Artikel 11 - Foto 3
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp, pose: op ooghoogte en de mannen lijken in beweging
Realistisch, niet geposeerd beeld Focus: Ingezoomd op de jongen, waarbij de
politiemannen niet geheel in beeld zijn
Het draait om het vasthouden van de jongen Pose: Jongen wordt naar beneden gedrukt De politiemannen domineren de jongen Realistisch beeld, waarbij de focus ligt op het vasthouden van de jongen waarbij de politiemannen de jongen domineren.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een man (alleen hoofd
zichtbaar) wordt vastgehouden door twee mannen
Hij lijkt te worden opgepakt
De linkerman draagt een jas met een embleem, een helm en handschoenen, lijkt een politieman
Starre blik van de politieman Hij kijkt boos Jongen heeft de mond halfopen Hij lijkt te lachen
Een jongen die lijkt te lachen wordt opgepakt door een boze politieman.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht kikkerperspectief De mannen ogen dominant Object: Het doek beslaat meer dan de helft
van de foto
De tekst op het doek lijkt belangrijk Esth en object: Donker, rode en zwarte
kleuren en het vuur op de achtergrond
Geeft een onheilspellend gevoel Pose: De mannen zijn in beweging Realistisch, niet geposeerd beeld
Een onheilspellend realistisch beeld, waarop mannen dominant lijken en de tekst op het doek belangrijk lijkt
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een paar mannen houden een doek met een buitenlandse tekst vast
Ze zijn aan het demonstreren Op de achtergrond staan meer mannen
en er is vuur en rook te zien
De mannen hebben dikke jassen aan en mutsen op
Het lijkt koud
Donkere kleuren Het lijkt avond/nacht
Mannen zijn aan het demonstreren op een koude avond/nacht in het buitenland, met vuur op de achtergrond.
De relatie tussen de foto’s - Syntax
In eerste instantie lijkt er een verband tussen de eerste twee foto’s door de buitenlandse teksten, waardoor men ervan uitgaat dat het beide in het
buitenland plaatsvindt. Door de foto’s naast elkaar te leggen gaat men dieper nadenken over de connotatie van de foto, foto 1 laat zien dat een oude vrouw haar mening geeft door haar stem uit te brengen. Op foto 2 lijken de mannen vervolgens hun mening te geven door te demonstreren. Daarbij kan men op basis van kennis vaststellen dat er in het buitenland bij verkiezingen vaak demonstraties plaatsvinden omdat men het niet eens is met de manier waarop de verkiezingen verlopen. Waarom er in dit geval precies gedemonstreerd wordt valt niet uit de foto’s op te maken. Foto 3 lijkt vervolgens een vervolg van foto 2. Op basis van kennis kan men zeggen dat er bij demonstraties vaak mensen opgepakt worden.
Artikel 11. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: Stembureauvoorzitter vult tegen betaling zelf de stembus.
Boventitel: Alleen grootschalige fraude kon de historische nederlaag van de partij van Vladimir Poetin nog een beetje verzachten .
De eerste foto gaf een indruk van een stemactiviteit, de titel verwijst vervolgens tevens naar een stemactiviteit, echter in een negatieve context. Uit de foto blijkt dat er een man bij een vrouw thuis langskomt met een stemkoffertje, door de titel krijgt men nu de indruk dat de man op de achtergrond
stembureauvoorzitter is en op deze manier zelf ook stembiljetten kan invullen. De titel maakt ook duidelijk dat de foto’s in Rusland plaatsvinden, aangezien men op basis van kennis kan vaststellen dat Poetin de president van Rusland is.
De overige twee foto’s lijken een oorzaak te zijn van het feit dat er gefraudeerd wordt. Het is een logisch gevolg dat mensen in opstand komen tegen oneerlijke verkiezingen.
Bijschrift: In het stadje Sjelomets, 25 kilometer ten westen van Smolensk, gingen leden van het lokale stembureau bij invalide mensen thuis langs met een
mobiele stembus.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
In het stadje Sjelomets, 25 kilometer ten westen van Smolensk
Waar Overlap, direct Indexicaal: waar vindt het plaats gingen leden van het lokale stembureau
bij invalide mensen
Wie Overlap, direct Iconisch: wie/wat zijn de personen
thuis langs met een mobiele stembus. Waar/wat Overlap, direct Indexicaal: waar vindt het plaats
Bijschrift: In Moskou bewaakten zo’n 50.000 politieagenten, ME’ers en militairen gisteren de orde tijden de verkiezingen.
