• No results found

jurist, genaamd Raphäel Lemkin, die het woord voor het eerst beschreef in zijn boek “Axis Rule in Occupied Europe” in 1944. Op dat moment werd genocide nog niet erkend als een internationale misdaad.195 Dit veranderde met de Resolutie 96(I) van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, toen genocide voor het eerst werd erkend als een misdaad onder het internationaal recht. Het beschreef genocide als “het ontkennen van het recht om te bestaan van volledige menselijke groepen, omdat moord het ontkennen is van het recht op leven van individuele mensen” (vrije vertaling).196 Deze resolutie stelde ook de opmaak van een verdrag omtrent de misdaad van genocide voor.

Het Genocideverdrag werd aangenomen bij resolutie van 9 december 1948 van de Algemene Vergadering van de VN en trad in werking op 12 januari 1951. Dit verdrag voorzag in een nieuwe definitie van genocide in het tweede artikel, terwijl het derde artikel een opsomming geeft van alle handelingen die strafbaar worden gesteld.197 Het Statuut van het Rwandatribunaal heeft deze definitie overgenomen.198 Volgens het Genocideverdrag en het Statuut van het Rwandatribunaal wordt verstaan onder genocide: “handelingen, gepleegd met de bedoeling geheel of gedeeltelijk, een nationale, etnische of godsdienstige groep, dan wel een groep behorende tot een bepaald ras, zodanig te vernietigen door middel van het doden van leden van de groep, het toebrengen van ernstige lichamelijke of geestelijke letsels aan leden van de groep, het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging, het opleggen van maatregelen bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de ene groep naar de andere”.199 Genocide bestaat uit twee bestanddelen. Het plegen van genocide vereist dat een persoon zich in een mentale staat bevond (mens rea) waarin men de bedoeling/ opzet (dolus specialis) had om de verboden feiten (actus reus) te plegen. De vereiste van de opzet (mens rea) is terug te vinden in de eerste zin van artikel 2(2) van het Statuut.200 In hetzelfde artikel wordt een exhaustieve lijst opgenomen van de verboden feiten die strafbaar zijn (actus reus). Voor elk van deze feiten moet apart de mentale en fysieke elementen worden bewezen bovenop de bepaling in artikel 2(2) van het Statuut, nl. de inleidende paragraaf van de definitie van genocide.201

194 ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 156.

195 United Nations Office on Genocide Prevention and the Responsibility to Protect, Genocide, https://www.un.org/en/genocideprevention/genocide.shtml

196 Resolutie 96 (I) van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, UN Doc. A/RES/96 (I) (11 December

1946).

197 Genocideverdrag.

198 Artikel 2 Statuut Rwandatribunaal.

199 Artikel 2 Genocideverdrag; artikel 2 Statuut Rwandatribunaal.

200 V. MORRIS; M.P. SCHARF, The International Criminal Tribunal for Rwanda, 167.

201 W. A. SCHABAS, The UN International Criminal Tribunals: The former Yugoslavia, Rwanda and Sierra Leone,

B.2. Mens rea

(i) Genocidal intent

De opzet om door het plegen van bepaalde handelingen de gehele of gedeeltelijke vernietiging van een nationale, etnische, religieuze of raciale groep teweeg te brengen onderscheidt genocide van een gewone (massa)moord op grote schaal.202 In de Akayesu zaak en de Kayishema and Ruzindana zaak benadrukt het Tribunaal de vereiste van het mens rea element en het onderscheid dat wordt gemaakt tussen genocide en andere misdaden als gevolg van de speciale opzet. Het Tribunaal verduidelijk daarnaast dat de opzet wordt vereist aanwezig te zijn voor het plegen van de feiten (actus reus). Het feit dat de opzet er moet zijn, wil niet zeggen dat er sprake hoeft te zijn van voorbedachte rade bij het plegen van de feiten. De feiten moeten louter worden gepleegd ter bevordering van de genocidale opzet zoals beschreven in artikel 2(2) van het Statuut.203

Het ICTR erkent dat de dolus specialis zonder bekentenis van een verdachte moeilijk, dan wel onmogelijk, vast te stellen is. Het Tribunaal verduidelijkt daarom dat de opzet kan worden afgeleid uit materieel bewijs dat werd voorgelegd aan de Kamer, zoals het bewijs dat een consistent gedragspatroon aantoont. Dit moet geval per geval worden bestudeerd. De opzet moet in de eerste plaats worden vastgesteld op grond van iemands woorden en daden, maar indien men uitgaat van een eerder contextuele interpretatie om de bedoeling te bepalen, dan moet dit worden afgewogen tegen het effectieve gedrag van de verdachte.204

