uitsluitend op voorwaarde dat noch het geheel noch delen worden gereproduceerd zonder toestemming van het KITLV. Dit behoudt zich het recht voor een vergoeding te berekenen voor reproductie.
Indien op het originele materiaal auteursrecht rust, dient men voor reproductiedoeleinden eveneens toestemming te vragen aan de houders van dit auteursrecht.
Toestemming voor reproductie dient men sc h rif te lij k aan te vragen.
Thi film is upplied hy the KlTL V only on condition that neither it nor part of it i. further reproduced without first ohtaining the permission of the KITL V which reserves the right to make a charge for such reproduction. IJ the material filmed is itself in copyright, the permission of the owners of that copyright will also he requiredfor such reproduction.
Application for permission to reproduce should be Inade in writing, giving lletails of the proposed reproduction.
SIGNATUUR
MICROVORM:
SHELF NUMBER MICROFORM:
MMETA 0592
1289
Ncc -
erkrijgbaar bij de
Uitgeversmaatschappij DjAMOER DWIPA
te BUITENZORO.
Uitgaven van
WIDY -POEST KA
onder redactie van H. BOREL en D. VAN HINLOOPEN LABBERTON.
Me n abonneert zich voor ecne doorloopende reeks tegen
f 10.-
Reeds verschenen:
Hollandsche serie No. 1
De lakon Sapanti Sakoentala
voor niet-abonnees
f
1.25.Hollandsche serie No. 2
Het Heilandslied (Bhagawad.Gita)
voor niet-abonnees
f
1.30.Javaansche serie No. 1
Lajang Raryw-ft Saraja
41'
voor niet-ab nnees
f
1.80.WI -p E .. , , '1-' K
Hollandsche serie No. 2.
Binnenkort verse/lijnt I I
I~,..-,
een metri
che \.
rtaling \'ande
IJ 11 ""
lIit dcn origlllccl '11 an krda-tck
t
doorD. V A N H I
N
L 0 0 PEN LAB B E R TONU"mor 111 u,' Jm'Ullt"c/1C tuut t /. "UII d~'l /)lr .. ('/,lIr "lW Om/fm i), ril f:"a .. dlell.'/
Prijs f. p . p. vo r
nJt-abonn van Widya- c taka
f 1.30.
Eene proeve van bewerking volgt hierachter.
Eene Metrische Gita- Vertaling
door D VAn IIiNLOOPE L BAERTO .
~~~~a~pn
Gita-vertaling g h el in h t metrum van hel origineel is thans t r pers. Het is een w rk g - weest van vele jar n, maar jaren van li fd vollen arbeid. Mog dez Verdietsching voor wie het Boek niet in het oorsponkelijke genieten kan. toch iet mededeelen van d wij heid en den ge tel ijk n zin daarin geopenbaard. D v rtaling g schi dele opnieuw uilh 'I anskrta, 'n on. Hol!,md eh bie k zi h z:óó te leen n vo r d z Ano :\0 bh en Tri:-t.o bh- maat, dat h ast r g I oor reg I n g trouwe w d rga e van h t origine I kon blijven. Dit origineel kan men k nnen uit de door mij r 'cds ecrd r in h t licht gegevcn Bhagaw d Gita tmnscripti (voor medilatl ) w Ike bij d· Th osoflscl,e uitgevers ma tschappij Djamocr-dwipa (m jH . E.
van MOTM ) t Bui- t nzorg i. t bekom n teg n inz nding van n po lWlssel àf
I.D z: rtaling zal I no.
2
van d' uilgav n van Widya po taka, Holland h sf'ri, verschijn n, in bi uw n druk n het form, at an upanli ako n/ala. Een op not n hrifl gez: lt W' rgav van d I-lindhoe che .langwijl.en, welk men clankt aan mej. . TEN BRUMMELER t Bando ng, i, r aan to - g vo ·gd.D Bha!fawad of Be!fau.an. zooals d Javaan. eh t rm luidt. is de 11 iland, d \Ver ldl t'<uar. en zijn Gita of li·d h ft da, rom d n Di tsch n naam gekr g n van HE I 11l:'IL D lE.D: en oud 'n g wijde naam in onze tale. \\', het ni t als de He/iand.
dat n hrislus-zang in d Germaans h land n van wel r ver- s h n. n d h.ut n won voor de Ildlijke figuur ,n d n LC'ra r, to n H ij optrad "I s de Me sI< r voor het V1.' ten?
