DUS  NIET  TIJDENS  HET  SCHRIJVEN}}  

MT:  Maar  dat  betekent  dat  je  het  verhaal  al  in  je  hoofd  hebt  voordat  je  het  op  gaat  schrijven?  

AT:  ‘Nee.’  

MT:  Hoe  werkt  het  dan?  

AT:  ‘Ik  geloof  niet  dat  het  van  boven  wordt  ingestraald.  Dat  het  al  ergens  is  en  dat  ik  het  alleen  maar  hoef   op  te  schrijven.’  

{{VISIE  OP  CREATIVITEIT:  NIET  GODDELIJKE  INSPIRATIE}}  

MT:  Nee,  maar  waar  komt  zo’n  verhaal  vandaan  dan?  

AT:  ‘Nou,  bij  mij  is  het  eigenlijk  meer  een  idee  dat  ik  dan  heb,  een  heel  vaag  idee.  Zo  van,  wat  als?  En  dan   ga   ik   dat   opschrijven   en   dan   moeten   daar   mensen   bij.   Dan   maak   ik   gewoon   een   hele   ruwe   opzet,   verhaallijn.  Ook  een  beetje  per  hoofdstuk.  Of  in  ieder  geval  de  beginhoofdstukken,  wat  het  ongeveer  zou   moeten  zijn.  Maar  eigenlijk  pas  als  ik  aan  het  schrijven  ben,  dan  denk  ik  ‘O,  die  kant  moet  ik  op  of  die  kant   wil  ik  op’.  En  zo  kan  het  ook  zo  zijn  dat  ik  die  kant  op  ben  gegaan  en  dat  ik  dan  op  driekwart  denk  van  ‘O   nee,  toch  die  kant  op!’.  En  dan  switch  ik  dus  weer  de  andere  kant  op.’  

{{VERHAAL,  DAN  KARAKTERS,  DAN  HOOFDSTUKINDELING  EN  PLOTONTWIKKELING}}  

MT:   Dat   eerste   idee   dat   je   dan   hebt.   Daar   zitten   nog   geen   mensen   bij.  Gaat   het   dan   om   een   soort   dilemma,   soort   spanning   van   er   is   een   moord   en   er   is   iemand   verdwenen.   Zoiets?   Of   begint   het   meestal  met  een  beeld  bij  jou?  

MT:  Een  krantenbericht  of  zo?  

AT:  ‘Ja,  bij  Anders  was  dat  bijvoorbeeld,  ik  weet  niet  of  je  dat  hebt  meegekregen,  dat  was  een  jongen  die   dook   op   in   Berlijn.   Ze   wisten   nog   niet   dat   hij   Nederlands   was,   maar   toen   zei   die   jongen   dat   hij   maandenlang  met  zijn  vader  in  de  bossen  had  gewoond.  En  ze  wisten  niet  wie  hij  was.  Nou,  dat  vond  ik  zo   intrigerend.  Later  bleek  hij  het  allemaal  verzonnen  te  hebben,  maar  dat  doet  er  allemaal  niet  toe.  En  toen   dacht  ik  ‘daar  wil  ik  iets  mee’.  Maar  dan,  en  dat  heb  ik  nu  bijvoorbeeld  ook  voor  een  volgend  boek,  dan  is   het  gewoon  een  beeld  of  een  zin  en  dan  met  de  tijd  komt  daar,  dat  is  net  zo’n  magneet  of  zo,  dan  komt   daar  meer  bij.  Dan  lees  ik  nog  eens  iets  en  dan  ga  ik  dat  aan  elkaar  verbinden.  En  dan,  zo  wordt  dat  dan   wat.  ’  

{{BEGINT  MET  ACTUELE  AANLEIDING,  KRANTENBERICHT}}  

MT:  Maar  op  een  dag  lees  je  vaak  een  krant  of  zie  je  meer  berichten  en  niet  alles  wordt  een  boek.  Wat   maakt  dan  dat  het  ene  wel  gekozen  wordt  en  het  andere  niet?  

AT:  ‘Nou,  als  bij  dat  ene  ding  andere  ideeën  zich  daar  aan  vast  knopen.  En  als  dat  niet  lukt,  dan  blijft  dat   dus  gewoon  een  idee.  Ik  heb  inderdaad  heel  veel  ideeën,  maar  het  wordt  niet  allemaal  een  boek.  Dan  is  dat   idee  gewoon  te  mager  voor  een  boek.  Dan  zou  het  misschien  weleens  een  kort  verhaal  kunnen  worden.  Ik   heb  bijvoorbeeld,  Ritsko  van  Vliet,  ken  je  die,  van  de  NHL?’  

