• No results found

Analyse foto 8

In document Beeld of Tekst? (pagina 97-102)

BIJLAGE II: ANALYSES 4.6 Analyse foto 6

4.8 Analyse foto 8

91 4.8.1 Analyse van de foto

Analyse van de foto op basis van Iconische, Indexicale en Symbolische inferenties die de kijker maakt.

INFERENTIES

Iconisch Indexicaal Symbolisch

De kijker infereert dat de foto een kaartwedstrijd afbeeld. Deze inferentie wordt gemaakt door de stapel bankbiljetten, de man erachter die als croupier (door zijn plaats en kleding) dient en de mannen links en recht die de spelers voorstellen (verbergen van gezicht, het zogenaamde pokerface). Maar de belangrijkste aanwijzing is misschien wel de speeltafel die de personen van elkaar scheid en de fiches die op de tafel liggen.

Op basis van de grote van de zaal waarin deze wedstrijd zich afspeelt en de grote getalen publiek, legt de kijker de causale relatie dat het een

belangrijk evenement betreft. De kleur en vormgeving van de bankbiljetten die als eerste opvallen doen de kijker de referentie maken dat de wedstrijd zich in het buitenland afspeelt. Waarschijnlijk in Las Vegas. Las Vegas refereren we als een gokparadijs en de enorme stapel bankbiljetten en het gegeven dat het een ‘grote’ wedstrijd is, maken voor de kijker de inferentie naar deze grootste gokstad ter wereld.

De wijze waarop de spelers gekleed zijn doen denken aan het verbergen van het gezicht om een pokerface te creëren. Hierdoor wordt er ook een causale relatie gelegd naar welk kaarspel er op de foto gespeeld wordt, namelijk poker.

De foto symboliseert een belangrijke pokerwedstrijd.

Dat het belangrijk is, komt vooral voort uit de enorme berg bankbiljetten die als blikvanger als eerste opvallen bij het zien van de foto. Ook de

geheimzinnigheid van de spelers wekken de intentie dat het een erg belangrijke wedstrijd is. Hun pose doet denken aan een ‘pokerface’. De foto laat een totaalbeeld zien in de vorm van de speeltafel, het prijzengeld, de spelers en het publiek op de achtergrond. Er is goed nagedacht over de plek van deze foto. Het is dus eigenlijk op basis van deze foto duidelijk wat er afgebeeld is en wat de betekenis is die de fotograaf wil afgeven. Stapels geld verdienen met pokeren, onder het toeziend ook van een croupier en tribunes vol publiek. De populariteit is dus klaarblijkelijk zo toegenomen dat er veel geld te verdienen is met het spelen van dit kaartspel.

Denotatie Connotatie

Essentie: Het is een wedstrijd van een

kaartspel (kaarten, croupier,

spelers,geld, fiches etc.) Normaal is er geen publiek en nu tribunes vol, dus waarschijnlijk een belangrijke wedstrijd. Met een hoog

winstbedrag.

Enorme stapel bankbiljetten

Subniveaus: Waarschijnlijk is het kaartspel poker.

De wedstrijd in niet in Nederland, waarschijnlijk in Las Vegas?

Geheimzinnig uiterlijk (capuchon/pet). Deze pose doet denken aan een ‘pokerface’.

Aard van interpretatie:

We zien een belangrijk pokerwedstrijd, met een hoog winstbedrag dat ergens buiten Nederland wordt gehouden.

Belangrijke wedstrijd van een kaartspel. Door de pose van de spelers -> pokerface, symboliseert het kaartspel aannemelijk een pokerwedstrijd.

