• No results found

Roodkapje

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Roodkapje"

Copied!
136
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Media, Informatie en Communicatie

Afstudeerscriptie

‘Roodkapje’, een televisieprogramma met crossmediale uitbouw

en betrokken kijkers

Door: Joyce Reijn 500634195 R407C

Eerste begeleider: Margriet Flikweert Tweede begeleider: Tamara Franke

Redactie en Mediaproductie 8 september 2015

(2)
(3)

Voorwoord

Deze afstudeeropdracht heb ik geschreven voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Dit rapport is voortgekomen uit een verbeteronderzoek naar het RTL 4-televisieprogramma ‘Roodkapje’, een spel- en talkshow gepresenteerd door Paul de Leeuw. Ik heb onderzocht hoe het programma rustiger kan worden en hoe de kijker actief en betrokken kan meedoen met het spel in de show. Doel van dit rapport is hierin een advies te geven aan het televisieproductiebedrijf Medialane/E.V.A. Media.

Al sinds de documentaire ‘De Entertainer’ over Paul de Leeuw uit 2012 leek het mij fantastisch om bij dit bedrijf te kunnen werken. Ik was daarom ook heel blij dat ik daar stage mocht lopen. Na mijn stage mocht ik bij

Medialane/E.V.A. Media ook mijn afstudeeropdracht uitvoeren. Ik ben mijn stage begonnen met het programma ‘Roodkapje’ en ik vind het daarom erg leuk hierover ook mijn afstudeeropdracht te maken.

Zonder de hulp van iedereen om mij heen had ik dit rapport nooit kunnen maken. Ik wil daarom iedereen met wie ik heb gewerkt bij Medialane/E.V.A. Media bedanken voor hun tijd om met mij mee te denken over ‘Roodkapje’ en de interessante gesprekken die hieruit voortkwamen. Ik wil in het bijzonder Rolf Lardinois bedanken voor zijn

vertrouwen in mij en de mogelijkheid om zowel een fantastische stage als afstudeeropdracht te mogen vervullen bij Medialane/E.V.A. Media. Ik wil natuurlijk ook mijn begeleider Aimée Kersten bedanken. Met haar hulp en steun is dit rapport tot stand komen. Met haar expertise wist ze mij altijd in de juiste richting te sturen, zelfs als ik er in eerste instantie anders over dacht. Tot slot wil ik alle respondenten bedanken die mij geholpen hebben een mooi advies te kunnen schrijven voor ‘Roodkapje’.

(4)
(5)

Managementsamenvatting

Voor u ligt het verbeteradvies om van ‘Roodkapje’ een televisieprogramma te maken met een crossmediale uitbouw en betrokken kijkers. Uit het format ‘Roodkapje’ kan veel meer gehaald worden door middel van het toevoegen van een crossmediale uitbouw. Ik heb dit advies geschreven in het kader van mijn afstudeeropdracht bij

Medialane/E.V.A. Media.

‘Roodkapje’ is een spel- en talkshow gepresenteerd door Paul de Leeuw en geproduceerd door Medialane/E.V.A. Media. Drie BN’ers spelen drie spelrondes van ‘het namenspel’, hun teamgenoot is een persoonlijke vriend of vriendin. ‘Roodkapje’ werd wekelijks elke zaterdag uitgezonden, van 30 augustus 2014 tot en met 27 september 2014, om 22.00 uur op RTL 4.

Paul de Leeuw heeft met zijn programma ‘Het zijn net mensen’ de eerste overstap gemaakt van de VARA naar RTL 4. Hierna volgde: ‘Roodkapje’, qua kijkcijfers een succesvol programma, elke week was dit getal rond de één miljoen. Echter, het commentaar van de media was niet positief. Het was volgens hen chaotisch en rommelig om naar te kijken, dit is ook gebleken uit de panelgesprekken. Medialane/E.V.A. Media wil als producent dit programma overzichtelijker maken en de kijker de optie geven actief mee te doen vanaf de bank. Zo had Paul de Leeuw dit zich ook voorgesteld. (De Leeuw, 2014)

In dit rapport staat de volgende probleemstelling centraal:

“Hoe kan producent Medialane/E.V.A. Media het format* van ‘Roodkapje’ op die manier verbeteren dat het voor de kijker beter te volgen is en dat de kijker betrokken is bij/actief meedoet aan het programma?”

*Onder format versta ik ook eventuele crossmediale uitbreidingen.

Uit de panelgesprekken en uit de enquête is gebleken dat de doelgroep interesse heeft in een second screen, zolang het idee achter het second screen hen aanspreekt. Een voorbeeld hiervan is ‘Weet Ik Veel’, met bijbehorende secondscreenapplicatie. Uit de panelgesprekken is naar voren gekomen dat de applicatie, zoals vormgegeven in ‘Hoofdstuk 11 – Advies’, voldoet aan de wensen van de doelgroep qua vormgeving, inhoud en navigatie. SKO rapporteerde een recordtijd van 200 minuten televisiekijktijd per persoon dag in 2014. (Spot, 2015) De doelgroep maakt vaak gebruik van een tablet of smartphone tijdens het televisiekijken. In 2014 werden tablets of smartphones voornamelijk nog gebruikt voor chatten, sociale media en internet. (Spot, 2014A) De doelgroep bevindt zich het meest op Facebook en Twitter. (GfK, 2014B)

Een combinatie van de desk- en fieldresearch heeft geleid tot de volgende adviezen:

- Een secondscreenapplicatie toevoegen, zodat de kijker actief kan meedoen met het spel; - Een account aanmaken op sociale media Facebook en Twitter;

- Een strakke line-up maken, om orde te creëren;

- Het talkshowgedeelte beter verwerken in de line-up, de stempel talkshow is echter niet meer van

toepassing op ‘Roodkapje’. In het vernieuwde format is tussen de drie rondes tijd om een praatje te maken. Het advies dat uit dit onderzoek is voortgekomen, heeft als doel de betrokkenheid van de kijker te vergroten door middel van een crossmediale uitbouw. Deze crossmediale uitbouw van ‘Roodkapje’ zorgt er ook voor dat de kijker actief kan meedoen met het spelprogramma ‘Roodkapje’. Een strakke line-up zorgt ervoor dat ‘Roodkapje’ minder chaotisch overkomt en dat er een verdeling is tussen het spel en een gesprek met de BN’er.

(6)

Summary

In this report I present to you my idea to improve ‘Roodkapje’, making it into a format with a cross-media context. A lot more can be achieved with the addition of a cross-media context to the format. I have written this

recommendation as a part of my graduation paper in commission of Medialane/E.V.A. Media.

‘Roodkapje’ is a game and talk show hosted by Paul de Leeuw and produced by Medialane/E.V.A. Media. In this game show, three well-known Dutch celebrities play a total of three rounds. Two of them will play with their teammate, being a personal friend. The third Dutch celebrity will form a team with Paul de Leeuw. ‘Roodkapje’ was broadcast every Saturday from August 30, 2014 until September 27, 2014 at 22.00 PM on RTL 4.

Paul de Leeuw transferred from the VARA to RTL 4. His first show to air on RTL 4 was called ‘Het zijn net mensen’, followed by ‘Roodkapje’. In terms of ratings ‘Roodkapje’ was a successful show. The show had around one million viewers every week. The media-critics were far less positive, coming to the conclusion that the show was chaotic and messy. The focus groups felt the same way regarding the show. Medialane/E.V.A. Media wants to make the show easier to watch and they want to give the viewer the opportunity to participate and experience the game from within the comfort off their own living room. The same way Paul de Leeuw had imagined it from the beginning. (De Leeuw, 2014)

This report focuses on the following problem:

“How can producer Medialane/E.V.A. Media improve* ‘Roodkapje’ in a way to make it easier for the audience to follow and involve the audience, actively with the show?”

*By improvements I also mean cross-media enhancement

Discussions within the focus groups showed that the target group is interested in a second screen, when it is available for a program that they like. A good example is ‘Weet Ik Veel’ with its own second screen application. The survey showed that at least half of the target group is interested in a second screen for ‘Roodkapje’. The focus groups have shown that the application, as visualized in chapter 10 - Advice, meets the needs of the target group in terms of design, content and navigation. The target group watched television on average 200 minutes a day in 2014; this was a record time. (Spot, 2015) The target group makes extensive use of their tablet or smartphone while watching television. In 2014 they mainly used them for chatting, social media and surfing the internet. (Spot, 2014A) The target group is most likely on Facebook and Twitter. (GFK, 2014B)

A combination of desk and field research have led to the following recommendations: - Add a second screen application, so viewers can actively participate in the game, - Create an account on the social media platforms Facebook and Twitter,

- Create a tighter line up for a more ordered feel,

- Spend more time chatting with the guests, with the new format ‘Roodkapje’ is no longer a talk show. In the new format there should be time to chat with the guests in-between rounds.

The ideas that have emerged from this research aim to increase the involvement of the audience through a cross-media context. This context also ensures that the viewers can actively participate in the game show ‘Roodkapje’.

