• No results found

Communicatiestrategie voor de RTL-Connect app

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Communicatiestrategie voor de RTL-Connect app"

Copied!
208
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Afstudeeropdracht

Communicatiestrategie voor de RTL-Connect app

Lara Roosen

Studentnummer: 500640051 M402

Begeleider : Ellen Kostermans Eerste docent : Ruurd Mulder Tweede docent : Willem Buffing

Media, Marketing & Publishing 02-06-2015

(2)
(3)
(4)

Voorwoord

Dit rapport is geschreven in het kader van mijn afstudeeropdracht voor de opleiding Media, Marketing en Publishing aan de Hogeschool van Amsterdam. De afstudeeropdracht is uitgevoerd bij RTL Nederland. Het rapport is geschreven om advies te geven over de communicatiestrategie van de RTL-Connect app van RTL Nederland. Op basis van het onderzoek naar de huidige communicatiestrategie van RTL en de gewenste

communicatiestrategie wordt advies gegeven over hoe RTL haar huidige

communicatiestrategie van de RTL-Connect app kan verbeteren om meer bezoeken te genereren voor de app.

Ten eerste wil ik Ingrid van der Werf bedanken voor haar begeleiding vanuit RTL bij het schrijven van mijn onderzoeksrapport. Tijdens deze periode en mijn stageperiode die ik hiervoor heb afgerond bij RTL heb ik erg veel van haar geleerd. Haar perfectionisme heeft mij gestimuleerd om het beste in mijzelf naar boven te halen. Ten tweede wil ik Tim Grasmayer bedanken voor zijn hulp bij het opzetten van het onderzoek. Daarnaast wil ik mijn docent-begeleider Ellen Kostermans bedanken. Door haar kennis en ervaring met onderzoek en het begeleiden van scripties heeft zij mij de weg gewezen in het afstudeerproces. Tot slot wil ik ook alle medewerkers bij RTL bedanken voor hun hulp. Zowel op het gebied van data analyses als op het gebied van onderzoeken.

Amsterdam 02/06/2015

(5)

Managementsamenvatting

Dit rapport biedt een onderzoek naar en advies over de communicatiestrategie voor RTL betreffende de RTL-Connect app. Er wordt in dit onderzoek antwoord gegeven op de volgende probleemstelling: ‘Wat is het gebruik, de waardering en de kennis van de RTL XL app gebruikers (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s) van de RTL-Connect app?’ Het

uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat de RTL-Connect app meer bezoekers genereert. De reden hiervoor is dat RTL op die manier zorgt voor een betere binding tussen de kijker en het televisieprogramma. Dit levert geld op voor RTL omdat er sponsoren verbonden kunnen worden aan de app.

Uit dit onderzoek werd duidelijk dat RTL momenteel te onduidelijk communiceert over de werking van de RTL-Connect app. Een groot deel van de respondenten begreep niet hoe deze app werkte na het zien van de promo over de app en een deel was ook bang verplicht in te moeten loggen met social media. RTL communiceert via verschillende mediakanalen. Het kanaal televisie is hiervan het belangrijkste. De boodschap die RTL nu overbrengt is uitsluitend gericht op call-to-action en verschilt erg per programma. In veel gevallen mist de uitleg over hoe de app in zijn werk gaat. Verder kwam er uit het onderzoek dat er in de programma’s te weinig aandacht wordt besteed aan de app (en de app gebruikers) door de presentator.

Het verschilt per programma wanneer de app het meest wordt gebruikt. Ondanks deze verschillen kan er wel worden geconcludeerd dat wanneer het programma nieuw is er veel kijkers een kijkje nemen in de app en naarmate er meer uitzendingen zijn geweest er een vaste groep gebruikers overblijft. De gebruikersaantallen van de app stijgen op verschillende punten tijdens de afleveringen. De piekmomenten zijn op het moment dat een presentator de app noemt en aan het begin van de reclameblokken en het programma. Het beantwoorden van de stellingen, het stellen van vragen, het bekijken van backstage content en het geven van een mening wordt het meest interessant gevonden. De reden waarom de app door sommigen niet is gebruikt is omdat zij geen app tijdens het programma willen gebruiken en hen de app niet aanspreekt. Zij zouden de app wel hebben gebruikt indien de app meer aandacht had gekregen in de uitzending.

De beoordeling van de Voetbal International (VI) app en de So You Think You Can Dance (SYTYCD) app verschilt nogal van elkaar. VI kreeg een gemiddelde beoordeling van een 7,6 en de SYTYCD app kreeg als gemiddelde beoordeling een 6,0. De negen geïnterviewde personen zijn allemaal bekend met de term second screen.

(6)

Uit het onderzoek kwamen veel adviezen aan RTL betreft de communicatiestrategie van de RTL-Connect app naar voren. In onderstaande opsomming worden de belangrijkste adviezen genoemd:

 App meer aandacht geven in het programma (er dieper op in gaan);

 Duidelijk, langzaam en in ‘Jip en Janneke taal’ uitleggen wat er in de app te doen is;  ‘Handleiding’ over hoe de app werkt (in een promo verwerken en evt. ook terug te

zoeken op de website en in de RTL XL app);

 De verschillen in gebruik en bezoekersaantallen tussen Apple en Android toestellen onderzoeken;

 Meer toegevoegde waarde in de app bieden;

 App gebruikers zo veel mogelijk bij het programma betrekken;  Focussen op het geven van je mening;

 De presentator van het programma de app laten noemen + af en toe promo’s (heeft het beste effect);

 Duidelijk aangeven dat het niet verplicht is met social media in te loggen;

RTL wordt geadviseerd door te gaan met de RTL-Connect app. Er zit veel potentie in. De app zelf moet hiervoor overigens aangepast worden, de boodschap moet aangepast worden en de manier en frequentie van de boodschap overbrengen moet anders. Indien deze drie punten worden aangepast zal RTL meer bezoekers genereren in de app.

(7)

English summary

This report presents a study on the communication strategy of RTL for the RTL-Connect app and provides advice on how this could be improved. The following question is answered: “How do RTL XL app users (and viewers of selected programs) use, value and understand the RTL-Connect app?”. The goal is to gain more users of the RTL-RTL-Connect app. This will help to improve the relationship between users of the RTL-Connect app and RTL. Further, this can lead to better financial results, since RTL is able to recruit more sponsors with the RTL-Connect app.

Results of the research show that communication on the operation of the RTL-Connect app can be improved. A large part of the respondents did not understand how the app worked after seeing the promo. Further, respondents were afraid that they were required to use their social media account to log in. RTL uses different media channels for communication. Television is most important. The message RTL is sending is exclusively focused on ‘call-to-action’ and is different per television show. In most cases explanation is missing on how the app works. Moreover, the research shows that often RTL presenters pay too little attention to the app (and app users).

Use of the app differs per television show. Despite these differences, there can be concluded that new programs attract a lot of users, but only a fixed group remains. The number of users rise during different moments in the show. This happens most often when the presenter mentions the app in the show, at the start of the broadcast and at the start of the commercial breaks. Users find giving answers to theses, asking questions, watching backstage content, and giving opinions most interesting. People who do not use the app do this because they do not want to use it during the show or because the app does not appeal tot hem. Attention paid to the app of the presenter in the show might increase use.

Reviews from the Voetbal International (VI) app and the So You Think You Can Dance (SYTYCD) app differ from each other. VI has an average grade of 7,6 and the SYTYCD app has an average grade of 6,0. All nine respondents were familiar with the term ‘second screen’.

The study presents a wide range of recommendations on the communication strategy of the RTL-Connect app. In a nutshell in order of priority:

 Give the app more attention in the show;

 Explain slowly and in clear language how people have to use the app;

 Investigate the differences between the number of users between Apple and Android users;

(8)

 Provide instructions on the usage of the app. For instance put into up a promo;  Offer more added value;

 Involve app users as much as possible in the show;

 The presenter has to mention the app in the show and use promo’s in commercial breaks;

 Make it possible for users to win prices ;

 Make clear to users that they are not required to log in with social media;  Focus on giving a opinion.

RTL is advised to continue with the RTL-Connect app. The app could be really successful. However, this requires adaption of the app itself, the message, and the way of communication. If these three requirements are fulfilled, RTL should generate more app users.

(9)

Inhoud

Managementsamenvatting 5 English summary 7 1 Inleiding 13 1.1 Aanleiding 13 1.1.1 De opdrachtgever 13 1.1.2 Aanleiding onderzoek 13 1.2 Probleemstelling 15 1.3 Doelstelling 15 1.4 Deelvragen 16 2 Theoretisch kader 17

2.1 Het AIDA model 17

2.2 (Marketing)communicatie 18

2.3 Second screen 21

Gaming second screen apps 23

2.4 Crossmediale conceptvormen 23 2.5 Conclusie 24 3 Onderzoeksverantwoording 26 3.1 Deskresearch 26 3.2 Fieldresearch 28 3.2.1 Kwantitatief onderzoek 28 3.2.2 Kwalitatief onderzoek 29

4 Wat is de huidige communicatiestrategie van RTL betreffende RTL-Connect? 31

4.1 Welke communicatiemiddelen zet RTL in? 31

4.1.1 Everybody Dance Now 31

4.1.2 So You Think You Can Dance 32

4.1.3 The Bold And The Beautiful 32

4.1.4 Voetbal International 33

4.2 Wat communiceert RTL naar de potentiële gebruikers? 33

4.2.1 Doelgroep 33

4.2.2 Promo’s 34

Everybody Dance Now 34

So You Think You Can Dance 34

The Bold And The Beautiful 35

Voetbal International 35

4.2.3 Social Media 36

Everybody Dance Now 36

So You Think You Can Dance 36

(10)

