• No results found

De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Ierlands dubbele gezicht: groeien én krimpen

Artikel 5 - Foto 2

Artikel 7. De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Ierlands dubbele gezicht: groeien én krimpen

Hieruit blijkt de eerste indruk van een tegenstelling tussen beide foto’s te worden bevestigd. Men kan nu vaststellen dat het inderdaad in het buitenland is, en wel in Ierland. De linkerfoto lijkt te staan voor de groei van Ierland, door het moderne grootse gebouw. De rechterfoto lijkt te staan voor de krimp van Ierland. Zoals eerder benoemd leken er nog niet veel bloemen verhandeld te zijn, nu kan men constateren dat dit een gevolg is van de krimp van Ierland, zodat men niet minder luxeartikelen zoals bloemen koopt. Krimp is een negatief begrip en de soberheid van de foto straalt tevens die negativiteit uit. Het grote gebouw lijkt echter te baden in het licht en is in kikkerperspectief gefotografeerd, waardoor het gebouw symbolisch ook lijkt te staan voor de groei van Ierland.

Bijschrift: De Ierse export trekt aan, vooral dankzij multinationale ondernemingen als Google.

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

De Ierse export Wat Overlap,

metonymisch

Symbolisch: Het gebouw staat voor de Ierse export

trekt aan Achtergrond Displacement Oorzaak in tekst: de export trekt aan

Gevolg in foto: Modern groots gebouw vooral dankzij multinationale

ondernemingen als Google

Bijschrift: De Ierse thuismarkt krimpt: dichte winkels en klagende marktkooplui in Dublin.

Artikel 7. De relatie met de tekst

Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties

Functie Tekst-beeld relatie Opmerkingen

Voor een groot deel gaat het om virtuele export: socialemediabedrijven als Google, Facebook, LinkedIn, en

gamesproducent Electronic Arts hebben hun Europese hoofdkantoor in Ierland.

Subject van de scène Identificatie van het onderwerp

Overlap, direct

Maar dit is een verhaal van twee Ierlanden: het Ierland van de export, en het Ierland van de binnenlandse markt – het Ierland van de groei en het Ierland van de krimp.

Metonymisch gelinkte scènes

Illustratie Overlap, metonymisch

De marktvrouwen van Moore Street, echte Dubliners, klagen over gebrek aan klandizie.

Scène waarvan melding wordt gemaakt

Bewijs Overlap, direct

Pas aan het einde van de dag verkopen ze vis en fruit – dan hebben zij hun prijzen verlaagd, omdat ze het voedsel

Scène voor het gebeuren Illustratie Displacement

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

De Ierse thuismarkt Wat Overlap,

metonymisch

Symbolisch : Je ziet een markt, die staat voor de ‘thuismarkt’ Krimpt: dichte winkels en klagende

marktkooplui

Achtergrond Overlap, metonymisch

Symbolisch: de negativiteit blijkt in de foto

anders moet weggooien.

“De huidige exportsectoren zorgen alleen voor werk voor hoog opgeleide, goed betaalde professionals.”

Metonymisch gelinkte scènes

Illustratie Overlap, metonymisch

De staf van Google bijvoorbeeld bestaat voor 60 procent uit niet-Ieren.

Metonymisch gelinkte scènes

Illustratie Overlap, metonymisch

Tekst-beeldrelaties en syntax

Het artikel gaat over de economie in Ierland, de export stijgt en de economie groeit licht. Daartegenover staat echter de binnenlandse markt, die niet zo goed blijkt te gaan, de bezuinigingen hebben grote invloed op de uitgaven van de Ieren. De tegenstellingen die in eerste instantie in de foto’s naar voren kwamen blijken dus te worden bevestigd door de tekst. Aangezien het gebouw van Google er modern en groots uitziet en de markt er uitziet alsof de zaken niet erg goed gaan, worden de tegenstellingen in de tekst dus versterkt. Men krijgt een duidelijk voorbeeld van die tegenstellingen.

29 november 2011

Artikel 8 - Foto 1

Artikel 8 - Foto 2

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: op dezelfde ooghoogte Ziet er realistisch uit

Esth: Zwart-wit foto Oogt oud, van vroeger

Pose: Ze kijken niet in de camera en Lubbers is aan het spreken

Niet geposeerd Het is een oude foto, waarop de oud-bestuurders niet poseren.

De betekenis van de foto’s

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Twee mannen in net pak met stropdas Op de achtergrond een man in uniform en nog twee mannen

Hij lijkt van het leger of van de politie

Een microfoon voor de linker man en hij houdt een briefje in zijn hand

Hij houdt een toespraak Ze kijken beide serieus Het lijkt een serieuze toespraak Op basis van kennis: Het zijn de

oud-Minister-president (Lubbers) van Nederland en de oud-president van Amerika (Reagan)

Door hun functie lijken ze te worden bewaakt door de mannen op de achtergrond

Oud-Minister-president Lubbers en oud-president Reagan staan bij elkaar tijdens een toespraak en ze worden bewaakt door mannen op de

achtergrond

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: op dezelfde ooghoogte Ziet er realistisch uit

Pose: Ontspannen houding Het lijkt een gemoedelijk gesprek Pose: Ze kijken niet in de camera en Kok is

aan het spreken

Niet geposeerd Kok en Clinton zijn in een gemoedelijk gesprek, niet geposeerd.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Twee mannen in net pak met stropdas

Op de achtergrond een wit huis en bomen Het zou het ‘Witte huis’ kunnen zijn Op basis van kennis: Het zijn de

oud-Minister-president Kok en oud-president Clinton

Het zijn belangrijke personen vanwege hun functie

Kok spreekt en Clinton kijkt naar hem Ze zijn in gesprek