Artikel 22 - Foto 2
De betekenis van de foto’s
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Breed, op ooghoogte Realistisch beeld Pose: Donkere mensen lopen rond en
niemand kijkt in de camera
Er wordt niet geposeerd, men kan geen emotie bij de mensen vormen
Focus: De brand is in het midden Het gaat om de brand Lichtval: Het is donker, met van boven
schijnende straatverlichting
Het ziet er onheilspellend uit
Realistisch onheilspellend beeld waarop niet geposeerd wordt en het lijkt te gaan om de brand
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een weg met brandend en rokend puin, in het midden in het vuur is nog een tafel zichtbaar
Het vuur lijkt te zijn opgestookt. Er lijkt sprake van een opstand
Links en rechts lopen verschillende mensen, wat ze doen is niet duidelijk
Straatverlichting brand Het is avond/nacht Links en rechts staan gebouwen Het is in een stad of dorp
Er lijkt een opstand te zijn waarbij een brand is opgestookt in een stad of dorp, waarbij veel mensen rondlopen.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht kikkerperspectief De man oogt groots Focus, lichtval: De man is vol in beeld en het
licht van de straat schijnt precies op hem, de andere mensen zijn slechts half in beeld
Het draait om de man in het midden
Pose: Niemand kijkt in de camera en men lijkt vooruit te bewegen
Het is een realistisch beeld Pose: De man kijkt ernstig en steekt zijn
handen breed uit
Provocerend beeld
Realistisch beeld van een groep mensen waarbij het draait om de man in het midden die groots lijkt.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een donkere man steekt boven een auto vanuit het dakraam en staat daar met gespreide armen en beide handen in een V-vorm
Een Afrikaanse man, hij geeft een vredesteken met zijn handen
Rond de auto lopen en staan veel donkere mensen, waarvan een aantal de handen naar de man omhoog steken
De mensen lijken hem te vereren
Alle mensen kijken serieus, niet lachend Het is een serieus gebeuren Op de achtergrond staan bomen en huizen Het is een bewoonde straat Straatverlichting en neonverlichting staat
aan
Het is avond/nacht Een donkere man staat met gespreide armen en zijn handen in een
vredesteken in een auto, veel mensen lopen om hem heen en lijken hem te vereren. Het is een serieus gebeuren op een avond/nacht in een bewoonde straat.
De relatie tussen de foto’s - Syntax
Beide foto’s zijn even groot afgebeeld, dus ze lijken beide even belangrijk. Beide foto’s zijn in een straat gemaakt en op beide foto’s zijn donkere mensen te zien. De gebeurtenis in foto 1 ziet er provocerend uit en de man in de auto lijkt aanhangers te hebben. De onheilspellende beelden in foto 2 doen een opstand vermoeden, waardoor het lijkt alsof de mensen zich tegen iets of iemand verzetten. Het lijkt er dus op dat beide foto’s wat met elkaar te maken hebben wat aanhangers versus tegenstanders betreft, het zou dus kunnen gaan om een tegenstelling of een oorzaak-gevolg relatie. De juiste achtergrond moet echter uit de tekst blijken.
Artikel 22. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: De 85-jarige wil nog even zijn historische missie volbrengen.
Boventitel: Jongeren in Senegal zijn fel tegenstander van derde termijn president Wade en de uitsluiting van zanger Youssou N’Dour als presidentskandidaat. Op de foto’s is niet direct een 85-jarige persoon zichtbaar, dus de titel lijkt niet direct te refereren naar één van de foto’s. Dat jongeren fel tegenstander zijn zou naar een opstand kunnen refereren, de opgestookte brand wat veroorzaakt lijkt te zijn door een opstand lijkt dan ook in verband te staan met de jongeren die tegenstander zijn van president Wade. Senegal bevestigd het idee dat het gaat om Afrikaanse personen. Het wordt tevens niet duidelijk wie de persoon op foto 1 is.
Bijschrift: Zanger Youssou N’Dour op weg naar een persconferentie op zaterdag waarin hij liet weten tegen de beslissing van het Constitutionele Hof in
beroep te gaan.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Zanger Youssou N’Dour Wie Overlap, direct Iconisch: wie is de persoon
op weg naar een persconferentie Wat Overlap, direct Iconisch: wat doet hij
op zaterdag Wanneer Overlap, direct Indexicaal: wanneer was het
waarin hij liet weten tegen de beslissing van het Constitutionele Hof in beroep te gaan.
Bijschrift: Nadat het hof vrijdag had besloten hem te diskwalificeren als presidentskandidaat gingen veel jongeren de straat op. Er viel een dode tijdens de
rellen.