4
Moge het Heilandslied de harten stemmen m t Toewijding voor denzelfden H er, toen Hij in 't oude
00
t n Ie ring gaf.En zoo h t hart i toegewijd, dan vat 't hoofd de wij h id ook, die zich in daden uiten kan tot bat van d' ontwikkeling der Menscheid.
Moge dIering van het H iland lied aan v I n welkom zijn I AI proeve der vert ling volge hi r uil de Tweed Samen praak de verz n 11 tot 72. Evenals 't oorspronk lijke zijn z van rijm ontbloot, doch vast in hun cadan .
De Heiland zeide:
.. Gij we nt om wi n geen droefni di nt,
hoezeer giJ WIJ heid woorden spreekt, om hen wier adem vloot of toeft
bedroeven zich de Wijz nniet, 11. Nooit was Ik niet te en'ger tijd,
noch gij, no h deze Vorsten hi r, noch komt er later ooit een tijd,
waarop wij allen niet meer zijn. 12.
Als de bewon r van dit lijf
hier jeugd n ouderdom ervaart, zoo keert e n ander lichaam wêer:
WIC WIJ tr ure daarom niet. 13, de beroering n der tof,
't zij hitl of kou, g not of pijn, nu komen en dan gaan ZIJ weerA :
weet ze dragen, Bhaarata I 14.
Wie hierdoor niet wordt aangedaan,
o Best aller mensch n, gij I
In vreugde en in smart tevreè,
di IS voor d' euwigheid geschikt. 15.
Geen niet-Zijn komt ooit tot Bestaan,
noch komt uit Zijn ooit Niet-zijn voort, de grens van b ide wordt gezien,
door wie het Daar-zijn wel doorschouwt I 16.
5 Ken Dat als onv rwoe tbaar t cds,
waardoor al-Dit IS uitg pr id, want Dat, wat onverganklijk IS,
kan immers ni mand doen vergaan I 17,
Lichaam'lijkheid neemt vast een ind,
maar d b lichaamde
E
uWlge, is onverwo stbaar, maat-Ioo ook:trek gij dan ook g rust ten strijd I I ,
Wie Dit hier voor en dooder houdt,
of wie Dit immer waant gedood, die b irl n dwal nevenzeer,
Hij, doodt-niet, noch wordt Hij gedood. I .
Hij w rd niet g bor n, noch ook st rft hij ooit, ui t zijnd go word 0, houdt- i nooit op t zijn, g boort 100 , e uwig blijft d'Oud hij te ds,
hij sterft ni l. wanneer ook h t lichaam hier neeft. 20.
Wie 'Ol euwig-on erwoeslbaar k nl,
ho
geboorleloo:; '0 nooit vergaand, kan coo i m,\nd, 0 1"1 rtha!
't cij do der of verslaag'oe zijn 7 21.
Zijn kl', 'r n ver let n, dan w 'rpt mt>n z weg, d<:larvool d, n we r nieuw In ruil, ltjven: i· 't li haam verga, n, m n n emt zich
zoo ook rn ,t de
de Bewon r d s lich aIO zo ,kt zi h we r e n nt uw. 22.
G n wap ntuig dal Hem ooit de rt.
no h i r vuur, dat H m verbrandt.
noch mak n w, t r n H 'm nat,
of wordt Hij door d wind v rdroogd. 23.
Niet-kliefb ar Dal. niet-brandbaar Dat.
o
t wordt ni t nat no h w gg droogd, voor uwig altiJd-overal.o 10 h rot 'va t ,tz \fd te d. 24.
Ondenkbaar, onwaarn embaar ook,
en onverand rlijk voorwaar, wie Dat aldu ooit k nnen Ie rt,
die heft geen grond tot droef ni! 25.
Mocht ge Dat will n denken ook
als ste d· h rbor n, tervend ook dan, 0 ors hg pi rde H Id,
IS er ge n grond tot droefenis! 26.
Van wie g boorte nam voorwaar,
taat vast d dood; WI sti rf. h rI en In zoo n onv rmijd'lijk sp
1.
va t g en grond voor droef nis!
rd , t Begin, nom n w
ooit waarg
waarn embaar is d Midd n en onwaarn mbaar blijft h ind
van all w z ns. tr ur du
rwonderlijk i 't voor e n i d r die 't ziet, erwond rlijk ook voor al wi er van spre kt, verwond rlijk voor wi r v rder van hoort,
n WI 't o,)k vernam, Dat v r tond r g n
ni t!
n,
ft;
27.
ta t,
2
29.