(7)

Inhoud

Voorwoord 3 Managementsamenvatting 5 Summary 6 1 Inleiding 11 2 Methoden en technieken 13 2.1 Deskresearch 13 2.1.1 Interne analyse 13 2.1.2 Doelgroepanalyse 13 2.1.3 Trendanalyse 14 2.1.4 Secondscreenanalyse 14

2.1.5 Betrokkenheid van de kijker 14

2.1.6 Best practices 14 2.2 Fieldresearch 15 2.2.1 Enquête 15 2.2.2 Panelgesprek 16 3 Interne analyse 19 3.1 Medialane/E.V.A. Media 19 3.2 RTL 4 19 3.3 ‘Roodkapje’ 20

3.3.1 Doel van ‘Roodkapje’ 20

3.3.2 Voorbeeld aflevering 5 20 3.3.3 Format ‘Roodkapje’ 20 3.3.4 Spelregels ‘Roodkapje’ 21 3.3.5 ‘Roodkapje’ in de media 21 3.4 Conclusie en samenvatting 22 4 Doelgroepanalyse 23 4.1 Doelgroep RTL 4 23 4.1.1 Mentality-model 23 4.2 Mediagebruik 24 4.2.1 Televisiekijkgedrag 24 4.2.2 Applicatiegebruik 25 4.2.3 Sociale-mediagebruik 25 4.2.4 Algemene vrijetijdsbesteding 26 4.3 Conclusie en samenvatting 27

5 Betrokkenheid van de kijker 29

5.1 Participatieladder 29

5.2 Het creëren van betrokken kijkers 30

(8)

5.2.2 Speerpunten crossmedia 31 5.3 Het succes van betrokken kijkers. Voorbeeld: Wie is de Mol? 32

5.4 Conclusie en samenvatting 33

6 Second screen 34

6.1 Wat is een second screen? 34

6.2 De toevoeging van een second screen voor de kijker 34

6.2.1 Sociaal contact 35

6.2.2 Betrokkenheid 36

6.3 Second-screen-trends 37

6.3.1 De RTL 4-aanpak 37

6.3.2 Product placement in second screens 37

6.3.3 Voorbeeld succesvol second screen: ‘STER Extra’ 38

6.4 Conclusie en samenvatting 38

7 Trends en succesfactoren 39

7.1 Trends met betrekking tot de manier van televisiekijken 39

7.1.1 Video On Demand 39

7.1.2 Binge-watching 39

7.2 Succesfactoren televisieformats 40

7.2.1 Wat is een format? 40

7.2.2 Algemene succesfactoren 40

7.2.3 Succesfactoren volgens experts 41

7.3 Conclusie en samenvatting 42

8 Best practice 43

8.1 Spelshows 43

8.1.1 Weet Ik Veel 43

8.1.2 Ranking the Stars 43

8.1.3 Internationale best practice – ‘Celebrity Name Game’ 44

8.2 Talkshows 44

8.2.1 RTL Late Night 44

8.2.2 De Wereld Draait Door 44

8.2.3 Koffietijd 45

8.3 Secondscreenapplicaties 45

8.3.1 Voorbeeld speerpunten crossmedia 45

8.3.2 Boer zoekt vrouw 46

8.3.3 Kassa panel 47 8.3.4 Weet Ik Veel 48 8.3.5 STER Extra 49 8.4 Conclusie en samenvatting 50 9 Resultaten 51 9.1 Verloop dataverzameling 51 9.2 Enquête resultaten 51 9.3 Panelgesprek 54

9.3.1 Panelgesprek 22 april 2015, leeftijd 35 – 49 jaar 54 9.3.2 Panelgesprek 26 april 2015, leeftijd 20 – 35 jaar 55

(9)

9.3.3 Panelgesprek 15 juni 2015, leeftijd 20 – 49 jaar 56

10 Conclusie 59

11 Advies 61

11.1 Formatadvies 61

11.2 Actief en betrokken kijkers 61

11.2.1 Second screen 61

11.2.2 Sociale media 62

12 Evaluatie 69

13 Bronnenlijst 71

Bijlage 1: Enquête vragenlijst 79

Bijlage 2: Definitieve topiclijsten panelgesprekken 82

Bijlage 3: ‘Roodkapje’ line-up 89

Bijlage 4: Spelregels ‘Roodkapje’ 90

Bijlage 5: CBS Statline – Bevolking 91

Bijlage 6: CBS Statline – Bevolking: kerncijfers 92

Bijlage 7: Volledige profielen Motivaction 93

Bijlage 8: Grafiek participatieladder 94

Bijlage 9: Volledige beschrijving en line-up ‘Weet Ik Veel’ 95 Bijlage 10: Volledige beschrijving en line-up ‘Ranking the Stars’ 97 Bijlage 11: Volledige beschrijving en line-up -Celebrity Name Game’ 98 Bijlage 12: Volledige beschrijving en line-up ‘RTL Late Night’ 99 Bijlage 13: Volledige beschrijving en line-up ‘De Wereld Draait Door’ 101 Bijlage 14: Volledige beschrijving en line-up ‘Koffietijd’ 104

Bijlage 15: Codeboek enquête 106

Bijlage 16: Panelgesprek respondenten 116

(10)

Bijlage 18: Vernieuwde line-up ‘Roodkapje’ 122

(11)

1

Inleiding

De opdrachtgever voor dit onderzoek is televisieproductiebedrijf Medialane/E.V.A. Media. Zij produceert naast ‘Roodkapje’ onder andere ‘De Kwis’, ‘Holland Zingt..’ en het ‘Musical Awards Gala’. E.V.A. Media produceert vooral programma’s waarin Paul de Leeuw een rol speelt. ‘Medialane’ produceert bijvoorbeeld het ‘Van Duin Gala’.

‘Roodkapje’ is een combinatie van spel- en talkshow met Paul de Leeuw als presentator. Het werd wekelijks op zaterdag uitgezonden op RTL 4 tussen 22.00 uur en 23.00 uur. Er zijn drie spelrondes, per ronde een ander spelletje. Elke ronde moeten er namen geraden worden. Per ronde mag je of geen namen met hoofdletters noemen, of moet je de naam met één woord omschrijven of je moet de naam uitbeelden. Elk team heeft tijdens hun beurt 30 seconden de tijd om namen te raden. De drie spelrondes in ‘Roodkapje’ gaan erg snel waardoor het een onrustig programma kan zijn voor de kijker. De kijker wordt niet actief bij betrokken bij het spel tijdens het kijken. Het talkshowgedeelte komt niet goed tot zijn recht, dit zou meer aandacht moeten krijgen. (Lardinois, 2015)

‘Roodkapje’ is een goed bekeken programma qua kijkcijfers. De kijkcijfers bedroegen gemiddeld rond de 1,1 miljoen. Toch was het voor veel mensen een rommelig en chaotisch programma. (Riepema, 2014) Medialane/E.V.A. Media is verantwoordelijk voor ‘Roodkapje’ en heeft er daarom ook baat bij als de kijkers het programma beter kunnen volgen en zich meer betrokken voelen bij het programma. De chaotische sfeer is ontstaan tijdens de eerste aflevering. Er waren te veel namen in het spel, waardoor het te snel ging. De rondes waren moeilijk te volgen. Daarom is er een aanpassing gemaakt door de eindredacteur om minder namen in het spel te gebruiken, zodat het spel langzamer zou gaan. Het ging van drie namen per persoon naar twee namen per persoon. (Hink, 2014)

Medialane/E.V.A. Media wil weten hoe het programma niet alleen voor de Paul de Leeuw-fans leuk is om te kijken, maar ook voor de spelletjes-fanaten en het gewone publiek. Het programma moet een herkenbaar kijkritme krijgen en het publiek thuis de mogelijkheid geven actief mee te doen. Het idee van Paul de Leeuw was om een spel- en talkshow te maken, zodat de kijkers thuis ook mee konden doen. (De Leeuw, 2014) Volgens Aimée Kersten: ‘Dit is één van de basisregels voor een spelshow, vandaar dat de Nationale IQ test een groot succes is’. Mensen kunnen vanaf de bank meedoen met de IQ test. (Kersten, 2015)

Zoals het programma nu bestaat, is er weinig tot geen interactie met de kijker. Om dit te verbeteren kan bijvoorbeeld een crossmediale uitbouw, zoals het gebruik van sociale media en of een second screen, ervoor zorgen dat de kijker zich meer betrokken voelt bij het programma en actief kan meedoen. Zo schrijven Smits en Bisschop (2010): “De drempel voor het gebruiken van het tweede scherm is laag (..). Daarnaast zorgt het tweede scherm voor betrokkenheid van de kijkers bij het televisieprogramma.”

Ik zal gaan onderzoeken hoe het format van ‘Roodkapje’ verbeterd kan worden, zodat de sfeer niet meer chaotisch overkomt op de kijker. Er zal ook onderzoek gedaan worden naar een second screen, om te kijken of dit zou kunnen werken voor ‘Roodkapje’. Dankzij deze combinatie van verschillende media wordt een groter bereik en binding gerealiseerd. (Reynaert & Dijkerman 2012, p.24) ‘Roodkapje’ moet overzichtelijk en eenvoudig te volgen worden voor de kijker. Dit onderzoek zal ervoor zorgen dat Medialane/E.V.A. Media inzicht krijgt in de behoeften van het mediagebruik van het publiek van RTL 4.

(12)

Probleemstelling:

“Hoe kan producent Medialane/E.V.A. Media het format* van ‘Roodkapje’ op die manier verbeteren dat het voor de kijker beter te volgen is en dat de kijker betrokken is bij/actief meedoet aan het programma?”

*Onder format versta ik ook eventuele crossmediale uitbreidingen.

Doelstelling:

“Medialane/E.V.A. Media heeft na dit onderzoek inzicht in hoe het publiek actief zou kunnen meedoen met het spelshowgedeelte van het televisieprogramma ‘Roodkapje’. Ik wil na dit onderzoek inzicht hebben in het kijkgedrag en de behoeften van de doelgroep van RTL 4 en aan de hand daarvan aanbevelingen doen in de vorm van een adviesrapport over wat Medialane/E.V.A. Media zou kunnen aanpassen aan ‘Roodkapje’.”

De hoofdstukindeling ziet er als volgt uit.

