• No results found

Honoré de Balzac

In document HET PROCES (pagina 43-49)

4. Onderzoeksmethode

In  dit  hoofdstuk  wordt  beschreven  hoe  het  onderzoek  is  opgezet.  Daarnaast  wordt  er  aandacht  besteed   aan  de  respondenten  en  de  dataverzamelingsmethode.  Tot  slot  wordt  beschreven  hoe  de  analyse  van  het   onderzoek   heeft   plaatsgevonden.   In   het   theoretisch   kader   zijn   verschillende   verklaringen   aan   de   orde   gekomen  voor  hoe  het  creatieve  proces  verloopt  en  wat  de  relatie  is  tussen  creativiteit  en  educatie.  Deze   verklaringen   vormen   de   basis   voor   het   empirisch   onderzoek,   waarin   wordt   nagegaan   in   welke   mate   de   beschreven  theorie  overeenkomt  met  de  dagelijkse  praktijk  en  of  er  andere  verklaringen  kunnen  worden   achterhaald.  

4.1 Onderzoeksopzet

Voor  het  beantwoorden  van  de  vraagstelling  is  gekozen  voor  een  kwalitatief  onderzoek  aan  de  hand  van   semigestructureerde  interviews.  Het  doel  van  de  interviews  is  om,  zoals  hiervoor  gezegd,  te  kijken  in  welke   mate   de   theorie   en   de   praktijk   met   elkaar   overeenkomen   én   om   een   aantal   beproefde   methodes   voor   creatief   schrijven   in   kaart   te   brengen.   Er   zijn   meerdere   redenen   waarom   ik   hiervoor   heb   gekozen.   Allereerst   is   een   semigestructureerd   interview   een   flexibele   methode   waarbij   een   onderzoeker   zich   kan   laten  leiden  door  zijn  respondenten  en  gaandeweg  kan  beslissen  nieuwe  richtingen  te  verkennen  (Boeije  et   al.,  2009:  259).  Het  voordeel  van  een  semigestructureerd  interview  is  dat  het  ruimte  biedt  om  tot  in  detail   door  te  vragen  bij  een  gespreksonderwerp  als  dat  nodig  is  (Britten,  1999).  Een  laatste  reden  om  voor  een   semigestructureerd  interview  te  kiezen  is  dat  het  de  ruimte  biedt  om  de  diepte  in  te  gaan.  Zoals  Carter   McNamara  het  in  een  handleiding  voor  interviews  stelt:  ‘Interviews  are  particularly  useful  for  getting  the   story   behind   a   participant’s   experiences.   The   interviewer   can   pursue   in-­‐depth   information   around   the   topic.   Interviews   may   be   useful   as   follow-­‐up   to   certain   respondents   to   questionnaires,   e.g.,   to   further   investigate  their  responses’  (McNamara,  1999).  Flexibiliteit  en  de  diepte  ingaan  zijn  voorwaarden  om  te   doorgronden   hoe   het   creatieve   proces   werkt   voor   iedere   individuele   respondent.   Het   is   het   doel   van   kwalitatieve   onderzoekers   betekenissen   en   gedragingen   van   mensen   te   beschrijven,   verklaren   en   begrijpen  (Boeije  et  al.,  2009:  254).  Met  het  kwalitatief  onderzoek  kon  meer  inzicht  verkregen  worden  in   de  belevingswereld  van  de  respondenten.  

