• No results found

De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Gevangen landschap

Artikel 5 - Foto 2

Artikel 6. De relatie met de titel en het bijschrift De titel luidt: Gevangen landschap

Zoals we in alleen het kijken naar de foto’s al konden vaststellen dat het om diverse landschappen gaat, wordt dit bevestigd door de tekst. Het is in eerste instantie gissen naar waar ‘gevangen’ naar verwijst. Als men de foto dan nogmaals bestudeerd kan vastgesteld worden dan op alle foto’s land als het ware door water omringd is. Het land op de foto’s lijkt dus te zijn gevangen door het water.

Bijschrift: Geulen, slikken en schorren in het Verdronken Land van Saeftinghe, Zeeuws-Vlaanderen.

Bijschrift: Stormvloedkering tussen Schouwen en Noord-Beveland.

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Geulen, slikken en schorren in het Verdronken Land van Saeftinghe

Wat Overlap, direct Iconisch : wat ziet men op de foto

Zeeuws-Vlaanderen Waar Overlap, direct Indexicaal: waar is het

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Stormvloedkering Wat Overlap, direct Iconisch : wat ziet men op de foto

Bijschrift: Camperduin, Hondsbossche zeewering gezien naar het noorden.

Bijschrift: Zeevang, Moordenaarsbraak, Ijsselmeerdijk.

Door de bijschriften kan men vaststellen wat men exact op de foto ziet. Door de benoeming van ‘geulen, slikken en schorren’ kan men de verschillende delen die op foto 1 zichtbaar zijn onderscheiden. De geulen zijn de grijze diepe lijnen waar het water zich een weg door baant. Slikken zijn de plassen, die bij vloed onder water lopen en schorren zijn aangeslibd begroeid land dat alleen bij zeer hoge vloed onder water loopt. Hieruit blijkt dus dat de zee dichtbij is en ook als ‘gevangen’ door de zee gezien kan worden. Met het bijschrift bij de tweede foto wordt het vermoeden van een deel van de Deltawerken

bevestigd als zijnde de stormvloedkering tussen Schouwen en Noord-Beveland. Uit de bijschriften bij de andere foto’s blijkt dat deze zijn gemaakt in andere delen van Nederland. In alle drie de foto’s kan niet direct een connotatieve betekenis vastgesteld worden, men kan alleen vaststellen wat het is.

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Camperduin Wat Overlap, direct Iconisch : wat ziet men op de foto

Hondsbossche zeewering gezien naar het noorden

Waar Overlap, direct Indexicaal: waar is het

Tekstdeel Onderdeel bijschrift

Relatie met de foto Inferentie

Zeevang, Moordenaarsbraak, Ijsselmeerdijk

Artikel 6. De relatie met de tekst

Tekst Foto Feitelijk-inhoudelijke relaties

Functie Tekst-beeld Relatie Wat voegt de foto toe

Alsof je door je vader bent opgetild. Een kind in een menigte die ineens iets ziet waarover hij grotere mensen alleen had horen vertellen.

Metonymisch gelinkte scene Illustratie Overlap, metonymisch

Het gevoel dat uit de foto’s spreekt wordt beschreven

Zo’n gevoel roepen de foto’s op in het vandaag verschenen werk Het Lage Land, een reeks monumentale portretten over Nederland en zijn water, van de

Amsterdamse fotograaf Siebe Swart.

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden

Illustratie Overlap, metonymisch

Maar nooit kreeg je als bezoeker de kans om de situatie in ogenschouw te nemen vanuit een tamelijk ideaal perspectief, het perspectief dat Siebe Swart biedt met luchtfoto’s die alle vanuit een helikopter zijn genomen.

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden

Bewijs Overlap, direct

Tamelijk ideaal perspecief: Bewijs

Bijvoorbeeld om in één beeld te laten zien hoe de stormvloedkering in de

Oosterschelde, volgens Swart “het meest

indrukwekkende onderdeel van de

Deltawerken”, op het machtige water ligt, drie zeegaten en twee eilanden

omspannend.

De scene waar in het artikel melding van gemaakt worden / de plaats / de objecten

Illustratie Overlap, direct

Swart toont in zijn boek niet zozeer het water zelf als wel het ingrijpen door de mens.

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden

Bewijs Overlap, direct

hand van de mens in die natuur en de spanning die dat oproept

foto’s melding van gemaakt worden metonymisch

Swart rept zelf van de “dreiging” die van het water uitgaat. De foto’s laten als het ware de tegenaanval zien.

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden vergelijkbare scene

Illustratie Overlap /

Displacement (ik zie geen dreiging)

Symbolisch

Swart nadert vanuit de helikopter het tafereel alsof hij op het punt staat dit landschap (…) gevangen te nemen. Het lijkt alsof je dit landschap naar believen zou kunnen veranderen.

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden

Illustratie Overlap, direct Overlap, metonymisch

Symbolisch

Het lijkt alsof je (..) de Deltawerken een kwartslag zou kunnen draaien.