Na de inleiding worden in hoofdstuk 2 de methoden en technieken van dit onderzoeksrapport besproken. De manier van desk- en fieldresearch wordt hier toegelicht. Vervolgens wordt in ‘Hoofdstuk 3 – Interne analyse’ het bedrijf Medialane/E.V.A. Media geanalyseerd. Het productenpakket van Medialane/E.V.A. Media wordt geanalyseerd, maar ook het televisieprogramma ‘Roodkapje’ wordt geanalyseerd in de vorm van een formatanalyse. Daarna wordt de doelgroep geanalyseerd in ‘Hoofdstuk 4 – Doelgroepanalyse’. De doelgroep van RTL 4 en het mediagebruik van de doelgroep worden onder de loep genomen. In ‘Hoofdstuk 5 – Betrokkenheid van de kijker’ wordt onderzocht hoe kijkers meer betrokken kunnen worden bij een televisieprogramma. Second screen is een van deze opties. Dit omvat een groot deel van het onderzoek, daarom is hier een apart hoofdstuk aan gewijd, ‘Hoofdstuk 6 – Second screen’. Om een beeld te krijgen van het huidige medialandschap worden in ‘Hoofdstuk 7 – Trends en succesfactoren’ de trends behandeld met betrekking tot de manier van televisiekijken en de succesfactoren van televisieprogramma’s . Om te kijken naar andere succesvolle secondscreenapplicaties, talkshows en spelshows is er ‘Hoofdstuk 8 – Best practice’. Hierin worden verschillende best practices geanalyseerd om inspiratie op te doen voor ‘Roodkapje’. In ‘Hoofdstuk 9 – Resultaten’ worden alle resultaten van het fieldresearch beschreven. In hoofdstuk 10 wordt tot slot een algemene conclusie gegeven van dit rapport. De hoofdstukken 9 en 10 leiden samen tot een advies dat beschreven wordt in ‘Hoofdstuk 11 – Advies’. Als afsluiting wordt het verloop van dit onderzoek besproken in ‘Hoofdstuk 12 – Evaluatie’.

(13)

2

Methoden en technieken

De informatie binnen dit onderzoek wordt verkregen door middel van desk- en fieldresearch. Allereerst wordt er gekeken naar welke onderwerpen vallen onder deskresearch, vervolgens op welke manieren de fieldresearch wordt aangepakt. Aan de hand van de uitkomsten van de desk- en fieldresearch wordt uiteindelijk een verbeteradvies gegeven voor het format van ‘Roodkapje’.

2.1 Deskresearch

De onderwerpen die vallen onder deskresearch zijn de interne- en doelgroepanalyse, trendanalyse,

secondscreenonderzoek, betrokkenheid van de kijker en de best practices. Over deze onderwerpen is online al veel te vinden. De ontbrekende informatie wordt aangevuld met fieldresearch, dit wordt beschreven in de volgende paragraaf.

2.1.1 Interne analyse

Voor de interne analyse maak ik gebruik van de website van de opdrachtgever, Medialane/E.V.A. Media. Er wordt gekeken naar wat Medialane/E.V.A. Media voor andere programma’s maakt als televisieproductiebedrijf. Ik ga gesprekken voeren met medewerkers van Medialane/E.V.A. Media om het bedrijf/programma verder te

onderzoeken. Om RTL 4 te analyseren maak ik vooral gebruik van de website van RTL. De missie en visie worden dan ook van hun eigen website gehaald. Het format van ‘Roodkapje’ wordt geanalyseerd aan de hand van het boek ‘Research en redactie voor televisie’ (Kersten, 2009). Daarbij worden de volgende elementen gebruikt: genre, trend, kern van het programma, essentie, line-up, sfeer, presentator, spin-offs en het aantal afleveringen. Via Lexis Nexis wordt onderzocht hoe het programma is ontvangen door de media.

Zoekwoorden: Medialane, E.V.A. Media, Paul de Leeuw, opgericht, Roodkapje, RTL 4, RTL Nederland Website: Medialane.nl, RTL Nederland.nl, adverterenbijrtl.nl

Boek: Research en redactie voor televisie (Kersten, 2009) Database: Lexis Nexis

2.1.2 Doelgroepanalyse

Voor de doelgroepanalyse wordt voornamelijk gebruik gemaakt van het CBS en het Mentality-model van Motivaction. Hierbij wordt gekeken naar de kwantitatieve gegevens van de doelgroep. Deze informatie is beschikbaar via het CBS. In de doelgroepanalyse wordt gekeken naar het mediagebruik van de doelgroep, zoals applicatiegebruik, sociale-mediagebruik en het televisiekijkgedrag. Via CBS Statline, GfK en Spot wordt dit

onderzocht. Door dit te onderzoeken ontstaat een beeld hoe de doelgroep (sociale) media gebruikt. RTL 4 richt zich op een grote doelgroep, om hier onderscheid in te maken wordt gebruik gemaakt van het Mentality model.

“Het Mentality-model is een unieke segmentatietool waarmee organisaties doelgroepen gerichter kunnen definiëren en beter kunnen begrijpen. Er wordt met deze onderzoeksmethode verder gekeken dan demografische gegevens: u krijgt diepgaand inzicht in de drijfveren van uw doelgroep, in het ontstaan van trends en in welke bredere context u deze moet plaatsen.” (Motivaction, 2015)

Database: CBS, CBS Statline Google, CPB

Zoekwoorden CBS: opleiding, man/vrouw verdeling, mediabehoeften, leefstijl, financiële situatie, vrijetijdsbesteding, mediagebruik, bevolking.

Zoekwoorden Google: Motivaction, Mentality model

(14)

2.1.3 Trendanalyse

In de trendanalyse wordt onderzocht wat voor trends er nu zijn in televisieland. Er wordt gekeken naar genres en trends rondom secondscreenapplicaties.

Hier zal ook gebruik worden gemaakt van kijkcijfers om te zien waar mensen graag naar kijken. Een andere trend waarnaar gekeken wordt is de manier waarop mensen tegenwoordig televisiekijken. Deze trends kunnen een inspiratie zijn voor het verbeteradvies van ‘Roodkapje’.

Zoekmachine: Lexis Nexis, Google

Website: Frankwatching.com, The New MediaLandscape.nl, Kijkonderzoek.nl

Zoekwoorden: trends, trendanalyse, televisie, television trends, spelprogramma’s, talkshow(s), kijkcijfers, best bekeken 2015, trends televisieland.

Extra informatie: Kleijne (2013), Kijkonderzoek (z.j.), Marketing interactive (z.j.). 2.1.4 Secondscreenanalyse

Een mogelijke optie voor het verbeteradvies is een second screen. In dit hoofdstuk wordt gekeken waarom een second screen zou helpen bij de betrokkenheid van de kijker, er wordt een analyse gemaakt waarvoor een second screen dient. Dankzij een combinatie van verschillende media wordt een groter bereik en binding gerealiseerd. (Reynaert & Dijkerman, 2012, p.24)

Boeken: Basisboek Crossmedia Concepting (2012) en de Internet scorecard (2010). Website: Frankwatching.nl, Marketingfacts.nl

Database: CBS Statline

Zoekwoorden: Second screen, toevoeging, 2015, opkomst, second-screen-gebruik

Artikel: First of second screen? Een onderzoek naar de invloed van second screen op tv kijkgedrag (Stroom Mediacommunicatie B.V.) 2012

Extra informatie: Spot (2014A), Spot (2013B). 2.1.5 Betrokkenheid van de kijker

In dit hoofdstuk wordt onderzocht waarom betrokken kijkers belangrijk zijn en hoe je ervoor zorgt dat ze betrokken raken. Er wordt een analyse gemaakt van de hulpstukken die helpen bij het creëren van betrokkenheid.

Zoekwoorden: betrokkenheid, engagement, co-creatie, second screen, crossmedia. Boeken: Basisboek Crossmedia Concepting (2012)

Websites: frankwatching.com en marketingfacts.nl. 2.1.6 Best practices

De second screen best practices worden geanalyseerd op basis van de vijf speerpunten uit het ‘Basisboek Crossmedia Concepting’. Deze speerpunten zijn: storytelling, mediumspecificiteit, usability, co-creatie en relevantie. Op basis van deze speerpunten komt er een overzicht van de verschillende best practices. De televisieprogramma’s worden geanalyseerd aan de hand van de formatomschrijving uit het boek ‘Research en redactie voor televisie’ (2009). Dat zijn de volgende punten: genre, kern, essentie, line-up, sfeer en uitstraling, presentator, aantal afleveringen. De best practices die geanalyseerd worden zijn:

Secondscreenapplicaties: Ranking the Stars, Weet Ik Veel, Boer zoekt vrouw, Kassa Panel Spelprogramma’s: Weet Ik Veel, Ranking the Stars

Talkshows: RTL Late Night, De Wereld Draait Door, Koffietijd Internationale best practice: Celebrity Name Game

(15)

2.2 Fieldresearch

Om het deskresearch aan te vullen wordt gebruik gemaakt van twee fieldresearch-methoden, enquête en panelgesprekken. Deze methoden worden hieronder besproken.

2.2.1 Enquête

De eerste onderzoeksmethode voor dit onderzoek is de enquête.

Deze manier van onderzoek is in dit geval geschikt, omdat het vooral tijdbesparend is, maar toch veel betrouwbare informatie vergaart. Er moet in een relatief korte periode veel informatie vergaard worden. Het voordeel van deze methode is dat het snel en goedkoop is, maar dat je toch veel informatie kunt verkrijgen van verschillende

respondenten. Het nadeel van deze methode is dat je de respondent niet kunt helpen met de vragen mocht het niet duidelijk zijn. (Right marktonderzoek z.j.A) Er zal een onderscheid gemaakt worden tussen de deelnemers die ‘Roodkapje’ wel of niet hebben gezien door middel van een aantal vragen in de enquête.

Met de enquête wordt informatie verzameld over de wensen en behoeften van de doelgroep ten aanzien van hun mediagebruik, zoals sociale media en secondscreenapplicaties, tijdens het kijken van televisieprogramma’s. De enquête zal vragen bevatten over onderwerpen die nog niet naar voren zijn gekomen in het deskresearch. Het mediagebruik van de kijkers en het televisieprogramma ‘Roodkapje’ staan centraal. Het mediagebruik zal onderzocht worden, om zo over de meest actuele informatie te beschikken. Zie de topiclijst hieronder in tabel 1 voor een overzicht aan onderwerpen. Wat de kijkers van het afgelopen seizoen van ‘Roodkapje’ vonden zal onderdeel zijn van de enquête. De interesse van de doelgroep in applicaties wordt ook onderzocht, wat zij fijn vinden in een applicatie en hoe vaak ze er gebruik van maken. Dit wordt gevraagd aan de hand van afbeeldingen. In de enquête zullen geen open vragen gesteld worden, omdat deze misschien verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Door geen open vragen te stellen is het makkelijker om alle antwoorden te vergelijken en er een analyse van te maken.