D' on kw t bar B li haamd
woont In elks lijf. 0 Bhaarata!
giJ ooit I tr uren, rdjo na! 30.
daarom ho ft voor g n sch p I hi r
Houdt gij slechts d' Igen pli ht in 't oog
dan past u IlImm rang t of vre s, hoog rs dan plichtg trouw krijg
vindt men toch voor n Ridd r niet. 31.
W
Izalig dan di diH
Id n ookWI n ong l.0 I,t zoo n k mp zich biedt, al waar 't d open hemelpoort,
die hen het lot zoo vinden doet. 32.
,
J.
Zoo gij decz' gansch rechtvaard'g strijd
oPaartha! thans ontwijken zoudt, dan zoudt gij, roem- en eerloo bei,
en zondig plichtverzaker zijn.
33.
Tot uwe e uwg hande WI,
zal m n t verhalen t'allen tijd, niS, voor wi k rakter h ft,
nl on r erger dan de dood?
34.
.. De lafaard den krijg ontvlucht",
zoo m n n dan de H Id n va t, en gij, door Ik om 't zeer t g acht,
wordt voortaan gan ch niet meer g teld.
35.
En menig onbehoorlijk woord
dat valt er dan aan uw adr geminach t door uw w' erpartij,
zeg miJ: wat kan er erger zijn?
36.
H t sn ven br ngt den h mei u,
d zeg W r Idh r happij : V rhef u d n ,0 Kc untee a I
erkl r u tol den Irijd breid! 37,
Om 't even ZIJ u mart of vr ugd,
wInslof v rli In kamp of krijg Zoo gordt u dan tntrijd é\' n
geen hoon of hande wordt uw d I.
't Is aangkhy -wijsh id, di dit I rt.
h or than wat Yooga-I r u z gt, mocht giJ di leering go d v rstaan,
d· n w'rpt giJ Karm s banden af.
39.
.Geen nkl tr ving gaat t loor,
n i dre kracht komt tot h ar r ht."
De z'll'ille r, even mar b s ft.
maakt u van groote vr I. vnj, 40.
Eén-puntig, Koeroe-nandana I
Immer Boeddhi' wilsbesluit.
maar in wi n Boeddhi wankel IS
blijft 't denk n eindeloos vertakt. 41.
Die onbesli te mensch n nu
vermeien zich in woordenspel;
de letterlijke zin der chrift
voor h n alles wat er IS.
42.
Kaama I) tot Zelf, de hemel doel,
wacht wederkeer al Karma's vrucht, en al hun riten trekk n slechts
tot rijkdom- of gezagsgewin.
43.
Wie rijkdom of gezag I chts zoekt.
wi ns gee t daarm ~'. slecht IS vervuld, di kent deez'vaste Boeddhi ni t
voortdurend IS m adhi één. 44.
D chrift i der drie-Co '.I 's v ld.
W giJ van al di· drie b vrijd;
vnj ook an't legende I n- pel.
blijf Z lf-b wu t 10 Zijnh id ds. 45.
D waarde van d chrift
me r nl t voor n WIJ Braahmaan dan van e n enk'l wat rpla
in 't veld met water over troomd. 46.
Uw plicht ligt in d Hand'ling ste ds,
niet in haar vruchten, Ardjoenal laat die geen grond voor 't hand'len zijn.
ga ook ni t op in werk'loo heid. 47.
I) Kaama i de Bege('rt .('lem ntaal in den mens h WIe deze tot zijn God en leid.man neemt. verspIlt ujn Incarnabe.
9 Do t eds uw w rk. Dhanandjaya I
vast In uw Jooga, vnj van lust, dez Ifd tûj g . laagt of nl t:
Jooga n v nwicht zijn e n. 48.
V lag r to h st at
zoek gij uw chut 10
Hand'ling ste ds,
dan Boeddhïs yooga, Boeddhi dan,
rdjo na!
wie haakt naar loon 15 deerniswaard. 49.
In
Boeddhi é' n-geworden dan,verwerpt men goede en booze dAan. blijf daarom Yooga teeds getrouw:
Yooga is Vaardigheid in 't werk. 50 Die één in Boeddhi zijn voorwaar
v rwerpen 't loon. dat Hand'ling biedt.
n VriJ van der geboorten-band
gaan z' in d Wereld des Celuks. 51.