De eerste indruk van foto 1 wordt bevestigd door het bijschrift, dat de mevrouw thuis kan stemmen. Het bijschrift maakt de reden van deze stemmogelijkheid echter ook duidelijk; invalide mensen krijgen de mogelijkheid thuis te stemmen met een mobiele stembus.
Het andere bijschrift geeft aan dat de demonstratie op de foto’s plaatsvindt tijdens de verkiezingen. Er wordt niet gesproken over een demonstratie, maar dat maakt men op uit de foto’s. Dat de ‘orde bewaakt wordt door 50.000 politieagenten, ME’ers en militairen’ geeft echter wel aan dat er mensen zijn die in opstand komen tijdens de verkiezingen. Er wordt echter niet duidelijk waarom de mensen in opstand komen. In combinatie me de titel kan men opmerken dat het verband houdt met fraude en verkiezingen, maar niet dat men bijvoorbeeld voor of tegen Poetin is.
Artikel 11. De relatie met de tekst
Tekst Foto Functie Tekst-beeld Relatie Opmerkingen
Het centrum van Moskou is
zondagavond rond acht uur bezaaid met politieagenten, ME’ers en militairen. Met meer dan vijftigduizend man moeten zij de parlementsverkiezingen ‘bewaken ’ en Arabische toestanden voorkomen.
Handelende personen Illustratie Overlap, direct Ze ‘bewaken’ de orde
Een paar honderd meter verderop, op het Triomfplein, zijn dan al de eerste arrestaties begonnen van een klein
Handelende personen Illustratie Displacement Oorzaak in foto: demonstratie
Gevolg in tekst: Ze worden gearresteerd
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
In Moskou Waar Overlap, direct Indexicaal: waar vindt het plaats
bewaakten gisteren de orde tijden de verkiezingen
Wat/wanneer Overlap, direct Indexicaal: wanneer vindt het plaats Iconisch: wat doen ze
zo’n 50.000 politieagenten, ME’ers en militairen
groepje van radicale activisten, die de uitslagen afwijzen.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
Tekst-beeldrelaties en syntax
Opvallend is dat de scène op de eerste foto, met de stemmende oude mevrouw, niet in de tekst genoemd wordt. Er wordt wel gesproken over stembusfraude van stembureauvoorzitters die tegen betaling zelf de stembus vullen, maar dat doet in de context van de tekst meer denken aan een stembureau op een vaste plek. Uit het bijschrift valt echter op te maken wat er in de foto te zien is, wat dat betreft is de foto een extra toevoeging aan de tekst. Op deze manier kon ook gestemd worden.
De andere twee foto’s beelden de opstand uit waarover in de tekst gesproken wordt. Er wordt niet letterlijk over een opstand gesproken, maar men kan uit de context opmaken dat de tekst op een opstand slaat. Die twee foto’s illustreren dus de gevolgen van de fraude waarover gesproken wordt.
7 december 2011
Artikel 12 - Foto 1
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte Realistisch beeld
Pose: De mannen zijn in beweging en kijken niet in de camera
Er wordt niet geposeerd Lichtval: Licht valt van boven naar het
midden
Twee mannen staan in het middelpunt Pose: De mannen kijken zorgelijk Het is een serieus gebeuren
Een realistisch, niet geposeerd beeld van een serieus gebeuren waarbij twee mannen in het middelpunt staan.
De betekenis van de foto’s
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een groep buitenlandse mannen, met een man in het midden, ze lijken te dansen. De voorste mannen hebben een ontbloot bovenlichaam
De achterste mannen lijken toeschouwers
Een aantal mannen hebben voorwerpen aan kettingen in hun handen en bloed op hun rug en armen
Het lijkt op een ritueel waarbij mannen verwond worden Een ritueel waarbij mannen verwond worden en toeschouwers toekijken.
