Artikel 8 - Foto 3
Artikel 9. De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Beren martelen voor de goede zaak
Als men na de titel opnieuw de foto’s bekijkt, kan men de metalen constructies in verband brengen met een martelwerktuig. De ‘beren’ lijken te verwijzen naar de speelgoeddieren op de foto. ‘Goede zaak’ geeft een positieve indruk, waardoor het woord ‘martelen’ positief benaderd wordt. Het wordt echter niet duidelijk voor welke ‘goede zaak’ deze speelgoedbeesten getest worden.
Bijschrift: Van ogen, neuzen en oren van speelgoedbeesten wordt getest of ze los kunnen raken.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Van ogen, neuzen en oren van speelgoedbeesten
Wie/wat Overlap, direct Iconisch: Wie/wat ziet men op de foto
wordt getest of ze los kunnen raken Wat Overlap, direct Iconisch: Wat gebeurt er
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht vogelperspectief De focus ligt op het hele tafereel Focus: De buis is van voren gefotografeerd De opening is zichtbaar
De focus ligt op het hele tafereel, waarbij de opening in het kokertje van belang lijkt.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een metalen kokertje Groene bolletjes op een pinnetje
Bijschrift: Een speelgoedautootje wordt gebombardeerd.
Bijschrift: Losgeraakte onderdelen moeten de beslissende keelholtetest ondergaan in een metalen cilinder.
Door de bijschriften wordt de eerste indruk van de eerste twee foto’s bevestigd. De twee speelgoedbeesten worden getest op het goed vastzitten van hun ogen en neus. Het speelgoedautootje op de onderste foto’s blijkt te worden gebombardeerd. De eerste indruk was dat de bout op het autootje viel, dit blijkt dus te worden bevestigd door de tekst. De tweede foto met het autootje blijkt dan inderdaad een gevolg van de eerste foto met het autootje, als zijnde een bombardement van de bout.
Het bijschrift bij de laatste foto blijkt duidelijkheid te verschaffen rondom de groene wieltjes in de koker. Men kon door alleen de foto te bekijken niet direct vaststellen dat het hier ook om een test ging. Nu blijkt dat de koker de keelholte van een kind moet voorstellen, zo kan men de foto de juiste betekenis toekennen.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Een speelgoedautootje Wie/wat Overlap, direct Iconisch: Wie/wat ziet men op de foto
wordt gebombardeerd. Wat Overlap, direct Iconisch: Wat gebeurt er
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Losgeraakte onderdelen Wie/wat Overlap, direct Iconisch: Wie/wat ziet men op de foto
moeten de beslissende keelholtetest ondergaan
Wat Overlap, direct Iconisch: Wat gebeurt er
Artikel 9. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
Met dertig porcent van het speelgoed dat de Voedsel- en Waren Autoriteit test, is iets mis.
Alle foto’s
Scènes waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct Men ziet hoe het speelgoed getest wordt.
Een kijkje in de martelkamer van de sint. Alle foto’s
Metonymisch gelinkte scènes
Illustratie Overlap, direct De test is als een martelwerktuig Hier wordt het speelgoed dat kinderen
van Sint en Kerstman krijgen, mechanisch en elektrotechnisch op veiligheid getest.
Alle foto’s
Scènes waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Dan volgt automatisch de keelholtetest. Past het onderdeel in de metalen cilinder die de keelholte van een peuter verbeeldt?
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Ze hangen een pluche beer aan zijn oog in een trekbank.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Ze bombarderen een plastic auto met een gewicht van een kilo.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Losgeraakte of gebroken onderdelen wacht de beslissende keelholtetest.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Tekst-beeldrelaties en syntax
De tekst gaat over de testen die de Voedsel- en Waren Autoriteit uitvoert op speelgoed. Men komt te weten welk speelgoed getest wordt, hoeveel tests er gedaan worden, hoeveel procent van het speelgoed afgekeurd wordt en hoe de tests gedaan worden. De foto’s illustreren een aantal van de beschreven tests. Aangezien het niet vanzelfsprekend is dat men weet hoe zo’n test gedaan wordt, zal het voor de kijker nieuwe informatie zijn, hij krijgt een concreet beeld van hoe zo’n test eruit ziet. Aangezien de bovenste twee foto’s op elkaar lijken wat de test betreft en de tweede foto wat dat betreft niet veel meer informatie toevoegt en ook niet expliciet in de tekst genoemd wordt, lijkt het daar te gaan om een esthetische waarde of het invullen van ruimte in de lay-out. De onderste drie foto’s tonen in een soort van strip hoe zo’n autootje gebombardeerd wordt en hoe de wieltjes dan de keelholtetest ondergaan. Aangezien dit tevens in de tekst besproken wordt, had er in principe één van de eerste twee foto’s weggelaten kunnen worden. Het lijkt hier dan ook weer te gaan om een esthetische waarde.