  Een   term   die   vaak   in   verband   wordt   gebracht   met   kwalitatieve   interviews   is   narrativiteit   of   narratief  onderzoek.  Dit  is  een  vorm  waarbij  verhalen  dienen  als  data  of  waarbij  een  narratieve  wijze  van   interpreteren  wordt  gehanteerd.  Volgens  Anneke  Sools,  docent  narratieve  psychologie  aan  de  Universiteit   Twente,  is  narratief  onderzoek  uitermate  geschikt  om  theorie  en  praktijk  aan  elkaar  te  verbinden  maar  is   het   zelden   verklarend   van   aard   (Sools,   2012:   27).   Hoewel   er   veel   raakvlakken   zijn   tussen   de   onderzoeksmethode   die   hier   gekozen   is   en   narratief   onderzoek,   wordt   de   term   narrativiteit   zoveel   mogelijk  vermeden.  Het  is  een  voor  dit  onderzoek  te  beladen  begrip  dat  vaak  in  de  onderzoekswereld  vaak   in   verband   wordt   gebracht   met   een   veelheid   aan   onderzoeksvormen,   het   is   bijvoorbeeld   gericht   op   persoonlijke   of   sociale   verandering   of   op   praktijkmethodes   in   het   onderwijs,   de   verpleegkunde   of   het   maatschappelijk   werk   (Sools,   2012:   27-­‐28).   Wat   in   dit   onderzoek   sterk   overeenkomt   met   narratief   onderzoek  is  dat  de  respondenten  aan  het  woord  gelaten  worden  en  dat  de  uitwerking  in  verhalende  vorm   is  en  minder  schematisch.  Deze  methode  sluit  goed  aan  bij  het  creatieve  proces  dat  individuele  kenmerken   heeft  en  daardoor  ook  minder  schematisch  is:  het  creatieve  proces  kent  immers  gelijke  kenmerken  maar  is   tegelijk  ook  uniek  net  als  dat  de  producten  (het  proza  en  de  poëzie)  unieke  en  sterk  individueel  bepaalde   producten  zijn.  

4.2 Methode van data verzamelen

Tijdens  de  interviews  met  de  vijf  auteurs  heb  ik  gebruik  gemaakt  van  een  topiclijst.  Deze  lijst,  die  diende   als  conversatiehulp,  bevatte  de  volgende  onderwerpen:  

• visie  op  creativiteit


met   als   doel   om   in   kaart   te   brengen   hoe   de   auteur   denkt   over   creativiteit   en   om   uitspraken   over   het   creatieve  schrijfproces  te  kunnen  plaatsen  in  een  context.  

• het  ontstaan  van  een  tekst


met  als  doel  om  te  begrijpen  hoe  een  creatieve  tekst  tot  stand  komt,  welke  emoties  of  ervaringen  daarbij   een  rol  spelen  en  welke  mindset  van  belang  is.  

• informatie  en  inspiratie


met  als  doel  om  te  kijken  welke  externe  en  interne  informatie  wordt  aangesproken  en  of  hier  bewust   methodes  of  strategieën  worden  toegepast.  

• schrijven  van  een  tekst


met   als   doel   om   de   realisatie   van   een   tekst   helder   te   krijgen   en   een   overzicht   te   hebben   van   de   verschillende   methodes   die   auteurs   hierbij   gebruiken   én   met   als   doel   zicht   te   krijgen   verschillende   processen  die  hierbij  een  rol  spelen  zoals  het  divergerend  en  convergerend  denken.  

Bij   de   interviews   is   uitgegaan   van   de   zeven   creatieve   fases   van  Arthur   en   David  Cropley   dat   volgens   de   theorie   het   meest   uitgebreide   overzicht   van   het   creatieve   proces   biedt   en   aandacht   heeft   voor   verschillende  factoren  zoals  het  divergerend  en  convergerend  denken,  de  rol  van  de  sociale  factoren  en   motiverende   factoren.   Iedere   respondent   wordt   ook   geconfronteerd   met   het   schema   waarin   de   zeven   fases  worden  omschreven  en  daarbij  wordt  de  auteurs  gevraagd  naar  voorbeelden  uit  de  eigen  praktijk  bij   iedere  fase.  Hiermee  wordt  de  theorie  direct  getoetst  aan  de  praktijk.  

  Ieder   interview   is   opgebouwd   uit   twee   delen.   In   het   eerste   deel   van   het   interview   is   de   respondenten  zoveel  mogelijk  ruimte  gegeven  om  zelf  topics  aan  te  dragen.  De  keuze  voor  deze  aanpak   komt  voort  uit  de  wens  om  de  werk-­‐  en  denkwijze  van  de  respondenten  zoveel  mogelijk  te  begrijpen  en   daarvoor  is  het  noodzakelijk  hen  niet  woorden  in  de  mond  te  leggen.  Door  iedere  keer  te  beginnen  met  de   open   vraag   naar   de   oorsprong   van   creativiteit,   ontstond   er   de   ruimte   om   te   praten   over   verschillende   ideeën  en  opvattingen.  Hierna  was  het  goed  mogelijk  de  verschillende  topics  te  verkennen  in  de  breedte   (door  vervolgvragen)  en  in  de  diepte  (aan  de  hand  van  doorvragen).  

