• No results found

BYLINE: PETER DE GRAAF SECTION: Ten Eerste; Blz. 16 LENGTH: 638 woorden

12 januari 2017

HIGHLIGHT: De politierechter in Breda heeft de 23-jarige Tilburger Sofiane B., beter bekend

als rapper Boef, woensdag veroordeeld tot een werkstraf van 80 uur (waarvan 40 uur voorwaardelijk) voor het beledigen van twee politieagenten en het negeren van een gedragsaanwijzing van de officier van justitie. Volgens de rechter heeft de rapper/vlogger zich in een filmpje op internet onnodig grievend en denigrerend uitgelaten over de agenten. Omdat hij als vlogger een grote jeugdige aanhang heeft, had hij zich meer bewust moeten zijn van de voorbeeldfunctie die hij heeft, aldus de rechter.

B. zelf, die zich in de warme rechtszaal voortdurend probeerde te verschuilen achter zijn capuchon met

bontkraag ('vanwege de media'), vond dat de betwiste uitingen vallen onder de noemer 'artistieke vrijheid'. Hij is een artiest en zijn volgers op internet vinden zijn opmerkingen grappig, beweerde hij. 'Die vlogs zijn kunst', aldus B. 'Hans Teeuwen kan het koningshuis ook beledigen.'

De politierechter ziet de beledigingen (zoals: 'ik neuk jouw dochter') echter geenszins als vorm van artistieke expressie. De beledigingen zijn onnodig kwetsend en dienen geen enkel doel - hij toont weinig respect voor de overheid, aldus de rechter.

Hij moet ook een schadevergoeding van 150 euro betalen aan één van de agenten, die een dochtertje van 6 heeft. B. zei tijdens de zitting dat zijn opmerkingen in het algemeen tegen de politie gericht waren, niet tegen de agenten persoonlijk: 'Ik ben toch geen pedofiel?' Zijn advocaat pleitte voor integrale vrijspraak.

De officier van justitie noemde hem 'een treitervlogger' die herhaaldelijk de politie lastig valt en belachelijk maakt. Zij had een taakstraf van 100 uur geëist plus een voorwaardelijke celstraf van twee weken. Maar dat vond de rechter te zwaar, mede omdat de verdachte had beloofd voortaan wat positiever te vloggen.

Deze rechtszaak vloeide voort uit een andere verdenking tegen B., die nog door justitie wordt onderzocht. Hij zat in september namelijk vier dagen vast op verdenking van opruiing: hij zou zijn aanhang hebben opgeroepen tot een confrontatie met de rivaliserende rapper Para Soma.

Tijdens het verhoor over de mogelijke opruiing liet de verdachte zich beledigend uit tegenover de twee agenten die hem verhoorden. Hij kondigde ook aan daarover een filmpje op internet te zetten. Dat deed hij al een uur na zijn vrijlating. 'Deze flikkers laten me onschuldig zo lang vastzitten', zei de vlogger. En: 'Ik heb tegen de recherche gezegd: ik neuk jouw dochter. Dat is ook zo, ik neuk haar.' En: 'Fuck jullie, ik heb alleen maar meer haat gekregen.'

De twee agenten voelden zich persoonlijk beledigd en deden aangifte. Bij zijn vrijlating legde de officier van justitie de rapper/vlogger ook een gedragsaanwijzing op. Zo mocht hij de politie in Tilburg niet meer filmen en moest hij zich op bepaalde tijden melden op het politiebureau. Al enige dagen na zijn vrijlating overtrad hij deze laatste regel. Volgens B. kwam dat omdat een optreden in Kerkrade was uitgelopen en hij op de snelweg was aangehouden door de politie. B: 'Ik racete terug, met 180 kilometer per uur, maar werd aan de kant gezet wegens een snelheidsovertreding.'

Volgens hem wordt hij bijna elke dag aangehouden door de politie. 'Ik word in het algemeen slecht behandeld door de politie', zei de Tilburger van Frans-Algerijnse afkomst. Dat is ook de reden waarom hij zich soms 'niet zo netjes' of 'een beetje grof' uitlaat over de politie. In 2010 werd hij als tiener veroordeeld tot een celstraf wegens afpersing en diefstal met geweld. Twee jaar later moest hij opnieuw de cel in wegens afpersing. Ook is hij veroordeeld voor autorijden zonder rijbewijs.

Buiten de rechtszaal wilde rapper Boef geen pers te woord staan: 'Je kan me alleen interviewen tegen betaling.' De uitspraak van de rechter wachtte hij niet af. 'Ik moet naar de studio in Friesland', zei de verdachte, waarna hij voor het oog van de camera's nog dieper in zijn bontkraag kroop en de auto van zijn advocaat indook.

2 Exportproduct

BYLINE: DOOR ROBERT VUIJSJE SECTION: V Opening; Blz. 10, 11 LENGTH: 941 woorden

31 januari 2017

HIGHLIGHT: Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt V in een reeks

interviews. RapperF1rstman ( 24 ): 'Mijn fanbase is vooral wit.'

