• No results found

De relatie met de titel en het bijschrift

Artikel 5 - Foto 2

Artikel 5. De relatie met de titel en het bijschrift

De titel luidt: Ze zeiden dat ik spion was. Ze wisten alles van me.

Ondertitel: Utrechtse postzegelhandelaar zat twee weken in Noord-Koreaanse cel. Toch zou hij wel weer terug willen.

Doordat de man op foto 1 centraal is afgebeeld en door de grootte van de foto lijkt de tekst ook om hem te gaan. De titel lijkt dan ook naar hem te

verwijzen als zijnde spion. Een nadere betekenis valt echter niet uit te foto te halen, hij ziet er niet uit als een spion. Er wordt ook niets duidelijk rondom de betekenis van de kleinere foto’s.

De ondertitel verklaart dat de afgebeelde man een postzegelhandelaar uit Utrecht is, zo wordt de eerste indruk van de foto als zijnde een winkel / kantoor, bevestigd. De betekenis van de archiefbakjes en de postzegels op de balie worden nu ook verduidelijkt. Er is niet een directe link te zien met een ‘Noord-Koreaanse cel’, maar de Aziatische posters en het monument met de Aziatische figuren lijken nu naar Noord-Korea te verwijzen. Dat hij ‘weer terug wil’ geeft de indruk dat hij een connectie met het land heeft en die connectie is tevens weer terug te zien in de posters op de achtergrond op foto 1. Dit verklaart dan ook waarom die posters er hangen. De verband tussen de titels en foto 3 blijft nog onduidelijk.

Bijschrift: Willem van der Bijl, postzegelhandelaar, was vermist in Noord Korea, in zijn winkel in Utrecht “Ik ben verslaafd aan het land”

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Willem van der Bijl, postzegelhandelaar, Wie Overlap, direct Iconisch :wie is de persoon is en men kan de postzegels en bakjes

een betekenis geven

was vermist in Noord Korea, Achtergrond Dichotomie Er wordt geen vermissing afgebeeld. Symbolisch: Het beeld toont

zijn relatie met het land

in zijn winkel in Utrecht Waar Overlap, direct Indexicaal: Men kan vaststellen dat het een winkel is

“Ik ben verslaafd aan het land” Achtergrond Overlap,

metonymisch

Bijschrift: Foto’s uit Noord-Korea, die Van der Bijl tijdens reizen heeft gemaakt. Afgelopen zomer was hij voor de 24ste keer in het land.

De eerdere constatering dat de man op de foto een connectie met Noord-Korea heeft, doordat hij ‘weer terug wil’ wordt bevestigd, door de quote bij foto 1, dat hij ‘verslaafd aan het land’ is. Uit de posters blijkt dus een soort van liefde voor het land die de man graag wil laten zien, wellicht ook aan de klanten die langskomen in zijn winkel. Men kan de man op de foto nu definitief identificeren als zijnde en postzegelhandelaar met de naam Willem van der Bijl. Omdat de man in ‘zijn winkel’ is afgebeeld, blijkt er geen link met een vermissing, dit zou connotatief ook niet vastgesteld kunnen worden. Het gaat dus puur om een illustratie van de hoofdpersoon in zijn winkel in Utrecht.

Het bijschrift bij foto 2 en 3 bevestigt nogmaals zijn liefde voor Noord-Korea, aangezien hij voor de 24ste keer in het land was. Verder blijken de foto’s een deel van zijn reizen weer te geven. Er valt echter geen connotatie te maken omtrent de verdere betekenis van de foto’s. Ze lijken puur een weergave van momenten uit zijn reis.

Artikel 5. De relatie met de tekst

Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties

Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen

Postzegelhandelaar Willem van der Bijl Actor van de scène, speciaal gefotografeerd

Identificatie Overlap, direct

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Foto’s uit Noord-Korea, die Wat en waar Overlap, direct Iconisch: De foto’s zijn in Noord-Korea gemaakt

Van der Bijl wie Overlap,

metonymisch

Indexicaal: verwijzen naar wie de foto’s gemaakt heeft

tijdens reizen heeft gemaakt. Wanneer Overlap,

metonymisch

Indexicaal: verwijzen naar wanneer de foto’s gemaakt zijn (deel-geheel)

Afgelopen zomer was hij voor de 24ste keer in het land.

In zijn postzegelhandel in hartje Utrecht vertelt Van der Bijl zijn verhaal.

De plaats van het verhaal / interview

Identificatie van de plaats

Overlap, direct Ook heb ik ruim achtduizend foto’s van

eerdere reizen op mijn laptop staan. Stiekem gemaakt. Foto’s van een oud dorpje bijvoorbeeld.

Een metonymisch gelinkte, soortgelijke scène (indruk van de reis, iets wat erop lijkt) Pas por toto (deel van het geheel)

Resultaten van zijn reis

Bewijs Overlap/

Displacement Ik heb heel veel foto’s en twee toon ik

Geen dorpje

Puur een weergave van wat er wordt gezegd in de tekst. Het beeldt de rijkdom en armoede af die in de tekst genoemd wordt.

Voor buitenlanders heeft het land een façade opgetrokken, vertelt Van der Bijl, waardoor Noord-Korea prachtig en welvarend lijkt

Een metonymisch gelinkte, soortgelijke scène

Bewijs Overlap, direct Noord Korea lijkt prachtig en welvarend, zoals hier te zien is. Bevestigend, bewijs

Het land is in werkelijkheid zó arm. Een metonymisch gelinkte, soortgelijke scène

Ik zie niet direct dat het zo arm is, het moet mij gezegd worden.