  In  het  tweede  deel  van  het  interview  zijn  meer  provocerende  vragen  gesteld  en  is  de  theorie  over   de   zeven   fases   voorgelegd   aan   de   auteurs.   De   provocerende   vragen   waren   bedoeld   om   eventuele   auteurshoudingen   of   -­‐poses   te   doorbreken.   Met   name   respondenten   die   frequent   zijn   geïnterviewd   kunnen   mijns   inziens   blijven   vasthouden   aan   een   bias   waardoor   ze   om   de   werkelijkheid   heen   praten.   Psycholoog  Anton  Nederhof  noemt  dit  een  social  desirability  bias  en  omschrijft  het  als  een  fenomeen  dat   tussen   voorkomt   bij   onderzoek   waar   mensen   over   zichzelf   moeten   rapporteren   en   sociaal   wenselijke   antwoorden  geven  (Nederhof,  1985).  Nederlof  heeft  een  reeks  adviezen  opgesteld  om  de  social  desirability  

bias  te  voorkomen,  waaronder  het  stellen  van  neutrale  vragen,  het  stellen  van  de  vragen  in  een  omgeving  

waarbij  de  sociale  wereld  of  buitenwereld  letterlijk  wordt  buitengesloten.  Het  gebruiken  van  provocatieve   vragen,   waarbij   de   respondent   wordt   geprikkeld   na   te   denken   over   een   antwoord,   wordt   niet   door  

Nederhof  genoemd.  Wel  wordt  in  Kwalitatief  interviewen:  kunst  én  kunde  onder  redactie  van  Jeanine  Evers   de  rol  van  uitdager  genoemd  als  een  van  de  mogelijke  rollen  van  een  onderzoeker.  Evers  stelt  dat,  mits  de   timing   en   verwoording   klopt,   het   effectief   kan   zijn   het   gesprek   op   scherp   te   zetten   wanneer   bepaalde   waarden  of  tegenstellingen  aan  bod  komen  (Evers,  2007:  109).  Uit  eigen  journalistieke  ervaring  is  bekend   dat  het  waardevol  kan  zijn  af  en  toe  te  vragen  of  een  uitspraak  wel  echt  zo  is  en  of  de  realiteit  niet  anders  is   dan  het  sociaal  wenselijke  antwoord.  

4.3 Respondenten

Voor  het  kwalitatieve  onderzoek  zijn  negen  auteurs  benaderd.  Vijf  van  hen  werkten  uiteindelijk  mee  aan   het  onderzoek:  

1. dichter,  schilder  en  muzikant  Anne  Feddema;   2. thrillerschrijver  Anita  Terpstra;  

3. illustrator  en  schrijver  Joke  van  Leeuwen;  

4. schrijver  van  romans  en  korte  verhalen  Kees  ’t  Hart;   5. dichter  Jean  Pierre  Rawie.  

 Naast  de  vijf  auteurs  zijn  nog  eens  vier  andere  schrijvers  van  naam  benaderd.  Om  uiteenlopende  redenen   hebben  zij  besloten  niet  mee  te  willen  werken.  Geert  Mak  vond  het  een  interessant  onderwerp  maar  liet   via  zijn  uitgever  weten  dat  hij  nu  volop  aan  het  schrijven  was  en  tijdelijk  geen  afleiding  kon  gebruiken.  Toon   Tellegen  liet  via  een  brie|aart  weten  uit  principe  nooit  mee  te  werken  aan  interviews  omdat  hij  niet  graag   praat  over  zijn  werk.  Ilja  Leonard  Pfeiffer  en  Tommy  Wieringa  waren  ten  tijde  van  dit  onderzoek  samen   druk  bezig  met  een  landelijke  theatertour  en  hadden  wellicht  daardoor  andere  dingen  aan  het  hoofd.  Op   het  verzoek  mee  te  werken,  werd  in  ieder  geval  niet  gereageerd.  De  vijf  auteurs  die  wel  tijd  hadden  en   bereidwillig  waren  mee  te  werken,  zijn  geïnterviewd  in  maart  en  april  2015.  Die  interviews  vonden  plaats   bij  hen  thuis.  Dit  had  tot  voordeel  dat  er  niet  alleen  een  blik  op  de  werkplek  kon  worden  geworpen,  maar   ook  dat  de  kennisbronnen  en  voorbeelden  van  de  auteurs  voor  het  grijpen  lagen.  Anne  Feddema  liep  meer   dan   eens   naar   zijn   boekenkast   om   een   voorbeeld   te   pakken   van   een   auteur   die   volgens   hem   onderscheidend   is   in   creativiteit.   Kees   ’t   Hart   verduidelijkte   veel   van   zijn   schrijfproces   aan   de   hand   een   aantal  van  zijn  eigen  boeken  en  met  name  het  boek  De  kunst  van  het  schrijven,  een  boek  met  interviews  die   hij   hield   bij   een   aantal   vakgenoten.   Jean   Pierre   Rawie   liet   aan   de   hand   van   een   aantal   eeuwenoude   Italiaanse  dichtbundels  zien  hoe  de  bladspiegel  van  een  pagina  was  in  de  zeventiende  en  achttiende  eeuw   en  hoe  die  van  invloed  was  op  zijn  eigen  poëzie.    