Artikel 12 - Foto 2
De relatie tussen de foto’s - Syntax
Door het uiterlijk van de kinderen en mannen op de foto lijken de foto’s beide gemaakt te zijn in het(zelfde) buitenland. Op beide foto’s ziet men bloed, maar de oorzaak van de bloed lijkt absoluut niet hetzelfde. De mannen op de eerste foto lijken verwond te worden door elkaar en de kinderen op de tweede foto lijken te zijn verwond door een bomaanslag. Verder lijkt er niet een verband te bestaan tussen beide foto’s.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht vogelperspectief Men kijkt op de kinderen neer, ze lijken hierdoor extra breekbaar
Focus, pose: Meisje staat in het midden met gespreide armen
De focus lijkt op haar te liggen, zij straalt de wanhoop van de omgeving uit
Pose, object: Niemand kijkt in de camera, de kinderen liggen in gebogen houdingen en met neerhangende schouders
Het is een realistisch beeld, dat een ramp uitstraalt
Een realistisch beeld waarin net een ramp heeft plaatsgevonden, de kinderen zien er erg breekbaar en wanhopig uit.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een meisje staat met gespreide handen tussen een groep kinderen die op de grond liggen
Er lijkt iets ergs te hebben plaatsgevonden, het lijkt op een bomaanslag
Een aantal meisjes kijken verkrampt, met dichtgeknepen ogen en
mondhoeken naar beneden
Ze kijken wanhopig en vol verdriet
Overal zie je bebloede kinderen, waarbij sommigen met het gezicht naar
beneden liggen
De kinderen zijn gewond en lijken levenloos.
Op de achtergrond ziet men deuren en een soort van plastic, met een poster erop
Er staat een gebouw op de achtergrond
De meisjes hebben en Oosters uiterlijk Het speelt zich af in het buitenland Er liggen kinderen gewond en levenloos op de grond liggen. De kinderen die leven kijken wanhopig en vol verdriet. Er lijkt een bomaanslag te hebben plaatsgevonden
Artikel 12. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: Afghanen vermoeden Pakistaanse provocatie achter aanslagen
Boventitel: Eerste sektarisch getinte aanslagen op shi’itische minderheid in Afghanistan leiden tot verwarring en onzekerheid onder de bevolking
De titel verwijst naar aanslagen, waardoor men een link legt met de tweede foto, waarin men een zojuist gepleegde bomaanslag kan waarnemen. Door de benoeming van Afghanen en Pakistaanse provocatie kan men vaststellen dat de mensen op de foto Afghanen of Pakistanen zijn, wie welke nationaliteit bezit wordt niet duidelijk. Het woord provocatie verwijst naar een uitlokking voor de aanslagen, dit is echter ook niet in de foto’s terug te zien. Sektarisch verwijst naar een sekte, bij een sekte kan men denken aan afwijkende opvattingen en gebruiken met een negatieve associatie. In de eerste foto zou men ook een negatieve associatie terug kunnen zien, omdat de mannen elkaar als soort van ritueel lijken te verwonden.
In relatie tot de tekst lijkt de aanslag op de tweede foto nu dan ook van sektarische aard, dit is puur een vaststelling op basis van de tekst. De exacte link tussen beide foto’s is echter nog niet duidelijk.
Bijschrift: Shi’itische Afghanen geselen zich tijdens een traditionele processie in Kabul
Bijschrift: Shi’ieten in het centrum van Kabul kort na de zelfmoordaanslag op een processie gisteren
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Shi’itische Afghanen Wie Overlap, direct Iconisch: wie zijn de personen
geselen zich tijdens een traditionele processie
Wat Overlap, direct Iconisch: wat doen ze
in Kabul Waar Overlap, direct Indexicaal: waar vindt het plaats
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Shi’ieten Wie Overlap, direct Iconisch: wie zijn de personen
in het centrum van Kabul Waar Overlap, direct Iconisch: waar vindt het plaats
kort na de zelfmoordaanslag op een processie
Wat Overlap, direct Iconisch: wat gebeurt er
Door de bijschriften kan men vaststellen dat het in beide foto’s om een shi’iten tijdens een ‘processie’ gaat/ging. Men kan voor foto 1 nu vaststellen dat de mannen op de foto zichzelf verwonden, ze ‘geselen’ zich. En op foto 2 heeft inderdaad net een bomaanslag plaatsgevonden in de vorm van een
zelfmoordaanslag. Men kan nu ook constateren dat de eerste foto gemaakt is tijdens een plechtige religieuze optocht (processie) en dat de bomaanslag die uit het tweede beeld blijkt gepleegd is op eenzelfde religieuze optocht. Door het bijschrift lijkt het te gaan om een voor/na gebeurtenis, omdat men laat zien hoe een processie eruitziet en in de tweede foto ziet hoe een aanslag op zo’n processie gepleegd is. Het lijkt echter niet om dezelfde processie te gaan, omdat de bijschriften spreken van ‘een processie’. Daarbij zijn op foto 1 voornamelijk mannen te zien zijn en op foto 2 voornamelijk kinderen. De verwachting is dus dat in de tekst gesproken wordt over verschillende processies. De achtergrond van waarom de aanslag op de processie gepleegd is, is niet duidelijk. In combinatie met de titel kan men echter een link leggen met Pakistaanse provocatie en een sekte, de exacte link is echter niet duidelijk.