Tabel 1 Vragen Waarom

Demografische variabelen

Leeftijd Geslacht Opleidingsniveau

Deze vragen zullen vaststellen dat de deelnemers binnen de doelgroep van het onderzoek passen.

Mediagebruik Welke applicaties gebruik je en waarom?

Gebruik je secondscreenapplicaties?

Door inzicht te krijgen in hun mediagebruik zal een duidelijk beeld van de doelgroep ontstaan.

Betrokkenheid Gebruik je veel extra’s bij

televisieprogramma’s? Zoals second screens, sociale media, websites?

Door te vragen naar de betrokkenheid van de kijker kan een beeld geschetst worden in wat voor extra’s, zoals een second screen, de doelgroep interesse zou hebben.

‘Roodkapje’ Ken je ‘Roodkapje’?

Wat vind je van ‘Roodkapje’? Wat zou je willen veranderen? Zou je gebruik maken van een secondscreenapplicatie waarbij je zelf het spel kunt spelen?

Door onderscheid te maken tussen de mensen die ‘Roodkapje’ wel of niet kennen wordt gekeken hoeveel mensen uit de doelgroep het programma al kennen.

Televisieprogramma’s Naar welke televisieprogramma’s kijk je?

Wat zijn je favoriete televisieprogramma’s?

De deelnemer krijgt keuze uit een aantal verschillende genres qua televisieprogramma’s.

(16)

De respondenten worden via de sneeuwbalmethode geworven. (Verhoeven, 2011, p.191) Dit is een selecte methode, maar wel geschikt voor dit onderzoek. Op deze manier kunnen namelijk, via kleine kring, verschillende mensen ondervraagd worden. Via kennissen en vrienden zal ik de doelgroep bereiken.

De enquête zal voornamelijk digitaal worden afgenomen, zodat mensen de enquête op een door hen gewenst moment kunnen invullen. Ik zal de enquête digitaal verspreiden via mijn eigen werk bij Primark om de jonge doelgroep, van 20 tot en met ongeveer 30 jaar, aan te spreken. Dit zal gebeuren via zowel de Facebookpagina van ons filiaal, intranet, als via een briefje op het prikbord bij het managementkantoor. Via mijn Facebookpagina zal ik verschillende leeftijden en verschillende opleidingsniveaus bereiken in de doelgroep. Via mijn vaders werk, via email, zal ik de mensen in de leeftijd 30 tot en met 49 jaar bereiken, dit zijn veelal hoger opgeleide mensen. Via de

kennissenkring van mijn moeder bereik ik voornamelijk het oudere gedeelte vrouwen van de doelgroep. Dit is bij elkaar gezien een representatieve groep. Ik bereik op deze manier zowel de hoger opgeleide mensen als de lager opgeleide mensen. Via verschillende netwerken bereik ik ook de verschillende leeftijdsgroepen. Het aantal respondenten wordt bepaald aan de hand van de totale bevolking die valt binnen de doelgroep van RTL 4. De doelgroep van RTL 4 zijn boodschappers in de leeftijd 20 tot en met 49 jaar. (RTL Nederland, 2014A) Uit de gegevens van Statline blijkt dat er in 2014 13.270.890 mensen waren in de leeftijd 20 tot en met 49 jaar. (Statline 2014A) Het is onmogelijk deze mensen allemaal te ondervragen, daarom trekken we een steekproef. (Verhoeven, 2011, p184)

Uit de calculator via de website Corpos (z.j.) blijkt dat voor een betrouwbaar onderzoek onder deze doelgroep minimaal 271 enquêtes ingevuld moeten worden. Om er zeker van te zijn dat het onderzoek niet op toeval berust is gekozen voor een betrouwbaarheidsniveau van 90 procent. Het is een relatief klein onderzoek, daarom is een betrouwbaarheidsniveau van 90 procent voldoende. Dit betrouwbaarheidsniveau wil zeggen dat negen van de tien gevallen op waarheid berust. Om een hoger betrouwbaarheidsniveau te gebruiken is een grotere steekproef vereist, daar is bij dit onderzoek geen tijd voor. (Checkmarket, 2015) De foutmarge in dit onderzoek is gesteld op 5 procent. Er is dan 5 procent kans op toeval bij een afname van 100 enquêtes, dit is verwaarloosbaar klein. (Verhoeven, 2011, p253) Als 271 respondenten de enquête invullen, is het onderzoek voldoende representatief voor de doelgroep van RTL 4. De vragenlijst zal, voordat deze verspreid wordt, zorgvuldig getest worden door een aantal testpersonen. Op deze manier kunnen eventuele verkeerd gestelde vragen anders gesteld of geschrapt worden. Om de respons te bevorderen zal ik een fles wijn verloten onder de respondenten. De resultaten die uit de enquête voortkomen, zullen verwerkt worden via Thesistools of SPSS. Van de belangrijkste vragen zullen staafdiagrammen gemaakt worden voor een duidelijk overzicht. Zie bijlage 1 voor de enquête vragenlijst.

2.2.2 Panelgesprek

Om de nadelen van de enquête te balanceren is de tweede onderzoeksmethode een panelgesprek. Op deze manier kan ik achter de meningen en voorkeuren komen van de doelgroep. Het grootste voordeel van een panelgesprek is dat meerdere meningen naar voren komen van verschillende mensen uit de doelgroep. Een panelgesprek genereert ook nieuwe ideeën. Nadeel van een panelgesprek is dat het minder goed mogelijk is om op de mening van één iemand in te gaan. (Right marktonderzoek, z.j.B) Voor dit onderzoek is een panelgesprek uitermate geschikt, omdat het snel nieuwe ideeën genereert. Misschien dat er op deze manier verrassende uitkomsten naar voren komen hoe ‘Roodkapje’ eenvoudiger te volgen wordt voor het publiek.

De topics, die voorbij komen in het panelgesprek, zijn afhankelijk van de uitkomsten van de enquête. Het zullen vooral ‘waarom’ vragen zijn, omdat het belangrijk is om achter de meningen van de respondenten te komen, het zijn open vragen. Missende informatie uit de enquête kan aangevuld worden in het panelgesprek. Het panelgesprek zal vooral gaan over het mediagebruik van de panelleden en hun favoriete televisieprogramma’s en applicaties.

(17)

Tijdens het panelgesprek zullen korte fragmenten van ‘Roodkapje’ bekeken worden om zo een discussie op gang te brengen. Bijvoorbeeld fragmenten van elke spelronde, de jury of de opening. De geanalyseerde best practices worden op papier in beeld gebracht en uitgedeeld onder de panelleden. Zo kunnen de panelleden hun mening geven over welke applicatie er mooi uitziet of welk televisieprogramma fijn is om naar te kijken.

De vormgeving van zowel applicaties als televisieprogramma’s zal besproken worden. Een voorbeeld van de topiclijst voor de panelgesprekken staat hieronder in tabel 2. Zie bijlage 2 voor de definitieve topiclijsten van de

panelgesprekken. De respondenten zullen wederom geworven worden via de sneeuwbalmethode. (Verhoeven, 2011, p.191) Belangrijk kenmerk van de respondenten is dat zij allemaal ‘Roodkapje’ gezien hebben. Er moet gelet worden op de leeftijden van de respondenten, zodat ze voor de doelgroep representatief zijn.

Tabel 2 Vragen Waarom

Televisieprogramma’s algemeen

Wat zijn je favoriete televisieprogramma’s? Waarom zijn dit je favorieten?

Een discussie genereren waarom een programma fijn is om naar te kijken. Mediagebruik

algemeen

Welke applicaties gebruik je? Waarom gebruik je deze applicaties? Wat vind je fijn in gebruik?

Welke spelletjesapplicaties zijn fijn in gebruik?

Een discussie genereren over

gebruiksvriendelijke applicaties en het waarom daarachter.

‘Roodkapje’ Zou er interesse zijn in een ‘Roodkapje’ spelapplicatie?

Kennen jullie het programma ‘Roodkapje’? Wat is er goed aan ‘Roodkapje’?

Wat kan er verbeterd worden?

Er zal een discussie op gang komen hoe ‘Roodkapje’ verbeterd kan worden, wat kan zorgen voor verrassende uitkomsten.

Best pratices Welke van deze afgebeelde applicaties ziet er het mooist/fijnst uit om te gebruiken? Waarom? Naar welk van deze televisieprogramma’s kijken jullie graag? Waarom? Vormgeving of

presentator?

Door fragmenten en afbeeldingen te laten zien van zowel ‘Roodkapje’ als de best practices wordt het geheugen opgefrist en kan er geanalyseerd en gediscussieerd worden.

De panelgesprekken zullen niet te generaliseren zijn voor de gehele doelgroep. Dat is ook niet het doel van deze manier van onderzoeken, het gaat om de meningen en achterliggende motivaties. Er worden twee panelgesprekken gehouden. Eén panelgesprek bestaande uit respondenten in de leeftijd van 20 tot en met 35 jaar en het andere panelgesprek in de leeftijd van 35 tot en met 49 jaar. Om de panelgesprekken optimaal te kunnen benutten zullen er drie tot vijf deelnemers zijn per gesprek. De deelnemer voelt zich in een kleine groep meer op zijn gemak en zal ook sneller zijn mening uiten als hij of zij het ergens niet mee eens is. De panelgesprekken moeten klein genoeg zijn, zodat iedere deelnemer zijn mening kan laten horen maar groot genoeg om verschillende inzichten te krijgen. In grotere groepen zal het sneller voorkomen dat twee of drie mensen dominant zijn in het gesprek waardoor andere deelnemers minder zullen delen over hun eigen inzichten. (Peek & Fothergill, 2009) Het aantal panelgesprekken hangt af van de hoeveelheid informatie die is voortgekomen uit de enquête en uit de voorgaande panelgesprekken. Wanneer het panelgesprek begint wordt duidelijk gemaakt dat het de bedoeling is dat iedereen aan het woord zal komen en dat er steeds één deelnemer tegelijkertijd aan het woord is.