Indien een contextuele interpretatie nodig is, kan men uit verschillende factoren de nodige opzet afleiden. Bepaalde van deze factoren werden benoemd in de Akayesu zaak, nl. de algemene context van het plegen van andere handelingen die aan de verdachte toerekenbaar zijn en die systemisch gericht zijn op dezelfde groep, ongeacht of deze handelingen door dezelfde dader gepleegd zijn of door anderen; de schaal van de gepleegde wandaden en de algemene aard ervan in een regio of een land; het feit dat de slachtoffers opzettelijk en systematisch worden geviseerd vanwege het behoren tot een bepaalde groep, terwijl de leden van andere groepen worden uitgesloten; de algemene politieke doctrine die aanleiding gaf tot de handelingen; de herhaling van destructieve en discriminerende handelingen; het plegen van daden die (volgens de misdadigers) een schending uitmaken van de fundamenten van de groep; of, handelingen die op zich niet gedekt worden door de lijst voorzien in het artikel omtrent genocide, maar die gepleegd werden als een onderdeel van hetzelfde gedragspatroon.205 In de Kayishema and Ruzindana zaak zette het Tribunaal nog elementen uiteen die als aanwijzing kunnen dienen tot de nodige mens rea, nl. het aantal van de geviseerde groep die werden getroffen; de fysieke aanval op de groep of hun eigendom; het gebruik van denigrerende taal ten opzichte van leden van de geviseerde groep; de gebruikte wapens en de omvang van de lichamelijke letsels; de methodische wijze van het plannen; de systematische manier van het doden; en, de relatieve evenredige omvang van de feitelijke of nagestreefde vernietiging van de groep in kwestie. In deze zaak beslist het Tribunaal dat het bestaan van een specifiek plan tot genocide geen element van genocide uitmaakt, maar dat het bestaan ervan sterk bewijs zou zijn van de vereiste van opzet voor genocide.206

202 V. MORRIS; M.P. SCHARF, The International Criminal Tribunal for Rwanda, 167. 203 ICTR, Akayesu, para. 498, 517-522; ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 91.

204 ICTR, Rutaganda, para. 61-63; ICTR, The Prosecutor v. Ignace Bagilishema, Case No. ICTR-95-1A-T, Trial

Chamber Judgment, 7 juni 2001, para. 63.

205 ICTR, Akayesu, para. 523-524.

(ii) Beschermde groep

Artikel 2(2) van het Statuut bepaalt dat genocide gepleegd wordt tegenover een nationale, etnische of godsdienstige groep, dan wel een groep behorende tot een bepaald ras. De reden waarom deze vier groepen werden opgenomen in het Statuut heeft te maken met het consistent, altijddurend en onveranderlijk karakter van het behoren tot een van deze groepen. Men wou groepen uitsluiten waarbij iemand op vrijwillige basis toe kan behoren, zoals economische of politieke groepen. In de plaats was het de bedoeling van de opstellers van het Genocideverdrag om stabielere en permanente groepen beschermen waarbij men automatisch tot een van deze groepen behoort vanaf de geboorte. Deze achterliggende gedachtegang moet ook in het Statuut worden teruggevonden. Het Tribunaal stelt vast dat de Tutsi's ten tijde van de vermeende gebeurtenissen inderdaad een stabiele en permanente groep vormden en dat zij door iedereen als zodanig zijn geïdentificeerd.207

Om te bepalen of iemand tot een geviseerde groep behoort zoals in artikel 2(2) van het Statuut, is het Tribunaal van mening dat men dit geval per geval moet bestuderen en daarbij zowel de subjectieve elementen (bv. de waarneming van de misdadiger zelf), als de objectieve elementen van een bepaalde sociale of historische context in beschouwing moet nemen.208