2 december 2011
Artikel 10 - Foto 1
Artikel 10 - Foto 2
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp: Licht kikkerperspectief Het gebouw lijkt groter. Focus en lichtval: Het gebouw staat precies
in het midden van de foto en de zon schijnt erop
De focus ligt op het gebouw.
De focus ligt op het groot ogende gebouw.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Object: Rommel en kapotte muren Geeft een verlaten gevoel Lichtval: Schaduw en licht vallen over de
rommel
Het ziet er esthetisch uit, als een stilleven Een esthetisch beeld dat een verlaten gevoel uitstraalt.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
De zolder van een oud gebouw, er ligt een berg vuil met bladeren, takken en delen van dakpannen, het licht schijnt erop
Het dak lijkt kapot te zijn, door de lichtinval en resten die er op de vloer liggen Rechts en links is de muur kapot Het ziet er vervallen uit Op de achtergrond een gebogen raam Het lijkt een kerkraam Een zolder van een vervallen oud kerkgebouw, met kapotte muren en rommel op de vloer.
De betekenis van de foto’s
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een hoog oud gebouw met een moderne witte deur. Aan weerszijden staat een boom en links een klein hok
Rechts voor staat een auto geparkeerd
Op de deur van het gebouw hangt een poster en op de gevel hangt een bord met ‘Capelli’
Het lijkt een winkel De zon schijnt, blauwe lucht Het is mooi weer Een oud gebouw waarin een winkel lijkt te zijn gevestigd.
Artikel 10 - Foto 3
Artikel 10 - Foto 4
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp, focus, pose: op ooghoogte, uitgezoomd geheel waarin veel te zien is, de kinderen en vrouw zijn in beweging
Realistisch beeld, waarin niet geposeerd wordt en de focus op de hele ruimte ligt Pose/object: Kinderen en een vrouw op de grond Een gemoedelijke sfeer
Object / esth: Speelgoed en felle kleuren Kindvriendelijke sfeer Realistisch beeld waarbij de focus op de hele ruimte ligt, er heerst een gemoedelijke kindvriendelijke sfeer.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een ruimte met felle kleuren, ramen op de achtergrond, speelgoed en een houten stellage met een box.
Het lijkt op een kinderdagverblijf Kleine kinderen, waarbij een volwassene
op de grond zit.
De vrouw past op de kinderen Een vrouw past op kleine kinderen in een kinderdagverblijf
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus, S/V, lichtval: Het geweer is scherp en de achtergrond is wazig, maar er valt licht midden in de langwerpige ruimte
De focus ligt op de hele ruimte
Het gaat om de hele ruimte
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een langwerpige ruimte met op de voorgrond een groot geweer op een ijzeren staaf
Een schietbaan
Schuimrubber aan weerszijden Voor het dempen van het geluid Op de achtergrond hangen drie witte
vierkante vlakken met een zwarte stip in het midden
Schietschijven
Een schietbaan met een groot geweer en drie schietschijven aan het einde van een langwerpige ruimte.
Artikel 10 - Foto 5
Artikel 10 - Foto 6
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp, focus: Licht kikkerperspectief, uitgezoomd op het hele gebouw en erf.
Het gebouw oogt groot en het gaat om het geheel.
Lichtval: Donkere wolken van achteren en de zon schijnt nog van voren
Het gebouw en het erf worden belicht. Object: Donkere wolken Het oogt sinister
Een sinister beeld van een groots gebouw, waarbij het gaat om het gebouw inclusief erf.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een wit hoog gebouw met grote hoge gebogen deuren, hoge, gebogen ramen en steunberen aan de buitenkant van het gebouw
Een romp van een kerkgebouw
Een oprit met auto achter een hek, gemaaid gazon, links en rechts begroeiing en een tuinsetje voor het gebouw. Rechts staat een huis.