(18)
(19)

3

Interne analyse

Om een beeld van Medialane/E.V.A. Media te krijgen wordt in dit hoofdstuk het bedrijf onder de loep genomen. In paragraaf 3.1 wordt besproken wat zij nog meer voor programma’s maakt en hoe het bedrijf precies in elkaar steekt. De zender waarop ‘Roodkapje’ werd uitgezonden, RTL 4, wordt besproken in paragraaf 2. Hun missie en visie en wat hun rol is bij het televisieprogramma ‘Roodkapje’ komt hierin aan bod. Uiteraard wordt het televisieprogramma ‘Roodkapje’ zelf ook geanalyseerd, dit komt aan bod in de derde paragraaf.

3.1 Medialane/E.V.A. Media

E.V.A. Media werd in 2008 opgericht door Paul de Leeuw (Mediacourant, 2014). Onder de naam E.V.A. Media worden alle programma’s geproduceerd waarin Paul de Leeuw een rol speelt. Bekende programma’s waren bijvoorbeeld ‘Mooi! Weer de Leeuw’ en de ‘MaDiWoDoVrijdag show’. Actuele E.V.A. Media programma’s zijn ‘De Kwis’, ‘De Tiende van Tijl’ en ‘Ranking the Stars’. Bij Medialane/E.V.A. Media zijn elf vaste werknemers werkzaam. Dit team wordt vaak aangevuld met freelancers/tijdelijke producers/redacteuren.

In maart 2014 werd E.V.A. Media overgenomen door Medialane, het nieuwe televisieproductiebedrijf van Iris van den Ende. Medialane maakt hoofdzakelijk televisieprogramma’s. Onder de naam E.V.A. Media worden voornamelijk de programma’s met Paul de Leeuw uitgebracht. Andere grote projecten, zoals het ‘Van Duin Gala’ en ‘Musical Awards’, worden uitgevoerd onder de naam Medialane. Medialane produceert ook beeldregistraties, EPK’s en commercials voor concerten en musicals. (Medialane, 2014)

Medialane/E.V.A. Media produceert programma’s met het doel mensen te vermaken, amusementsprogramma’s. De televisieprogramma’s van Medialane/E.V.A. Media worden vaak opgenomen in Studio Cé in Almere. Deze studio was vroeger het kantoor van E.V.A. Media. Sinds kort is het kantoor verplaatst naar Amsterdam en is de studio alleen nog in gebruik als studiolocatie. (Lardinois, 2015)

Het spelprogramma ‘Ranking the Stars’ maakt gebruik van een second screen. Het second screen maakt het mogelijk thuis mee te spelen met het ‘ranken’, net zoals in het televisieprogramma. Dit spelprogramma wordt geanalyseerd in ‘Hoofdstuk 8 – Best practice’.

3.2 RTL 4

“RTL 4 is de grootste zender voor het moderne gezin en marktleider in de doelgroep boodschappers 20 - 49 jaar. Met nieuws, wonen, drama, lifestyle, coaching, humor en groot amusement houdt RTL 4 hele gezinnen aan de buis gekluisterd.” (RTL Nederland, 2015A)

RTL 4 bestaat sinds 1989 en is uitgegroeid tot één van de grootste commerciële zenders in Nederland. Het is, volgens RTL 4 zelf, een allround mediabedrijf geworden. (RTL Nederland, 2015B) RTL 4 is de zender waarop ‘Roodkapje’ werd uitgezonden. Om dit format op de buis te krijgen zijn er veel gesprekken geweest tussen Medialane/E.V.A. Media en RTL Nederland. Deze onderhandelingen zorgen ervoor dat RTL en het productiebedrijf tevreden zijn met het format dat uiteindelijk op de televisie verschijnt. Vanuit RTL 4 is er een bepaald budget beschikbaar, dit wordt verdeeld door de consultant over verschillende kostenplaatsen. Een deel van dit budget wordt doorgespeeld aan de

(20)

De missie en visie van RTL 4 luidt volgens RTL 4: Missie

“RTL Nederland is een trendsettend multimediabedrijf met een leidende positie in de Nederlandse consumenten- en adverteerdersmarkt. De doelstelling van RTL Nederland is het optimaal bedienen van onze kijkers en gebruikers van interactieve media en adverteerders door het aanbieden van hoogwaardige en onderscheidende programmering en services. Om dit te kunnen bereiken, stimuleren we de creativiteit, het talent en de professionaliteit van al onze medewerkers binnen een motiverende werkomgeving in een resultaatgerichte, winstgevende onderneming.” (RTL Nederland, 2014C)

Visie

“Het zich ontwikkelen van broadcaster tot een multimedia contentplatform, met een gediversifieerd aanbod en gediversifieerde distributievormen.” (RTL Nederland, 2014C)

3.3 ‘Roodkapje’

‘Roodkapje’ is een televisieprogramma geproduceerd door Medialane/E.V.A. Media in opdracht van RTL Nederland. In totaal zijn er zes afleveringen gemaakt en deze werden wekelijks op zaterdag uitgezonden in de periode van zaterdag 23 augustus tot en met zaterdag 27 september 2014 om 22.00 uur op RTL 4.

3.3.1 Doel van ‘Roodkapje’

Het doel van ‘Roodkapje’ is mensen vermaken. Het idee van Paul de Leeuw om deze spel- en talkshow te willen maken was dat de mensen thuis konden meespelen. Hij speelt dit spel zelf altijd op vakantie met zijn familie. (De Leeuw, 2014). Volgens Aimée Kersten is het één van de basisregels dat mensen vanaf de bank mee kunnen doen. Vandaar dat de Nationale IQ test een succes is.(Kersten, 2015)

Het programma is een combinatie van een spel- en talkshow, waarbij Paul zijn gasten interviewt over actuele zaken, carrière, en andere onderwerpen, en er tussendoor een spelletje wordt gespeeld dat beter bekend staat als ‘het briefjesspel’, ’30 seconds’ of ‘who is the man’. Iedereen schrijft namen op van bekende personen die vervolgens geraden moeten worden. Deze namen kunnen ook dienen als kapstok voor het gesprek met Paul. (Jansen, 2014) 3.3.2 Voorbeeld aflevering 5

In aflevering 5 zijn drie BN’ers te gast in de show ‘Roodkapje’. Er worden dan ook drie teams gevormd. Twee BN’ers vormen een team met iemand uit zijn of haar persoonlijke omgeving. In aflevering 5 zijn Frans Bauer, Ineke van Gent en Gers Pardoel te gast. Frans Bauer heeft vriendin Linda de Vries meegenomen. Gers Pardoel heeft zijn

tweelingbroer Robbie Pardoel meegenomen en Ineke van Gent vormt een team met Paul de Leeuw. In het spel van ‘Roodkapje’ gaat het erom dat er namen geraden moeten worden. Elk teamlid geeft twee namen op, de twee juryleden ieder één naam. Al deze namen worden verzameld in een pot, de eikel. Per ronde worden dezelfde namen geraden. De namen die de teamleden kiezen spelen in op de actualiteit of dienen als kapstok voor het verhaal dat de BN’er wil vertellen. Per aflevering zijn er drie rondes te spelen. Elk team krijgt per ronde 30 seconden de tijd om zoveel mogelijk namen te raden. Zijn de 30 seconden om dan is het volgende team aan de beurt. Als alle namen geraden zijn, is het tijd voor de volgende ronde.

3.3.3 Format ‘Roodkapje’

Het format van ‘Roodkapje’ wordt beschreven aan de hand van de elementen uit het boek van ‘Research en redactie voor televisie’ (Kersten, p.40, 2009):

Het genre van ‘Roodkapje’ is een combinatie van spel- en talkshow, het programma duurt 45 minuten. ‘Roodkapje’ speelt in op de ontwikkeling van amusementsprogramma’s bij RTL 4. De NPO concentreert zich bijvoorbeeld meer op drama, documentaire, cultuur en nieuws. (Takken, 2014)

(21)

De kern van ‘Roodkapje’ is inspelen op actueel nieuws van de BN’ers, gecombineerd met een spel. De namen die de deelnemers in het spel kiezen zijn een kapstok voor hetgeen waarover gepraat wordt. De namen spelen in op de actualiteit, het nieuws of de interesses van de BN’er. Er zijn zes afleveringen uitgezonden tijdens het eerste seizoen van ‘Roodkapje’.