Op basis van het bijschrift kan vastgesteld worden wie de persoon op foto 1 is en uit het gegeven dat er veel jongeren de straat op gingen nadat hij gekwalificeerd is als presidentskandidaat, blijkt dat hij veel aanhangers had. Hierdoor wordt de ‘verering’ door de mensen om de auto heen tevens
verklaard. De relatie tussen beide foto’s wordt tevens duidelijk als een deel-geheelrelatie, beide foto’s beelden een reactie op één gebeurtenis uit. Youssou N’Dour is gediskwalificeerd als presidentskandidaat, waarop jongeren gingen rellen op vrijdag (foto 2) en de man zelf op zaterdag liet weten tegen de beslissing in beroep te gaan. Het is echter ook mogelijk dat de man in beroep gaat tegen de beslissing door de rellen, waaruit blijkt dat de man veel aanhangers heeft. De definitieve relatie tussen beide foto’s is dus nog niet direct duidelijk.
Artikel 22. De relatie met de tekst
Tekst Foto Functie Tekst-beeld Relatie Wat voegt de foto toe
De Senegalese volksheld Youssou N’Dour kan volgens de rechter niet president worden.
Handelende persoon van de scène
Identificatie van de persoon En bewijs
Overlap, direct
Volksheld: de mensen juichen hem toe Zanger YoussouN’Dour, die in Senegal
een volksheld is, mag niet meedoen aan de presidentsverkiezingen omdat er twijfel zou zijn aan de echtheid van een
Handelende persoon van de scène
Scène na het gebeuren
Identificatie van de persoon
Overlap, direct
Displacement
Oorzaak in tekst: Volksheld mag niet mee doen met de verkiezingen
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Nadat het hof had besloten hem te diskwalificeren als presidentskandidaat
Achtergrond Displacement Oorzaak tekst: Diskwalificatie presidentskandidaat Gevolg foto: rellen
vrijdag Wanneer Overlap, direct Indexicaal: wanneer was het
gingen veel jongeren de straat op Wat Overlap, direct Iconisch: wat gebeurt er
Er viel een dode tijdens de rellen. Achtergrond Displacement Oorzaak foto: rellen
aantal handtekeningen in zijn aanvraag. Gevolg in foto: opstand De uitspraak van het hof leidde
vrijdagnacht tot hevige rellen in minstens vier steden, waarbij een dode viel.
Scène waarvan melding gemaakt wordt
Bewijs Overlap, direct
Tekst-beeldrelaties en syntax
Uit de tekst blijkt dat in Senegal een protest is uitgebroken nadat bekend werd dat de Senegalese volksheld Youussou N’Dour niet mee mag doen met de verkiezingen in het land. De man heeft echter aangekondigd dat hij het besluit gaat aanvechten. Uit de tekst blijkt dat hij veel aanhangers heeft en dit blijkt tevens uit de foto’s die tonen dat mensen hem toejuichen. De tweede foto toont vervolgens de rellen die uitbraken nadat bekend werd dat N’Dour niet mee mocht doen met de verkiezingen, dit toont dus tevens weer de aanhang van N’Dour. Wat dat betreft is het opvallend dat er niet een foto van zijn
tegenstander en huidige president, Wade, is afgebeeld. In de tekst wordt wel over hem gesproken, maar men krijgt door de foto’s juist sympathie voor N’Dour. Hieruit blijkt dus dat de lezer op een bepaalde manier gestuurd wordt in zijn mening, de sympathie voor N’Dour wordt in dit geval versterkt door beide foto’s. Men blijft dus zitten met de vraag waarom de krant niet een foto van Wade heeft afgebeeld, zodat de lezer de tegenstander ook kon identificeren.