  Hoewel  het  gaat  om  auteurs  met  een  verschillende  achtergrond,  zijn  deze  respondenten  gekozen   op  basis  van  het  criterium  dat  ze  meerdere  malen  het  proces  van  het  schrijven  van  een  boek  of  bundel   hebben  doorlopen.  Daarnaast  zijn  het  auteurs  die  allen  vrij  recent  een  werk  hebben  voltooid  en  ten  tijde   van   het   interview,   naar   toevallig   bleek,   allemaal   bezig   zijn   met   een   volgend   werk.   De   ervaring   met   het   schrijven  zit  vers  in  het  geheugen.  Volgens  de  behandelde  theorie  duurt  het  gemiddeld  tien  jaar  voordat   iemand  volleerd  is  op  een  bepaald  creatief  vakgebied.  De  vijf  respondenten  hebben  allemaal  meer  dan  tien   jaar  ervaring  met  schrijven  op  literair  danwel  journalistiek  gebied:  Anita  Terpstra  schrijft  sinds  eind  jaren   negentig   voor   dag-­‐   en   weekbladen   voordat   zij   in   2009   debuteerde,   Kees   ’t   Hart   schrijf   columns   en   recensies  voor  de  Groene  Amsterdammer  en  schrijft  sinds  eind  jaren  tachtig  romans,  Anne  Feddema  bracht  

zijn  eerste  bundel  uit  in  1997,  Jean  Pierre  Rawie  in  1976  en  Joke  van  Leeuwen  debuteerde  in  1978.  Volgens   de   hiervoor   besproken   theorie   van  Simonton   zijn   creatieve   mensen   productief   tussen   hun   twintigste   en   zestigste   of   zeventigste   en   zit   het   hoogtepunt   gemiddeld   rond   het   veertigste   levensjaar.   De   vijf   respondenten   vallen   allen   binnen   deze   leeftijdscategorie   en   alleen  Anita  Terpstra   is   de   veertig   nog   niet   gepasseerd.  Vanuit  de  theorie  bekeken  gaat  het  om  auteurs  die  potentieel  interessant  zijn.  

4.3 Data-analyse

Na  afloop  zijn  de  interviews  verwerkt  tot  een  transcript.  De  transcripten  zijn  terug  te  vinden  in  de  bijlage.   Al   tijdens   het   uitwerken   van   de   transcripten   is   een   eerste   analyse   gemaakt:   relevante   uitspraken   zijn   onderstreept.  Daarnaast  zijn  de  uitspraken  gepolijst  weergegeven,  wat  wil  zeggen  dat  versprekingen  en   herhalingen  zijn  weggelaten.  Uitspraken  die  niets  van  doen  hadden  met  het  onderwerp  van  deze  scriptie   zijn   weggelaten,   al   is   wel   in   de   transcripten   aangegeven   waar   dat   is   gedaan   en   welk   onderwerp   werd   besproken.  Zo  wijdde  de  dichter  Rawie  een  tijd  uit  over  Italiaanse  boekdrukkunst  en  zijn  verzameling  met   zeldzame  Italiaanse  dichtbundels.  Het  was  een  prettig  gespreksonderwerp  en  het  uitwisselen  van  kennis   over  dit  onderwerp  droeg  ongetwijfeld  bij  aan  rapport  (een  wederzijds  vertrouwen  en  begrip),  maar  het   was  niet  de  moeite  waard  om  uit  te  werken  voor  dit  onderzoek.  

