• No results found

Hoe leren we?

In document HET PROCES (pagina 37-40)

3.Educatie en creativiteit

3.2 Hoe leren we?

De   manier   waarop   we   leren,   heeft   sterk   te   maken   met   de   wijze   waarop   de   hersenen   zich   hebben   ontwikkeld  tijdens  de  verschillende  evolutionaire  fases  die  de  mens  heeft  doorlopen.  Door  Illeris  worden  er   drie  fases  benoemd  waarin  de  hersenen  zich  de  afgelopen  duizenden  jaren  hebben  ontwikkeld:  

1. de  ontwikkeling  van  de  hersenstam,  wat  zich  in  een  vroeg  stadium  voltrok  en  wat  verantwoordelijk  is   voor  het  verwerken  van  externe  impulsen  en  het  aansturen  van  de  basisfuncties  van  het  lichaam  zoals   de  hartslag  en  ademhaling.  Dit  wordt  wel  het  reptielenbrein  genoemd;  

2. het  middengedeelte  van  de  hersenen,  dat  als  doel  heeft  om  emoties  te  reguleren.  Dat  is  nodig  voor   zelfregulering  en  voor  het  adequaat  reageren  op  (gevaarlijke)  situaties  en  voor  noodzakelijke  functies   om  voort  te  blijven  bestaan  zoals  honger  en  seks;  

3. het  voorste  gedeelte  van  de  hersenen,  dat  met  name  bij  mensen  sterk  ontwikkeld  is.  Dit  deel  noemt   Illeris  het  werkgeheugen.  Dit  gedeelte  van  de  hersenen  maakt  een  bewustzijn  en  gedachtes  en  rede   mogelijk.  Dit  zijn  de  subtielste  mechanismen  van  de  mens  wat  hem  een  voordeel  geeft  op  alle  andere   levende  wezens.  

De  drie  delen  van  de  hersenen  zijn  nauw  met  elkaar  verbonden.  Voor  het  lichaam  is  de  hersenstam  het   vitaalst:  schade  daaraan  kan  tot  de  dood  leiden  terwijl  schade  aan  het  frontale  gedeelte  vooral  leidt  tot   onwenselijke  beperkingen.  Hersenen  zijn  flexibel  en  dat  betekent  dat  wanneer  delen  uitvallen,  de  functies   die   daarmee   samenhangen   door   andere   delen   van   de   hersenen   overgenomen   kunnen   worden.   De   flexibiliteit  betekent  ook  dat  wanneer  we  een  bepaalde  activiteit  veel  ontplooien  dat  dit  invloed  heeft  op   de  vorm  en  structuur  van  de  hersenen.  Een  beginnend  schrijver  zal  veel  worstelen  met  bijvoorbeeld  het   bewust  aanleren  hoe  een  spanningsboog  effectief  ingezet  kan  worden,  terwijl  een  ervaren  schrijver  deze   worsteling  niet  meer  heeft  en  welhaast  intuïtief  de  juiste  keuze  maakt  voor  een  bepaalde  spanningsboog.   Die  keuze  heeft  te  maken  met  de  vorm  en  structuur  van  de  hersenen.  

  Wanneer   we   leren,   dan   kan   dit   op   de   drie   verschillende   niveaus   gebeuren   (Illeris,   2007,   14-­‐16).   Maar  Illeris  benadrukt  dat  leren  niet  alleen  plaatsvindt  binnen  de  hersenen:  het  is  ingebed  in  een  sociale   structuur   en   het   is   de   (sociale)   omgeving   die   constant   zorgt   voor   nieuwe   impulsen.   De   kern   van   Illeris’   theorie  is  opgebouwd  rondom  een  model  waarbij  er  drie  dimensies  van  het  leren  zijn:  1.  inhoud  ofwel  het   geheel  van  kennis,  begrip  en  vaardigheden,  2.  de  drijfveer  of  het  motief  om  iets  te  leren  en  dat  wat  bepaalt   dat  er  wilskracht  of  motivatie  is  en  3.  interactie  met  de  omgeving  wat  betekent  dat  er  een  zekere  mate  van   communicatie,  actie  en  interactie  moet  zijn.  Schematisch  ziet  dat  er  uit  zoals  in  aweelding  10.  Het  schema   van  Illeris  houdt  rekening  met  de  functionaliteit  en  betekenis  van  de  inhoud,  de  mentale  en  emotionele   balans   van   een   drijfveer   of   motief   en   de   behoefte   deel   uit   te   maken   van   een   groter   geheel   zoals   een   samenleving  of  een  cultuur.  

interactie

motief inhoud

samenleving

Afb. 10 De leerdimensies van Illeris waarbij uitgegaan wordt van het leren als de ontwikkeling van competenties in de brede zin van het woord.