De scene waar in het artikel melding van gemaakt worden

Illustratie Overlap,

metonymisch

Symbolisch “Door het standpunt dat ik kies, zie je hoe

kwetsbaar het door mensen gemaakte landschap is.”

Alle foto’s

De scenes waar in het artikel melding van gemaakt worden

Illustratie Overlap, direct Symbolisch

Tekst-beeldrelaties en syntax

Uit de eerste indruk van de foto’s kon niet worden opgemaakt waarom deze foto’s bij elkaar geplaatst waren. Met de titel ‘gevangen landschap’, werd het ook niet meteen duidelijk. Men zou wel kunnen veronderstellen dat het gaat om de landschappen die omgeven worden door een dijk of sloot, waardoor ze ‘gevangen’ zijn. Door de bijschriften kon men vaststellen wat er op de foto’s te zien is, maar nog niet wat de achterliggende gedachte van het geheel is. Uit de tekst blijkt nu dat het luchtfoto’s zijn uit het werk van de Amsterdamse fotograaf Siebe Swart, ‘Het Lage Land’. De schrijver beschrijft vervolgens hoe Siebe Swart naar de foto’s kijkt, dat het hem interesseert hoe de mens een hand heeft gehad in de natuur. Zo wordt het idee dat de mens aan bepaalde onderdelen in de landschappen gewerkt heeft, zoals de dijken en de stormvloedkeringen, bevestigd.

De titel wijst naar ‘gevangen landschap’, waardoor men de indruk krijgt dat het gaat om het landschap dat gevangen is door het water. Als men de tekst echter goed leest, wordt duidelijk dat ermee bedoeld wordt dat het landschap ‘gevangen’ wordt door de camera van Wiebe Swart. In de tekst wordt de lezer gestuurd naar het idee van een ‘gevangen landschap’. Als men echter goed naar de foto’s kijkt ziet men het werk van de mensheid in de kleine foto’s terug, dit refereert juist naar een onder de duim gehouden of beheerste zee. Het landschap lijkt dus te worden beschermd tegen de zee, niet gevangen door de zee.

Opvallend is dat de grote foto niet besproken wordt in de tekst. De kleinere foto’s wel en er wordt nog een foto besproken die niet in de tekst voorkomt. De vraag is dus waarom de schrijver of vormgever hiervoor gekozen heeft, aangezien het verwarring kan veroorzaken omdat de lezer juist een verband

23 november 2011

Artikel 7 - Foto 1

Artikel 7 - Foto 2

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Pers: Kikkerperspectief Het gebouw oogt erg groots Object: Strakke verticale lijnen, witte muren,

grote ramen

Modern

Lichtval: De zon schijnt op het gebouw Het gebouw baadt in licht, lijkt daardoor witter en groter

Het gebouw oogt groots en modern.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Groot wit gebouw met veel grote ramen

Een groot kantoorgebouw Erachter nog een gebouw Hoge bebouwing in de buurt Geparkeerde auto’s voor het

gebouw

De eigenaars van de auto’s zijn binnen Licht bewolkte blauwe lucht Mooi weer

Een groot kantoorgebouw met geparkeerde auto’s voor de deur

Connotatie

Connotatieve procedures Symbolische inferenties

Persp: op ooghoogte Realistisch beeld

Object: Huizen zien er wat eenvoudig uit Verouderd/ouderwets Object: De mensen lopen snel langs Ze lijken haast te hebben Object: Mensen lopen snel langs, andere

mensen staan met de rug naar de fotograaf toe, de markt is van rechts naar links zichtbaar

Niemand poseert voor de foto, het lijkt te om het geheel te gaan als markt zijnde

Esth: Witte grijze lucht en vale gebouwen Oogt sober

Een realistisch beeld van een sober uitziende marktstraat, waarbij niemand poseert.

Denotatie

Iconische inferenties Indexicale inferenties

Straat met kramen met bloemen en erachter nog meer kraampjes

Er is markt

Er staan heel veel bloemen in de kraam Er zijn nog niet veel bloemen verhandeld

Mensen lopen langs met tassen in de hand Ze hebben spul gekocht Achter de kraampjes zijn gebouwen

zichtbaar (oa. groceries en bookmaker) met dichte luiken

Het zijn gesloten winkels

Buitenlandse teksten Niet in Nederland

Witte grijze lucht Grauw weer

Er lopen mensen op een buitenlandse markt, waarbij nog niet veel bloemen zijn verkocht en op de achtergrond gesloten winkels te zien zijn.

De relatie tussen de foto’s - Syntax

Er is niet direct een verband tussen beide foto’s te zien. Er lijkt meer sprake te zijn van tegenstellingen. Het gebouw op de linkerfoto oogt groots en modern, de gebouwen op de rechterfoto ogen sober en wat ouder. Doordat beide foto’s naast elkaar staan, wordt het moderne effect in de ene foto en het sobere effect in de andere foto versterkt. Links zijn er geen mensen aanwezig, daardoor ziet rechts er weer wat drukker uit. Verder is het op de linkerfoto mooi weer en op de rechterfoto wordt de soberheid versterkt door minder mooi weer.

Artikel 7. De relatie met de titel en het bijschrift