Het Tribunaal bevestigde de vereiste dat de genocidemisdaden gepleegd moeten worden tegen een individu omdat deze persoon tot een bepaalde groep behoorde. Dit betekent dat het slachtoffer van genocide de groep zelf is, en niet slechts het individu op zich.209 De genocide in Rwanda in 1994 moet passen binnen het voorbeeld waarin een etnische groep wordt geviseerd om vervolgens over te gaan tot de vernietiging van die groep omwille van hun etniciteit. Het Tribunaal definieert een etnische groep als “een groep wiens leden een gemeenschappelijke taal en cultuur hebben; of, een groep die zichzelf onderscheidt (zelfidentificatie); of, een groep die zo wordt geïdentifieerd door anderen, met inbegrip van plegers van de misdaden (identificatie door anderen)”.210 Hoewel Tutsi’s geen eigen taal of afgescheiden cultuur hebben in vergelijking met de rest van de Rwandese bevolking zoals in de definitie wordt vereist, vond het Tribunaal voldoende bewijs om aan te tonen dat de Tutsi’s in het bijzonder als etnische groep werden geviseerd. Het bewijs was o.a. gebaseerd op: het bewijs dat bij de wegafzettingen die werden ingevoerd in het hele land na de vliegtuigcrash van president Habyarimana op 6 april 1994, Tutsi’s werden gescheiden van Hutu’s en werden vermoord; het bewijs van het openlijk oproepen tot het vermoorden van Tutsi’s via de media en andere propaganda; de indeling in Hutu en Tutsi op identiteitskaarten en geboorteaktes volgens de wet; en de individuele zelfidentificatie als Hutu of Tutsi.211

De opzet om specifiek de Tutsi-groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen werd in de Akayesu zaak bewezen door getuigenissen van experts en verklaringen van politieke leiders. Deze getuigenissen toonden aan dat Interahamwe (Hutu-militie) via liederen en slogans opriepen tot het uitroeien van Tutsi’s op een zodanige manier dat “hun kinderen later niet zullen weten hoe een Tutsi eruitziet”. Er zijn vervolgens ook getuigenverklaringen over het doorsnijden van de Achillespees van Tutsi’s om te vermijden dat ze zouden vluchten, en getuigenissen over het

207 ICTR, Akayesu, para. 511, 516, 701-702.

208 ICTR, The Prosecutor v. Laurent Semanza, Case No. ICTR-97-20-T, Trial Chamber Judgment and Sentence, 15

mei 2003 (hierna “ICTR, Semanza”), para. 317.

209 ICTR, Rutaganda, para. 60; ICTR, The Prosecutor v. Eliézer Niyitegeka, Case No. ICTR-96-14-T, Judgement and

Sentence, 16 mei 2003, para. 410.

210 ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 98.

vermoorden van pasgeboren Tutsi-baby’s en zwangere vrouwen, inclusief Hutu-moeders, die in verwachting waren van een kind verwekt door een Tutsi-vader.212

(iii) Gehele of gedeeltelijke vernietiging

Het Tribunaal verklaart dat de betekenis van ‘vernietiging’ moet worden beperkt tot fysische of biologische genocide, zoals de opstellers van het Genocideverdrag ondubbelzinnig gekozen hadden.213 Het doel zit in het vernietigen van het bestaan van de groep als een afzonderlijke entiteit, en niet enkele personen ervan voor de enkele reden dat zij tot die groep behoren. Men moet de opzet hebben om ten minste een substantieel deel van de geviseerde groep te vernietigen.214 Het is niet noodzakelijk dat de effectieve vernietiging van de geviseerde groep ook werkelijk plaatsvindt om zich schuldig te maken aan genocide. Enkel de opzet zoals in artikel 2(2) van het Statuut en de veruitwendiging van een van de feiten opgesomd in artikel 2(2)(a-e) van het Statuut, zijn vereist. Genocidemisdaden hoeven tenslotte niet in het betrokken land plaats te vinden opdat ze als genocide zouden worden bestraft.215

B.3. Actus reus

(i) Het doden van de leden van de groep

Om zich schuldig te maken aan genocidemisdaden door het doden van de leden van de groep, moet de Openbare Aanklager naast de dolus specialis aantonen dat de dader een of meer leden van de groep opzettelijk heeft gedood, zonder dat er sprake hoeft te zijn van voorbedachte rade, en dat het slachtoffer/de slachtoffers behoorden tot de geviseerde etnische groep.216

(ii) Het toebrengen van enstige lichamelijke of geestelijke letsels aan de leden van de groep

In de Akayesu zaak gaf het ICTR enkele voorbeelden van wat onder artikel 2(2)(b) van het Statuut kan worden verstaan. Het ging o.a. over foltering, zowel fysiek als mentaal, onmenselijke of vernederende behandeling, en onderdrukking. Deze lijst van handelingen is niet exhaustief. Doodsbedreigingen tijdens ondervragingen, onafhankelijk of dit gepaard gaat met slagen, komen ook neer op het toebrengen van ernstige lichamelijke letsels. Het leed dat wordt toegebracht hoeft niet permanent en onherstelbaar te zijn.217