Land van afkomst - INTERVIEW HASSAN SYED ALIAS F1RSTMAN

F1rstman doet niet aan artistieke pretenties. 'Ik ben volledig commercieel ingesteld. Geen undergroundmuziek. En geen expliciete teksten, geen straattaal, iedereen moet ernaar kunnen luisteren. Mijn doelgroep is zo breed mogelijk.'

Een paar maanden geleden zat hij in de studio. Zoals wel vaker voelde F1rstman een Bollywoodvibe. 'Dat is waar ik vandaan kom. De melodieën en toonladders zijn anders dan hier.' Ineens bedacht hij het lied Overal: 'De twee grootste doelgroepen noem ik, behalve de Nederlanders zelf dan.' Dit werd het refrein:

Overal waar ik ga, zie ik alleen je naam Zeg waar kom je vandaan?

Turk of Marokkaan? Ik wil weten hoe Ik je benaderen moet

Sinds november is de clip van Overal op YouTube 11 miljoen keer bekeken. Over de tekst was nagedacht. 'Het was zakelijk een tactische zet om die twee doelgroepen te noemen. Voor hen is die track echt een anthem geworden, maar niet alleen zij zingen het mee. Iedereen. Het komt zo lekker uit je mond. Een karaokeliedje. Ik voel me verwant aan die scene van Turken en Marokkanen, maar mijn fanbase is vooral wit en niet allochtoon. Zij zingen het ook mee.'

De clip werd opgenomen in Marrakech. 'Een prachtige stad, veel mensen gaan er op vakantie. Dat was ook weer een tactiek: ze kijken naar die clip en denken, dat ken ik, daar ben ik geweest.'

F1rstmans muzikale loopbaan begon in de musical The Lion King. 'Ik speelde de jonge Simba. Voor die rol had je een kleurtje nodig. Bij witte kinderen werd hun gezicht volgeschminkt. Vanaf de basisschool had ik muziekles en theaterles. Afrikaans trommelen en zo.'

Heb jij een andere voorgeschiedenis dan veel collega-rappers?

'Ik noem mezelf artiest. Rappen, zingen, schrijven, produceren. Ik hou van een product maken, ik profileer mezelf niet als stoer of als een gangster. Dat ben ik niet.'

Overal is een duet met rapper Boef. Had hij een andere jeugd dan jij?

'Ik beoordeel hem niet op zijn geschiedenis, ik kijk naar wat hij nu doet. Voor zijn skills en zakelijke vaardigheden heb ik bewondering. Ik wilde zien wat er zou gebeuren als wij samen een product maakten. 'Iedereen heeft zijn struggles. In Den Haag heb ik projecten gedaan voor moeilijke jongeren, ik ben bekend met die problematiek. Ik heb een eigen stichting, mijn beide ouders ook. In de Schilderswijk in Den Haag

organiseerde ik 'Doe je Dinsdag', elke week mochten jongeren voor 1 euro een workshop volgen. Theater, dans, zang, rap. In twaalf weken werkten ze toe naar een presentatie voor publiek.'

'In Pakistan was mijn vader een invloedrijk persoon. Hij was directeur van een chocoladebedrijf en zat in de leiding van de Peoples Party van Benazir Bhutto. Mijn vader werd bedreigd, hij hoorde dat een prijs op zijn hoofd stond. Als zakenman was hij in Nederland geweest, hij zag mogelijkheden in dit land. Een jaar nadat hij was gevlucht, liet hij ons overvliegen. Ik was 3.

'Hij was cum laude afgestudeerd aan de universiteit in Pakistan. In Nederland heeft hij een moskee geopend. Hij is gewoon aan het werk gegaan, niet als directeur. We woonden in de Schilderswijk. Pas vorig jaar ben ik verhuisd. Eerst zat ik op het vwo, daarna op de havo en op mijn 16de ben ik helemaal gestopt en begonnen met geld verdienen aan muziek. Ik heb nooit een normaal baantje gehad in een supermarkt, ik werd meteen artiest.'

Wat vonden je ouders van die keuze?

'Ze waren niet blij dat ik stopte met school, hebben me ook niet ondersteund. Pas toen het succes kwam, werden ze enthousiast. Mijn ouders komen uit een andere cultuur, een ander tijdperk, ze kunnen niet wennen aan die jeugdcultuur.'

Hoe zie jij die jeugdcultuur?

'De urban cultuur is dominant aanwezig in de levens van Nederlandse jongeren, dat begint nu duidelijk te worden bij de mainstreammedia. Met die verantwoordelijkheid moeten wij, de artiesten, goed omgaan. Een stempel als rapper maakt het moeilijk om op mainstreamplatforms te komen. Ik vind dat je dan moet zorgen dat je daar wel komt. Niet zeuren dat het oneerlijk is, maar hard werken en blijven proberen.

'Wat veel mensen niet weten is dat Nederlandse hiphop een exportproduct is geworden. De taalbarrières worden kleiner. Mijn muziek wordt gedraaid op de radio in Marokko, Turkije en Spanje. De erkenning daarvoor moet nog komen.'