Het lijkt alsof het gebouw bewoond wordt.
Donkere wolken hangen in de lucht Slecht weer op komst De romp van een kerkgebouw wordt bewoond. Er is slecht weer op komst.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Persp, lichtval: op ooghoogte, de hele ruimte baadt in hetzelfde licht
De focus ligt op het geheel Object: Hout en bruine banken, geen
beweging in de foto
Rustige, gemoedelijke sfeer Rustige gemoedelijke sfeer, de focus ligt op het geheel
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Het interieur van een hoog gebouw met grote hoge ramen en deuren.
De ramen doen denken aan een kerkgebouw
Banken, fauteuils, een kist als salontafel, planten, een tv, een potkachel en lampen
Huiselijke sfeer, als in een huiskamer
Een houten vloer en houten pilaar in het midden van de kamer
De relatie tussen de foto’s - Syntax
Twee foto’s zijn links en rechts van de tekst extra groot afgebeeld en de overige vier foto’s zijn kleiner. Het is dus mogelijk dat de grotere foto’s belangrijker zijn dan de kleinere foto’s. Aangezien de foto’s evenwijdig zijn vormgegeven, lijkt een esthetisch geheel, waarbij de vormgeving mooi is, van belang. Als men alle foto’s naast elkaar ziet wordt duidelijk dat vier foto’s naar een kerk verwijzen. Twee laten de buitenkant van verschillende kerken, zonder kerktoren, zien en twee tonen een verlaten en een huiselijk interieur van een kerk. Het verband met het kinderdagverblijf en de schietbaan is niet duidelijk.
Artikel 10. De relatie met de titel en het bijschrift
De titel luidt: In Tynaarlo is de kogel door de kerk
‘De kogel door de kerk’ is een Nederlands gezegde, wat verwijst naar het nemen van een beslissing. Er lijkt dus een beslissing te zijn genomen, waarover wordt niet duidelijk. Als men de titel in relatie met de foto’s stelt, ziet men een verband met de kerkelijke gebouwen in het woord ‘kerk’, in de titel verwijst het woord echter naar één kerk, die in Tynaarlo, maar op de foto’s staan verschillende kerken.
In foto 4 is een schietbaan te zien, die lijkt dan ook letterlijk te verwijzen naar de ‘kogel’. Het verband tussen de foto’s onderling en de titel is nog niet vast te stellen, de foto’s lijken op het eerste gezicht illustraties van een aantal woorden in de titel.
Bijschrift: De kerk van Sleen is nu een kapsalon.
Bijschrift: De kerk van Dommerskanaal.
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
De kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
van Sleen Waar Overlap, direct Indexicaal: Waar is het
is nu een kapsalon Wat Overlap, direct Indexicaal: Het gebouw is een kapsalon
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
De kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
Bijschrift: De kerk van Wijster is een kinderdagverblijf.
Bijschrift: In de kerk van Tynaarlo is een schietbaan gevestigd.
Bijschrift: De kerk in Smilde werd een woonhuis.
Bijschrift: Binnen in de kerk van Smilde.
Uit de bijschriften blijkt dat op alle foto’s (het interieur van) een kerk afgebeeld is. Foto 5 en foto 6 blijken dezelfde kerk te zijn, van binnen en van buiten. Als men goed kijkt, ziet men ook dat de ramen en de gordijntjes voor de ramen hetzelfde zijn. De eerste indruk van het kinderdagverblijf, de schietbaan en een woonhuis worden bevestigd door de bijschriften, men kan aan de hand van de bijschriften echter ook concluderen dat dit nieuwe functies van kerken
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
De kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
van Wijster Waar Overlap, direct Indexicaal: Waar is het
is een kinderdagverblijf. Wat Overlap, direct Indexicaal: Het gebouw is een kinderdagverblijf
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
In de kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
van Tynaarlo Waar Overlap, direct Indexicaal: Waar is het
is een schietbaan gevestigd. Wat Overlap, direct Indexicaal: Het is een schietbaan
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
De kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
in Smilde Waar Overlap, direct Indexicaal: Waar is het
werd een woonhuis. Wat Overlap, direct Indexicaal: Het is een woonhuis
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Binnen in de kerk Wat Overlap, direct Iconisch: Wat is het
blijken te zijn. Het blijkt dus een uitbeelding van verschillende nieuwe mogelijkheden als functie voor een kerkgebouw. Alleen foto 2 blijkt niet echt een ‘nieuwe functie’ uit te stralen. Uit de tekst moet dus verder blijken wat de achterliggende gedachte van de foto’s is.