Voetbal International: 36

4.3 Conclusie 37

4.3.1 Middel 37

4.3.2 Boodschap 38

4.3.3 Moment 38

5 Wat is het huidige gebruik van de RTL-Connect app? 39

5.1 In welke mate wordt RTL-Connect gebruikt door de kijkers? 39

5.1.1 Everybody Dance Now 39

5.1.2 So You Think You Can Dance 40

5.1.3 Voetbal International 40

5.1.4 The Bold And The Beautiful 40

5.2 Op welk moment wordt de RTL-Connect app gebruikt? 41

5.2.1 Everybody Dance Now 41

5.2.2 So You Think You Can Dance 41

5.2.3 Voetbal International 41

5.2.4 The Bold And The Beautiful 41

5.3 Hoe wordt RTL-Connect gebruikt door RTL XL app gebruikers? 42

5.3.1 Everybody Dance Now 42

5.3.2 So You Think You Can Dance 42

5.4 Conclusie 43

5.4.1 In welke mate wordt RTL-Connect gebruikt door de kijkers? 43 5.4.2 Op welk moment wordt de RTL-Connect app gebruikt? 43 5.4.3 Hoe wordt RTL-Connect gebruikt door de RTL XL app gebruikers? 43

5.4.4 Conversie 44

6 Wat is de waardering en kennis van de RTL-Connect app onder de RTL XL app gebruikers

(en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s)? 45

6.1 Enquête resultaten 45

6.1.1 Voetbal International resultaten 45

6.1.2 So You Think You Can Dance resultaten 47

6.2 Interview resultaten 48

6.3 Wat is de waardering en kennis van de RTL-Connect app onder de RTL XL app gebruikers

(en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s)? 50

6.3.1 Wat vinden de RTL XL app gebruikers interessant aan de RTL-Connect app? 50 6.3.2 Wat vinden de RTL XL app gebruikers over het algemeen van de RTL-Connect

app? 50

6.3.3 In hoeverre zijn de RTL XL app gebruikers bekend met het gebruik van een second screen en wat voor andere second screen apps gebruiken de RTL XL app gebruikers? 50 6.3.4 Is de RTL-Connect app anders dan een andere app in de ogen van de RTLXL app

gebruikers? 51

7 Conclusie 52

8 Aanbevelingen 55

Boodschap (o.b.v AIDA model) 55

(11)

Moment en frequentie 56 De app 57 9 Reflectie 59 9.1 Literatuuronderzoek 59 9.2 Onderzoek 59 9.3 Onderzoeksuitkomsten 60 Literatuurlijst 61

Bijlage I: Plan van Aanpak 64

Bijlage II 92

Bijlage III: Promotie RTL-Connect op social media 94

Everybody Dance Now 94

Voetbal International 99

The Walking Dead 103

App gebruik 104

Bijlage IV: Interviews 113

1 Interview Laura (So You Think You Can Dance) – jongere vrouw 113 2 Interview Sascha (So You Think You Can Dance) – jongere vrouw 120 3 Interview Marianne (So You Think You Can Dance) – Oudere Vrouw 124 4 Interview Ruud (So You Think You Can Dance) – Oudere man 129 5 Interview Albert (So You Think You Can Dance) - Jongere man 134 6 Interview Xander (Voetbal International) – jongere man 138

7 Interview Baris (Voetbal International) – jongere man 143

8 Interview Jeannette (Voetbal International) – oudere vrouw 147

9 Interview Ron – oudere man 152

10 Interview vragen 157

Bijlage V: Screenshots van promo’s 159

So You Think You Can Dance 159

The Bold And The Beautiful 160

Everybody Dance Now 162

Voetbal International 163

Bijlage VI: Enquête resultaten 165

Enquête resultaten SYTYCD 172

2 Code boek SPSS 179

(12)

Persoonlijke gegevens

Student

Naam student: Lara Roosen Profiel: Media, Marketing & Publishing

Studentnummer: 500640051 Groep: M402

E-mailadres: Lara.Roosen@hva.nl

Telefoonnummer: 0683242048

Paraaf voor akkoord student:

Paraaf: Datum:

Paraaf voor akkoord docent-begeleider

Paraaf: Datum:

Paraaf voor akkoord afstudeercommissie:

(13)

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

1.1.1 De opdrachtgever

RTL Nederland is marktleider op de televisiemarkt, maar RTL is nog veel meer. Zo heeft RTL grote digitale activiteiten zoals RTLXL.nl, Buienradar.nl en Videoland.nl. RTL heeft veel apps, organiseert grote evenementen zoals de Dinner Show en GTST live en heeft ook nog ventures zoals Miinto.nl en Couverts. Daarnaast heeft RTL de productie van diverse Nederlandse films op zich genomen zoals Gooische Vrouwen. Het bedrijf ontwikkelt zichzelf steeds meer.

1.1.2 Aanleiding onderzoek

RTL heeft een app genaamd RTL XL. Deze app is al meer dan 6.000.000 keer gedownload, 6.120.304 om exact te zijn (Distimo, 2015). RTL wil deze app zo veel mogelijk commercieel

‘vermarkten’. Voorheen moest er een aparte app worden gedownload door de gebruikers wanneer RTL een app inzette voor een programma. Deze programma app moest worden gedownload in de app store.

RTL heeft in 2014 om deze reden een nieuwe functionaliteit op de markt gebracht, RTL-Connect. Met RTL-Connect hoeft er geen aparte app meer gedownload te worden door de gebruikers. Waardoor zij nog maar een app op hun telefoon hebben staan waarin alle apps van alle

programma’s zijn verzameld. Wanneer gebruikers hun RTL XL app openen tijdens het kijken van een programma, zal er automatisch een banner in beeld komen. Deze banner stuurt mensen door naar de programma app binnen de RTL XL app. De banner die in de app wordt getoond, is in de Afbeelding 1: Screenshot RTL-Connect Banner

(14)

terugkijken van programma’s en het vooruit kijken ervan. Maar door de nieuwe functionaliteit zal de RTL XL app ook gebruikt worden tijdens de programma’s. RTL-Connect kan worden gebruikt indien de nieuwste versie van de RTL XL app is geïnstalleerd.

Als de RTL XL app open staat tijdens het kijken van een programma waar een RTL-Connect app bij hoort, komt de banner voor RTL-Connect in beeld. Dit gebeurt door middel van time planning of audio sync. Audio sync is te vergelijken met de Shazam app. Wanneer er een programma opstaat waarbij een RTL-Connect app hoort, zal de telefoon dit aan de geluiden herkennen. Voordat de telefoon met de televisie kan ‘connecten’ moet de gebruiker toestemming geven aan RTL voor toegang tot de microfoon. Hier vraagt RTL om en dit kan worden ingesteld bij ‘instellingen’. Zodra hier toestemming voor is gegeven, opent de Connect-app zich. De telefoon kan door middel van de microfoon ‘horen’ welk programma er aan staat op de televisie. Zodra er op deze banner geklikt wordt, wordt er relevante content getoond.

Bij live shows is er vooraf niet bekend welke geluiden er in de show zitten. Vandaar dat de banner ook kan worden getoond op bepaalde tijden. Stel: het programma duurt van half negen tot half 11 dan wordt de banner gedurende deze hele periode getoond. Dus ook wanneer mensen een ander programma kijken of geen televisie kijken maar wel hun RTL XL app openen. Wanneer het programma afgelopen is kan deze app niet meer teruggevonden worden in de RTL XL app.

Het verschilt per app wat voor soort content de RTL-Connect app aanbiedt. Bij Every Body Dance Now kunnen er bijvoorbeeld backstage interviews worden bekeken en kun je antwoord geven op persoonlijke vragen over de deelnemers. Bij Voetbal International kan de gebruiker vragen beantwoorden die de presentator stelt via de app en kun je ook vragen aan de gasten en de presentator stellen. Bij So You Think You Can Dance kun je per dans aangeven hoe ‘pittig’ je de dans vindt. De sponsor die hierbij hoort is Milner. RTL probeert zo veel mogelijk

sponsoren aan haar RTL-Connect app te verbinden.

RTL was vorig jaar en is nu nog steeds, erg enthousiast over RTL-Connect. Er deden zich echter wel een aantal problemen voor bij de lancering van het product op de Nederlandse markt. Na de lancering van de RTL-Connect app in 2014 bleek dat het aantal gebruikers laag was. Bij één aflevering van Expeditie Poolcirkel waren er bijvoorbeeld 104 bezoeken gegenereerd (Comscore, 2014). Na twee maanden is de app niet meer opnieuw ingezet tot februari 2015.

RTL vindt het concept nog steeds heel interessant. Jelmer Wind is development manager digital media en Martijn Pruijsen is online marketing manager digital media. Zij hebben RTL-Connect opnieuw gelanceerd. RTL wil dat het aantal bezoeken stukken hoger wordt dit keer. De doelstelling op lange termijn is om 30.000-50.000 bezoeken per event (een event is tijdens 1

(15)

uitzending) te genereren. Dat is een conversie tussen de 3-5%. Dit doel verschilt overigens per programma aangezien de kijkcijfers per programma van elkaar verschillen (Jelmer Wind en Martijn Pruijsen, 2015). Kortom, het bedrijfsprobleem luidt als volgt: RTL wil meer nieuwe RTL-Connect gebruikers trekken binnen de RTL XL app gebruikers groep die naar de programma’s kijken waar een RTL-Connect app voor is gemaakt (deze RTL XL app heeft al meer dan 6 miljoen downloads gegenereerd).

De technische kant van het verhaal zal kort behandeld worden in het rapport maar hier zal niet diep op ingegaan worden. Het onderzoek draait om het verhogen van het aantal bezoeken in de app. Hoe kan dit worden bereikt? De werknemers van RTL zijn hard bezig om de app op ieder device goed te laten presteren.