Het   schema   van   Illeris   biedt   een   gedegen   verklaring   voor   hoe   we   leren,   maar   het   biedt   ook   een   aantal   interessante  en  praktische  aanknopingspunten.  Wanneer  we  het  bijvoorbeeld  hebben  over  de  drijfveer  dan   kan  bij  het  ontwikkelen  van  een  educatief  middel  de  vraag  gesteld  worden  of  de  beloning  groot  genoeg  is.   Expliciet  noemt  Illeris  het  niet,  maar  drijfveer  kan  ook  vertaald  worden  naar  een  economische  waarde:  wat   levert  iets  iemand  op?  Bij  de  inhoud  kan  de  vraag  gesteld  worden  of  iets  voldoende  interessant  is  en  of  de   nieuwsgierigheid   op   de   juiste   manier   geprikkeld   wordt   en   is   er   een   probleem   dat   leuk   of   interessant   genoeg   is   om   opgelost   te   worden.  Wat   betreft   interactie   stelt   Illeris   dat   het   niet   alleen   gaat   om   uitleg   geven,   maar   er   moet   een   aanzet   tot   actie   zijn.   Pas   wanneer   al   deze   factoren   in   een   juiste   balans   aangeboden  worden  of  aanwezig  zijn,  dan  zal  het  leren  effectief  zijn.  

  Illeris   beschrijft   in   feite   een   aantal   voorwaarden   die   aanwezig   moeten   zijn   voor   een   ideale   leersituatie   of   educatieve   setting.   In   zijn   invloedrijke   werk   How   we   learn,   de   bron   voor   de   theorie   die   hiervoor  is  gebruikt,  wordt  niets  gezegd  over  de  verschillende  stappen  of  fases  die  een  mens  doorloopt   tijdens  een  leerproces.  Een  veelgebruikte  theorie  die  wel  antwoord  geeft  op  de  wijze  waarop  kennis  en   vaardigheden   tot   ons   genomen   worden,   is   tussen   1948   en   1956   beschreven   door   onderwijspsycholoog   Benjamin   Bloom.   Hij   stel   dat   er   verschillende   niveaus   zijn   waarop   we   nieuwe   dingen   tot   ons   nemen   en   begrijpen  of  kunnen.  Om  tot  een  hoger  niveau  van  begrijpen  of  kunnen  te  komen,  moeten  we  eerst  de   voorgaande   niveaus   doorlopen.   De   niveaus   die   hij   omschrijft   zijn:   kennis,   inzicht,   toepassing,   analyse,   creatie  en  evaluatie.  

  In   2002   werd   deze   zogenaamde   taxonomie   van   Bloom   herzien   door   David   Krathwohl   en   Lorin   Anderson,   waarbij   de   door   Bloom   gebruikte   opbouw   en   termen   werden   vervangen   voor   een   meer   systematische   rationale   opbouw.  Ook   draaiden   Krathwohl   en  Anderson   twee   niveaus   om,   evalueren   en   creëren,   omdat   uit   onderzoek   blijkt   dat   evaluatie   voorafgaat   aan   creatie   (Krathwohl,   2002:   215).   Zij   kwamen  tot  de  volgende  leerniveaus  met  bijbehorende  cognitieve  procesdimensie:  

1. onthouden
 -­‐  identificeren
 -­‐  weergeven   2. begrijpen
 -­‐  uitleggen
 -­‐  illustreren
 -­‐  rangschikken
 -­‐  samenvatten
 -­‐  concluderen
 -­‐  vergelijken
 -­‐  verklaren   3. toepassen
 -­‐  uitvoeren
 -­‐  gebruiken   4. analyseren
 -­‐  differentiëren
 -­‐  organiseren
 -­‐  plaatsen   5. evalueren
 -­‐  checken
 -­‐  beoordelen   6. creëren
 -­‐  generen
 -­‐  plannen
 -­‐  construeren


Wat  het  overzicht  duidelijk  maakt,  is  dat  we  beginnen  te  leren  door  iets  te  onthouden  en  dat  we  iets  pas   volledig  onder  de  knie  hebben  door  zelf  creërend  aan  de  slag  te  gaan  met  de  kennis  of  vaardigheden  die   we  hebben  verworven.  Voor  creatief  schrijven  betekent  dit  we  eerst  moeten  onthouden  hoe  een  proces  

werkt,  dat  we  vervolgens  moeten  begrijpen  hoe  het  proces  werkt  en  daarna  hoe  we  het  kunnen  gebruiken   en   pas   wanneer   we   het   laatste   niveau   hebben   bereikt   en   zelf   constructief   bezig   zijn   is   het   leerproces   voltooid.   De   taxonomie   van   Krathwohl   en   Anderson   geeft   een   mogelijke   verklaring   waarom   het   een   decennium  duurt  om  een  hoog  niveau  van  creatieve  productiviteit  te  bereiken:  het  vervolmaken  van  de   creatieve  vermogens  gaat  immers  gepaard  met  het  verwerven  van  een  groot  aantal  vaardigheden  en  een   grote  hoeveelheid  kennis.  

In document HET PROCES (pagina 37-40)