31 januari 2012
Artikel 23 - Foto 1
Artikel 23 - Foto 2
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht kikkerperspectief Het landschap lijkt groots en reikt ver Object: Geen huizen en andere mensen
zichtbaar
Hij is helemaal alleen, het ziet er rustig uit Pose, V/A: De man staat met de rug naar de
fotograaf en zijn spullen zijn op de voorgrond zichtbaar en de horizon is in de verte zichtbaar
Een realistisch beeld van een man die een eind gaat schaatsen
Een realistisch beeld van een groots en rustig landschap, waarin een man een eind gaat schaatsen
De betekenis van de foto’s
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een landschap met veel water, waar pollen gras bovenuit steken
Een onder water gelopen weiland
Op de achtergrond een man met muts, die op het water staat
Het water is bevroren Op de voorgrond een paar schoenen en
een tas waar schaatshoezen uitsteken
De man is aan het schaatsen In de verte is een molen en veel bomen
zichtbaar
Het ijs reikt ver
Een man is aan het schaatsen op een onder water gelopen weiland.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Kikkerperspectief Het landschap lijkt groots en reikt ver Object: Geen huizen en slechts één persoon
in de verte zichtbaar
Hij is bijna helemaal alleen, het ziet er rustig uit
Pose: De man schaatst met zijn handen op de rug en kijkt niet naar de camera
Een realistisch beeld van een man die ontspannen aan het schaatsen is
Een realistisch beeld van een groots en rustig landschap, waarin een man ontspannen aan het schaatsen is
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een meer of plas, waar aan de rand riet bovenuit steekt Een man is aan het schaatsen, hij heeft warme kleding aan
Het water is bevroren, het is winter Op de achtergrond staan
bomen en een molen en in de verte schaatst nog iemand
Het ijs reikt ver
De relatie tussen de foto’s - Syntax
Beide foto’s zijn even groot en hebben dezelfde uitstraling, de ene foto lijkt niet belangrijker dan de andere. Als men de foto’s naast elkaar legt ziet men op beide foto’s ver reikend bevroren water, het landschap ziet er op beide foto’s rustig en groots uit. In de verte staat op beide foto’s een molen en bij nader kijken blijkt het om dezelfde molen te gaan. De foto’s zijn dus aan hetzelfde water genomen, alleen vanuit een andere hoek, met andere personen op de voorgrond. Beide foto’s vormen samen dus delen van een geheel. Aangezien beide foto’s er ongeveer hetzelfde uitzien, er weinig inhoudelijk valt op te maken uit de beelden en er een rust vanuit gaat, lijken de foto’s op schilderijen, er gaat een bepaalde esthetiek vanuit.
Artikel 23. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: Je doet bijna niets en je hoort bijna niets. Maar je schiet vooruit.
In combinatie met de titel wordt de rust die uit de foto’s spreekt , versterkt. Er wordt namelijk geschreven dat je bijna niets hoort en bijna niets ziet, dit lijkt te verwijzen naar de omgeving, waar verder bijna niets te zien is dan ver reikend water en in de verte wat bomen en een molen. Uit deze omgeving blijkt tevens dat er bijna niets te horen is, want op de foto zie je geen zaken die geluid zouden kunnen maken. ‘Je schiet vooruit’ lijkt te refereren naar het schaatsen, aangezien men op basis van kennis kan vaststellen dat men met schaatsen over het ijs glijdt en dus gemakkelijk vooruit zou kunnen gaan. Een verdere betekenis is niet vast te stellen, het lijkt om de rust in de foto’s te gaan.
Bijschrift: Schaatsen op de ondergelopen Ryptsjerksterpolder net buien Leeuwarden, vaak de eerste plek waar in Nederland geschaatst kan worden.
Het bijschrift beschrijft wat men al kon opmaken uit de foto, men is aan het schaatsen. Dat er gesproken wordt over ‘schaatsers’ geeft aan dat één van de mannen op de foto niet het onderwerp van het artikel is, anders zou er wel ‘Piet en Henk schaatsen op …’. Het draait dus om het gehele beeld, waarbij de aanwezigheid van slechts één schaatser de rust en uitgestrektheid van het landschap versterkt. Een polder verwijst naar een door dijken omgeven stuk land waarbinnen men de waterstand kan regelen, zoals op foto 1 al te herkennen was, wordt in het bijschrift dus bevestigd dat het om onder water gelopen land gaat. Door de laatste zin in het bijschrift wordt de focus gelegd op het feit dat dit land vaak de eerste plek in Nederland is waar men kan schaatsen. Op basis van kennis kan men dan bedenken dat laag water sneller bevriest dan water in een diep meer.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Schaatsen Wat Overlap, direct Iconisch: wat doet men
op de ondergelopen Ryptsjerksterpolder net buien Leeuwarden
Waar/wat Overlap, direct Iconisch: waar en wat is het vaak de eerste plek waar in Nederland
geschaatst kan worden
Achtergrond Overlap, metonymisch
Artikel 23. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
Op echt ijs, met echte wakken, in echte kou. Verlaten in stilte
Een soortgelijke scène Illustratie Dichotomie Op de foto zijn geen wakken te zien.
Want er is niets mooier dan schaatsen. Op natuurijs.
Een soortgelijke scène Illustratie Overlap
Schaatsen doe je in de buitenlucht, op echt ijs met echte wakken en echte scheuren in echte kou. Op zoek naar verlatenheid en zo veel mogelijk stilte.
Een soortgelijke scène Illustratie Dichotomie Op de foto zijn geen wakken te zien.
Tekst-beeldrelaties en syntax
Het artikel beschrijft de liefde voor het schaatsen van Arjen Fortuin, een redacteur van het NRC. Hij beschrijft dat hij van natuurijs houdt, hoe hij voor het eerst ging schaatsen en hoe hij het zijn zoontjes nu leert. Door het bijschrift kon men vaststellen dat het in de foto’s niet draait om de schaatsers, maar om het totaalbeeld, waarbij de rust en uitgestrektheid onderwerp zijn. Bij de tekst zou men nu juist een afbeelding van de redacteur op schaatsen verwachten, maar dit blijkt dus niet het geval. Daardoor zijn de relaties tussen de tekst en het beeld minder groot, het algemene onderwerp (schaatsen op natuurijs) wordt uitgebeeld, maar het blijkt uiteindelijk geen direct verband te houden met de tekst. De foto’s lijken dan ook op voorbeelden, die de essentie van het verhaal (niets mooier dan schaatsen op natuurijs, om de verlatenheid en stilte) uitbeelden.