RTL richt met RTL-Connect zich op de RTL XL doelgroep. RTL-Connect wordt ingezet bij o.a. de volgende programma’s:

 Everybody Dance now (RTL 4 – Boodschappers 20 - 49 jaar)  So You Think You Can Dance (RTL 5 – 20 - 34 jaar)

 Voetbal International (RTL 7 – Mannen 20 - 49 jaar)

 The Bold And The Beautiful (RTL 8 – Vrouwen 20 - 49 jaar & herhaling op RTL 4 – boodschappers 20 - 49 jaar)

Al deze programma’s worden uitgezonden op verschillende zenders. Elke RTL zender heeft een eigen doelgroep. Het verhogen van het aantal bezoeken van de RTL-Connect app zal dus om de gehele bovenstaande doelgroep gaan.

RTL heeft uit de resultaten van vorig jaar geconcludeerd dat het behalen van veel bezoeken niet was gelukt vanwege slechte communicatie naar de kijkers toe. RTL wil dus advies over de communicatiestrategie van RTL-Connect zonder extra middelen in te zetten.

1.2 Probleemstelling

De centrale vraag luidt als volgt:

‘Wat is het gebruik, de waardering en de kennis van de RTL XL app gebruikers (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s) van de RTL-Connect app?’

1.3 Doelstelling

Inzicht brengen in het gebruik, de waardering en de kennis van RTL-Connect bij gebruikers van de RTL XL app (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s), teneinde advies uit te

(16)

brengen over verbeteringen aan de huidige communicatie strategie zonder extra middelen in te zetten.

Met de antwoorden uit dit adviesrapport kan RTL overwegen om RTL-Connect op een andere manier naar de doelgroep te communiceren. Onder andere Jelmer Wind, Martijn Pruijsen en Tim Grasmayer zullen dit adviesrapport toegestuurd krijgen. Momenteel zijn zij de personen die bepalen hoe RTL-Connect wordt ingezet. Zij zijn op zoek naar antwoorden op verschillende vragen omtrent RTL-Connect die ik in mijn rapport zal behandelen. Daarnaast zal dit rapport van pas komen voor de afdeling Sales. Zij zullen meer adverteerders kunnen werven voor RTL-Connect wanneer RTL-RTL-Connect meer bezoeken heeft. Ook geeft dit rapport de Sales afdeling inzicht en kennis over de RTL-Connect app.

1.4 Deelvragen

Deelvraag 1: Wat is de huidige communicatiestrategie van RTL betreffende RTL-Connect?

- Welke communicatiemiddelen zet RTL in?

- Wat communiceert RTL naar de potentiële gebruikers? Deelvraag 2: Wat is het huidige gebruik van de RTL-Connect app?

- In welke mate wordt RTL-Connect gebruikt door de kijkers? - Op welk moment wordt de RTL-Connect app gebruikt? - Hoe wordt RTL-Connect gebruikt door RTL XL app gebruikers? Deelvraag 3: Wat is de waardering en kennis van de RTL-Connect app onder de RTL XL

app gebruikers (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s)? - Wat vinden de RTL XL app gebruikers interessant aan de

RTL-Connect app?

- Wat vinden de RTL XL app gebruikers over het algemeen van de RTL-Connect app?

- In hoeverre zijn de RTL XL app gebruikers bekend met het gebruik van een second screen?

- Wat voor andere second screen apps gebruiken de RTL XL app gebruikers?

- Is de RTL-Connect app anders dan een andere app in de ogen van de RTL XL app gebruikers?

Het plan van aanpak is terug te vinden in bijlage I. In het theoretisch kader zal ik nader ingaan op het AIDA model, marketing communicatiestrategie, second screen en crossmediale conceptvormen.

(17)

2 Theoretisch kader

Voor dit onderzoek is van toepassing dat de probleemstelling en de doelstelling wordt bekeken vanuit marketingcommunicatie opzicht. De vraag is hoe RTL de RTL-Connect functionaliteit onder de aandacht kan brengen bij de potentiële gebruikers om vervolgens meer bezoeken te genereren. Hiervoor moet er worden bekeken welke eigenschappen/functionaliteiten gewaardeerd worden.

2.1 Het AIDA model

Een geschikt model voor het ontwikkelen van een goede communicatiestrategie is het AIDA model. Een bekend model onder marketeers. Het model is een funnel. De funnel begint bij Awareness, daarna gaat het model verder bij Interest. Vervolgens gaat het verder met Desire en eindigt het bij Action. Action is het doel van RTL. RTL wil dat de kijkers van de geselecteerde programma’s de bijpassende app gaan gebruiken.

Figuur 1: The AIDA model (Smartinsights, 2013)

Het AIDA model is een model dat beschrijft welke vier stappen moeten worden gezet om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De actie is in dit geval het gebruiken van de RTL-Connect app. De letters in het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden omschrijven de vier stappen die door een bedrijf moeten worden ondernomen. In figuur 1 is het AIDA model te zien (Marketingportaal, z.d.).

Het AIDA model uitgelegd

Attention: in de eerste fase wordt de doelgroep blootgesteld aan een boodschap. Dit kan in het geval van RTL bijvoorbeeld een promo zijn. Het doel in deze fase is dat de doelgroep de boodschap opmerkt. De boodschap moet de aandacht van de doelgroep trekken, het moet hen nieuwsgierig maken.

(18)

Interest: in deze fase moet de interesse van de doelgroep worden opgewekt. De doelgroep moet de indruk krijgen dat de boodschap relevant voor hen is. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door in te spelen op de interesses van de doelgroep.

Desire: in de volgende fase gaat het om verlangen. De interesse moet worden omgezet in een verlangen naar het product of dienst. De doelgroep moet het gevoel krijgen de app nodig te hebben.

Action: in de laatste fase wordt de doelgroep opgeroepen tot het uitvoeren van een actie. Als zij de app openen, is het doel van de boodschap bereikt.

(Marketingportaal, z.d.)

Dit model is geschikt voor het beantwoorden van het bedrijfsprobleem van RTL. Het model omschrijft stap voor stap hoe er meer bezoeken gegenereerd kunnen worden. Deze stappen dragen bij aan het formuleren van de communicatiestrategie. De aanbevolen

communicatiestrategie is te lezen in hoofdstuk 8: ‘Aanbevelingen’. Voor RTL is het 2epunt,

‘interest’, de grootste uitdaging. RTL wil graag weten hoe zij meer bezoeken kunnen genereren voor de RTL-Connect app en dat blijkt mis te gaan bij het interesse wekken van de potentiële doelgroep. Bij dit onderzoek ligt de focus dan ook op ‘interest’ (Marketingportaal, z.d).

Volgens de website vanpassietotpromotie.nl moet de boodschap om interesse te wekken tenminste de volgende drie criteria bevatten:

- Concreet maken c.q. benoemen wat men te bieden heeft; - Aangegeven voor welke doelgroep deze dienst relevant is; - De voordelen van deze dienst voor de doelgroep.

(Vanpassietotpromotie, 2013)

2.2 (Marketing)communicatie

Wat leeft er bij de (potentiële) gebruikers en wat wil een bedrijf precies overbrengen? Dat is waar het communicatievraagstuk over gaat. Dit is onder te verdelen in drie

attitudecomponenten: kennis, houding en gedragsintentie.

De volgende globale effecten wil je met communicatie bereiken: - Categoriebehoeften. - Merkbekendheid. - Merkkennis. - Merkhouding. - Gedragsintentie. - Gedragsfacilitatie.

(19)

- Koopgedrag. - Tevredenheid.

(Astrid van Pluuren, 2008)

Voor het formuleren van de communicatiestrategie kan onderstaand figuur worden gebruikt.

Figuur 2.: Communicatiestrategie (Pilatadvies, z.d.)

Overtuigingskracht

RTL wil dat de kijkers de RTL-Connect app meer gaan gebruiken. Hiervoor moet de boodschap die RTL communiceert naar de gebruiker overtuigend zijn. De definitie van overtuigingskracht is als volgt: ‘vermogen om een ander te overtuigen’ (van Dale, 2014). Overtuigen is: ‘met bewijzen tot andere gedachten brengen’ (van Dale, 2014). Volgens de Theory of Reasoned Action (TRA), die is doorontwikkeld in het Integrative Model of Behavioral Prediction (Fishbein & Yzer, 2003), wordt het menselijk gedrag bepaald. De vraag hierbij is: ‘Kan taalgebruik deze intenties beïnvloeden?’ Verschillende onderzoeken hebben aangewezen dat metaforen een positief effect hebben op de overtuigingskracht, waardering en geloofwaardigheid van een boodschap (McQuarrie & Mick, 1999, Sopory & Dillard, 2002). Hieruit is gebleken dat

metaforen meer cognitieve verwerking vereisen, wat leidt tot een grotere overtuigingskracht. Zo hebben Sopory en Dillard (2002) een meta-analyse gedaan over een totaal van 29

onderzoeken naar het verschil in overtuigingskracht tussen letterlijk en metaforisch taalgebruik. Hieruit blijkt dat het gebruik van metaforen in boodschappen een klein, maar positief effect heeft op de overtuigingskracht van de boodschap.

(Leijen, 2014)

Doelgroep en segmentatie

Je kunt de markt op verschillende manieren benaderen. Welke benadering je kiest is afhankelijk van het soort product of dienst en de doelstellingen die je voor ogen hebt. - Ongedifferentieerde marktbenadering: de hele markt.

(20)

- Geconcentreerde marktbenadering: bijvoorbeeld vrouwen van 25-40 jaar die van muziek houden.

- Hypersegmentatie: denk aan vrouwen van 25-40 jaar die een liefhebber van vinylplaten zijn.

