• No results found

„tiada djandji atawa kasi satoe apa

In document 0036 3380 l O (pagina 112-118)

„Saia soempah, ujang saia nanti tiada trima orang poenja

„perdjaiidjian atawa persent deugen djalan njang trang atawa

„dengen djalan njang gelap, soepaia saia djalanken atawa

tia-„da djalanken satoe perkara di dalem pekerdja-an saia.

„Saia soempah, njang saia bctool hati kapada Baginda

„Badja di Nederland ia itoe toewan saia njaiig betooi, dan

„saia kasi hormat kapada sri padoeka njang di pertoewan

be-„saar Governoor Djendraal ia itoe wakilnja Baginda Eadja,

»dan saia toeroot begimana- parintalmja.

„Saia soempah, sebrapa bolce nanti saia bekin, distrikt

„saia bertambah tanibah kaoentoengannja, dan lagi saia

dja-„lankeii ka-adilan sama segala orang njang ada di dalem

„distrikt saia.

„Saia soempah, segala parintahnja orang besaar di atas

pe-„kerdja-an saia njang soeda di tetepkcn atawa njang nanti di

„tetepken, nanti saia toeroot dengen betool dan radjin, dan

„lagi segala pekerdja-an njang saia di parintahken orang besaar,

„nanti saia djalanken dengen betool dan radjin.

„Saia berkata ini perkara semoea dengen bctool h a t i ,

„dan kaloe saia tiada djalanken begimana saia soeda djandji,

„atawa kaloe saia tiada betool hati apa njang saia berkata,

„biar Toehan Allah toeroonken marahnja di atas diri saia.

„Saia bertanda tangan dan tarook tjap saia di bawah i n i ,

„soepaia djadi satoe tanda njang saia soedah soempah begimana

„njang terseboot di atas, adanja."

FATS AL 3.

Kapala distrikt misti toeroot dengen betool segala parintah njang soeda di tetepken atawa njang nanti di tetepken dari perkara pangkat dan gelar dan oepatjara dan pengiring dan songsong njang bolee di pakee kapala distrikt, dan lagi dia misti djaga, djangan ada kapala dan prijaji djawa njang, ada di bawah parintahnja, langgar itoe parintah.

F A T S AL 4.

Kapala distrikt tiada bolee berdagang dan tiada bolee be-seero pegang pak atawa bebe-seero borong pekerdja-an, dan lagi tiada bolee tanggoong orang di dalem itoe perkara.

9 S

Dia tiada bolee beseero pegang tanah atawa gilingan atawa lain lainnja di dalem negri njang djadi toeroetannja distriktnja.

Dia tiada bolee ambil bagian dari sawahnja orang ketjil atawa kaloewarannja, dan tiada bolee pakee orang ketjil, soeroe pegang pekerdja-annja, kaloe lebee dari njang soeda di tentoe-ken sama toewan besaar Governoor Djendraal.

FATSAL 5 .

Kaloe kapala distrikt meninggal atawa sakit atawa ada se-babnja lain njang dia tiada bisa pegang pekerdja-annja, dan kaloe toewan besaar Governoor Djendraal beloom ambil poe-toesan di atas itoe perkara, mangka toewan resident inisti angkat satoe prijaji djawa soeroe wakil segala pekerdja-annja dan kakoewasa-annja itoe kapala distrikt.

FATSAL 6.

Kapala distrikt misti beroemah di kotanja distriktnja.

Kaloe beloom dapet permissie dari boepati, atawa kaloe tiada trima parintah dari orang besaar, kapala distrikt tiada bolee tinggalken distriknja, maski sebentar tiada bolee ; tetapi kaloe ada perloenja pekerdja-an negri njang dia misti lekas bitjara sama boepati, kapala distrikt bolee tinggalken distrikt-nja, tiada oesab minta permissie lebee doeloe.

FATSAL 7.

Kapala distrikt ada di bawah parintahnja boepatinja, tetapi ada di bawah pamariksa-annja toewan resident atawa toewan assistent resident.

FATSAL 8.

Kapala distrikt misti toeloong toewan kontroieur dari distrikt-nja dari perkara djalanken pekerdja-an negri.

Dia misti kasi katrangan dan pertoendjokan njang di minta toewan kontroleurnja, dan misti toeroot djalannja, kaloe toewan kontroieur pariksa pariksa distrikt.

FATSAL 9.

Kapala distrikt misti liat liatken di atas kalakoeannja prijaji dan kapala djawa njang ada di bawah parintahnja, dan misti liat liatken djoega begimana dia orang djalanken pekerdjaran negri,

K a p a k distrikt misti kasi toeladan, njang dia djalanken pekerdja-annja dengen betool, soepaia dia orang toeroot toela-dannja itoe, dan lagi dia misti larang dengen k r a s , djangan dia orang bekin kasalalian atawa minooin madat.

Kaloe kapala distrikt soeda kasi inget baik b a i k , dia orang tiada maoe dengerken, dia misti lekas kasi kabar kapada boe-patinja, dan misti minta apa njang baiknja di djalanken di atas itoe orang.

Dan lagi kaloe kapala distrikt dapet taoe ada kapala atawa prijMJi djawa njang salah besaar njang haroos kena hoekoeman, dia misti lekas kabarken kapada boepatinja.

FATSAL 1 0 .

Kapala distrikt misti taoe asal toeroenannja prijaji dan ka-pala djawa dan lain lain orang njang asalnja besaar njang ada di dalem distriktnja, dan lagi misti taoe, kaloe ada njang ber-anak atawa kawin atawa mati atawa mengalih, soepaia saben saben bolee kasi katrangan kapada boepati.

