• No results found

Soerat Instruksie kapada Kapitein dan Luitenant dari bangsa tjina njang ada di dalem dan di

In document 0036 3380 l O (pagina 136-140)

loewar Soerabaija.

{Staatsblad taoon 1 8 2 9 , N". 10.)

FATSAL 1.

Kapitein tjina njang djadi kapala, dan segala bangsa tjina ada di bawah parintahnja dan misti kasi hormat kapadanja.

FATSAL 2.

Tiga Luitenant tjina misti toeloong sama kapitein djalanken pekerdja-annja, dan lagi ada di bawah parintahnja dan misti toeroot begimana parintahnja.

(Banjaknja luitenant tjina sekarang soeda di tambah, tetapi tiada tentoe ba-njaknja di satoe-satoenja negri, ada njaDg anem, ada njang koerang.

Di kolta Kediri ada satoe kapitein sama satoe luitenant, dan di Toeloong-Agoong ada satoe luitenant. Dan lagi kampoong tjina di Kediri, Kerto-Sono, Blitar dan Berbek ada di bawah parintahnja otfisier offisier tjina di kotta Ke-diri, dan kompoong tjina di Trenggalek ada di bawah parintahnja luitenant tjina di Toeloong-Agoong, ia itoe menoeroot Staatsblad taoon 18G1 , no. 18).

FATSAL 3 .

Kapitein ada di bawah parintahnja toewan resident, dan

1 2 1

kaloe dia dapet kabar ada orang tjina langgar parinl.aU negri atawa bekin salah sama bangsanja sendiri atawa sama lain bangsa njang ada di dalem negri, dalem doewa poeloe ampat djam dia misti masoken rapport sama toewan resident dan toewan assistent resident polisie.

EATSAL 4.

Kaloe orang tjina dapet taoe atawa dapet kabar ada orang langgar parintah negri, atawa kaloe dia sendiri maoe dakwa orang, dia misti lekas kasi taoe sama kapala kampoongnja, dan itoe kapala kampoong misti lekas kasi taoe sama luite-nant dari kampoongnja, dan itoe luiteluite-nant misti lekas kabar-ken sama kapitein.

FATSAL 5.

Kaloe ada roemah. tebakar atawa ada roesooli atawa ada lain perkara besaar, kapitein tiada bolce pigi pigi dari dalem kampoong tjina, tetapi misti lekas kirim kapada toewan assis-tent resident polisie satoc luitenant dari kampoong njang di tempati kapitein bersama-sama 12 orang tjina, mangka luite-nant luiteluite-nant njang lain dan kapala 'kapala kampoong misti djaga itoe timpo di kampoongnja sendiri sendiri, soepaia bolee bekin apa njang perloe di atas itoe perkara.

FATSAL 6.

Segala roemali njang di tempati orang tjina, baik njang ada di dalem kampoong tjina, baik njang ada di lain lain tempat di dalem kota atawa di moeka kota Soerabaija, itoe semoea teritoong djadi satoe sama kampoong tjina.

FATSAL 6a.

Kampoong tjina di bagi tiga bagian atawa wijk, dan njang satoe bagian di bagi blok dan banjaknja blok menoeroot begi-mana banjaknja kampoong njang ada di dalem satoe satoenja bagian.

(Sebab banjaknja luitenant di tambah, mangka banjaknja wijk menoeroot banjaknja luitenant sadja).

FATSAL 7.

Njang satoe bagian ada di bawali parintalmja satoe luite-nant dan njang satoe blok ada di bawali parintalmja satoe

122

k a p a k kampoong; tetapi semocanja ada di bawah parintahnja kapitein.

FATSAL 8.

Boedelmeester ujang misti liat liatken orang orang tjina njang tinggal di dessa dessa.

FATSAL 9.

Segala roemahnja orang tjina misti pakee nommer, dan sa-toe sasa-toenja luitenant misti tarook sasa-toe tanda di deketnja itoe nommer, soepaia dia orang lekas bolée taoe di mana mana bagiannja, dan soepaia djangbn bingoong, dan itoe bagian djangan tertjampoor satoe sama lain.

FATSAL 10.

Saben taoon di dalem boelan Djanuari luitenant luitenant tjina misti toelisi orang orang tjina njang ada di Soerabaija dan di moeka kota njang beroemah di dalem bagiannja ma-sing mama-sing, dengen anak anaknja laki laki njang oemoornja lebee dari ampat bias taoon, dan lagi misti toelis di dalem soerat rol nama namanju dan pekerdja-annja dan siapa njang djadi kapala dari satoe satoenja roemah dan brapa banjaknja.

orang laki laki dalem satoe roemah.

E ATS A L 1 1 .

Segala orang tjina njang oemoornja lebee dari 14 t a o o n , misti dapet satoe soerat dari luitenantnja, dan di dalem itoe soerat misti di toelis namanja dan nommer roemahnja dan bloknja dan kampoongnja. Kaloe ada pertanja-an dia mis-ti lekas kasi toendjook itoe soerat, mangka kaloe mis-tiada bisa kasi toendjook, dia kena hoekoeman begimana parintahnja fat-sal 3 dari peratoeran polisie.

FATSAL 1 2 .

Kaloe maoe bediriken kapala kampoong, luitenant tjina njang mintaken sama kapitein, dan kapitein njang angkat.

FATSAL 1 3 .

Kapala kapala kampoong tjina misti djalanken segala pa-rintahnja kapitein dan luitenant tjina dengen lekas dan den-gen be.tool, dan siapa njang tiada djalanken denden-gen lekas

ata-wa dengen betooi, nanti di lepas dari pekerdja-annja, dan kena hoekoeinan, di tiembang begimana perkaranja.

FATSAL 1 4 .

Kapala kampoong tjina misti bagi orang djaga dan misti liat liatken orang djaga.

FATSAL 1 5 .

Kaloe orang tjina maoe mengalih, misti lekas kasi taoe sama lnitenantnja, dan kaloe tiada kasi taoe, kena denda sedikitnja

satoe roepia, banjak-banjaknja doewa poeloe lima roepia.

FATSAL 16.

Segala orang tjina njang oemoornja lebee dari 14 taoon, misti baijar oewang koondee 50 sent njang satoe boelan ata-wa 6 roepia njang satoe taoon, mangka kapitein njang misti mintaken oewang koondee itoe.

FATSAL 1 7 .

Siapa njang tiada baijar atawa njang tiada maoe baijar oewang koondee, kena denda sedikitnja lima roepia, banjak-banjaknja tiga poeloe roepia.

FATSAL 1 8 .

Orang tjina njang miskin, tiada oesah baijar oewang koondee.

FATSAL 19.

Kaloe orang tjina maoe pigi di negri Tjina atawa kaloe ma-oe. pigi dari ini negri dengen niat maoe beroemah di lain negri, misti ada pas sama satoe soerat sertifikaat dari kapi-tein.

FATSAL 2 0 .

Di dalem itoe soerat sertifikaat misti di toelis namanja dan pekerdja-annja itoe orang tjina ujang maoe pigi dan roemah-nja dan negri mana roemah-njang maoe di tiggali dan dia maoe berangkat dengen kapal atawa praoe m a n a , mangka itoe soerat sertifikaat misti ada tanda tangannja kapitein tjina atawa tan-da tangannja luitenant tjina njang soetan-da di koewasaken sama kapitein.

/

124

In document 0036 3380 l O (pagina 136-140)