De essentie van ‘Roodkapje’ is een spelshow met drie spelrondes waarin namen geraden moeten worden. Het publiek zit dicht op het decor, het is een fantasierijke en sprookjesachtige setting. Met Paul de Leeuw als presentator gaat het op ‘zijn’ manier, er wordt gekletst met de gasten en er worden grapjes gemaakt. Zonder Paul de Leeuw zou het programma niet hetzelfde zijn. Het is enigszins een personalityprogramma, omdat niemand anders het zo kan presenteren zoals Paul de Leeuw. Hij is een gevatte presentator, zijn grapjes zijn niet altijd even vriendelijk. Hij onderbreekt zijn gasten regelmatig, zowel tijdens een gesprek als tijdens het spelen van de rondes. Hierdoor komt het spel chaotisch over. Het is een bereikbaar spel, iedereen kan het thuis na (en mee) spelen. ‘Roodkapje’ maakt in het eerste seizoen geen gebruik van andere media, zowel sociale media als crossmedia-platformen worden niet gebruikt. Via Twitter is af en toe getweet door kijkers, met de hashtag #Roodkapje. Of het gebruik van sociale media een verbetering zou zijn voor ‘Roodkapje’ wordt ingegaan in ‘Hoofdstuk 5 – Betrokkenheid van de kijker’ en ‘Hoofdstuk 6 – Second screen’. Er werd geen een line-up gemaakt per aflevering, maar ten behoeve van de formatanalyse is er een line-up gemaakt in bijlage 3 van ‘Roodkapje’ aflevering 5, 20 september 2014. (Roodkapje RTL XL, 2014)

3.3.4 Spelregels ‘Roodkapje’

Iedere deelnemer schrijft twee keer één naam op een briefje en stopt deze in de pot. De twee juryleden geven beide ook één naam. Per naam die goed geraden wordt, krijgt het team een punt. Het team met de meeste punten mag de volgende ronde beginnen, uiteindelijk wint het team met de meeste punten. De eerste ronde begint een willekeurig team. Er zijn drie rondes. In ronde één worden namen omschreven, zonder hoofdletters te gebruiken. In ronde twee worden dezelfde namen omschreven met één woord. In ronde drie worden dezelfde namen uitgebeeld, zonder geluid. De spelregels staan uitgebreid beschreven in bijlage 4. (Jansen, 2014)

3.3.5 ‘Roodkapje’ in de media

‘Roodkapje’ werd veel besproken in de media. Het waren niet altijd positieve reacties op het nieuwe programma van Paul de Leeuw. Hieronder volgen enkele toonaangevende kritieken uit de media:

Trouw:

“Een chaos zo groot dat zelfs de sprankelende Tan zich een verdwaalde wolf in een duister sprookjeswoud moet hebben gevoeld. De verwarring begon al met de titel. Hoezo 'Roodkapje'? Omdat Tans hoofd verscholen zat onder een rode schemerlampkap? Omdat het publiek rode mutsen droeg? En zo ja, wat dan nóg? Of is 'Roodkapje' de officiële spelletjesnaam van wat de meeste kijkers zullen kennen onder de noemer namen raden?” (Pekelder, 2014) NRC Handelsblad:

“De surprise kwam dit weekend uit onverwachte hoek. Het kijkcijfer van de eerste aflevering op de late

zaterdagavond van ‘Roodkapje’ (RTL 4) was met 1,2 miljoen precies het dubbele van wat Paul de Leeuw tevoren voorspeld had. (…) Wat het programma verder met het gelijknamige sprookje te maken had, werd niet zo duidelijk.” (Beerekamp, 2014)

(22)

Algemeen Dagblad (twitterreacties):

“Daar gaat t mooie sprookje', zucht iemand. Een aantal twitteraars kunnen er niet om lachen. 'Wat een melige ongein. Zo ziet een dieptepunt en een over datum eruit #roodkapje tenenkrommend'. Iemand anders schrijft: 'Hoe slecht echt geschreeuw zonder humor bbrrr'. 'Niets origineels, is al meer gedaan! Komt het originele na de break??', vraagt een ander zich af. 'Misschien is dit spel leuk voor thuis met vrienden.. Maar niet op tv... T is echt niet te volgen', merkt iemand op. Een van de kijkers denkt dat er volgende week een stuk minder mensen zullen kijken. 'Gister geen concurrentie. #roodkapje was erg chaotisch', besluit hij” (Riepema, 2014)

3.4 Conclusie en samenvatting

Medialane/E.V.A. Media is een bedrijf onder leiding van Iris van den Ende. Er worden vooral televisieproducties gemaakt. Paul de Leeuw speelt een grote rol bij programma’s die worden uitgevoerd onder de naam E.V.A. Media. Medialane verzorgt andere televisieprogramma’s, maar ook promotie van musicals. Enkele voorbeelden zijn: ‘Van Duin Gala’, ‘Holland zingt..’, ‘Musical Awards’ en ‘De Kwis’. Het televisieprogramma ‘Ranking the Stars’ maakt al gebruik van een second screen. RTL is hoofdzakelijk een televisieproductiebedrijf, maar organiseert ook veel andere media-gerelateerde-evenementen. De missie van RTL is het hele gezin vermaken met een variëteit aan programma’s. De visie van RTL is gericht op zeer uitgebreide toekomstplannen. Door middel van verschillende distributiekanalen en veel aanbod wil RTL een multimediaal content-platform creëren. Dit wil zeggen dat RTL de doelgroep op

verschillende manieren wil bereiken en met genoeg aanbod voor iedereen binnen deze doelgroep.

‘Roodkapje’ is een spel- en talkshow gepresenteerd door Paul de Leeuw. Het idee van ‘Roodkapje’ is een spel waarin namen geraden moeten worden door middel van de naam te omschrijven zonder hoofdletters, omschrijven in één woord en de namen uitbeelden zonder geluid te maken. In elk van deze rondes worden dezelfde namen gebruikt. De media reageerden kritisch op het eerste seizoen van de spel- en talkshow ‘Roodkapje’. De regels waren onduidelijk en het programma kwam chaotisch over. Op dit gebied kan veel verbeterd worden. Dit onderzoek zal een advies bieden om dit te verbeteren. Het doel van ‘Roodkapje’ is mensen amuseren. ‘Roodkapje’ maakt in het eerste seizoen geen gebruik van andere media, het bevat geen crossmediale uitbouw. Eén van de oorzaken van het chaotische imago van ‘Roodkapje’ is dat Paul de Leeuw de deelnemers regelmatig onderbreekt. De regels moeten duidelijk gemaakt worden aan de kijkers. Dit zal allemaal aan de orde komen in de enquête en panelgesprekken om de mening van de doelgroep te peilen.

(23)

4

Doelgroepanalyse

In dit hoofdstuk wordt de doelgroep van RTL 4 geanalyseerd. Allereerst komen de kwantitatieve gegevens van de doelgroep aan bod. Vervolgens wordt in paragraaf 2 de mediabehoeften van de doelgroep onderzocht. Tot slot wordt er kort naar de vrijetijdsbesteding gekeken.

4.1 Doelgroep RTL 4

RTL 4 richt zich op een breed publiek, zoals RTL 4 het zelf omschrijft:

“RTL 4 is de grootste zender voor het moderne gezin en marktleider in de doelgroep boodschappers 20 - 49 jaar. Met nieuws, wonen, drama, lifestyle, coaching, humor en groot amusement houdt RTL 4 hele gezinnen aan de buis gekluisterd.” (RTL Nederland, 2015A)

RTL 4 richt zich op het gezin. Hun primaire doelgroep zijn de boodschappers in de leeftijdscategorie 20 – 49 jaar. RTL 4 biedt de kijkers televisieprogramma’s aan met verschillende thema’s. Op deze manier is RTL 4 een zender waar het hele gezin, verschillende leeftijden, naar kan kijken.

Uit de gegevens van Statline blijkt dat er momenteel 13.270.890 mensen zijn in de leeftijd 20 tot 49 jaar (Statline, 2014A). Zie bijlage 5 voor de CBS Statline tabel.

4.1.1 Mentality-model

RTL 4 segmenteert de eigen doelgroep niet, daarom is gekeken naar andere segmentatiemodellen. Bijvoorbeeld de publieke omroep maakt gebruik van een eigen segmentatiemodel om haar doelgroep te segmenteren. (E.O., z.j.) Een bestaand geschikt model om een doelgroep, zo groot, te onderzoeken is het Mentality-model. Dit model kijkt verder dan alleen de demografische gegevens van de doelgroep, er wordt ook gekeken naar interesses, persoonlijke opvattingen en waarden.

Mentality™ is het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction dat een effectieve kijk geeft op doelgroepenindeling en –benadering. Door onderzoek naar de belevingswereld van mensen, krijgen onze klanten meer inzicht in wat hun doelgroepen beweegt, hoe trends ontstaan en in welke bredere context zij opereren. (Motivaction A, 2015)

Volgens Statline (2014B) zijn er in 2014 meer vrouwen dan mannen, ongeveer 160.000 meer. Zie bijlage 6 voor de CBS Statline tabel. Op basis van dit gegeven is een onderscheid gemaakt tussen de verschillende modellen van het Mentality-model en blijven er twee groepen over. Namelijk de ‘gemaksgeoriënteerden’ en de ‘traditionele burgerij’. Deze twee groepen sluiten aan bij de ruime leeftijdscategorie van de RTL 4 doelgroep. Zie bijlage 7 voor de volledige profielen van Motivaction.