{{SELECTIE:  WAT  BLIJFT  HANGEN  IS  GOED}}  

MT:  Nee.  

AT:  ‘Nou,  die  heeft  mij  eens  een  keer  een  idee,  dat  had  zijn  dochter  meegemaakt,  ingefluisterd.  Dat  vond   ik  echt  heel  intrigerend.  Maar  op  de  een  of  andere  manier  blijft  het  gewoon,  niks  blijft  eromheen  hangen,   kleven.   Ik   kan   daar   niets   aan   verbinden,   dus   ik   heb   er   nu   maar   gewoon   een   kort   verhaal   van   gemaakt,   omdat  er  laatst  wel  een  zo’n  dingetje  erbij  kwam.  Maar  het  was  niet  voldoende  om  een  heel  boek  van  te   maken.  Of  dan  kan  ik  de  personages  niet  bedenken.  Dus  ergens  gaat  het  in  mijn  hoofd  zitten  en  dan  ga  ik   daar  kennelijk  toch  over  nadenken  of  de  antennes  gaan  open  of  wat  dan  ook  maar  en  dan  langzamerhand   komt  er  meer  bij.’  

MT:  En  die  personages  is  een  soort  tweede  stap?  

AT:  ‘Ja,  want  zoals  bij  Anders  is  het  die  jongen.  Dan  denk  ik  ‘Oké,  ik  heb  een  jongen’.  En  dan  ik  ‘Oké,  die   jongen,  die  komt  uit  een  gezin,  uit  wat  voor  soort  gezin  komt  hij.  Hoe  ziet  zijn  moeder  eruit,  hoe  ziet  zijn   vader  eruit,  heeft  hij  nog  broertjes  of  zusjes.  Komt  hij  uit  een  dorp  of  uit  de  stad.  Wat  is  zijn  verleden.  Wat   is  het  verleden  van  die  moeder.  Hoe  hebben  die  ouders  elkaar  ontmoet,  hoe  is  de  relatie  tussen  broer  en   zus.  En  zo  gaat  dat  dan  verder.  En  hij.’  

MT:  En  schrijf  je  dat  op?  

AT:  ‘Ja.’  

MT:  Dus  je  maakt  eerst  een  soort  een  profielschets  ofzo?  

AT:  ‘Ja.  En  van  het  verhaal,  het  plot  enzo.  En  van  de  personages.  En  van  wat  er  globaal  een  beetje  gaat   gebeuren.  Want  anders  dan  blijft  het  gewoon  te  vaag.  Dan  kan  ik  er  niks  mee.  En  bij  Anders  bedenk  ik  van   ‘oké,  die  jongen  verdwijnt  op  een  nacht,  waar  is  hij  dan?  Hoe  verdwijnt  hij  dan?’  Nou  en  dan  heb  je  eigenlijk   al  je  openingsscène.  En  dan  kun  je  beginnen  met  schrijven.’  

{{PLOT  DUIDELIJK  =  BEGINNEN  MET  SCHRIJVEN}}  

MT:  Ja,  want  er  is  een  moment  dat  je  besluit  niet  verder  aantekeningen  te  gaan  maken.  

AT:  ‘Ja,  dat  je  aan  de  bak  moet.’  

MT:  Hoe  weet  je  dat,  wanneer  dat  moment  is?  

AT:  ‘Nou,  meestal  bij  mij  dat  ik  inderdaad  mijn  openingsscène  heb.’  

MT:  Schrijf   je   vanaf   dat   moment   dan   ook   lineair,   hoe   het   later   ook   in   het   boek   komt?  Of   schrijf   je   verschillende  fragmenten.  

AT:   ‘Ik   deed   eerst   altijd   heel   streng,   per   hoofdstuk.   En   bij   de   laatste   twee   boeken   heb   ik   dat   meer   losgelaten  en  is  het  meer  fragmenten.  Dan  probeer  ik  dat  later  aan  elkaar  te  rijgen.  Ik  denk  een  mix  tussen   het  lineaire  en  de  fragmenten.  Ik  weet  wel  waar  ik  zit  in  het  verhaal  en  wat  er  allemaal  nog  bij  moet.’  

MT:  En  heb  je  constant  tijdens  het  schrijven  dat  er  dan  nieuwe  ideeën  bij  komen?  

AT:  ‘Ja.’  

MT:  En  hoe  gebeurt  dat  dan?  