92 De foto is een echte blikvanger, voor de kijker. Vooral de enorme stapel bankbiljetten

trekken de aandacht. Vanuit iconische en indexicale inferenties is hier betekenis aan te geven in de vorm van: een belangrijke kaartspel-wedstrijd, met een enorm winst bedrag. We

herkennen de tafel waaraan de personen zitten als een tafel die je in casino’s tegen komt. De man in het midden is in dat opzicht te indentificeren als croupier. De bankbiljetten zijn dan ook logisch, want gokken kost geld, of men verdient er geld mee. De vorm van de

bankbiljetten zegt dat het geen euro’s zijn en daarom is de foto waarschijnlijk afkomstig buiten Europa. Onze algemene kennis kent maar 1 groot gokparadijs op de wereld en dat is Las Vegas. Daar vergokken en winnen mensen veel geld, wat weer in relatie staat tot de enorme stapel bankbiljetten.

Verder helpt onze kennis te achterhalen welk kaarspel mogelijk gespeeld wordt. De afgelopen jaren heeft het kaartspel poker wereldwijd een enorme opmars gekend. De term ‘pokerface’ is erg belangrijk en bekend tijdens een pokerwedstrijd. Aangezien de spelers allebei hun gezichtsuitdrukkingen verbergen, zodat de ander niet aan je gezicht kan aflezen welke kaarten je mogelijk hebt (pokerface), leidt tot de causale relatie en is een hint om de symbolisering van de foto te achterhalen, dat we mogelijk een pokerwedstrijd zien

afgebeeld.

Klaarblijkelijk is het niet zomaar een kaartwedstrijd, want op de achtergrond zijn tribunes vol met mensen te zien. Dit leidt tot de symbolische inferentie dat het een grootse wedstrijd is. Echter werd deze inferentie ook al duidelijk op denotatief niveau door middel van iconische en indexicale inferenties. Hoewel er voornamelijk op denotatief niveau betekenis aan de foto gegeven wordt, en gezegd kan worden dat op connotatief niveau deze betekenis min of meer bevestigd wordt. Is het de constellatie van iconische, indexicale en symbolische inferenties die leiden tot de betekenis die de kijker aan de foto geeft. Het is mogelijk voor de kijker om aan enkel de foto betekenis te geven. We herkennen de elementen die zijn

93 4.8.2 Analyse bijschrift

De inferenties die de kijker maakt op basis van deze tekst in relatie tot de foto.

LAS VEGAS. Een wedstrijdbeeld van het WK-poker in het Rio All-Suite Hotel en Casino in Las Vegas. Op de voorgrond de hoofdprijs: 8,9 miljoen dollar (ruim 6,4 miljoen euro) opgestapeld in 89.000 biljetten van 100 dollar. Finalisten zijn John Racener (links) en Jonathan Duhamal (rechts). Na twee uur spelen is het uiteindelijk Duhamel die met een aas en een boer zijn tegenstander verslaat, die een koning en acht in handen heeft. De kaarten op tafel zijn achtereenvolgens: 4-4-9-6-5. De 22-jarige Duhamel is de eerste Canadees in de pokerhistorie die de wereldtitel in de wacht sleept. Naast het prijzengeld ontving de wereldkampioen ook een met diamanten ingelegde gouden armband. De verliezer ging ook niet met lege handen naar huis. De 24-jarige Racener ontving 5,5 miljoen dollar. De wereldkampioen poker van vorig jaar, de Amerikaan Joe Cada, won 8,5 miljoen dollar. In 2008 lag de hoofdprijs op 9,2 miljoen dollar en werd gewonnen door de Deen Pete Eatsgate.

Co- text Context

Feitelijke identificatie van: Aansturen van:

Iconische inferenties Indexicale inferenties Symbolische

inferenties

Zin 1 Zin 1

1) Wedstrijdbeeld van het WK-poker.

1) De plaats is het Rio All-Suite Hotel en Casino in Las Vegas Zin 2 Zin 2 1) De hoofdprijs is 8,9 miljoen dollar, 89.000 biljetten van 100 dollar 1) 6,4 miljoen euro Zin 3 Zin 3 1) John Racener (links), 2) Jonathan Duhamel (rechts) Zin 4/5/6 Zin 4/5/6

1)Duhamel heeft gewonnen, 2) met een aas en boer, 3) Racener had een koning en acht.