De traditionele burgerij houdt vast aan traditionele normen en waarden. Hun werk is ondergeschikt aan het gezinsleven, hun gezin en de familie staan centraal. Zij zijn vaak minder hoog opgeleid en hebben een modaal inkomen. Ze zijn gericht op passief vermaak. Deze groep bevat weinig jongeren. (Motivaction B, 2015) De gemaksgeoriënteerden zijn consumenten die op de eerste plaats streven naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven. Zij zijn vermaak- en ervaringsgericht. Deze groep omvat minder ouderen. (Motivaction C, 2015)

(24)

4.2 Mediagebruik

Het mediagebruik wordt in deze paragraaf in beeld gebracht. De recente gegevens met betrekking tot het

mediagebruik van de doelgroep geven inzicht in hun behoeften. Op basis van hun mediabehoeften kan een passend advies gegeven worden. Er wordt onderzocht of, hoe en hoeveel de doelgroep televisiekijkt. Het applicatiegebruik wordt onderzocht en daarnaast wordt ook gekeken naar het secondscreen-gebruik van de doelgroep. Het second screen wordt verder besproken in ‘Hoofdstuk 6 – Second screen’. Er wordt gekeken naar het internet- en sociale-mediagebruik van de doelgroep. De algemene vrijetijdsbesteding komt tot slot aan bod in deze paragraaf. 4.2.1 Televisiekijkgedrag

Volgens onderzoeksbureau Spot is de televisiekijktijd in 2014 met 4 procent toegenomen onder de leeftijdsgroep 35 – 49 jaar ten opzichte van vorig jaar. De leeftijdsgroep groep 20 – 34 jaar kijkt in 2014 gemiddeld 158 minuten televisie. Het online terugkijken groeide met 21 procent ten opzichte van 2013. SKO rapporteerde in 2014 een recordtijd van televisiekijken, er werd gemiddeld 200 minuten per dag televisie gekeken. (Spot, 2015) Het

televisiekijken via een tablet is gegroeid van 18 procent van de kijkers in 2013 naar 27 procent van de kijkers in 2014. (GfK, 2014B)

Eén van de mythes die rondgaat over het medium televisie is, dat nieuwe apparaten het traditionele televisietoestel gaan wegvagen. Dit wordt echter door Deloitte ontkracht in een onderzoek in samenwerking met GfK en Spot. Zij stellen dat de nieuwe toestellen en technologieën weinig impact hebben gehad op de manier en hoeveelheid van televisiekijken. Meer beschikbare schermen, zoals tablet, laptop of smartphone, betekenen dat er meer televisie wordt gekeken op verschillende plaatsen. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat sociale media geen vervanging zijn van oude media, maar juist een aanvulling. Consumenten besteden zestien keer zoveel tijd aan televisiekijken dan vroeger en daardoor besteden adverteerders twintig keer zoveel geld aan televisie dan vroeger. Er is ook onderzocht of de content die aangeboden wordt per se gratis moet zijn. Dit blijkt niet zo te zijn, consumenten zijn bereid meer te betalen voor een traditioneel televisie-abonnement dan voorheen. (Deloitte, z.j.)

In opdracht van het GfK is een onderzoek uitgevoerd onder 1.230 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in het gedrag van de Nederlander tijdens het televisiekijken tussen 19.00 uur en 23.00 uur. (GfK, 2014A) Hieronder valt de uitzendtijd van ‘Roodkapje’.

Enkele feiten:

- Kleding van de desbetreffende persoon op televisie wordt met stip op 1 besproken;

- 42 procent van de Nederlanders leeft zo erg mee met wat er op tv is, dat hij of zij zelfs hardop laat horen wat zijn of haar mening is, ook als men alleen in de kamer is;

-

Schelden tijdens het televisiekijken komt regelmatig voor. Maar liefst 32 procent van de Nederlanders gebruikt scheldwoorden tijdens het televisiekijken

.

(GfK, 2014A)

De trends met betrekking tot de manier van televisiekijken worden verder besproken in ‘Hoofdstuk 7.1 – Trends met betrekking tot de manier van televisiekijken’.

(25)

Figuur 1App- en browsergebruik naar leeftijd op mobiel device (SIDN, 2014)

4.2.2 Applicatiegebruik

De online tijdbesteding van de doelgroep is onderzocht door SIDN (2014). Zo blijken gebruikers met een pc, tablet of een smartphone gemiddeld 77 uur per maand actief te browsen. De gemiddelde tijd van een browsersessie op een smartphone is één minuut, op een pc is dat een half uur. Tablets worden gemiddeld twee à drie minuten gebruikt per keer.

Het doel van dit gebruik is ook verschillend. ‘Tablets worden relatief langer gebruikt voor gaming, smartphones meer voor sociale media. Via de pc worden online aankopen gedaan.’

In figuur 1 is te zien dat de leeftijdsgroepen 18 – 34 en 35 – 49

per maand gemiddeld 31 uur gebruik maken van applicaties op een mobiel apparaat. (SIDN, 2014) Daarmee zijn zij de zogenaamde heavy users. (Tomorrow mobile, 2014) Het onderzoek ‘TV zet je wereld aan’ uitgevoerd door Spot geeft inzicht in het gebruik van tablets en smartphones tijdens het televisiekijken. Veel kijkers maken tijdens het

televisiekijken gebruik van hun smartphone en of tablet voor andere doeleinden zoals chatten, sociale media, internet en online aankopen.

De combinatie van televisiekijken en mobiele apparaten zorgt voor online merk-zoekgedrag en online aankopen. Zie figuur 2 voor de specifieke acties op tablet of smartphone tijdens het televisiekijken. De televisiekijker heeft al vaak de tablet of smartphone in de hand. De tablet of smartphone wordt echter nog niet altijd gebruikt als second screen maar, zoals te zien in figuur 2, vaak voor andere zaken. Eind 2014 is er in Nederland voor het eerst een even grote groep Nederlanders in het bezit van zowel een tablet als een vaste computer, namelijk 7,9 miljoen mensen. (GfK, 2014B)

Figuur 2 Tablet- en smartphonegebruik tijdens het televisiekijken (Spot 2014A, onderzoek: TV zet je wereld aan) 4.2.3 Sociale-mediagebruik

Een groot deel van de Nederlanders, 83 procent, heeft één of meerdere sociale-media-accounts.(GfK, 2014B) Quicksprout (Van de Ketterij, 2015) heeft onderzoek gedaan naar wie er actiever is op sociale media. Uit dit onderzoek blijkt dat qua sociale-mediagebruik de getallen dicht bij elkaar liggen: 72 procent van de mannen tegenover 76 procent van de vrouwen gebruikt sociale media. Echter houden vrouwen liever contact via sociale media (69 procent) dan mannen (54 procent).

(26)

Opvallend is dat vrouwen meer berichten plaatsen via Facebook, 55 procent meer dan mannen. In het onderzoek van SIDN is gekeken naar het gebruik van Facebook. “Het blijkt dat per maand een gebruiker minimaal negen keer doorklikt naar een externe site. De newsfeed van Facebook is een bron van content-confrontatie voor de gebruiker.” (SIDN, 2014) Figuur 3 geeft schetst een beeld waar de doelgroep zich bevindt op sociale media. Facebook is

beduidend het grootste sociale-mediakanaal.

Figuur 3 Lidmaatschap sociale media (GfK, 2014B) 4.2.4 Algemene vrijetijdsbesteding

In het onderzoek van Mediatijd (2014), in opdracht van Spot, staat de volgende grafiek (figuur 4). De meeste tijd wordt wekelijks besteed aan persoonlijke verzorging en media. De jongere doelgroep (20-34 jaar) besteedt de meeste tijd aan werk en vrije tijd. De leeftijdsgroep 35-49 jaar besteedt de meeste tijd aan werken en verzorging, begeleiding van anderen. De leeftijdsgroep 35-49 jaar volgt de leeftijdsgroep 20-34 jaar op qua besteding aan het huishouden. De jongere categorie (20-34 jaar) heeft meer vrije tijd dan de oudere categorie (35-49 jaar).

(27)

4.3 Conclusie en samenvatting

De doelgroep van RTL 4 zijn ‘boodschappers’ in de leeftijd 20 – 49 jaar. Volgens Statline zijn er 13.270.890 mensen in die leeftijdsgroep in 2014. ‘Roodkapje’ is een zaterdagavond familieprogramma dat gericht is op de doelgroep van RTL 4. Zoals hierboven beschreven staat speelt RTL 4 in op het gezin.

Onderzoek van Spot wijst uit dat de televisiekijktijd is toegenomen in 2014. Mensen kijken nog steeds veel televisie, gemiddeld 200 minuten per dag. Uit onderzoek van het GfK (2014A) blijkt dat televisiekijkers erg oplettend zijn. Iemands uiterlijk wordt beoordeeld en de kijkers laten hun mening horen. Er kan geconstateerd worden dat kijkers betrokken zijn bij een programma. Qua vrijetijdsbesteding wordt wekelijks de meeste tijd besteed aan persoonlijke verzorging en media.

De mediagebruiker van tegenwoordig maakt veel gebruik van de content die wordt verspreid via Facebook (SIDN, 2014). Facebook heeft het grootste marktaandeel. Dit medium zou voor ‘Roodkapje’ een optie zijn, om de kijker meer te betrekken bij het televisieprogramma. Op deze optie wordt verder ingegaan in ‘Hoofdstuk 5 – Betrokkenheid van de kijker’. Het onderzoek van Deloitte biedt veel interessante uitkomsten voor het huidige onderzoek naar ‘Roodkapje’. Volgens Deloitte hebben meerdere mogelijkheden tot televisiekijken geen negatieve gevolgen voor het aantal kijkers. Het zou televisiekijken juist stimuleren, doordat het de kijker eenvoudig wordt gemaakt om televisie te kijken. Uit het onderzoek ‘TV zet je wereld aan’ blijkt dat de kijker vaak al een tablet of smartphone in de hand heeft. Echter wordt deze nog niet gebruikt als second screen voor het televisieprogramma, maar voor andere zaken zoals chatten, internet en sociale media. Voor ‘Roodkapje’ zou dit een optie zijn om de kijker meer bij het programma te betrekken. Het second screen wordt verder geanalyseerd in ‘Hoofdstuk 6 – Second screen’. Welke programma’s en welke applicaties de doelgroep fijn vindt om te gebruiken wordt onderzocht in de enquête en panelgesprekken.

(28)
(29)

5

Betrokkenheid van de kijker

In dit hoofdstuk wordt gekeken waarom betrokken kijkers goed zijn voor een programma. Hoe weet je of de kijkers betrokken zijn en hoe creëer je een betrokken kijker? Een tool om dit te meten wordt in paragraaf 1 uiteengezet. Een crossmediaal concept kan de kijker stimuleren om te schakelen tussen verschillende media, op die manier wordt de boodschap versterkt. Een succesvol crossmediaal concept voldoet aan een aantal elementen, deze worden in paragraaf 2 besproken. In deze paragraaf worden ook andere middelen, sociale media en de speerpunten van crossmedia, besproken om de doelgroep meer betrokken te maken bij een televisieprogramma. Als laatste wordt een voorbeeld gegeven van een succesvol programma met betrokken kijkers.