  De  data  is  niet  geanalyseerd  volgens  een  specialistisch  programma  omdat  het  gaat  om  een  klein   aantal   interviews   die   eenvoudige   data   opleverden.   De   uitspraken   zijn   geanalyseerd   volgens   een   open   codering:  er  is  een  aantal  thema’s  naar  voren  gekomen  tijdens  de  interviews  en  deze  zijn  gecodeerd.  Deze   methode   noemt   Hennie   Boeije,   specialist   in   kwalitatieve   onderzoeksmethodes,   de   inductieve   analysemethode   (Boeije   et   al.,   2009:   267-­‐268).   Aanvankelijk   was   het   de   bedoeling   de   uitspraken   te   coderen   binnen   de   vier   hiervoor   genoemde   topics.   Na   het   houden   van   de   interviews   bleek   het   echter   logischer  een  andere  ordening  aan  te  houden  die  beter  paste  bij  zowel  de  theorie  als  de  uitspraken  van  de   respondenten,  namelijk:  

1. persoonlijke  visie  op  creativiteit;  

2. oriëntatie  op  het  schrijven  van  een  tekst;   3. divergerend  denken  en  werken;  

4. convergerend  denken  en  werken;   5. realisatie  van  de  tekst.  

Deze  vijf  codes  komen  overeen  met  de  fases  die  worden  genoemd  in  de  conclusie  van  het  hoofdstuk  over   creativiteit.   Binnen   deze   vijf   codes   was   het   mogelijk   om   aandacht   te   hebben   voor   de   zeven   fases   van   Cropley   en   Cropley   –   en   binnen   dat   model   is   weer   aandacht   voor   vrijwel   alle   factoren   die   volgens   de   theorie   een   belangrijke   rol   spelen   bij   het   creatieve   proces   zoals   verschillende   manieren   van   denken,   verschillende  motivaties  en  verschillende  mindsets.  Door  deze  manier  van  coderen  kon  er  volop  gebruik   gemaakt  van  het  theoretisch  kader.  

  De  belangrijkste  en  kenmerkendste  uitspraken  bij  ieder  van  de  vijf  genoemde  codes  zijn  per  auteur   onder   elkaar   gezet.   Aan   de   hand   daarvan   zijn   vervolgens   van   iedere   auteur   portretten   geschreven   die   ieders  unieke  schrijfproces  beschrijven.  Deze  portretten  zijn  te  lezen  op  de  hierop  volgende  pagina’s.  Deze   portretten   zijn   niets   meer   dan   een   beschrijving   van   het   schrijfproces   zoals   verwoord   door   de   respondenten.  Er  wordt  bij  deze  portretten  nog  weinig  gedaan  aan  duiding  volgens  de  eerder  beschreven  

theorie.   Een   analyse   van   hun   methodes   en   een   koppeling   aan   de   theorie   volgt   pas   in   het   navolgende   hoofdstuk.  