De Akayesu zaak wordt o.a. gekenmerkt voor de bijdrage aan het internationaal strafrecht om ook verkrachting en seksueel geweld als genocidemisdaad te bestempelen, aangezien het als ernstig lichamelijk of geestelijk letsel kan worden beschouwd, voor zover ze werden gepleegd met het specifieke doel om de geviseerde groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen. Het Tribunaal besloot dat seksueel geweld een integraal deel uitmaakt van het proces tot vernietiging, in het bijzonder gericht op Tutsi-vrouwen. Tutsi-vrouwen werden systemisch verkracht tijdens de genocide, meestal ook met de opzet om ze achteraf te doden.218 De verdachte in de Akayesu zaak (Jean-Paul

212 ICTR, Akayesu, para. 118-121, 168-169. 213 ICTR, Semanza, para. 315.

214 ICTR, The Prosecutor v. Ignace Bagilishema, Case No. ICTR-95-1A-T, Trial Chamber Judgment, 7 juni 2001,

para. 64.

215 ICTR, Akayesu, para. 497 en voetnoot 61. 216 ICTR, Semanza, para. 319.

217 ICTR, Akayesu, para. 502-504; ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 108. 218 ICTR, Akayesu, para. 731-733.

Akayesu) had de Interahamwe aangemoedigd Tutsi-vrouwen te verkrachten en werd hiervoor vervolgens individueel strafrechtelijk aanpsrakelijk gesteld. Hij werd veroordeeld voor genocidemisdaden door het toebrengen van ernstige lichamelijke en geestelijke letsels van de betrokken groep.219

Wat betreft geestelijke letsels beslist het Tribunaal dat een beklaagde hiervoor enkel aansprakelijk kan worden gehouden wanneer men op het moment van de misdaad de opzet had om het geestelijk letsel toe te brengen met de specifieke intentie om een groep in zijn geheel of een deel ervan te vernietigen.220

(iii) Het opzettelijk opleggen van levensvoorwaarden aan de groep die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging

Het ICTR bepaalt dat artikel 2(2)(c) van het Statuut een methode van vernietiging is waarbij de daders niet onmiddellijk overgaan tot het doden van de leden van de groep, maar waarbij uiteindelijk toch de fysische vernietiging van de geviseerde groep wordt nagestreefd aangezien de opgelegde levensvoorwaarden zullen leiden tot een trage dood. Volgens het Tribunaal zijn o.a. het onderwerpen van de groep aan een minimum aan voedsel; systemische uithuiszettingen; het verminderen van essentiële medische dienstverlening beneden het vereiste minimum; gebrek aan kledij en hygiëne; en het excessief doen werken of excessieve fysieke inspanning, hier enkele voorbeelden van.221 Tegelijkertijd moeten deze voorwaarden worden opgelegd met het doel de vernietiging te bekomen en moeten deze erbarmelijke levensvoorwaarden voortvloeien uit de opzettelijke creatie ervan door de misdadigers, en niet als gevolg van andere omstandigheden.222

(iv) Het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen

Volgens het Tribunaal kunnen de maatregelen zoals bedoeld in artikel 2(2)(d) van het Statuut bestaan uit o.a. seksuele verminking, sterilisatie, gedwongen anticonceptie, het gescheiden houden van verschillende geslachten en het verbod op huwelijken. Het Tribunaal heeft het ook over de bestaande patriarchale samenlevingen waarin een kind automatisch bij de geboorte tot de groep van de vader behoort. In dat geval zal de omstandigheid waarin een man een vrouw verkracht en opzettelijk bevrucht met de bedoeling dat het kind wordt uitgesloten van de groep van de moeder, ook worden beschouwd als een maatregel die de geboorte binnen de geviseerde groep voorkomt.

De maatregelen zoals bedoeld in artikel 2(2)(d) van het Statuut, kunnen zowel fysiek als mentaal zijn. Zo kan het zijn dat verkrachting een manier is om geboortes binnen de groep te voorkomen wanneer het slachtoffer van de verkrachting vervolgens weigert om zich voort te planten, net zoals bedreigingen of trauma tegen/ van de leden van een groep ertoe kunnen leiden dat ze zich niet zullen voortplanten.223 Deze interpretatie lijkt vergezocht, aangezien dat verkrachting als genocidemisdaad voldoende uitgebreid onder het toepassingsgebied van artikel 2(2)(b) van het Statuut valt.224

219 ICTR, Akayesu, para. 706-707.

220 ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 112.

221 ICTR, Akayesu, para. 505-506; ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 115-116. 222 ICTR, Kayishema and Ruzindana, para. 548.

