Artikel 13 - Foto 3
Artikel 13. De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Hij is 91 en dement. Zij is 86 en zorgt voor hem
Ondertitel: Meneer en mevrouw kunst krijgen hulp, zodat ze zo lang mogelijk samen thuis kunnen blijven wonen.
Door de titel wordt direct de indruk van de hulpbehoevendheid van de man en de verzorging door de vrouw, bevestigd. Door de ondertitel kan men de man en vrouw identificeren als een bejaard echtpaar. Tevens blijkt dat de huiskamer op de foto’s inderdaad hun thuis is. De hulp die ze krijgen is te zien in foto 4, waarbij ze in gesprek lijken te zijn met een consulente. Doordat er vier foto’s zijn geplaatst, wordt het hulpbehoevende en verzorgende aspect versterkt. Als men één foto zou tonen, zou minder goed zichtbaar zijn in hoeverre de man hulp nodig heeft.
Bijschrift: Meneer en mevrouw Kunst in hun flat in Spanbroek. In hun wooncomplex is toevallig ook dagopvang voor ouderen.
Door het bijschrift wordt nogmaals bevestigd dat het om een bejaard echtpaar gaat, tevens wordt bevestigd dat het een bovenwoning is en wel in een flat. De constatering dat foto 1 een ruimte in een verzorgingstehuis is blijkt niet helemaal te kloppen, maar het is wel een verzorgende omgeving, waarbij het dus een dagopvang blijkt te zijn. Het bijschrift noemt tevens het woord ‘wooncomplex’ waardoor men het idee krijgt dat alle foto’s in hetzelfde complex zijn gemaakt. Door de combinatie van de foto’s en de titel waarin expliciet de leeftijd 91 en 86 genoemd wordt, wordt men nieuwsgierig gemaakt naar hoe iemand van 86 nog zo voor haar man van 91 kan zorgen.
Artikel 13. De relatie met de tekst
Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties
Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen
Jacob Kunst is in zijn stoel in slaap gedut.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct Mevrouw Kunst zorgt voor het dagelijks
ritme van haar man, en eigenlijk voor al
Scènes waarvan melding wordt gemaakt
Voorbeeld Overlap, direct De foto’s tonen hoe mevrouw Kunst haar man helpt
Tekstdeel Onderdeel bijschrift
Relatie met de foto Inferentie
Meneer en mevrouw Kunst Wie/wat Overlap, direct Iconisch: Wie zijn de personen
in hun flat in Spanbroek Waar Overlap, direct Indexicaal: Waar is het
In hun wooncomplex is toevallig ook dagopvang voor ouderen
zijn levensbehoeften. Zij helpt hem in hun moderne appartement in
Spanbroek, vlakbijHoorn, met aan- en uitkleden, met eten en naar de wc gaan. Ze brengt hem vier keer in de week naar de dagopvang en laat hem zo veel mogelijk bewegen.
Scènes waarvan melding wordt gemaakt
Bewijs Overlap, direct
„Wakker worden Jacob, er is visite!”, zegt mevrouw Kunst. Harriët Dubero is gekomen, eigenlijk vooral voor
mevrouw.
Scènes waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Dubero bezoekt het echtpaar Kunst eens in de zes weken.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct Ze kijkt op haar horloge en ziet dat het
tijd is om naar de dagopvang te gaan. Die bevindt zich heel praktisch een paar verdiepingen lager in het
appartementencomplex. „Ik breng je naar je cluppie, Jacob.”
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
In een rolstoel duwt mevrouw Kunst haar man naar een zaal waar een tiental ouderen aan tafels zit met koffie en spelletjes.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Illustratie Overlap, direct
Mevrouw Kunst geeft haar man een afscheidszoen en gaat voor een paar uurtjes haar eigen gang.
Scène waarvan melding wordt gemaakt
Tekst-beeldrelaties en syntax
De tekst vertelt het verhaal van meneer en mevrouw Kunst, hoe zij haar dementerende man verzorgt. Het verhaal achter de foto’s wordt duidelijk. Het zijn verschillende momenten waaruit de hulpbehoevendheid van de man en de verzorging van de vrouw uitgebeeld wordt. Door de hoeveelheid foto’s wordt die indruk versterkt.
158
17 december 2011
Artikel 14 - Foto 1
Artikel 14 - Foto 2
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Object: De schapen staan dicht op elkaar Het lijken veel schapen in een hok, ze lijken weinig ruimte te hebben.
Lichtval: Er komt licht vanaf rechts, buiten beeld
Er lijkt rechts een deur open te staan
Veel schapen liggen en staan in een hok met weinig ruimte, rechts lijkt een deur open te staan door de lichtinval.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Schapen met hoorns liggen en staan in het hooi
Op de achtergrond staan hekken en men ziet een muur
Het is binnen, in een stal Schapen liggen en staan in het hooi, in een stal.
De betekenis van de foto’s
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus: Er is op het geheel ingezoomd Het lijken veel verschillende wortels Veel verschillende wortels bij elkaar
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Paarse lange wortels, oranje korte bolle wortels en gele smalle wortels
Verschillende wortelsoorten Diverse wortels liggen bij elkaar
Artikel 14 - Foto 3
Artikel 14 - Foto 4
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus, persp, pose: De slager staat in het midden, in een perspectief op ooghoogte, hij is in beweging
De focus ligt op de slager tussen het vlees, hij lijkt niet te poseren
De focus ligt op de slager tussen het vlees, hij lijkt niet te poseren.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Een man in een witte jas met een lichtblauw mutsje, staat tussen karkassen / enorme hompen vlees die aan haken hangen
Door de grootte lijkt het vlees van koeien afkomstig
De man is slager
Links in beeld zijn twee vingers zichtbaar, de slager lijkt tegen iemand te praten en wijst met zijn rechterhand een karkas aan
De slager lijkt iets over het vlees te vertellen aan iemand links buiten beeld
Een slager staat tussen aan haken hangende grote hompen vlees, afkomstig van koeien. De slager lijkt iets over het vlees te vertellen aan iemand links buiten beeld.
Connotatie
Connotatieve procedures Symbolische inferenties
Focus, S/V: Er is op de drollen ingezoomd, de tralies op de voorgrond zijn wazig
Het gaat om de drollen De focus ligt op de drollen.
Denotatie
Iconische inferenties Indexicale inferenties
Zwartbruine ronde drollen liggen achter tralies op lichtblauw plastic
Het is van een dier afkomstig Er liggen drollen achter tralies, die verwijzen naar de aanwezigheid van een dier.
Artikel 14 - Foto 5
De relatie tussen de foto’s - Syntax
De eerste foto’s staan alle vier even groot naast elkaar op een rij. De vijfde foto is zes keer zo groot afgebeeld, daardoor lijkt de foto met de koeien het belangrijkst. Als je alle foto’s bij elkaar ziet geeft het de indruk van een boerderij. De wortels zouden voer voor de dieren kunnen zijn, of producten van de landbouw. Het vlees zou van de koeien op de grote foto afkomstig kunnen zijn. Dit kan echter niet met zekerheid vastgesteld worden. De foto’s lijken dus een onderling verband te hebben doordat het boerderijproducten/dieren zijn, maar wat het verband precies is valt niet te zeggen.