De doelgroep moet zo specifiek mogelijk omschreven worden. Want als je precies weet tegen wie je het hebt, kun je de juiste argumenten gebruiken. Beschrijf daarom de doelgroep op drie niveaus: algemeen, domein specifiek en merk specifiek.

(Astrid van Pluuren, 2008)

Merkstrategie

Wat is een merk? Alle tekens, woorden, afbeeldingen en vormen die voor onderscheid zorgen vanuit het perspectief van de consument. Merken voorzien in uiteenlopende behoeften en verlangens. RTL-Connect zie ik als een sub merk, het is een apart product waar een aparte communicatiestrategie voor moet worden bedacht. De merkstrategie werkt overigens hetzelfde voor een merk als voor een sub merk.

Welke uitstraling heeft het merk en welke richting gaat het op? Maak een keuze en richt de communicatie op een aantal kernpunten. Door te focussen op een aantal kernwaarden kun je die in de belevingswereld van de consument laten doordringen. Hoe meer de campagne de consument raakt, hoe vertrouwder deze wordt met het merk. Er ontstaat binding en consumenten komen terug.

Wanneer je een boodschap wilt overbrengen op de doelgroep gaat het erom dat je een helder verhaal voor ogen hebt. Het effectief en efficiënt overbrengen van dit verhaal staat centraal. Het is een gedachtengoed dat consumenten verbindt aan de organisatie van het merk. In welke vorm je dit gedachtengoed giet, is van ondergeschikt belang. Dit komt pas aan de orde als het verhaal en de doelgroep duidelijk gedefinieerd zijn.

(Astrid van Pluuren, 2008)

Ontwikkelen voor mobiele apparaten

Een gemiddeld persoon kijkt zo’n 150 keer per dag naar zijn mobiel. Als merk, winkel of bedrijf wil je daar zo vaak mogelijk tussen zitten. Aandacht betekent immers vaak omzet. Aandacht is dan ook het belangrijkste punt waar je naar moet kijken.

Onafhankelijk van de vorm van mobile marketing zijn er altijd drie criteria voor succes:

 Goede user experience  Data-integratie

(21)

User experience

Het is belangrijk dat er geen fouten in een app zitten zodat de gebruiker zonder moeite gebruik kan maken van de app. Elke app of site heeft een conversiedoelstelling. Net als bij het ‘gewone’ web is het van belang de schermen en stappen zo in te richten dat deze die taak ondersteunen.

Data-integratie

Vaak vergeten wordt de integratie van data. Tegenwoordig zijn er allerhande API’s beschikbaar die het leven een stuk gemakkelijker maken. Wanneer er een mobiel idee geboren wordt, vraag jezelf dat af: zijn deze data al beschikbaar? Als je data koppelen aan de gebruiker wilt overlaten dan kan dit het best middels een Facebookkoppeling of een koppeling met het eigen systeem.

Contextuele relevantie

Smartphones zitten bomvol sensoren die helpen bij de bepaling van de omgevingsvariabelen. Zo krijg je van de gps door waar iemand is, van het kompas in welke richting iemand kijkt, middels de camera kun je zien wat iemand ziet en via de microfoon kun je horen wat iemand hoort. Met de front camera kan de gebruiker worden herkend en kun je zien welke transacties, waar, wanneer plaatsvinden en welke andere profielen daarbij in de buurt zijn.

(Oosterveer, 2014)

De kracht van herhaling Zoals Bahari (2014) opmerkt:

Een theorie uit de leerpsychologie genaamd het ‘spacing effect’ zou de manier waarop marketeers met de herhaling van informatie omgaan fundamenteel kunnen veranderen. Intuïtief verwacht men dat informatie beter wordt onthouden wanneer deze zo vaak mogelijk wordt herhaald. Volgens het spacing effect wordt de invloed van frequentie echter

overschaduwd door de invloed van de timing en de inhoud van de herhaling. Deze variabelen bepalen niet alleen hoe de informatie in onze hersenen wordt opgeslagen, maar ook hoe deze informatie weer herinnerd kan worden.

2.3 Second screen

Second screen of tweede scherm, is de term voor het gelijktijdig gebruiken van een ‘connected device’. Dit gebeurt tijdens het tv-kijken op een smartphone of tablet. Uit het onderzoek ‘Trends in digitale media 2014’ van GFK blijkt dat tijdens het tv-kijken, mensen de smartphone en de tablet het meest gebruiken om te internetten, voor social media en om te e-mailen. De smartphone wordt ook veel gebruikt om te chatten en te bellen tijdens het tv-kijken.

(22)

De grote uitdaging is om tablets, smartphones en laptops met toegevoegde waarde in te zetten. Nu is er vaak nog sprake van dual screening: smartdevices worden tijdens het tv-kijken gebruikt voor dingen die niets met het tv-programma te maken hebben. De uitdaging is om dit om te zetten naar sychronous activity (activiteit van de kijker op het tweede scherm in relatie met de op tv getoonde content, zoals stemmen of Twitteren) of companion experiences (door de programmamaker gemaakte content voor het tweede scherm, om zo het programma voor de kijker verder te verrijken, bijvoorbeeld Eredivisie live sidekick). Naast het verrijken van de beleving is het tweede scherm interessant omdat het verdergaat waar het tv-programma ophoudt en zo een verlengd contactmoment creëert (Marketingfacts, 2015).

Voor tv is uit onderzoek van Deloitte in de UK gebleken dat 24% van alle tv-kijkers

gebruikmaakt van een tweede scherm tijdens het tv-kijken en bijna de helft van alle 16- tot 24-jarigen communiceert via Twitter en/of Facebook over de programma’s die ze kijkt.

Voordelen van een second screen:

- Een second screen verlengt het contactmoment; - Community-vorming;

- Rijkere beleving; - Waardevolle feedback. (Marketingfacts, 2012)

In het buitenland zijn er ook een aantal succesvolle second screen apps op de markt gebracht. Zo was er een second screen voor het programma ‘The Walking Dead’ en ‘Better Call Saul’. In de second screen app bij deze programma’s worden kijkers aangespoord om mee te doen aan polls en vragen de meningen over afleveringen. Zie afbeelding 2.

Afbeelding 2: The Walking Dead screenshot second screen app (Androidcentral, 2014). Een ander internationaal voorbeeld is de ‘’Team Coco app’’. Deze biedt een live stream van informatie van achter de schermen aan voor elke aflevering van het programma ‘’Conan’’. De bovenstaande voorbeelden van een second screen zijn alleen mogelijk indien het programma live wordt gekeken.

(23)

De SyFy Sync app is ook een live sync app maar deze geeft je ook een ‘live experience’ wanneer je de aflevering terugkijkt weken nadat deze op tv is geweest. Daarnaast ‘connect’ deze app ook met Phillips Hue. Dit is een lamp die van kleur verandert. Deze app stelt op verschillende momenten van het programma de kleur van deze lamp in. De app werkt nu alleen bij de show: ’12 Monkeys’ maar in de toekomst zal het ook bij meer programma’s ingevoerd worden. De app zorgt er ook voor dat de gebruikers in de app op drie verschillende social media kanalen kunnen zien wat anderen te zeggen hebben over het programma (Androidcentral, 2014).

Gaming second screen apps

Afgelopen jaar zijn second screen apps voor gaming heel groot geworden. De meeste spellen vereisen een constante focus en normaal gesproken heb je twee handen nodig voor het spelen ervan. De bedoeling van second screen apps voor gamen verschilt per spel. Een ding wat ze allemaal gemeen hebben is het doel om de gebruiker ‘connected’ te houden met het spel, zelfs als ze niet spelen.

Bij de PlayStation app en de Xbox SmartGlass wordt een ‘experience’ gecreëerd. Het versturen en ontvangen van berichten, gelanceerde apps, het bekijken van opgenomen clips van de voorgaande sessies en het shoppen van content maken allemaal deel uit van deze ‘experience’. De mogelijkheid om al deze dingen te doen tijdens het spelen van een spel is een ‘big deal’. Bijvoorbeeld het organiseren van een feest tijdens het voltooien van een missie, het

downloaden van een spel dat een vriend heeft aangeraden terwijl de gebruiker van de app het spel nog speelt, zodat het nieuwe spel klaar is met downloaden als het huidige spel uitgespeeld is (Androidcentral, 2015).

Tv is op zijn hoede om vooral geen achtergrond medium te worden, zoals dat bijvoorbeeld met de radio is gebeurd. Dit doen tv-producenten door mobiele apparaten in alle mogelijke manieren van interactie te voorzien. Naast interactie met de content bieden deze middelen veelal ook interactie met andere gebruikers (Oosterveer, 2014).

2.4 Crossmediale conceptvormen

Volgens Reynaert zijn er drie crossmediale conceptvormen:

- Autonoom concept: De media hebben een zelfstandige rol en kunnen los van elkaar functioneren. Ieder medium doet datgene waar het in uitblinkt. De samenwerking van de verschillende ‘losstaande’ media versterken wel de merkbeleving.

In de meeste gevallen worden er verschillende media ingezet die de consument naar het hoofdmedium lokken.

(24)

- Supersysteem: Een autonoom concept kan uitgroeien tot een ‘supersystem’. Dit zijn succesvolle crossmediale concepten zoals Harry Potter, K3 en WinX. Het concept K3 wordt via verschillende kanalen gedistribueerd. Er zijn onder andere een musical, tv-programma’s, cd’s, dvd’s, boeken en spellen.

- Afhankelijk concept: Hier zijn de ingeschakelde media afhankelijk van elkaar. Dit houdt in dat de media niet afzonderlijk van elkaar kunnen functioneren. Wanneer de media afzonderlijk van elkaar worden gezien, ontbreken delen van het verhaal.