4.4 Betrouwbaarheid & validiteit

De  uitgewerkte  portretten  en  de  conclusie  van  dit  onderzoek  zijn  naar  alle  respondenten  gestuurd.  Hen  is   gevraagd   de   teksten   kritisch   te   lezen   aanvullingen   of   correcties   te   geven.   Dit   is   gedaan   om   de   betrouwbaarheid  van  het  onderzoek  te  vergroten.  Deze  terugkoppeling  of  member  checks  zijn  een  vaak   gebruikte   methode   die   de   betrouwbaarheid   vergoten   (Boeije   et   al.,   2009:   275).   Van   vier   van   de   vijf   respondenten   kwam   een   positieve   reactie:   hun   creatieve   proces   was   naar   hun   mening   zorgvuldig   uitgewerkt   (Rawie   noemde   het   zelfs   doorwrocht)   en   er   waren   geen   aanvullingen.  Van   Leeuwen   had   al   tijdens  het  interview  aangegeven  dat  het  schrijfproces  precies  zo  verloopt  zoals  zij  het  had  verwoord  en   dat  er  geen  aanvullingen  zouden  komen.  Zij  was  de  enige  die  geen  reactie  gaf  op  de  haar  toegestuurde   tekst.  De  respondenten  is  niet  alleen  gevraagd  te  kijken  of  hun  uitspraken  correct  zijn  weergegeven,  maar   ook  of  de  interpretaties  van  het  onderzoek  volgens  de  juiste  zienswijze  juist  is  en  of  de  uitspraken  goed  zijn   begrepen.  Tijdens   het   interviewen   zijn   overigens   ook   meerdere   controlevragen   gesteld.   Door   te   vragen   naar   de   juistheid   van   interpreteren   wordt   volgens   Boeije   niet   alleen   de   betrouwbaarheid   maar   ook   de   validiteit  van  het  onderzoek  verhoogd  (Boeije  et  al.,  2009:  277).  Een  tweede  methode  om  de  validiteit  van   het  onderzoek  te  vergroten,  is  gedaan  door  de  conclusies  te  bediscussiëren  met  een  onderzoeker  uit  een   andere  disciplines:  het  volledige  onderzoek  is  doorgenomen  door  psycholoog  Evert  Duintjer  Tebbens  en   met  hem  zijn  verschillende  interpretaties  besproken.  Volgens  Boeije  komt  het  betrekken  van  mensen  uit   een  andere  discipline  de  validiteit  ten  goede  (Boeije  et  al.,  2009:  278).  

  Tot  slot  wil  ik  kort  stil  staan  bij  mijn  rol  als  onderzoeker.  Als  journalist  heb  ik  de  afgelopen  vijftien   jaar  honderden  interviews  afgenomen,  van  soms  hele  korte  interviews  tot  uitgebreide  diepte-­‐interviews.   Deze   ervaring   heeft   mij   geleerd   om   snel   te   werken   en   conclusies   te   trekken.   De   manier   waarop   ik   conclusies  trek,  voltrekt  zich  vaak  aan  het  bewuste  en  lijkt  welhaast  intuïtief  te  gebeuren.  Het  is  echter   gebaseerd  op  uitgebreide  ervaring  waarbij  er  juist  heel  gestructureerd  met  informatie  wordt  omgegaan.   Een   mogelijk   valkuil   hierbij   is   dat   er   te   snel   of   te   gemakkelijk   conclusies   worden   getrokken   of   dat   de   bevindingen   te   oppervlakkig   zijn.   Om   dit   te   voorkomen,   zijn   de   uitspraken   van   de   auteurs   eerst   schematisch  verwerkt.  Een  eerste,  summiere  poging  daartoe  is  te  vinden  in  de  bijlage  onder  het  kopje  ‘IV   Topics  van  de  auteurs’.  Later  zijn  de  uitspraken  van  de  respondenten  uitgeprint  en  uitgeknipt.  Vervolgens   zijn  deze  uitspraken  geordend  naar  onderwerp  en  thema.  Deze  methode  is  als  leidraad  gebruikt  om  zowel   de  portretten  als  de  conclusie  vorm  te  geven.  

  Een  tweede  valkuil  van  mijzelf  als  onderzoeker  is  de  grote  betrokkenheid  bij  het  onderwerp.  De   wens  om  te  willen  schrijven  is,  zoals  ik  in  de  aanleiding  al  heb  verwoord,  al  aanwezig  sinds  mijn  achtste  of   negende.  Door  al  jaren  te  hebben  nagedacht  over  creativiteit  en  schrijven,  bestaat  de  neiging  genoegen  te   nemen   met   een   half   woord   dat   een   antwoord   biedt   op   bijvoorbeeld   een   praktisch   probleem   als   hoe   iemand   zichzelf   motiveert   door   te   blijven   gaan   met   schrijven,   terwijl   de   diepere   theoretische   laag   een   uitgebreider  antwoord  vereist.  Tijdens  het  uitvoeren  en  verwerken  van  dit  onderzoek  ben  ik  me  erg  bewust   geweest   van   deze   tekortkoming.   Door   systematisch   te   werken,   tijdens   en   na   de   interviews   de   respondenten  om  terugkoppeling  te  vragen  en  door  anderen  te  betrekken  bij  het  onderzoek,  is  gepoogd   de   validiteit   en   betrouwbaarheid   zoveel   mogelijk   te   waarborgen   en   mijzelf   zo   objectief   mogelijk   op   te   stellen.


Ieder kunstwerk wordt in een gewijd

In document HET PROCES (pagina 43-49)