FATSAL 1 1 .

Segala soerat njang di trima kapala distrikt, misti di atoor dan di siempen baik baik, dan segala soerat njang di kiiimken kapala distrikt kapada lain orang, dia misti soeroe ambil toeroenannja.

FATSAL 12.

Kaloe ada perkara besaar di dalem distrikt, dia misti lekas kabarken kapada boepati.

FATSAL 1 3 .

Kapala distrikt tiada bolee langgar atawa meroesaken adat kiibiasa-annja orang dessa atoor perkaranja sendiri, kaloe itoe adat kabiasa-annja tiada di larang di dalem parintahnja toewan besaar Governoor Djendraal atawa parintahnja kapala n e g r i , dan lagi kapala distrikt tiada bolee langgar adatnja orang ketjil pili kapalanja sendiri, tetapi kaloe soeda di pili, kapala negri misti kasi idinnja.

Dia misti djaga, djangan ada orang melanggar itoe adat kabiasa-an njang soeda terseboot di atas.

Kaloe ada satoe doewa dessa adat kabiasa-annja tiada baik

100

di atas orang banjak atawa langgar parintahnja toewan besaar Governoor Djendraal atawa parintahnja kapala negri, kapaia distrikt misti kabarken kapada boepatinja.

PATS A L 14.

Kapala distrikt misti djaga, soepaia orang seneng dan ada atoeran di dalem distriktnja, dan lagi soepaia orang dan ba-rangnja djangan di ganggoe orang djaliat.

Dan lagi dia misti djaga, djangan ada orang boedjook orang ketjil soeroe koempool dan soeroe boeat barang njang djahat, atawa djangan ada orang djoewal djimat atawa bekin lain roe-,pa akal, soepaia orang ketjil kena oewangnja dan barangnja,

atawa djangan ada orang potangan atawa bekin takoot orang atawa pakee nama falsoe atawa bekin lain roepa akal, soepaia hatinja orang ketjil djadi takoot dan tiada seneng.

Kaloe kapala distrikt taoe ada orang bekin itoe perkara, f f ia misti lekas kabarken kapada boepati, dan lagi sandeenja ada perloenja, kapala distrikt bolee lantas djalanken apa njang di kira baik, soepaia djangan sampee ada roesooli, tetapi dia inisü tanggoong apa njang dia bekin, dan lagi misti lekas minta idin.

FATSAL 1 5 .

Kapala distrikt misti djaga, djangan ada orang minta-minta di dalem distriktnja, mangka kaloe ada orang miskin njang tiada bisa tjari makannja, dia misti soeroe piara begimana adat kabiasa-annja orang boemi.

Sandeenja tiada ada sampee tempat atawa tiada ada lain lainnja njang bolee di bekin piara orang orang miskin dengen baik, dan sandeenja di kira perloe bekin atoeran besaar dari itoe perkara, kapala distrikt misti kabarken kapada boepati.

FATSAL 16.

Kapala distrikt misti soeroe bekin apa njang bolee djaoken penjakit di dalem distriktnja, dan lagi misti djaga, soepaia segala tempat njang ada di distriktnja, di rawatti dengen bresi selamanja.

Kaloe di kira perloe, dia bolee minta kapada boepati, soe-paia toetoop atawa dalemken kali atawa rawa atawa lain lainnja.

Kaloe ada orang di distriktnja tekena penjakit ujang bolee lekas toelari orang, kapala distrikt misti lekas kasi kabar ka-pada boepati, dan misti lekas soeroe bekin apa njang di kira baik dan ajang bolee brintiken itoe penjakit, atawa misti leias soeroe djalanken apa ujang di parintahken orang besaar di atas itoe perkara.

Kapala distrikt misti soeroe kasi mengarti sama orang ke-tjil dari perkara goenanja dan baiknja orang ujang di tarook tjatjar, soepaia bertambak tambah banjaknja orang ujang di tarook tjatjar.

FATSAL 1 7 .

Kapala. distrikt misti bekin segala akal njang baik, soepaia orang soeka tangkep dan boenoe binatang ujang galak dan djahat.

FATSAL 1 8 .

Kapala distrikt misti pariksa dan kasi taoe sama boepati apa ujang baik di bekin, soepaia distriktnja bolee djadi LeM.ee

baik dan soepaia orang ketjil tambah kaoentoengannja.

Kalakoeannja kapala distrikt misti soeka toeloong dan sabar sama orang ketjil, dan lagi dia misti djaga, soepaia kapala dan prijaji djawa njang ada di bawah parintahnja, toeroot itoe kalakoean, mangka kaloe dia orang tiada toeroot itoe kalakoean begimana sebetool-betoolnja, kapala distrikt misti kasi kabar sama boepati.

FATSAL 1 9 .

Kaloe kapala distrikt trima parintah dari perkara peker-an njang misti di bekin orang ketjil, dia misti soeroe dja-lanken itoe parintah dengen betool.

Dia tiada bolee obahken itoe parintah dan misti djaga, djangan ada prijaji atawa kapala djawa njang ada di bawah parintahnja, melanggar itoe parintah.

Dia misti djaga, djangan ada kapala atawa prijaji bekin soeka soekanjâ sendiri dari perkara pekerdja-annja orang ketjil itoe, dan djangan orang ketjil di paksa soeroe kasi oewang atawa barang ataTra bekakas di atas itoe pekerdja-an, dan djangan ada prijaji atawa kapala djawa toeroot tjampoor di dalem atoerannja satoe-satoenja dessa dari perkara pikool itoe pekerdja-an.

102

Kaloe misti cljalanken pekerdja-an besaar njang di loewar

In document 0036 3380 l O (pagina 112-118)