Wat is de reden om over te schakelen? What’s in it for me? Consumenten hebben een reden nodig om een cross-over te maken. Ze doen er moeite voor en willen daar iets voor terug hebben. Er zijn verschillende redenen voor consumenten om over te schakelen:

- Storytelling: het gedachtegoed verbindt mensen aan het merk. Spanning in het verhaal kan een reden zijn om over te schakelen.

- Usability: Geef de gebruiker datgene wat ze verwachten. Als je bijvoorbeeld wilt dat lezers een cross-over maken van een artikel in een tijdschrift naar meer informatie op internet, dan is het belangrijk de juiste, complete URL te vermelden. Wanneer lezers op de site naar de informatie moeten zoeken, wekt dat irritatie op. In ieder geval zullen ze de cross-over niet nog een keer maken.

- Mediumspecifieke elementen: Elk medium doet datgene waar het in uitblinkt. Het een op een kopiëren van content doet afbreuk aan het verhaal. Dus wat moet er in de context veranderen zodat het waarde creëert voor consumenten die de cross-over maken.

(Astrid van Pluuren, 2008)

2.5 Conclusie

Uit mijn theoretisch kader heb ik onderdelen meegenomen voor in mijn onderzoek. Het AIDA model vormt hiervoor de basis. Bij het formuleren van de strategie, die ik in het hoofdstuk ‘conclusie en aanbevelingen’ verwerk, gebruik ik het AIDA model. In mijn onderzoek heb ik onderzocht hoe deze vier stappen van het model ingevuld kunnen worden. Dat houdt in dat ik onderzocht heb hoe de aandacht getrokken kan worden, de interesse gewekt wordt, op welke manier de potentiële gebruikers gaan verlangen naar de app en hoe het ze het beste aan te zetten tot actie. De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in het hoofdstuk:

‘Aanbevelingen’ van dit rapport.

Verder kwam uit het theoretisch kader naar voren dat, om een succesvolle second screen in te zetten, er wordt verlangd om of sychronous activity of companion experiences te behalen. RTL heeft geen keuze gemaakt tussen deze twee belevingen maar combineert deze. Dit kan het

(25)

interessanter maken voor de potentiële gebruikers maar het kan ook verwarrend zijn. De behoefte hiernaar is terug te vinden in de onderzoeksresultaten in dit rapport.

Merkspecifiek niveau is belangrijk voor het vraagstuk van RTL. De vraag die op dit niveau speelt is: ‘Hoe staat de doelgroep ten opzichte van het merk en ten opzichte van concurrerende merken?’ Het analyseren van de merkbekendheid, attitudes, downloadintenties en download-en gebruiksgedrag helpdownload-en bij het beantwoorddownload-en van deze vraag. Deze resultatdownload-en zijn verwerkt in verschillende hoofdstukken vanwege de verschillende vormen van onderzoek die hiervoor nodig zijn. Het gedrag is geanalyseerd door middel van datasystemen van RTL zoals Distimo, ComScore en Flurry. Verder wordt er door middel van interviews en enquêtes antwoord gegeven worden op deze vragen. Hiervoor worden er vragen gesteld aan de geïnterviewde personen en respondenten zoals: bent u bekend met de RTL-Connect app en bent u bekend met de RTL programma apps?

In het theoretisch kader zijn er drie verschillende crossmediale conceptvormen naar boven gekomen: autonoom, supersysteem en een afhankelijk conceptvorm. RTL-Connect is een afhankelijk conceptvorm aangezien RTL-Connect (bijna) niet kan functioneren zonder het televisieprogramma. In mijn onderzoek heb ik bekeken wat de doelgroep hiervan vindt en of het duidelijk voor hen is.

De variabelen herhaling, timing en inhoud bepalen niet alleen hoe de informatie in onze hersenen wordt opgeslagen, maar ook hoe deze informatie weer herinnerd kan worden.

Tot slot blijkt dat metaforen een positief effect hebben op de overtuigingskracht, waardering en geloofwaardigheid van een boodschap.

(26)

3 Onderzoeksverantwoording

Deskresearch Fieldresearch Kwantitatief onderzoek Kwalitatief onderzoek Deelvraag 1: Wat is de huidige communicatie-strategie van RTL betreffende RTL-Connect? X

Deelvraag 2: Wat is het huidige gebruik van de RTL-Connect app?

X X X

Deelvraag 3: Wat is de waardering en kennis van de RTL-Connect app onder de RTL XL app gebruikers?

X X

In dit hoofdstuk zal ik de methode van onderzoek onderbouwen.

3.1 Deskresearch

Zoals in bovenstaande matrix is weergegeven, bestaat het onderzoek voor een deel uit deskresearch. Voor het beantwoorden van twee deelvragen is deskresearch nodig. De informatie wordt verzameld aan de hand van betrouwbare datasystemen waar gebruik van wordt gemaakt bij RTL. Bij de deelvragen is het niet relevant om gebruikt te maken van literatuur zoals boeken, aangezien de hoofdvraag van dit onderzoek: ‘Wat is het gebruik, de waardering en de kennis van de RTL XL app gebruikers (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s) van de RTL-Connect app?’ is.

Deskresearch dient om het gebruik te analyseren van de RTL-Connect app en de downloads van de RTL XL app. Zowel het aantal bezoekers als het pad dat zij doorlopen en wanneer in de app wordt hiermee geanalyseerd. Dit is belangrijk voor het onderzoek aangezien het doel is om meer bezoeken te genereren. Hiervoor moest eerst het huidige gebruik geanalyseerd worden en op basis daarvan wordt geconstateerd waar het ‘mis’ gaat in de app of waar het juist goed

(27)

gaat. Dus waar haken de bezoekers af in de app en wanneer openen ze de app? Deze informatie is cruciaal om advies uit te brengen aan RTL.

Bij RTL heb ik enorm veel data tot mijn beschikking. Zo is er in dit onderzoek gebruik gemaakt van Flurry. Flurry is een app analyse programma. Met dit programma kan er precies worden bekeken hoe elk onderdeel van een app het heeft gedaan. Het aantal unieke bezoekers en het aantal bezoeken kan hierin worden uitgedraaid. Met deze data kan er worden geanalyseerd in hoeverre ieder onderdeel er toe doet. Het is interessant om te zien welke onderdelen het goed doen zodat deze kennis kan worden gebruikt bij het creëren van nieuwe RTL-Connect apps.

Daarnaast heeft RTL nog een vergelijkbaar systeem op het gebied van apps. Dit systeem heet ComScore. ComScore is een programma waarbij er net als bij Flurry kan worden uitgedraaid hoeveel bezoeken en pageviews de app heeft gegenereerd. Maar naast alleen apps analyseren kan ComScore nog veel meer. ComScore kan namelijk ook de performance van display en video meten.

Een andere databank waar gebruik van is gemaakt tijdens dit onderzoek is Distimo. In Distimo kan het aantal app downloads die een app gegenereerd heeft, worden bekeken. Dit geldt niet voor de RTL-Connect apps (omdat die onder de RTL XL app vallen). Waar dit wel voor geldt is voor de losse programma apps die voorheen gelanceerd zijn en het aantal downloads van de RTL XL app zelf. Op deze manier is er bekeken of het aantal downloads van de RTL XL app toeneemt en in welke mate.

Voor Social Media analyses is gebruik gemaakt van Media Injection. Media Injection is een databank die een heel uitgebreid overzicht geeft van bijna elk programma van RTL. Hierin kunnen alle berichten naar en over het programma worden bekeken. Dit maakt het mogelijk om te analyseren wat de kijkers op social media zeggen voor opmerkingen hebben over de app indien zij deze in het bericht noemen.

Om te bepalen wat de huidige communicatie strategie is die gehanteerd wordt bij RTL-Connect, zijn de verschillende kanalen van RTL geanalyseerd. Deze kanalen zijn onder andere de social media pagina’s, de reclame blokken op tv en de live aankondigingen van RTL-Connect tijdens het programma.

RTL heeft opgemerkt dat de app het technisch gezien niet goed doet op Android devices. Dit zal in dit rapport nader onderzocht worden door middel van de gebruikersaantallen die

(28)

proces om de kijkers de app te laten gebruiken zoals is aangegeven in het theoretisch kader (user experience).

3.2 Fieldresearch

3.2.1 Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is verricht aan de hand van een enquête die over het gebruik, kennis en waardering van de RTL-Connect app gaat. Deze enquête wordt de dag na de uitzending van een programma waar RTL-Connect aan gelinkt zit verspreid onder de doelgroep: RTL XL app gebruikers en tevens kijkers van Voetbal International (VI) of So You Think You Can Dance (SYTYCD). De enquêtes worden vier keer verspreid, twee keer voor So You Think You Can Dance en twee keer voor Voetbal International.

De vragenlijst is verwerkt in Google Docs. Hiervoor is gekozen omdat dit het beste bij de stijl van RTL past. Andere programma’s zoals Thesis Tools ogen minder professioneel. Voor het uitzetten van de vragenlijsten worden de Facebook pagina’s van de twee programma’s gebruikt. De So You Think You Can Dance pagina heeft 229.000 volgers en hier wordt

uitsluitend de enquête voor So You Think You Can Dance op geplaatst. De Voetbal International Facebook pagina heeft 117.000 volgers en hier wordt uitsluitend de enquête voor Voetbal International op geplaatst. Bij Voetbal International is de enquête ook in de uitzending genoemd door een van de presentatoren van het programma.

Voor het invullen van de enquête van Voetbal International kon een meet & greet gewonnen worden en ook een boek. Een prijs stimuleert mensen vaker om mee te doen met een enquête en dus word ter veel respons verwacht. De enquêtes worden ook in persoonlijke kringen verspreid onder verschillende leeftijdsgroepen. Op deze manier vergroot je de kans groot dat het onderzoek representatief is. Overigens hebben de twee programma’s wel allebei een aparte doelgroep en zullen de enquêtes dus voor het grootste deel ingevuld worden door personen die in (een van) die twee doelgroepen vallen (SYTYCD 20-34 jaar en RTL 7 Mannen 20-49 jaar).

