Artikel 18 - Foto 2
Artikel 19. De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Poppenziekenhuis kan nu niet kieskeurig zijn
Hieruit blijkt het idee van een poppendokter dus bevestigd te worden als zijnde een poppenziekenhuis. De poppen liggen blijkbaar dus in een
poppenziekenhuis. Uit de foto’s blijkt niet direct een link met ‘kieskeurigheid’. De foto’s lijken slechts het idee van een poppenziekenhuis uit te beelden.
Bijschrift: Het Hospital de Bonecas in Lissabon werd opgericht in 1830. Directeur Cutileiro van het poppenhospitaal ziet als lichtpuntje in de economische
crisis dat de Portugezen wat minder consumentistisch worden.
Op basis van het bijschrift kan men nogmaals vaststellen dat het om een poppenziekenhuis gaat. De rest van het bijschrift verteld vooral de achtergrond en lijkt verder niet een direct verband met de foto te hebben. Men kan echter wel concluderen dat de reparatie van de poppen een gevolg is van het feit dat de Portugezen minder consumentistisch worden, de reden daarvoor lijkt de crisis. Men kan op basis daarvan vaststellen dat mensen minder geld hebben door de crisis en daardoor dus hun poppen laten repareren in plaats van nieuwe poppen te kopen.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Het Hospital de Bonecas Wie/wat Overlap,
metonymisch
Indexicaal: poppen verwijzen naar het ziekenhuis
in Lissabon Waar Overlap,
metonymisch
Indexiaal: waar is het
werd opgericht in 1830 Achtergrond Overlap,
metonymisch
Indexicaal: wanneer is het opgericht Directeur Cutileiro van het
poppenhospitaal ziet als lichtpuntje in de economische crisis dat de Portugezen wat minder consumentistisch worden.
Achtergrond Displacement Oorzaak tekst: portugezen worden minder consumentistisch Gevolg beeld: Veel poppen naar het poppenziekenhuis
Artikel 19. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
Ze laten speelgoed repareren, mits voor een lage prijs.
Subject van de scène Illustratie Dichotomie
Haar Hospital de Bonecas
(poppenziekenhuis) in hartje Lissabon is er niet om geld te verdienen.
Subject van de scène Illustratie Overlap, metonymisch Die waarderen dat ze hier de pop
kunnen laten repareren waaraan ze zelf herinneringen hebben.
Subject van de scène Illustratie Dichotomie
Tekst-beeldrelaties en syntax
De tekst wordt ingeleid met de zin dat de directeur van het poppenziekenhuis liever niet over de ‘crisis’ spreekt. Verder wordt er uitgeweid over de kosten de liefde en de drukte wat betreft de restauratie van poppen in het ziekenhuis. Er is nergens een direct verband met de foto’s, de foto’s blijken het
onderwerp van de tekst te illustreren. Hierna wordt dieper ingegaan op het begin en de gevolgen van de crisis in Portugal. De tekst eindigt echter weer met de reparatie van poppen. Uiteindelijk kan gesteld worden dat de foto’s niet veel toevoegen aan de tekst, ze tonen beelden van kapotte poppen en
gerepareerde poppen, maar dit voegt niet erg veel toe aan de voorstelling van de lezer, aangezien het vrij standaard beelden van poppen zijn. Het zou net zo goed niet in Portugal kunnen zijn.
24 januari 2012
Artikel 20 - Foto 1
Artikel 20 - Foto 2
De betekenis van de foto’s
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte, de man kijkt niet in de camera en is in beweging
Realistisch beeld, waarop niet geposeerd wordt.
Focus: De rots is groots in beeld De focus ligt op de rots Object: Groot hek en bord met ‘verboden
toegang’ voor een rots
Geheimzinnige uitstraling
Realistisch beeld, er wordt niet geposeerd en de focus ligt op de rots, die een geheimzinnige uitstraling heeft.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een man houdt een hek vast en loopt naar voren Hij doet het hek dicht Op het hek hangt een bordje met ‘verboden
toegang’
Niet iedereen heeft toegang tot de grot Achter het hek is een grote rots met daarin een
metalen deur en er is een trap zichtbaar
In de rots is een ruimte achter de deur
De rots is bedekt met begroeiing en op de achtergrond ziet men bomen
Een man doet een hek achter zich dicht, het hek verschaft toegang tot een rots met daarin een deur en een ruimte erachter.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte
S/V, pose: de man is wat wazig afgebeeld en kijkt niet in de camera
De man poseert niet, de man lijkt erbij te staan zodat de grootte van de ruimte zichtbaar wordt
Lichtval: Licht schijnt van achteren naar linksvoor
De focus lijkt op de ruimte te liggen Lichtval: Het donker en het licht van de
zaklamp
Duister en geheimzinnig gevoel
Door een niet poserende man wordt de grootte van de ruimte zichtbaar, de focus ligt op de hele ruimte
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een donkere ruimte, met gebogen plafond, pilaren en afgebladderde muren
Ondergrondse ruimte of loods
Betonnen vloer met goten
Rechts in de hoek en linksboven schijnt een licht Zonder licht is de ruimte helemaal donker Rechts in beeld staat een man naar voren te
kijken
De man bekijkt de ruimte Een man bekijkt een donkere ruimte met gebogen plafond, afgebladderde muren en pilaren.
Artikel 20 - Foto 3
Artikel 20 - Foto 4
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Lichtval: Het licht schijnt op de muur met inscripties
De focus ligt op de inscripties Object: Schaduw van een persoon en licht
van een zaklamp en het woord ‘killed’
Geeft een eng gevoel
De focus ligt op de inscripties die samen met de schaduw en het licht van een zaklamp een eng gevoel geven.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een muur met inscripties Een groot waar mensen aanwezig waren
Rechts ziet men een schaduw van een persoon die een zaklamp vasthoudt, waarmee hij op de muur schijnt
Iemand toont de inscripties met het licht van de zaklamp
De te lezen teksten zijn: ‘7 feet exit’ ‘In peace by Health killed by cave’ en ‘1971’
Het doet vermoeden dat er iets of iemand vermoord is in de grot Iemand toont met een zaklamp inscripties in een grot, het doet vermoeden dat er iets of iemand vermoord is.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus, lichtval: De deur is precies in het midden, er schijnt licht naast de deur
Het lijkt om de deur te gaan. Lichtval: Het donker en het licht van de
zaklamp
Duister en geheimzinnig gevoel De focus ligt op de deur in een ondergrondse ruimte
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een ruimte met links en rechts rotsachtige muren, achteraan een rechte stenen muur en een betonnen vloer
Ondergrondse ruimte, waarin een wand gemaakt is
In de achterste muur zit een metalen deur, die open staat
Doet denken aan een kluis Links van de deur schijnt een licht, het licht
komt van voren
Doet denken aan een zaklamp Een ondergrondse ruimte met een rechte wand en een deur erin die het vermoeden geeft van een kluis.