214
Artikel 24 - Foto 1
z
Artikel 24 - Foto 2
De betekenis van de foto’s
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte
Pose, object: alle personen kijken in de camera
Ze poseren voor de camera Object: Ze houden allemaal een doek en
speelgoed omhoog
De focus ligt op het schoonmaken van het speelgoed
Pose: Ze staan lachend in een actieve houding Ze hebben er lol in
De personen poseren voor de camera en de focus ligt op het schoonmaken van het speelgoed, ze hebben er lol in.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Drie vrouwen en een meisje staan op een rij achter een tafel
Er staat een sopje en schoonmaakmiddel op tafel naast een aantal bakken en een stapel lego, ze hebben allemaal een doek en speelgoed in hun handen
Ze zijn speelgoed aan het schoonmaken
Ze dragen alle vier een wit t-shirt met de tekst ‘ik doe mee’
Het lijkt om een actie te gaan
Op de achtergrond staan twee stellingen met veel bakken speelgoed
De vrouwen lachen Ze zijn blij, hebben lol
Drie vrouwen en een meisje staan achter een tafel speelgoed schoon te maken, met plezier, het lijkt om een actie te gaan. Achter hun staat nog meer
speelgoed.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht kikkerperspectief Pose: niemand kijkt in de camera
Realistisch, niet geposeerd beeld Pose: Ze zitten ontspannen en lachen Het is een gemoedelijke sfeer Object: er staan gebakjes en drinken op tafel Duidt op een feestelijke ontmoeting Realistisch beeld met een gemoedelijke sfeer
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Twee tieners en vier kinderen zitten samen met Willem-Alexander op een houten bank
Ze kijken naar elkaar en lachen Ze hebben plezier Op de voorgrond staat een houten tafel
met glazen fris en taart
Er wordt iets gevierd, de prins lijkt op bezoek te zijn
Er is een schuine witte wand en een blauwe wand
Het is binnen
Twee tieners en vier kinderen zitten samen met Willem-Alexander binnen op een houten bank, ze hebben plezier en er valt iets te vieren waarbij de prins op bezoek is.
Artikel 24 - Foto 3
De relatie tussen de foto’s - Syntax
De drie foto’s zijn allemaal van dezelfde grootte, er lijkt niet één belangrijker dan de ander. Het eerste wat opvalt aan alle foto’s bij elkaar is de kleurrijke weergave en de lachende personen, ze lijken allemaal plezier te hebben. Foto 1 en 3 heeft beide met speelgoed te maken en in foto 1 en 2 zijn beide kinderen zichtbaar. Verder lijkt het op het eerste gezicht niet om een oorzaak-gevolg of deel-geheel relatie te gaan.
Artikel 24. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: Achtduizend prikkels voor sociale samenhang per jaar Ondertitel: Oranje Fonds na tien jaar grootste sociale fonds van Nederland
Bij een ‘prikkel’ kan men in deze context denken aan een ‘aansporing’. De sociale samenhang kan verwijzen naar gezamenlijke sociale activiteiten van mensen. Als men de titel in relatie tot de foto’s ziet, kan men in iedere foto’s ‘sociale samenhang’ terugzien. In verband met de titel lijkt het nu alsof deze activiteiten ‘geprikkeld’ en dus aangespoord zijn door iets of iemand. Uit de ondertitel blijkt dat het Oranje Fonds die sociale samenhang ook lijkt te stimuleren, omdat het als ‘sociaal fonds’ benoemd wordt. Foto 3 lijkt nu duidelijk in relatie te staat tot het Oranje Fonds. Wat er precies voor activiteiten gaande zijn op foto 2 en 3 is echter nog niet duidelijk.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte
Pose: de drie vrouwen kijken recht in de camera
Ze poseren voor de camera
Pose: Ze lachen, staan ontspannen en met de handen om elkaar heen
Gemoedelijke, vriendschappelijke sfeer Focus: De drie vrouwen staat midden in
beeld
Het gaat om de vrouwen Object: Ze hebben ballonnen en eten in hun
handen en er staan een groot speelobject
Het ziet er feestelijk uit
Drie vrouwen poseren in een gemoedelijke, vriendschappelijke en feestelijke sfeer.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Drie getinte vrouwen staan naast elkaar en houden elkaar bij de schouders vast
De linker vrouw heeft ballonnen in de hand met de