• No results found

Demografische factoren 2 Economische factoren

3. Sociaal-culturele factoren 4. Technologische factoren 5. Ecologische factoren 6. Politiek- juridische factoren

Inzicht hebben in de macro-omgeving geeft een organisatie de mogelijkheid succesvol te werken in zijn omgeving. Een organisatie kan effectief gebruik maken van de kansen en bedreigingen die worden veroorzaakt door de maatschappelijke factoren.

Om een beter beeld te schetsen van de markt waarin BALLINNN’ opereert is aan de hand van het DESTEP model een analyse gemaakt van factoren die invloed hebben op het platform. In het geval van BALLINNN’ zijn de Demografische, Economische, Sociaal-culturele en Technologische factoren relevant.

3.8.1 Demografische factoren

In de leeftijdscategorie 18 tot en met 35 jaar zitten veel studenten. De levensfase van deze doelgroep bepaalt sterk waar ze gaan wonen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat jongeren die nog bij hun ouders wonen, minder vaak in stedelijke gebieden gaan leven in vergelijking met jongeren die het huis uit zijn. Twintigers wonen vaker in stedelijke gebieden dan mensen van boven de dertig. Van de twintigers woonde in 2012 ongeveer 55% in een stad terwijl dit bij dertigers 45% was. Vooral niet-stedelijke gemeenten trekken minder twintigers dan de wat oudere generatie (CBS, 2015c). Wanneer deze jongeren verhuizen naar de Randstad kan dit relevant zijn voor BALLINNN’. BALLINNN’ richt zich vooral op millennials in de grote steden. Een ander fenomeen dat speelt in deze doelgroep is dat ze moeilijkheden ondervinden bij het krijgen van een vaste baan.Niet alleen het aandeel met vast werk is gedaald, ook is de arbeidsparticipatie onder twintigers afgenomen. Door de crisis is het moeilijker voor afgestudeerden om een baan te vinden of om die te behouden (CBS, 2015d). Als deze doelgroep weinig inkomsten genereert kan dit een probleem zijn voor BALLINNN’ als het gaat om bijvoorbeeld kaartverkoop vanevenementen.

3.8.2 Economische factoren

BALLINNN’ is voornamelijk afhankelijk van advertenties om te blijven groeien. Om inkomsten te genereren moeten advertenties verkocht worden. Voor advertenties moet er een budget beschikbaar worden gesteld. Ongeacht de crisis besteden bedrijven steeds meer geld aan contentmarketing. Uit het onderzoek 'The State of Marketing Leadership' van Salesforce blijkt dat 70% van de marketeers meer budget vrijmaakt voor contentmarketing (Adformatie, 2015). Sinds 2013 verschuiven organisaties hun advertentiebudgetten steeds meer naar online. De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2014 met 11,3% gegroeid ten opzichte van 2013

(Marketingfacts, 2015). Het voordeel hiervan is dat organisaties zich gaan richten op derde partijen om te adverteren. Websites zoals BALLINNN’ kunnen hierop inspelen door meer

advertentiemogelijkheden aan te bieden.

3.8.3 Sociaal-culturele factoren

Individualisering is al jaren aan de gang in Nederland (MarktOnderzoekAssociatie, 2015). De consument anno nu heeft steeds meer specifieke wensen en behoeften. Door de opkomst van internet is het gedrag van de consument sterk veranderd. De consument is mondiger, veeleisender, kritischer, minder loyaal en minder geduldig geworden door het internet

(MarktOnderzoekAssociatie, 2015). Men heeft tegenwoordig behoefte aan tweezijdige communicatie en is niet meer gevoelig voor massacommunicatie.

Als het gaat om content vraagt men naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. De hoeveelheid content die de consument dagelijks krijgt is de afgelopen jaren dan ook enorm toegenomen. Het is dus van essentieel belang om te bepalen wat de consument wil. Content moet waardevol en relevant zijn voor de consument (Persgroep, 2015). Voor een platform als BALLINNN’ is het van belang alert te zijn op de veranderingen in het gedrag van zijn doelgroep (Persgroep, 2015).