Artikel 10. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relatie
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
Veel kerkgebouwen worden gesloopt, sommige krijgen een tweede leven. Als schietbaan. Of kinderdagverblijf.
Scènes waarvan in het artikel melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
Sake Elzinga fotografeerde Drentse kerken in hun nieuwe functie. Vandaag verschijnt het boek.
Alle foto’s
Scènes waarvan in het artikel melding wordt gemaakt
Illustraties Overlap, direct
Ze is van Reliplan, een bureau dat adviseert over nieuwe bestemmingen voor kerkgebouwen.
Alle foto’s
Scènes waarvan in het artikel melding gemaakt wordt
Illustraties Overlap, direct
De protestantseen katholieke kerken lopen al jaren leeg in Nederland.
Soortgelijke scène Bewijs Overlap, direct
Voormalige kerken beginnen op
allerlei manieren aan een tweede leven. Alle foto’s
Scènes waarvan in het artikel melding gemaakt wordt
Bewijs Displacement Oorzaak in tekst: Tweede leven voormalige kerken
Effect in foto: Fotograaf Sake Elzinga, die
ook voor deze krant werkt, vereeuwigde in opdracht van o.a. Het Drentse
Landschap een groot aantal Drentse kerkjes en hun nieuwe bestemming in het boek Gods huisjes, Drentse kerken
Alle foto’s
Scènes waarvan in het artikel melding gemaakt wordt
van bescheidenheid.
Het kerkje in Dommerskanaal
bijvoorbeeld staat op instorten. Het dak is er al af.”
Scène waarvan in het artikel melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
Hij zag kerken die nu kapsalon zijn. Of kinderdagverblijf.
Scènes waarvan in het artikel melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
„In het kerkje van Tynaarlo is een schietbaan aangelegd. Letterlijk kogel door de kerk.”
Scène waarvan in het artikel melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
Tekst-beeldrelaties en syntax
De tekst beschrijft diverse nieuwe bestemmingen van kerken en de reden daarvoor, de overkoepelende reden voor de tekst is het verschijnen van een boek met foto’s van de nieuwe bestemmingen. De vertoningen in de vier kleine foto’s worden allemaal expliciet in de tekst genoemd als zijnde een kapsalon, een lege kerk waar het dak vanaf is, een kinderdagverblijf en een schietbaan. Het valt dan ook op dat de grotere foto’s, van een kerk met een woonhuis als nieuwe functie niet genoemd wordt. Ze staan wat het hoofdonderwerp betreft wel in relatie tot de tekst, maar vertonen geen overlap, displacement of dichotomie. Het lijkt er dus op dat ze zijn toegevoegd ter opvulling van de pagina, of om een esthetisch geheel te creëren.
5 december 2011
Artikel 11 - Foto 1
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus, V/A, S/V: De oude vrouw en het koffertje zijn scherp afgebeeld, de man en de achtergrond is wazig
De focus ligt op de vrouw en het koffertje
Persp: op ooghoogte van de vrouw Realistisch beeld Pose: Geen van de personen kijkt in de
camera
Het lijkt niet geposeerd te zijn Pose: De man staat hoger dan de vrouw en
kijkt naar haar
Hij lijkt in de gaten te houden wat ze doet Een realistisch, niet geposeerd beeld waarbij het gaat om de vrouw en het koffertje, de man houdt in de gaten wat ze doet.
De betekenis van de foto’s
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een oude vrouw met hoofddoek en bril, zit aan een tafel met een pen in de hand en papier op tafel
De vrouw schrijft iets op het papier
Links een koffertje met buitenlandse tekst en een afbeelding van een stembus
Doet denken aan een stemactiviteit Op de achtergrond een man in pak met de
handen in de zakken van zijn jas
Hij lijkt te staan wachten Links van hem staat nog iemand in jas en
spijkerbroek, alleen zijn bovenlichaam is zichtbaar
Op de achtergrond hangt kleding, het lijkt een waslijn en je ziet een pan staan
Een huiselijke sfeer
Een man komt in een huis langs met een koffertje, waarbij de oude vrouw een stembiljet invult.