De steekproefgrootte bij een betrouwbaarheidsniveau van 95% is 377

(Allesovermarktonderzoek, 2015). Dit is een goed percentage voor een betrouwbaar onderzoek dat representatief is. Tijdens mijn scriptie kreeg ik het aanbod van RTL om het via een

onderzoeksbureau uit te laten voeren. Dit zou een goede man-vrouw en leeftijdsverhouding opleveren. Wegens afkeuring van budget in de loop van het onderzoek was dit idee van de baan.

(29)

De kwaliteit van de vragenlijst en de verspreiding van de enquête onder de doelgroep bepaalt de kwaliteit en de representativiteit van de uiteindelijk verzamelde data. Door middel van demografische vragen in de enquête worden de respondenten ingedeeld in groepen en op basis daarvan en het aantal respondenten wordt bepaald of het onderzoek representatief is. De vragenlijst is te vinden in bijlage VI. In de enquête zijn ook ‘skips’ ingebouwd. Deze bepalen de routing voor de vragenlijst. De enquête bestaat uit zowel gesloten als open vragen. Het voordeel van gesloten vragen is dat het direct cijfermatige antwoorden oplevert. De gesloten vragen worden op verschillende manieren gesteld. In de enquête worden dichotome vragen, multiple choice vragen en schaalvragen gesteld. De reden hiervoor is het juist kunnen beantwoorden van de deelvragen van het onderzoek. Bij elke sub deelvraag is bekeken wat voor soort vraag de kwaliteit van het antwoord kan verhogen. De vragen zijn nagekeken door drie medewerkers van RTL en een contactpersoon van het onderzoeksbureau No Ties. Ook is er bij de enquête gekozen voor het stellen van open vragen. De antwoorden op open vragen leveren veel informatie op voor het beantwoorden van de hoofdvraag van dit onderzoek (Allesovermarktonderzoek, z.d.).

De resultaten van de gesloten vragen uit de enquêtes worden in SPSS verwerkt. RTL gaf aan voornamelijk de frequentietabellen interessant te vinden aangezien deze een duidelijk beeld schetsen van de kennis, waardering en het gebruik van de app onder de doelgroep. Dit is dan ook waar er bij het analyseren van de resultaten het meest op gefocust wordt. De antwoorden op open vragen worden verwerkt in Excel, in dit programma kunnen de antwoorden beter worden gecodeerd. De resultaten analyseer ik zelf zoals ik dat in de afgelopen driekwart jaar heb geleerd tijdens mijn stage bij RTL. De antwoorden die worden ingevuld bij de enquête vormen een groot onderdeel van de conclusie en aanbevelingen van dit rapport omdat hier de meeste informatie uit verkregen kan worden.

3.2.2 Kwalitatief onderzoek

Aan de hand van regelmatige gesprekken met de personen die over RTL-Connect gaan (eerder genoemd Jelmer Wind, Martijn Pruijsen en Tim Grasmayer), is er inzicht verkregen in de doelstellingen en de planning van nieuwe projecten. De bevindingen worden gebruikt om inzicht te geven in de huidige communicatie strategie. Deze interviews dienen ook voor het opstellen van de vragenlijst die zal worden afgenomen in de vorm van enquêtes.

Naast de twee gesprekken met personeel van RTL, zullen er ook 8 interviews plaatsvinden onder gebruikers van RTL-Connect. De dag voor een uitzending van een programma (waar een RTL-Connect app aan verbonden zit) zal aan de betreffende personen gevraagd worden het programma te kijken (So You Think You Can Dance of Voetbal International) en de RTL-Connect app hierbij te gebruiken. Het maakt voor het onderzoek niet uit of de geïnterviewde personen

(30)

de app al een keer eerder hebben gebruikt. De kans dat dit zo is, is klein vanwege het lage aantal gebruikers dat RTL-Connect heeft gehad. De herinnering van de app is hier wel belangrijk. Vandaar dat ze de RTL-Connect app de dag voor het interview moeten gebruiken. Zoals in het theoretisch kader besproken model van de website: vanpassietotpromotie.nl moet de boodschap om interesse te wekken tenminste de volgende drie criteria bevatten:

- Concreet maken c.q. benoemen wat men te bieden heeft; - Aangegeven voor welke doelgroep deze dienst relevant is; - De voordelen van deze dienst voor de doelgroep.

(Vanpassietotpromotie, 2013) Hier wordt in het kwalitatief onderzoek dan ook diep op ingegaan om erachter te komen hoe de boodschap precies ingevuld moet worden. De vragenlijst die de basis vormt voor de interviews is te vinden in bijlage IV onderdeel 10.

Dit onderzoek zal onder zowel mannen als vrouwen worden afgenomen. De leeftijden van de ondervraagden is belangrijk voor de kwaliteit van het onderzoek. De leeftijd heeft namelijk vermoedelijk invloed op het gebruik van de app. In eerste instantie zouden er: twee jonge mannen, twee jonge vrouwen, twee oudere mannen en twee oudere vrouwen worden geïnterviewd. Bij nader inzien is er toch op een andere manier onderzoek gedaan aangezien de doelgroep vrouwen vaak niet het programma Voetbal International kijkt. Dit is ook niet de doelgroep van het programma. Om deze reden is er gekozen om een oudere man, twee jonge mannen en een oudere vrouw te interviewen. Dus dat komt er op neer dat er i.p.v. een jonge vrouw er nog een jonge man geïnterviewd is voor Voetbal International.

Voor So You Think You Can Dance is deze groepering wel aangehouden alleen is er nog één extra interview gehouden met een jonge vrouw.

(31)

4 Wat is de huidige communicatiestrategie van RTL

betreffende RTL-Connect?

In dit hoofdstuk wordt de huidige communicatiestrategie van RTL behandeld betreffende RTL-Connect. Dit is noodzakelijk voor het onderzoek omdat het uiteindelijke doel is om de huidige communicatiestrategie aan te passen zodat de app meer bezoekers kan genereren. Voordat hier advies over gegeven kan worden moet daarvoor eerst de huidige communicatiestrategie vastgesteld worden zodat er bekeken kan worden wat er nu goed en fout gaat en hoe dit verbeterd kan worden. Eerst wordt behandeld welke middelen er momenteel ingezet worden, vervolgens wordt er bekeken wat RTL communiceert naar potentiële gebruikers en tot slot wordt er bekeken wat de communicatiestrategie is van andere mediabedrijven.

4.1 Welke communicatiemiddelen zet RTL in?

RTL zet verschillende communicatiemiddelen in om RTL-Connect bekend te maken onder de doelgroep. Dit doet RTL om zo veel mogelijk gebruikers te genereren voor de app. In deze paragraaf worden de verschillende communicatiemiddelen die RTL inzet voor RTL-Connect benoemd per programma. Dit samen geeft antwoord op de deelvraag: ‘Wat is de huidige communicatiestrategie van RTL betreffende RTL-Connect?’.

4.1.1 Everybody Dance Now

Everybody Dance Now was het eerste programma in 2015 waarbij RTL-Connect ingezet is. De liveshows gingen van start op 30 januari 2015 en de laatste liveshow vond plaats op 20 februari 2015.

Om de RTL-Connect app bekend te maken onder de doelgroep is er bij dit programma vier keer een promo ingezet op televisie om RTL-Connect i.c.m. Everybody Dance Now te promoten. In onderstaand schema (afbeelding 3) staan de aantal promo’s die hiervoor zijn uitgezonden en het aantal GRP’s die hiervoor zijn ingezet. Wat opvalt is dat RTL geen promo’s uitzend over de RTL-Connect app op andere dagen dan de dagen van de uitzending.

Datum GRP Kijkcijfers 30/01/15 24,5 1.157.000 6/02/15 29,9 1.191.000 13/02/15 25,0 935.000 20/02/15 29,8 1.376.000 Totaal 109,2

(32)

De promo’s zijn ingezet tijdens Goede Tijden Slechte Tijden en rondom de drie reclame blokken van Everybody Dance Now (EDN). Verder heeft Chantal Janzen een verwijzing gedaan in het programma naar de app. Ook zijn er overlays in beeld geweest met de tekst: ‘Open nu je RTL XL app’ tijdens een aantal relevante momenten. Tot slot is er voor de RTL-Connect app van Everybody Dance Now social media ingezet. Hiervoor is Facebook en Twitter gebruikt. Hier wordt dieper op ingegaan in paragraaf 4.2.2. (Pruijsen, 2015).

4.1.2 So You Think You Can Dance

So You Think You Can Dance is van start gegaan op woensdag 18 februari 2015 en eindigde eind mei 2015. Voor So You Think You Can Dance zijn er meer communicatiemiddelen ingezet voor het promoten van de bijbehorende app dan bij Everybody Dance Now. In bijlage II: Figuur 8: Inzet GRP’s bij So You Think You Can Dance en kijkcijfers (Pruijsen, 2015) is het aantal ingezette promo’s te zien en het aantal GRP’s dat hierbij is ingezet. De screenshots van de promo is terug te vinden in bijlage V.

In vergelijking met het aantal promo’s die zijn ingezet bij Everybody Dance Now, zijn er bij So You Think You Can Dance meer ingezet. Gezien de coproductie van So You Think You Can Dance met België konden hier geen in program verwijzingen in het programma. De app is namelijk alleen gericht op de Nederlandse markt. De promo’s zijn dus enkel in de

reclameblokken rondom het programma, maar ook op andere dagen in reclameblokken van andere programma’s ingezet. Daarnaast is het gebruik van de app ook aangejaagd via de website van So You Think You Can Dance (Pruijsen, 2015).