Bewijs Overlap, direct In werkelijkheid is het arm. Zoals hier, bevestigend, bewijs.

Ik hou van de mensen Indirecte relatie Bewijs

(in de posters)

Displacement

Op straat is geen reclame te zien, alleen portretten van de overleden president Kim Il-sung en propagandistische kunst.

Een metonymisch gelinkte, soortgelijke scène

Bewijs Overlap, direct

Ik ben verslaafd. Indirecte relatie Bewijs

(in de posters)

23 november 2011

Artikel 6 - Foto 1

Artikel 6 - Foto 2

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: Vanaf grote hoogte, kleine dieren Het land lijkt heel groot en uitgestrekt Esth: Slechts twee kleuren en allerlei vormen Esthetisch, het lijkt een schilderij Het is een groot en uitgestrekt landschap en het lijkt een schilderij.

De betekenis van de foto’s

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Van grote hoogte Vanuit een vliegtuig genomen Groen land met sloten, plassen

water en dieren (schapen?)

Onontgonnen moerasachtig landschap Een onontgonnen moerasachtig landschap is vanuit een vliegtuig op de foto gezet.

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: Vanaf grote hoogte, richting de horizon

De verbinding tussen land is duidelijk zichtbaar Object: Een lange dijk door het water is in

zijn geheel zichtbaar

Het gaat om die dijk V/A, S/V: Voorste deel is scherp, achterste

deel is wazig

Het gaat om het voorste deel en niet om het land dat verbonden wordt

De focus ligt op de dijk, waarbij het lijkt te gaan om de verbinding tussen het land.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Van grote hoogte Vanuit een vliegtuig genomen Heel veel water Een meer of inham van zee Een rechte lange dijk, twee

eilanden en land in de verte

Aangelegd door mensen, verbindt het achterste land en de eilanden en scheidt het water

Golven Het lijkt een soort van dam

Op basis van kennis: Onderdeel van de Deltawerken in Zeeland

Er wordt water tegengehouden bij verwachte overstromingen

Een aantal eilandjes wordt verbonden door een dijk, de dijk loopt door naar een groter stuk land en de dijk lijkt het water tegen te houden.

Artikel 6 - Foto 3

Artikel 6 - Foto 4

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: Vanaf grote hoogte, kleine huisjes De huisjes lijken nietig ten opzichte van de grote zee

Persp: Breed perspectief, waarbij de zee tot aan de horizon loopt

De zee lijkt groot en oneindig Focus en S/V: Een stuk land en zee zijn beide

scherp afgebeeld, met de zeedijk precies in het midden

De focus ligt op de zeedijk

De zeedijk lijkt belangrijk, met aan de ene kant nietige huisjes en aan de andere kant een grote oneindige zee.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Van grote hoogte Vanuit een vliegtuig genomen Veel water, golven, strand,

golfbrekers

De kustlijn van een zee Groen land en een plas Ongerepte natuur Huisjes en verderop een dorp Daar wonen mensen

Opgehoogd, recht stuk zeedijk Aangelegd, houdt het water tegen voor de huizen en land erachter

Een kustlijn met een aangelegde zeedijk die het water tegen houdt voor de huizen en ongerepte land erachter.

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: Vanaf grote hoogte genomen De huizen lijken klein ten opzichte van het water

V/A: Het land en water reiken oneindig Het water en landschap ogen beide groots S/V en focus: De achtergrond is wazig, op de

voorgrond in het midden zijn de dijk en een meertje aanwezig

De focus lijkt op het meertje en de dijk te liggen. Een contrast tussen ongerept. En aangelegd door mensen

De dijk en het meertje lijken van belang, waarbij het meer en het landschap eromheen groots lijken en de huisjes weer erg klein.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Veel en rustig water Een meer Groen land met boerderijen en

rechte sloten

Er wonen mensen tussen de aangelegde sloten die grenzen aangeeft tussen de stukken land

Een klein meertje Ongerepte natuur

Rechte weg Aangelegd door mensen

Mist Het land en het water reiken nog verder

Ver reikend land waarop mensen wonen aan rustig water. De stukken land zijn gescheiden met aangelegde sloten.

De relatie tussen de foto’s - Syntax

Er is een duidelijk verschil in de grootte van de foto’s, één foto is zeer groot afgebeeld, terwijl de overige drie foto’s er klein onder staan. De grote foto trekt meteen de aandacht en doet vermoeden dat het een belangrijke rol in het artikel speelt. Het eerste wat verder opvalt is dat op iedere foto veel water te zien is. Op de eerste foto zijn dat alleen plassen en sloten, maar op de andere foto’s is dat zee en een meer. Op iedere foto is ook land te zien. De drie kleine foto’s tonen allen water aan de linkerkant en land aan de rechterkant, de focus lijkt verder te liggen op de dijken die zijn aangelegd door mensen en een scheiding lijken te vormen tussen land en water. Opvallend is dat op de grote foto niets lijkt te zijn aangelegd, daardoor valt het juist in de andere drie foto’s extra op. Op alle drie onderste foto’s is tevens een horizon zichtbaar, die ziet men op de grote foto niet. Verder wordt er niet meteen duidelijk waarom deze foto’s zo bij elkaar geplaatst zijn.

Artikel 6. De relatie met de titel en het bijschrift