• No results found

De seksuele passages die in Ik, Jan Cremer voorkomen, hebben iets weg van de beelden in pornoblaadjes. De beschrijvingen zijn allesbehalve romantisch, laat staan classy. De schrijver gebruikt termen als “naaien,” “pikkie,” “neuken,” “zaaduitstorting,” “kutje likken” et cetera. Vanwege de platte beschrijvingen van tenenkrommende scènes doen de seksuele passages smoezelig aan. Door dit taboeonderwerp op een dergelijk platte wijze veelvuldig aan te snijden, positioneert Cremer zich als een

antiburgerlijke schrijver in het literaire veld. Daarom kan het feit dat Cremer dit thema veel laat terugkomen in zijn werk als onderdeel van zijn

posture beschouwd worden en is het zaak deze “smoezelige sekspassages” aan bod te laten komen.

In het eerste citaat uit Ik, Jan Cremer vertelt Cremer over zijn seksuele avonturen als kind op school:

Ik had het wel tof met Betsie, ze zat vlak achter me in de klas, en ik stak vaak mijn hand achter door de bank in haar kruis en dan liet ik Wratje eraan ruiken. Ook kreeg ik altijd de meeste drop van haar. En op zekere dag namen we Betsie mee naar Loet, die gaf ons elk ’n piek om weg te gaan en heeft toen Betsie genaaid in het stro. (27) Cremer beschrijft hier een viezig beeld van een jongetje dat in de klas met zijn hand het geslachtsdeel van een meisje aanraakt en zijn vriend er vervolgens aan laat ruiken. Daarnaast wordt de seksscène in deze

passage niet beschreven in termen van romantiek maar wordt de activiteit simpelweg “naaien in het stro” genoemd.

In de volgende passage vertelt Cremer over zijn ontmaagding. Weer maakt de schrijver er geen romantisch verhaal van. Ten eerste draait de ervaring niet om de vrouw met wie hij seks heeft maar om het “neuken” zelf. Dat deze bezigheid zo belangrijk was voor Cremer benadrukt hij door de woorden “Neuken” en “Geneukt” een hoofdletter te geven. Ten tweede beschrijft de schrijver dat zijn “pikkie slap” werd, wat de

seksscène een klungelig en smoezelig karakter geeft:

Dit was dus Het Grote Avontuur, nu ging ik dus Neuken. Van

opwinding werd m’n pikkie helemaal slap, maar Betty maakte hem weer stijf en hoe ik het gedaan heb weet ik het niet meer, maar op zeker moment had ik Geneukt. ‘Op mijn dertiende had ik geneukt!’ Fiedeldiede!! (41)

Ook ergens anders kiest Cremer voor woorden om een seksscène te omschrijven die sterk doen denken aan porno en prostitutie, namelijk: “ze tippelde op me en ik op haar.” Het woord “tippelen” wordt normaliter als

alternatief gebruikt voor prostitueren. Vervolgens heeft Cremer het over “massale zaaduitstortingen” en “machistische neigingen,” wat de passage tot geschikt materiaal voor een pornofilm maakt:

Ik had die meid op straat leren kennen. Ze tippelde direct op me en ik op haar. Na een paar dagen van intense liefde, zinneprikkelende liefkozingen, massale zaaduitstortingen, kortom De Geneugten van het Bed, was ik op haar afgeknapt, toen haar masochistische

neigingen boven kwamen. (131)

Dat geldt ook voor het onderstaande citaat: de schrijver probert een seksueel hulpmiddel op een vrouw uit. De gevoelloze beschrijving van deze ervaring lijkt op een typische pornoscène: “In Port Said een neukring gekocht: een leren ring met haartjes en leren knoppen. Geprobeerd op een negerin. Hij was goed.” (113)

De volgende passage betreft een beschrijving van bijzonder (seks)spel. De beschrijving van de seksuele ervaring doet bijna plastisch aan. De kinderen voelden aan elkaars geslachtsdelen, maar er lijkt geen gevoel van liefde of genegenheid aan te pas te komen. Daarnaast wordt “de aanvoerster” afgeschilderd als een soort onbeschaafd beest:

Een van de favorietste spelletjes van haar was raaien’. […] De

opdrachten werden hoe langer hoe gekker […] en op zeker moment werd de opdracht ‘likken’, en dan ging de aanvoerster op de grote houten tafel staan, tilde haar jurkje op en schoof haar broek naar beneden. […] En dan moest de geblinddoekte over haar kutje

likken, zij gilde, gierde en lachte dan als een wilde aap in Artis. Ook deden we vaak ‘vader en moedertje’ spelen, en dan voelde zij aan je pik en jij mocht dan over haar poesje aaien. (36)

Ergens anders in het boek wordt een erotische ervaring letterlijk in geuren en kleuren beschreven. De kleur van het schaamhaar en de geur van zaad wordt niet achterwege gelaten:

Ze is alleen gekleed in een b.h. en een rood broekje. Haar borsten puilen uit de te kleine b.h., lachend kijkt ze me aan en zet iets in ’n onverstaanbare taal […]. Ik sta nog half op de trap en mijn gezicht komt uit ter hoogte van haar venusheuvel. Zwart schijnen de

haartjes tussen de geborduurde rozen van haar rode broekje en ik ruik opgepropt zaad. (338)

Het rode broekje en de uitpuilende borsten doen sterk denken aan prostitutie.

Ten slotte beschrijft Cremer in de volgende passage dat hij zijn atelier op een zeker moment heeft omgedoopt tot bordeel. Vrienden kunnen er, tegen betaling, vrouwen mee naar toe nemen om in alle rust seksuele handelingen te verrichten:

In mijn atelier had ik één kamer rood gemaakt. […] De kleur der prostitutie. […] Ik kon er uitermate goed rusten. Eens begon het bed vreselijk te stinken. Toen een meisje menstrueerde. Het rook dagenlang naar paling en er hing een zuurachtige bittere geur in het Rode Kamertje. Vrienden van mij maakten veelvuldig gebruik van het Rode Kamertje. Om de rustieke invloed te ondergaan met hun vriendinnen. Uiteraard tegen betaling. (306)

Deze omschrijving is weer eerder smoezelig dan “sexy,” aangezien Cremer zichzelf neerzet als een pooier en uitweidt over de stank in zijn kamer.

De seksscènes in Ik, Jan Cremer zijn dus eerder vies en smoezelig te noemen dan romantisch. Door ervoor te kiezen om dergelijke scènes in veelvoud in zijn werk terug te laten komen, positioneert Cremer zich als een tegendraadse en rebelse schrijver in het literaire veld. De platte

beschrijvingen sluiten ook aan bij Cremers antiverheven en volkse posture, aangezien hij niet “pretendeert” classy of literair te zijn. Ten slotte dragen de passages bij aan zijn hypermasculiene positionering die hieronder uitgebreider aan bod zal komen. De gevoelloze en platte

passages over seks en vrouwen en de obsessiviteit voor seks zelf, past bij het beeld van de “échte,” stoere man.