Bij So You Think You Can Dance is drie keer per uitzending een scribe (een balk die in beeld verschijnt) in beeld gekomen waarin het percentage van de stemmers ‘Pittig’ of ‘Niet zo pittig’ op een auditie te zien was. Dit was een van de mogelijkheden in de RTL-Connect app van SYTYCD. De tekst die hierin te zien was, was: “xx procent van de kijkers vond deze dans lekker pittig’. Dit percentage is gebaseerd op de stemmen van fans op de site en werd door RTL Luxemburg erin gezet. De scribe flipt halverwege om en zegt ‘Open nu je RTL XL app en speel mee’ (Pruijsen, 2015).

Tenslotte is de RTL-Connect app op de zendersite aangekondigd en een aantal keer via social media (Facebook en Twitter) aangejaagd. De social media uitingen van SYTYCD en alle andere programma’s zijn te zien in Bijlage III en hierop wordt dieper ingegaan in hoofdstuk 4.2.2.

4.1.3 The Bold And The Beautiful

The Bold And The Beautiful (TBATB) wordt elke werkdag uitgezonden op RTL 8 (en de herhaling op RTL 4). Twee dagen per week, op maandag en vrijdag, wordt de RTL-Connect app ingezet bij

(33)

The Bold And The Beautiful. De communicatiemiddelen die bij dit programma worden ingezet om de bijbehorende RTL-Connect app te introduceren is d.m.v. promo’s van 15 seconden in de reclameblokken. Ook waren er tijdens de uitzending scribes in beeld te zien die het gebruik van de app moesten aanjagen. Verder werd het gebruik van de app nog gestimuleerd op de social media pagina’s van The Bold And The Beautiful. Bij TBATB wordt alleen direct voor elke uitzending een promo ingezet.

4.1.4 Voetbal International

De Voetbal International Connect app is van start gegaan op 10 april 2015. Het programma wordt het hele jaar door uitgezonden. Voetbal International heeft alleen een winter- en zomerstop. Bij VI zijn er als communicatiemiddelen social media ingezet en promo’s. In de uitzending kondigt de presentator van Voetbal International de RTL-Connect app van Voetbal International ook regelmatig aan. De app heeft aandacht gekregen op de website en er waren scribes in het programma te zien waarin de resultaten van de polls en stellingen werden getoond, net zoals bij So You Think You Can Dance. Bij Voetbal International werden er alleen promo’s ingezet direct voor de start van het programma. Zoals in het theoretisch kader te lezen was heeft een combinatie van herhaling, timing en inhoud invloed op hoe de informatie wordt opgeslagen in onze hersenen, maar ook hoe deze informatie weer herinnerd kan worden. Later in dit rapport wordt dus goed bekeken welke combinatie van herhaling, timing en inhoud het beste werkt.

4.2 Wat communiceert RTL naar de potentiële gebruikers?

Om de hoofdvraag van dit onderzoek te beantwoorden moet er worden bekeken wat de huidige communicatieboodschap is van RTL. Alleen op die manier kan deze ook verbeterd worden. Zoals in de vorige paragraaf te lezen was, heeft RTL o.a. hun social media kanalen en promo’s op televisie ingezet om de kijker aan te sporen de app te gebruiken. In deze paragraaf wordt geanalyseerd wat RTL communiceert naar de potentiële gebruikers.

4.2.1 Doelgroep

RTL heeft een bepaalde doelgroep voor ogen. RTL-Connect heeft telkens een verschillende doelgroep omdat er een app gemaakt wordt voor verschillende programma’s. Zoals te zien was in de paragraaf: Aanleiding van het onderzoek, hebben al deze verschillende programma’s verschillende doelgroepen. Hieruit is op te maken dat RTL een geconcentreerde

(34)

4.2.2 Promo’s Everybody Dance Now

Zoals in het promo schema van Everybody Dance Now te zien was zijn er op vier dagen promo’s uitgezonden. Televisie heeft het grootste bereik bij RTL. De boodschap die RTL op televisie overbrengt betreffende de RTL-Connect app is dus erg belangrijk. RTL heeft besloten om het naar de kijkers toe, geen RTL-Connect app te noemen. Dit zou te ingewikkeld zijn voor de kijkers (Martijn Pruijsen, 2015). Bij Everybody Dance Now zijn er twee verschillende promo’s ingezet. Hierbij zijn de volgende twee boodschappen overgebracht:

“Beleef Everybody Dance Now via de RTL XL app en blijf op de hoogte van alles wat er hier tijdens de liveshow gebeurt. Pak dus nu je smartphone of tablet, open je RTL XL app en selecteer ons programma.”

Deze boodschap is onduidelijk omdat het niet goed uitlegt wat je allemaal met de app kunt doen. Verder is het alleen gericht op call-to-action.

De volgende boodschap is:

“Everybody Dance Now begint bijna. Beleef het mee via de RTL XL app. Bekijk exclusieve backstage beelden, interviews, spannende weetjes en ontroerende en hilarische momenten van de dansers en de jury. Pak dus nu je smartphone of tablet, open de RTL XL app en selecteer ons programma.”

Deze boodschap is al een stuk duidelijker dan de hiervoor genoemde boodschap. Dat komt omdat er hierin duidelijker wordt uitgelegd wat je met de app kunt. Er is in deze boodschap overigens nog geen ‘handleiding’ van de app verwerkt.

De app resultaten zijn in hoofdstuk 5 te zien. Bij Everybody Dance Now bleek dat er veel technische fouten waren bij het openen van de app. Vooral Android had hier problemen mee. Wanneer de gebruiker de RTL XL app opende zag hij of zij geen banner verschijnen in beeld.

So You Think You Can Dance

Bij So You Think You Can Dance was er door de technische afdeling veel aangepast in de app. Er kwamen nieuwe versies van de RTL XL app waarbij de pop-up in de RTL XL app wel zichtbaar werd wanneer je deze app opende.

De boodschap van So You Think You Can Dance in de promo’s was als volgt:

“Nog even en So You Think You Can Dance begint. Heb jij de RTL XL app al gereed? Die zit namelijk vol extra beelden en informatie over de show en over de dansers. Geef via de app jouw mening over de dansers. Laat weten of je de dans lekker pittig vindt. Praat mee via social media. Daarnaast zie je in de app unieke backstage beelden van mij Eline en natuurlijk jouw

(35)

favoriete dansers. Pak dus nu je smartphone of tablet. Open de RTL XL app en druk op de So You Think You Can Dance knop zodat je niks mist.’’

Deze boodschap is heel uitgebreid. Er wordt in vermeld wat de app de kijkers te bieden heeft, de doelgroep (aangezien het alleen wordt aan de kijkers van RTL 4) en de voordelen van deze dienst. Precies zoals omschreven staat in het theoretisch kader in paragraaf 2.1.

In bijlage V zijn screenshots te vinden van de promo’s om zo een beter beeld te krijgen van hoe de combinatie tussen audio en tekst is.

The Bold And The Beautiful

The Bold And The Beautiful is een Engels programma dat al vele jaren op de Nederlandse televisie te bekijken is. The Bold And The Beautiful heeft geen presentator, aangezien het geen presentator heeft wordt het door een algemene stem ingesproken bij de promo, een voice over. De volgende boodschap was hierbij ingesproken:

“Weet jij alles van The Bold And The Beautiful? Speel dan nu mee met de The Bold And The Beautiful quiz! Open nu de RTL XL app, speel mee en maak kans op mooie The Bold And The Beautiful prijzen.”

De doelgroep wordt hier goed kenbaar gemaakt. Overigens wordt er niks verteld over wat er verder in de app te doen is, hoe deze in elkaar zit en hoe je de app kunt openen. Deze boodschap speelt dus alleen in op het ‘kans maken op prijzen’ gevoel. De screenshots van de promo van The Bold And The Beautiful zijn te vinden in bijlage V.

Voetbal International

De app van Voetbal International heeft het goed gedaan t.o.v. de andere programma’s. De boodschap die bij Voetbal International werd gecommuniceerd naar de kijkers is als volgt:

 Wil jij nu ook eindelijk meepraten over de onderwerpen in Voetbal International? Dat kan. Open tijdens de uitzending de RTL XL app en laat van je horen.

 Misschien behandelen we jouw vraag wel tijdens de uitzending.  Download of update dus nu alvast je RTL XL app en doe mee!  Open dus nu alvast je RTL XL app en doe mee!

Verder heeft Wilfred Genee (presentator)de app vaak genoemd in de aflevering (kracht van herhaling). In de meeste gevallen laat hij statistieken zien van de polls waarop de app gebruikers op konden stemmen. Op die manier moedigde hij kijkers aan om ook mee te stemmen.

In alle promo’s wordt weergegeven in het scherm van een tablet of telefoon, hoe de RTL-Connect app eruit ziet en hoe deze werkt. De teksten in deze promo’s zijn overigens bijna niet te lezen terwijl deze juist zouden moeten zorgen voor visueel en cognitief gemak

(36)

(Frankwatching, 2015). Door de moeilijk te lezen teksten komt de boodschap niet binnen bij de gebruikers.