Artikel 12. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
De aanslagen op shi’itische processies gisteren komen voor de Afghanen als een schok.
Scène waarvan melding wordt gemaakt Soortgelijke scène Bewijs Voorbeeld Overlap, direct Dichotomy
Aanslag is zichtbaar in de foto
Voorbeeld van hoe zo’n shi’itische processie eruit ziet
Honderden gelovigen waren gisteren bezig zich traditiegetrouw te geselen met touwen en metalen kettingen om het lijden van Hussein te herdenken, toen een zware bom afging.
Soortgelijke scène
Scène na het gebeuren
Illustratie Overlap, direct Voorbeeld van hoe zo’n shi’itische processie eruit ziet
Meer dan 180 mensen raakten gewond. Onder de slachtoffers waren veel vrouwen en kinderen.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
Vooral de zelfmoordaanslag in Kabul was een van de ernstigste sinds 2001.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Tekst-beeldrelaties en syntax
De tekst gaat over twee aanslagen die de dag ervoor gepleegd zijn op shi’itische processies, de gevolgen worden beschreven en er wordt beschreven wie er achter de aanslagen zouden kunnen zitten. Zoals in de bijschriften al duidelijk werd, ging het in de foto’s om twee verschillende processies. Men kan nu vaststellen dat de eerste foto een archieffoto van zo’n processie is, anders zou men wel spreken van ‘de processie’ of een processie van ‘gisteren’. De eerste foto blijkt nu afgebeeld te zijn om te laten zien hoe zo’n processie eruit ziet. De relaties met de tekst kunnen in dit artikel dus voornamelijk gelegd worden aan de hand van de bijschriften, zonder de bijschriften is de link moeilijker te bepalen. De tweede foto toont wel degelijk de gevolgen van één van de aanslagen waarover in de tekst gesproken wordt, dit blijkt ook uit het bijschrift dat ‘Kabul’ noemt, de plek waar de aanslag in de tekst ook gepleegd is.
151
15 december 2011
Artikel 13 - Foto 1
Artikel 13 - Foto 2
De betekenis van de foto’s
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp, pose: op ooghoogte, de personen kijken niet in de camera
Het is een realistisch beeld, waarbij niet geposeerd wordt.
Focus, pose: De zoenende ouderen staan in het midden en andere personen kijken naar hen
De focus ligt op de zoenende ouderen.
Realistisch beeld waarbij niet geposeerd wordt en de focus op de zoenende ouderen ligt.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een ruimte met twee tafels en acht stoelen zichtbaar, met op de achtergrond een keukentje en een dressoir, een kast en een herfsttafeltje staan tegen een grote muurposter met bloemen. Op de achtergrond staat nog een serveerkar, een rollator en een kapstok met jassen.
Het is een ruimte in een verzorgingstehuis
Er zijn negen personen aanwezig, waarbij een aantal ouderen en een aantal jongere personen, vijf zitten en vier staan.
De ouderen worden door de jongere personen verzorgd / begeleid Een oudere man en vrouw geven elkaar een kus,
een andere, jongere, vrouw en een oudere man rechts in beeld kijken ernaar
De man en vrouw hebben een relatie
Oudere mensen worden in een ruimte in een verzorgingstehuis
verzorgd/begeleid door jongere personen, waarbij een oudere man en vrouw elkaar een kus geven.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: op ooghoogte
Pose: de personen kijken niet in de camera en zijn in beweging
Het is een realistisch beeld, waarbij niet geposeerd wordt.
Focus, pose: De man staat midden in beeld, waarbij de vrouw in beweging is en meer van de camera wegkijkt
De focus lijkt op de man te liggen.
Realistisch beeld waarbij niet geposeerd wordt en de focus op de oudere man ligt.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een huiskamer met twee leunstoelen, een ouderwetse kast met glazen, een salontafel, een fauteuil, een lamp en nog wat klein interieur
De oudere personen lijken hier te wonen
Een man en vrouw houden elkaar vast, de vrouw loopt voorop en het lijkt alsof ze de man ondersteund
De vrouw helpt de man bij het lopen
Door het raam ziet men het dak van een huis Het is een bovenwoning Een oude vrouw ondersteund een oude man bij het lopen in de huiskamer van een bovenwoning.