3.8.4 Technologische factoren

Onder deze factoren vallen alle technologische ontwikkelingen die in de maatschappij spelen. Het internet, televisies, computers, smartphones en tablets zijn een aantal voorbeelden van

technologische factoren die invloed hebben op consumenten. Met name internet is niet meer weg te denken uit hedendaagse maatschappij. Het internet is de core van BALLINNN’ en al haar activiteiten vinden erop plaats. Het internet maakt het steeds makkelijker voor consumenten om informatie in te winnen. Social media is een stap in de goede richting. Dit soort platformen maken

het mogelijk voor consumenten om op een vernieuwde manier met elkaar te communiceren. De afgelopen jaren is het social media gebruik alleen maar gestegen.

Uit een recent onderzoek van GFK naar de Trends in digitaal entertainment in Nederland blijkt dat social media op nummer één staat van de top drie gebruikte media (GFK, 2015). Daarnaast maakt video kijken ook een opmars. Video speelt al jaren een grote rol binnen marketing. Videocontent wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt voor het informeren van de doelgroep, maar wordt bij alle stappen van het koopbeslissingsproces ingezet. Voor marketeers betekent dit een gat in de markt als het gaat om contentuitbreiding. Visuele content wordt dus steeds belangrijker. Met name online videocontent domineert de markt (The Marketing Factory, 2015). Door de populariteit van online videoplatformen en de interactieve mogelijkheden wordt video breder ingezet. Dit komt mede door platformen zoals YouTube, Netflix, NPO gemist en RTL XL. Tweederde van de Nederlanders kijkt regelmatig online video. Hoewel de verschillen steeds kleiner worden kijken jongeren nog altijd meer online video dan ouderen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Online video 2014’ van Sanoma-SBS (Clipforce, z.j.).

Ondemand content is de reden waarom online videoplatformen het winnen van de traditionele content. Deze trend komt ook terug in geschreven content. De consument anno nu wilt content op het juiste tijdstip. De komende jaren zal deze trend verschuiven naar gepersonaliseerde content. Een voorbeelden hiervan is Blendle: een platform waarbij gebruikers artikelen kunnen kopen in een digitale kiosk (Blendle, z.j.). Deze trend heeft ook weer gevolgen voor de activiteiten van BALLINNN’. Dit betekent dat het platform een goede afstemming moet realiseren op de wensen en behoeften van haar doelgroep.

3.9 Conclusie

Uit het contentstrategiemodel blijkt dat engagement van belang is bij het bouwen van een lange termijn relatie met de doelgroep. Hierbij zijn content en de doelgroep twee belangrijke

componenten. Voor een marketeer is het belangrijk om op basis van het contentmarketing plan de volgende vraag te beantwoorden: wie wil ik bereiken?

Een gestructureerde contentstrategie levert een bijdrage aan het realiseren van een goede relatie met de doelgroep. Nadat de contentstrategie is geformuleerd is het van belang om bij

contentcreatie een balans te vinden tussen wat de doelgroep wilt lezen en de informatie die hoort bij een product of dienst. Voordat een organisatie begint met het creëren van content is het belangrijk om de basis uiteen te zetten. Een organisatie moet zijn bedrijfsdoelstellingen zien te vertalen naar online doelstellingen. Als deze stap is gemaakt kan er gekeken worden naar hoe een organisatie de content gaat aanpakken. Voor marketeers is het dan vooral belangrijk om goed onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van zijn doelgroep. Op basis hiervan kan de content afgestemd worden op de doelgroep.

Uit onderzoek naar de trends en ontwikkelingen blijkt dat vooral gepersonaliseerde content een steeds grotere rol gaat spelen in de toekomst; met name visuele content. Marketeers kunnen hierop inspelen door middel van originele content. Dit kost echter veel tijd en energie om te realiseren. Het voordeel van het aanbieden van authentieke content is dat Google een organisatie gaat zien als expert. Dit zorgt ervoor dat content creators een hoge notering krijgen in de zoekmachine. Curated content kan hiervoor een alternatief zijn. Een combinatie van de twee typen content kan zorgen

voor een succesvolle contentkalender. Daarnaast gaat het bij de distributie van de content vooral om welk bericht het beste past bij welk kanaal. Contentdistributie op verschillende kanalen is echter niet de enige manier om betrokkenheid te creëren. Marketeers kunnen onder andere door middel van conversatie engagement creëren met de doelgroep. Door de interactie aan te gaan met de doelgroep bouwen marketeers vertrouwen op. Vertrouwen leidt uiteindelijk naar mensen die over een product of merk gaan praten. Daarnaast komt een organisatie meer te weten over de doelgroep en concurrenten.

"CREATE SOMETHING PEOPLE

WANT TO SHARE"