AT:  ‘Ja,  dat  weet  ik  dus  ook  niet.  Dat  is  gewoon,  dan  ben  ik  aan  het  schrijven  en  dan,  ja,  hoe  moet  ik  dat   omschrijven.  Dan  valt  het  je  in  of  zo?  Ik  heb  geen  idee.  Of  het  verhaal  dwingt  dat  af?  Ik  weet  het  niet.  Maar   net  zo  vaak  loop  ik  gewoon  vast  hoor.  Dat  ik  een  kant  op  ga  en  dan  klopt  het  allemaal  niet.  Ja  en  dan  maar   weer  overnieuw.  Net  zo  lang  tot  die  ingeving  wel  komt.  En  dat  voelt  dan  op  dat  moment  heel  logisch.  Ja,   tuurlijk,  zo  moest  het  zijn.  Dan  voelt  het  misschien  een  beetje  alsof  het  verhaal  daar  wel  om  vraagt.’  

{{DENKEN  ONTWIKKELT  ZICH  TIJDENS  HET  SCHRIJVEN}}  

MT:  Het  blijft  heel  erg  een  gevoelskwestie?  Ergens  rationeel  besluit  je,  ik  ga  een  boek  hiervan  maken,   je  gaat  aantekeningen  maken  en  laat  het  groeien.  Je  gaat  ook  bewust  op  bepaalde  tijdstippen  zitten,   maar  hoe  dat  dan  op  het  papier  terecht  komt.  

AT:  ‘Geen  idee.’  

MT:  Het  is  niet  zoals  in  een  droomtoestand.  Je  bent  er  wel  bewust  mee  bezig.  

AT:  ‘Ja.  Ik  weet  niet  wat  dat  is,  hoe  je  dat  moet  omschrijven.’  

MT:  En  wanneer  weet  je  wanneer  een  boek  klaar  is?  Je  kunt  ook  van  100.000,  ineens  200.000  woorden   maken.  

AT:  ‘Nee,  nee,  dat  lukt  mij  sowieso  niet.  Ik  heb  een  spanne  van  rond  de  100.000.  Op  een  gegeven  moment   is  gewoon  alles  gebeurd  en  dan  is  het  af.  Nou  ja,  soort  van  af.’  

MT:  En  laat  je  het  dan  lezen  thuis?  

MT:  Ook  niet  als  je  vast  zit?  

AT:  ‘Nee.  Ook  niet  met  de  uitgeverij.  Er  zijn  volgens  mij  ook  wel  schrijvers  die  soms  een  paar  hoofdstukken   opsturen,  maar  dat  kan  ik  niet.  Eerst  moet  de  hele  eerste,  ruwe  versie  af  en  dan  pas  stuur  ik  hem  op.  Dan   durf  ik  het  pas  op  te  sturen.  Ik  heb  nog  nooit  mijn  redacteur  opgebeld,  want  dan  moet  ik  ze  ook  helemaal   bijpraten  over  het  verhaal,  wat  ik  nog  niet  eerder  heb  gedaan.  Mijn  partner  ook  niet.  Hij  is  ook  geen  lezer,   dus  hij  heeft  er  sowieso  niet  zoveel  verstand  van.  Niet  naar  bedoeld,  ik  heb  ook  geen  verstand  van  zijn   werk.  Dus  dat  zit  dan  gewoon  allemaal  in  mijn  hoofd.’  

{{BUITENWERELD/COMMUNICATIE  KOMT  PAS  BIJ  LATERE  VERSIES}}  

MT:  Hoe  heeft  de  buitenwereld  wel  invloed  op  jouw  werk?  

AT:  ‘De  buitenwereld  is  dan  dat  ik,  op  een  gegeven  moment  stuur  ik  het  naar  de  uitgeverij.  Dan  gaan  mijn   eindredacteur  en  hoofdredacteur  lezen  en  dat  die  dan  met  feedback  komen.  Maar  meer  eigenlijk  ook  niet.   Ik  heb  geen  meelezers,  ik  heb  geen  vriendinnen  die  meelezen.’  

MT:  Doe  je  veel  onderzoek  als  je  schrijft?  

AT:  ‘Ja.  I  hate  it,  maar  ik  doe  het  wel.’  

{{INFORMATIEVERZAMELING  IS  NOODZAKELIJK  KWAAD  >  TYPISCH  VOOR  THRILLER?}}  

MT:  Wanneer  doe  je  dat  dan?  Op  dezelfde  tijden  als  je  met  schrijven  bezig  bent?  

AT:  ‘Ja.  Op  zich  is  internet  dan  heel  handig.  Ook  een  crime,  omdat  je  binnen  no  time  op  Facebook  zit.  Dan  

In document HET PROCES (pagina 134-144)