Zin 7 Zin 7

Zin 8/9 Zin 8/9

1) De verliezer Racener van 24 jaar ontving 5,5 miljoen dollar.

Zin 10/11 Zin 10/11

Denotatie Connotatie

We zien het WK-poker in Las Vegas. Het prijzengeld is 8,9 miljoen dollar. De spelers zijn Racener en Duhamel.

De winst is 6,4 miljoen euro. Duhamer heeft gewonnen. Racener ontving 5,5 miljoen dollar.

94 Het deel van het bijschrift dat direct betrekkenig heeft op het afgebeelde – de co-text – geeft de lezer/kijker eigenlijk alle informatie die nodig is om betekenis aan de foto te geven. Belangrijk hierbij is dat deze betekenis overeenkomt met de betekenis die eerder aan enkel de foto gegeven is. De iconische inferenties bevestigen dat we een pokerwedstrijd zien en dat het winstbedrag erg hoog is, namelijk 8,9 miljoen dollar. De indexicale inferenties geven de plaats van de afbeelding aan: Las Vegas. Hoewel dit bij de fotoanalyse nog slechts een aanname was, wordt deze hier bevestigd. Verder wordt er een causale relatie gelegd tussen de enorme stapel geld die we zien en dat deze bestaat uit 89.000 biljetten van 100 dollar. Tenslotte vermeld het bijschrift dat de spelers die we zien afgbeeld, John Racener (links) en Jonathan Duhamel (rechts) zijn. Deze informatie van het bijschrift – geeft dus een duidelijke beschrijving van wat we op de foto zien. Sterker nog het is dit deel van het bijschrift – de co- text – waarop de lezer/kijker betekenis aan de foto geeft. Dit deel van het bijschrift omvangt de eerste 3 regels, maar er zijn er nog 8 die volgen. Dit deel van het bijschrift heeft

betrekking op de context van het afgebeelde. De lezer/kijker maakt symbolische inferenties die indirect betrekking hebben op het afgebeeld zoals; de winnaar, uit welk land hij komt, wat hij ontving, wat de verliezer ontving, en wie in het verleden nog meer het WK poker heeft gewonnen. Hoewel deze informatie indirect betrekking heeft op wat we afgebeeld zien, is het wel logisch in verband te brengen met de foto.

Het deel van het bijschrift dat aanzet tot het maken van symbolische inferenties sluit nauw aan bij het deel van het bijschrift dat aanzet tot het maken iconische en indexicale

inferenties. Daarom zijn de betekenissen die hieraan gegeven worden makkelijk aan elkaar te relateren. Dat wil zeggen: In eerste instantie geven we op denotatief niveau betekenis aan de foto op basis van het bijschrift en in tweede instantie koppelen we informatie op connotatief niveau aan deze betekenis. De context van het bijschrift geeft achtergrondinformatie bij het afgebeelde die in sterke verbinding staat tot wat we afgebeeld zien.

Zodat de uiteindelijke betekenisgeving die de lezer/kijker maakt is: We zien het WK-poker in

Las Vegas, met een prijzenpot van 8,9 miljoen dollar. De spelers zijn Racener en Duhamel. Duhamer heeft gewonnen. Racener ontving 5,5 miljoen dollar. Zoals te zien is gebruiken we

niet alle informatie uit de context, maar een deel om betekenis aan de foto te geven. De informatie in de zinnen 5 t/m 8 en de laatste twee zinnen van het bijschrift worden bijvoorbeeld buiten beschouwing gelaten omdat deze geen sterke relatie met de foto vertonen als de andere ‘context’ informatie.

Samenvattend is het de constellatie van iconische, indexicale en symbolische inferenties die leiden tot betekenisgeving aan de foto op basis van het bijschrift. Op basis van enkel de foto heeft de kijker genoeg houvast om betekenis aan het afgebeelde te geven. Het bijschrift bevestigd deze betekenis en verruimd deze in termen van informatie die hier sterk aan gerelateerd is.

95

In document Beeld of Tekst? (pagina 97-102)