Als dan uit d r begooch'ling strijd
Bo ddhi zich te bevrijd n we t, b hoeft ge vast g en " chriften" meer
"er staat geschreven", .. ·t is gez gd". 52.
Als uit der oot kst n"-woord nspel
u Boeddhi e nm al komt tot rust.
onwrikbaar in Samaadhi steeds,
dan zal uw Yooga zijn vervuld". 53.
Ardjoena zeide:
..Ho w et men wi deez' eenheid kent
steed In amaadhi. Ke sjawal wat taal vo rt hij, steeds ast van geest,
hoe zit hij, ho bew egt hij zich 1" 54.
De H iland antwoordde:
"Wie de begeerten zet op zij
n 't d nkvermogen vrij zich houdt wiens z If zich l>( ds in 't Z If verm idt,
zoo <.n wordt Vast-van- ge t genaamd. 55.
10
Wiens Manas smart noch vreugd meer kweekt,
die daardoor nooit m er wordt bero rd, wIens hartstocht, vrees n drift v rdwe n:
di h et en Moeni, vast-v n-gee!lt. 56
Wie vrij van band n 't all n tijd,
voor po d n t gen lag aanvaardt, gan ch vrij van haat n ergerni
di n g st is vast 10 v nwicht. 57,
AI WIe, gelijk e n chillepad
zIJn ledematen inwaarts trekt, zIJn zmnen op Zich-zeI ven vest:
dien ge st i va t 10 evenwicht 58.
Der Zinnen werkingssf er valt weg,
van wi onthoudend zich betoont, toch blijft de lust, maar deze ook
verdwijnt als 't Hoogst wordt g Zl n. 59.
Z lfs van den Wijze, Kauntceya!
di ern tig naar h t hoog tr ft, voeren d zinn n Manas m e,
700dra zij maar ZIJn opgewekt. 60.
Doch, houdt hij d z st d In toom,
stelt hij d n g t op Mij all n, h ft hij zijn zmn n In b dwang:
dan i zIJn g st in ev nwi ht.
6' .
Wi te d zint op d r zlnn n lust,
in di n gro it ook b geert ra , en daaruit komt w er hartstocht voort,
hart to ht nu leidt tot wr dh id wêer. 62.
Uit wreedheid komt w', r wanb grip,
't g h ug n wordt rdoor v rwo st, en dan v rli st hij Boeddhi ook,
WI n Boeddhi vloot, gaat zift loor. 63.
Maar WIe, van lust en afkeer vrij,
zich door de zinnensfeer bewe gt, steeds in bedwang,
komt tot de Hoogste Zaligheid. 64, het zelf door 't Zelf
En in die Zaligh id voorwaar,
wiens denk n
daar terven alle smarten weg.
teed in vr dIs:
van di n komt Bocddhi ook tot TU t. 65.
G n Bo ddhi kent, WI Yooga mi t,
ook m dit ti blijft h m vr md,
g n vr~ k nt, WI niet medil ert.
n zond r vred g en geluk. 66.
Waarmê', ook in d r zinnensp I,
zich M na' v nz Ivig, 10 h, dat ,I pt 't bewustzijn m I l.1<.:h m .. ·,
als dl' ork all op ze h t chip. 67,
We t d aT lil w I, Ü 100\- Iield.
·1 hl wi de z1l1n n houdt in dwang, h n afs h idl van der zmnen f· r:
diens g e l IS pas In v nwicht.
6_
Wat hl r d nacht d r weZ 'ns I',
Ja, rin waakt WI zichzelf b h rscht, n dat, waann d· weT Id ft,
is nacht g word n den Moeni, 69.
Waar all s in troomt, en to h zelf onb ro rd, als d zeebo zem, waar zi h al 't water verg art.
zoo zij men in rust in 't p I van de lust:
tot vrede komt niet wie b ge rlijk begeert, 70.
Wie alle lu ten van zi h L. t,
do r J L. onber rd st ds blijft. van ig nba t n l Ifzurht vnj:
die komt oorwaar t t r d hi rI 71.
12
Zie, Paartha I dat IS Bramha' staat,
wie hiertoe komt, blijft vrij van led, en als het laatste uur dan slaat,
bereikt men Bramha-nirwal.la". 72.
Dit IS In de Geheime leering van 't Heil'ge Heilandslied, Yooga-schrift der Theosophie
Kr':'l)a-Ardioena's samenspraak de Saangkhya-yooga leer genaamd, de tweede leergang.