5.1 Participatieladder

Hoe weet je of de kijker ook echt betrokken is bij het televisieprogramma? Dat wordt in deze paragraaf besproken. Een tool om te onderzoeken hoe actief het publiek meedoet en hoe betrokken de kijkers zijn bij een merk of televisieprogramma, is de participatieladder. Dit model is gemaakt door Forrester Research. (Socialmediamodellen, z.j.)

De participatieladder is een tool waarmee verschillende profielen te onderscheiden zijn. De ladder bestaat uit zeven profielen. Het wordt geen segmentatietool genoemd omdat de groepen overlappen. Iemand uit de hoogste trede hoeft niet alles van de onderste treden uit te voeren, maar diegene zou wel alle onderstaande treden kunnen uitvoeren. In tabel 3, staat aangegeven wat deze profielen inhouden:

Profiel Kenmerken

Creators Zij publiceren blogs, eigen webpagina’s, video’s, muziek en schrijven artikelen. Conversationalists Zij plaatsen berichten op sociale netwerken, korte berichten op Twitter.

Critics Zij plaatsen beoordelingen, reviews van producten en services. Zij laten berichten achter bij blogs, dragen bij aan online fora, schrijven mee in Wikipedia.

Collectors Zij gebruiken RSS feeds, stemmen op websites, houden tags bij van websites en foto’s. Joiners Onderhouden een profiel op een sociaal netwerk en kijken hier regelmatig naar.

Spectators Zij lezen blogs, luisteren podcasts, kijken video’s van andere gebruikers, lezen online fora, lezen reviews en ze lezen tweets.

Inactives Geen van de bovengenoemde activiteiten. (Tabel 3, Bernoff, J. Forrester 2010)

Op de website van Recruitmentmatters.nl staat een grafiek van het onderzoeksbureau Forrester Research. In deze grafiek, zie figuur 5, staat aangegeven hoe deze profielen zijn verdeeld over verschillende leeftijdsgroepen.

(30)

Figuur 5 Social Technographics participatie per leeftijdscategorie (Drees, 2010)

Zo is te zien dat generatie Y en generatie X, de totale leeftijdsgroep van 18 – 43 jaar, het meest actief is. Generatie X is de benaming voor mensen geboren tussen 1956-1970. Generatie Y komt na generatie X en is geboren tussen 1975 en 1990. (Uitham, 2012) Deze grafiek komt uit 2010 en daarom liggen de leeftijden van de categorieën nu iets anders, maar om een vergelijking te maken is deze grafiek wel geschikt. Deze leeftijdsgroepen bevinden zich vooral in de categorieën creators, conversationalists en collectors. (Drees, Recruitmentmatters 2010) Hier valt ook de

doelgroep van ‘Roodkapje’ onder. Het is een positief gegeven, de doelgroep is erg actief.

Door Forrester Research is onderzoek gedaan naar de participatieladder met betrekking tot Europa. In dit onderzoek heeft een groep van 16.473 volwassen Europeanen meegedaan aan de profilering via de participatieladder. In bijlage 8, figuur 6, is een grafiek toegevoegd waarin is weergegeven hoeveel procent van de Europeanen binnen welk profiel vallen. Ondanks dat dit onderzoek uit 2012 is, geeft dit aan hoe de profielen verdeeld zijn over Europa. De twee grootste groepen in Europa zijn de spectators (69 procent) en joiners (50 procent). Dit zijn de meest neutrale profielen. De spectators lezen veel blogs, kijken video’s en lezen reviews van andere mensen, maar plaatsen zelf niets. Joiners onderhouden hun profiel en kijken hier regelmatig op. De Europese bevolking bestaat uit 23 procent conversationalists en uit 26 procent creators, de meeste actieve profielen. Dit zijn de bovenste treden van de participatieladder, zij zijn erg actief.

Er kan gesteld worden dat betrokken kijkers zich in één van de bovenste treden zouden bevinden. Een betrokken kijker is actief op sociale media, deelt haar mening over hetgeen waar ze naar kijkt, maar plaatst ook zelf blogs. Een succesvol voorbeeld van participerende kijkers wordt later in dit hoofdstuk besproken. Het is voor het onderzoek naar ‘Roodkapje’ nuttig om te weten in welke groep de doelgroep zich bevindt, zodat hierop ingespeeld kan worden.

5.2 Het creëren van betrokken kijkers

Op het event ‘online Tuesday’ komt Jelmer Wind aan het woord, development manager van RTL Nederland. Het televisie maken gaat volgens hem om een totaal expierence. RTL Nederland biedt naast televisieprogramma’s andere belevingen, zoals het ‘RTL zomerfestival’ en de ‘So You Think You Can Dance Theatertour’. Op deze manier wordt het televisieformat uitgebreid en de looptijd en belevenis van programma’s worden hiermee breder getrokken dan alleen de uitzendperiode. Volgens Wind zijn er drie manieren om televisiekijken te verrijken: sociaal contact, second screen en web-only content. Van de eerste twee manieren, in combinatie met de derde, zou ‘Roodkapje’ profijt kunnen hebben. Het onderdeel second screen wordt besproken in ‘Hoofdstuk 6 – Second screen’. Dit omvat een groot deel van het onderzoek daarom wordt hier een apart hoofdstuk aan gewijd.

(31)

Jelmer Wind:

TV en online content integreren steeds meer. Hiermee moet al vanaf de start rekening worden gehouden. Een groot voordeel is dat online de programmaperiode kan verlengen en het aantal contactmomenten kan vergroten door vooraf een buzz te creëren via sociale media, tijdens het programma interactie aan te gaan via het second screen en na afloop exclusieve online content te bieden. Zo kan het de beleving van tv-formats verdiepen en verrijken. (Minkjan, 2014)

5.2.1 Sociale media

Waar vroeger bedrijven sociale media vooral gebruikten als eenrichtingsverkeer richting de klant en tevreden waren met een genoeg aantal likes, gaat het tegenwoordig om interactie. Een paar tips van Frankwatching om een gesprek op te wekken via sociale media (Broekhuizen, 2014):

- Wees relevant, zorg ervoor dat alles valt te herleiden naar je merk; - Wees origineel, geen trucs van een half jaar oud proberen; - Wees grappig, humor houdt je merk luchtig;

- Geef je publiek een stem; - Laat je doelgroep kennis delen.

Contentbehoeften van de doelgroep zijn belangrijk, hierop inspelen is nog belangrijker. Elke sociale-mediagebruiker heeft behoefte aan nieuws wat hij of zij graag leest.

Dit zijn volgens Geenen (2013) de zes contentbehoeften van de sociale-mediaconsument: - Op zoek naar het laatste nieuws; kort maar krachtig;

- Bij een groep willen horen;

- Een mening hebben en deze willen delen; - Op zoek naar inspiratie en hulp;

- Op zoek naar exclusiviteit; - Op zoek naar vermaak.

Volgens Wind zijn de belangrijkste doelstellingen van sociale media het creëren van bereik, interactie, verwijzend verkeer en het versterken van de band met de fans. (Minkjan, 2014) Sociale-media-accounts van

televisieprogramma’s versterken het sociaal televisiekijken voor de kijker. De toegevoegde waarde van sociaal contact via een second screen wordt verder besproken in ‘Hoofdstuk 6.2.1 – Sociaal contact’. ‘Roodkapje’ beschikt niet over sociale-mediakanalen en kan hiermee niet inspelen op de contentbehoeften van de kijker.

5.2.2 Speerpunten crossmedia

In het boek ‘Basisboek Crossmedia Concepting’ (2012) worden specifieke elementen genoemd, waaraan een goed crossmediaal concept moet voldoen om succesvol te worden opgepikt door de consument. Dankzij een combinatie van verschillende media wordt een groter bereik en binding gerealiseerd. (Reynaert & Dijkerman, 2012, p24.)

Definitie crossmedia:

“Er is sprake van crossmedia als er ten behoeve van een communicatiedoelstelling een kruisbestuiving bestaat van verschillende media zoals theater, film, televisie, radio, de bladen, het internet, games, mobiele apparaten en live-evenementen. De verschillende media communiceren hierbij mediumspecifieke betekenissen die deel uitmaken van een synergetisch geheel: via een verhaal wordt er een bepaalde boodschap over de media uitgedragen, waarbij rekening wordt gehouden met de kwaliteiten en eigenaardigheden van de ingeschakelde media, de participerende houding en het mediagebruik van de consument.” (p.32)

De speerpunten van een crossmediastrategie:

- Storytelling: eenvoudige en heldere vertelstructuur, transparante content, heldere herkenbare betekenis, waardoor een groot deel van de doelgroep wordt aangesproken.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

• Wat kan ik de komende weken bijdragen binnen mijn organisatie om een prettige werkcultuur te creëren voor ervaringsdeskundigen. • Welke kennis ontbreekt wellicht nog binnen

Een antwoord waaruit blijkt dat indien de export groter is dan de import het saldo lopende rekening van China positief is, waardoor per saldo dollars naar China toestromen en

Om leerkrachten een duwtje in de goede richting te geven, creëerden we Alfred, een online tool voor kleuterleerkrach- ten met tips over kwaliteitsvolle, talige interacties in de

Indien u niet in aanmerking komt voor Kinderopvangtoeslag, kunt u in aanmerking komen voor een tarief voor de peuterschool dat door de gemeente gesubsidieerd is. U zet uw

Als iemand u probeert te bereiken wanneer u de app Skype geopend heeft, dan ziet u boven in uw scherm een balk verschijnen met een melding.. U klikt op de

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat veel ondernemers te weinig kennis van social media hebben om er optimaal gebruik van te kunnen maken.. Tijdgebrek is daarbij het

Je moet de bewegwijzerde omloop correct en in de juiste looprichting afleggen om je gegevens te kunnen vergelijken met anderen.. Om te vergelijken log je in via www.strava.com (met

Uit het literatuuronderzoek kwam naar voren dat persoonlijke kenmerken als leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en etniciteit een rol kunnen spelen in het gebruik van mobiele