223 ICTR, Akayesu, para. 507-508.

224 W. A. SCHABAS, The UN International Criminal Tribunals: The former Yugoslavia, Rwanda and Sierra Leone,

(v) Gedwongen/ gewelddadig overbrengen van kinderen van de ene groep naar een andere groep De laatste vorm van genocide in de lijst van artikel 2(2) van het Statuut is niet van groot belang geweest voor het Rwandatribunaal.225 In de Akayesu zaak werd het gewelddadig overbrengen van kinderen echter wel vermeld en was het Tribunaal van mening dat niet enkel het gewelddadige, fysieke aspect van artikel 2(2)(e) van het Statuut tot een bestraffing zal leiden, maar ook wanneer er een zodanige bedreiging of trauma wordt gecreëerd die zou leiden tot het gedwongen overbrengen van een kind van een groep naar een ander. Het Tribunaal past hier dezelfde redenering toe als voor de maatregelen bedoeld om geboortes binnen een bepaalde groep te voorkomen.226

B.4. Strafbare feiten

Artikel 2(3) van het Statuut somt op welke feiten die in relatie staan tot genocide, strafbaar zijn. Drie van deze feiten (nl. artikel 2(3)(b), (c) en (d) van het Statuut) zijn inchoate crimes, wat wil zeggen dat ze op zichzelf als misdaad plaats kunnen vinden zonder dat de genocide daarom ook plaats moet vinden.227

(i) Samenzwering om genocide te plegen

Samenzwering wordt gedefinieerd als een overeenkomst tussen twee of meer personen om het misdrijf van genocide te plegen.228 Een overeenkomst is dus essentieel, hoewel deze niet formeel hoeft te zijn. Samenzwering kan worden afgeleid uit gecoördineerde acties van individuen die een gemeenschappelijk doel hebben en handelen binnen een verenigd kader. Een coalitie, zelfs een informele coalitie, kan een dergelijk kader vormen zolang degenen die binnen de coalitie optreden zich bewust zijn van het bestaan ervan, hun deelname eraan en hun rol in het bevorderen van het gemeenschappelijk doel. De verplichte mens rea voor het samenzweren om genocide te plegen is dezelfde zoals vereist voor de misdaad van genocide.229 Het Tribunaal benadrukte dat de misdaad van genocide niet gepleegd moet worden opdat het samenzweren ertoe strafbaar is.230

(ii) Het rechtstreeks en publiekelijk aanzetten tot het plegen van genocide

De Akayesu zaak legt artikel 2(3)(c) van het Statuut uit. Het rechtstreeks en publiekelijk aanzetten tot het plegen van genocide moet worden verstaan als “het rechtstreeks uitlokken tot genocide door de dader(s), hetzij door toespraken, het uitroepen ervan of dreigementen op openbare plaatsen of op openbare bijeenkomsten, hetzij door de verkoop of verspreiding, het te koop aanbieden of het tentoonstellen van schriftelijk materiaal of drukwerk op openbare plaatsen of op openbare bijeenkomsten, hetzij door het openbaar tonen van plakkaten of posters, of via een ander audiovisueel communicatiemiddel.”. Het rechtstreekse element vergt dat het aanzetten tot het plegen van genocide een directe vorm moet aannemen, specifiek moet men een ander provoceren tot het plegen van genocide. Een vage of indirecte suggestie is niet voldoende om aan het rechtstreekse element te voldoen. Het 225 Ibid.

226 ICTR, Akayesu, para. 509.

227 W. A. SCHABAS, The UN International Criminal Tribunals: The former Yugoslavia, Rwanda and Sierra Leone,

Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2006, 179; ICTR, The Prosecutor v. Ferdinand Nahimana, Jean- Bosco Barayagwiza and Hassan Ngeze, Case No. ICTR-99-52-T, Trial Chamber Judgment and Sentence, 3 december 2003 (hierna “ICTR, Nahimana et al.”), para. 1017 en 1044.

228 ICTR, Prosecutor v. Musema, Case No. ICTR-96-13-T, Trial Chamber Judgment and Sentence, 27 januari 2000,

para. 191.

229 ICTR, Nahimana et al., para. 1042-1047.

230 ICTR, The Prosecutor v. Eliézer Niyitegeka, Case No. ICTR-96-14-T, Judgement and Sentence, 16 mei 2003,

publieke element moet worden begrepen in het licht van de plaats waar men overging tot aansporing en of de bijstand al dan niet selectief of beperkt was.231

Het belang van deze bepaling in het Statuut heeft te maken met het opvallend gebruik van de media in de genocide