4.2.3 Social Media Everybody Dance Now

Everybody Dance Now heeft op haar Facebook pagina kenbaar gemaakt dat RTL XL een nieuwe functie heeft. Alle social media post van ieder programma zijn terug te vinden in bijlage III. De eerste post over de RTL-Connect app was:

‘’Beleef Everybody Dance Now optimaal met de second screen ervaring op de RTL XL app. Download en open de app nu! *link website*

De elementen die in deze oproep zitten zijn:  Beleef EDN optimaal

 Second screen ervaring  RTL XL app

 Download en open de app nu

In deze oproep zit niet verwerkt waar je op moet klikken als je in de RTL XL app zit. Ook staat er niet in waarom het in de RTL XL app zit en geen aparte app is. Alle berichten die zijn geplaatst zijn verschillend van elkaar. In het ene bericht staat dat je kans kunt maken op kaarten, in het andere staat dat je exclusieve polls, foto’s en video’s kunt zien en in weer een ander bericht staat dat de kijker in de RTL XL app kan stemmen op welke vraag Robin moest stellen aan de kandidaten. Wat niet genoemd is in deze berichten is wat er precies gebeurt als je op de banner hebt geklikt in de RTL XL app. In bijlage III zijn er twee reacties te zien van de kijkers van Everybody Dance Now over de RTL-Connect app.

So You Think You Can Dance

De So You Think You Can Dance afleveringen worden zowel in Nederland als in België uitgezonden. RTL-Connect richt zich overigens alleen op de Nederlandse markt. De social media pagina van SYTYCD is zowel voor Nederland als voor België. Dat is de reden dat er op de social media pagina van SYTYCD geen reclame wordt gemaakt voor RTL-Connect. De Facebook pagina van SYTYCD heeft 229.000 volgers.

The Bold And The Beautiful

RTL heeft geen Nederlandse social media pagina van The Bold And The Beautiful dus wordt de app aangejaagd op de social media pagina’s van RTL 4 en RTL 8.

Voetbal International:

Op de Facebook pagina van Voetbal International zijn meerdere berichten geplaatst over RTL-Connect. De berichten zijn elke keer alleen geplaatst op de dagen dat de uitzending was van VI. Het eerste bericht, wat op Facebook bedoeld was als introductie van RTL XL bij Voetbal

(37)

International was: ‘’Bij VI hebben we iets nieuws! Geef jouw mening tijdens de uitzending met de RTL XL app! Je kunt je vragen aan de heren aan tafel insturen en antwoorden op vragen, stellingen en polls. Open de app tijdens de uitzending! (zorg wel dat je de laatste update van de app hebt) *link website*. De elementen die hierin verwerkt zijn, zijn:

 Mening geven in de app;

 Vragen insturen aan de heren aan tafel;  Antwoorden op vragen, stellingen en polls;

 Dat de app geopend moet worden tijdens de uitzending;  Zorg dat je de laatste update hebt van de app.

De overige berichten die zijn geplaatst op de Facebook pagina zijn te zien in bijlage III. Iets wat in deze berichten niet in te vinden is, is de ‘gebruiksaanwijzing’. Hiermee wordt de uitleg over wat de gebruiker moet doen in de RTL XL app nadat hij of zij de app geopend heeft bedoeld. Dit was ook het geval bij de EDN app en de SYTYCD app.

Uit bovenstaande informatie per programma blijkt dat RTL het volgende naar de potentiële gebruikers communiceert:

 Ze kunnen kans maken op prijzen door mee te spelen (SYTYCD/TB&TB/EDN)  Ze hun stem/mening kunnen geven (VI/EDN/SYTYCD)

 Ze extra informatie over de show kunnen krijgen (VI/SYTYCD/EDN) Wat er niet in stond is hoe de app te bedienen is.

4.3 Conclusie

De verschillende sub-deelvragen die zijn behandeld in dit hoofdstuk geven gezamenlijk antwoord op de deelvraag: ‘Wat is de huidige communicatiestrategie van RTL betreffende RTL-Connect?’. In het theoretisch kader is het model genoemd waarmee de communicatiestrategie mee kan worden vastgesteld.

4.3.1 Middel

RTL-Connect communiceert met de kijker over de app via:  Social media mediakanalen (Facebook en Twitter);  Op televisie in reclameblokken;

 Op televisie in de uitzending met een vooraf opgenomen promo;

 Op televisie in de uitzending waar de presentator live het verhaal over de app verteld;  Via de programma sites.

(38)

4.3.2 Boodschap

Het verschilt per programma wat de formulering is van deze boodschap. De ene boodschap is heel kort, zoals die van The Bold And The Beautiful. Dit komt voornamelijk omdat er geen uitleg in zit verwerkt over hoe de app in zijn werk gaat. Er wordt dan alleen kenbaar gemaakt dat er een app is waarin je kunt meespelen met een quiz. So You Think You Can Dance heeft juist weer een heel uitgebreide boodschap. Hier wordt alleen niet in genoemd hoe de kijker verder moet gaan als hij of zij op de banner heeft geklikt. De persoon staat dus voor een verassing. Aangezien de tekst hierbij zo lang is kan dat ook verwarrend werken bij de kijker in verband met ‘information overload’. Alle boodschappen zijn van conatieve aard. Vooral die van TBATB.

4.3.3 Moment

Omdat de RTL-Connect app nieuw is heeft RTL verschillende momenten uitgekozen om de app te promoten. Bij Everybody Dance Now waren er alleen promo’s, aankondigingen en scribes te zien rondom de uitzending zelf. Bij SYTYCD werd er elke dag reclame gemaakt voor de app en op de dag zelf, voor het programma, tijdens het programma en in de reclameblokken

tussendoor. Bij VI vooral veel tijdens het programma. Wilfred verwerkt de polls waarop je kunt stemmen in de show en dit blijkt, gezien de resultaten, te werken. Ook zijn er hier promo’s voor gemaakt die rondom de uitzending worden uitgezonden.

Bij TBATB wordt er alleen rondom het programma promotie gemaakt voor de RTL-Connect app.

(39)

5 Wat is het huidige gebruik van de RTL-Connect

app?

Connect is ingezet bij verschillende programma’s. Sinds het opnieuw lanceren van RTL-Connect sinds februari 2015 is RTL-RTL-Connect ingezet bij de programma’s Everybody Dance Now, So You Think You Can Dance, Voetbal International en The Bold And The Beautiful. In dit hoofdstuk wordt het gebruik van de RTL-Connect app geanalyseerd bij de verschillende programma’s. Om vervolgens de deelvraag: ‘Wat is het huidige gebruik van de RTL-Connect app?’ te beantwoorden. Het is belangrijk om te weten wat het huidige gebruik is van de app om te weten te komen welke promo’s het goed doen qua boodschap, hoe vaak de promo’s het beste kunnen worden uitgezonden en of de promo’s beter werken als de aankondiging van RTL-Connect live in het programma wordt gedaan of als deze vooraf wordt opgenomen en lijkt op een reclame.

5.1 In welke mate wordt RTL-Connect gebruikt door de kijkers?

In deze paragraaf worden de resultaten getoond van de RTL-Connect app. RTL gebruikte hier twee meetsystemen voor. Overigens worden de resultaten van meetsysteem Flurry

aangehouden i.p.v. ComScore aangezien deze resultaten aannemelijker lijken (Pruijsen, 2015).

5.1.1 Everybody Dance Now

In bijlage III figuur 72 is een staafdiagram van het gebruik van de RTL-Connect app te vinden die hoort bij EDN. Wanneer de cijfers worden uitgesplitst op Android en iOS valt het op dat er bij Android veel minder feeds zijn geopend. Dit komt omdat er bij Android veel mislukte pogingen van het enteren van de feed waren. Bij de interne test van RTL bleek dat de app het op Android toestellen niet goed deed. Bij liveshow een en twee heeft RTL-Connect het vrij slecht gedaan, dit komt vooral door technische fouten en onhandigheden in de user flow. In liveshow drie en vier is dit deels gerepareerd en dat is direct terug te zien in de resultaten. Vooral de finale heeft het beter gedaan (Pruijsen, 2015).

Over de periode dat EDN werd uitgezonden hebben weinig mensen hun RTL XL app geüpdatet. Op iOS is dit aantal hoger dan bij Android. Bij de finale van het programma heeft 70% van de gebruikers van de app op Android de juiste app versie. Bij iOS ligt dit op meer dan 90% (Pruijsen, 2015). In bijlage III Figuur 69 Conversie kijkcijfers en open feed EDN

is het verband te zien tussen de kijkcijfers en de het aantal keer dat de feeds zijn geopend. Genoemd: conversie. Er is geen duidelijk verband te zien. Bij elke aflevering gaat het aantal app gebruikers omhoog, ongeacht de hoogte van de kijkcijfers. Vermoedelijk komt dit doordat de app steeds beter ging werken en de RTL XL app steeds meer geüpdatet werd. Gemiddeld had

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

€4,053 million), thanks to strong growth of TV advertising revenue in the second and third quarter of 2021, Fremantle and the streaming businesses.. The revenue of RTL Group’s

Om dit uit te leggen, toont hij een modelmatige weergave van de Duitse arbeidsmarkt (bron 17) en stelt: “In deze grafiek wordt de arbeidsmarkt van Duitsland. voorgesteld als een

Gelet op de bewerkelijkheid van uw verzoek heeft de Raad besloten om op dit aanbod in te gaan en te volstaan met een overzicht van de kosten die zijn gemaakt door de Raad in het

• RTL Group’s revenue is highly diversified, with 47.7 per cent from TV advertising, 18.7 per cent from content, 13.9 per cent from digital activities, 5.5 per cent from

The Group’s flagship radio station is RTL in France, and it also owns or has interests in other stations in France, Germany, Belgium, Spain and Luxembourg. RTL Group’s content

The appointments of all non-executive directors – excluding James Singh – were renewed for three years, expiring at the end of the Ordinary General Meeting of

Luxembourg/Cologne, 1 December 2020 – RTL Group today announced that it has agreed in principle with its co-shareholders in the Group’s Belgian TV and radio operations to

• At the end of June 2020, RTL Group registered 1.77 million paying subscribers for its streaming services TV Now in Germany and Videoland in the Netherlands, up