• No results found

Anak dengen sa-toeroenannja sekali kali tiada bolee di kasi

In document 0036 3380 l O (pagina 73-77)

58

permissie toetoop bapaknja dan iboenja dan kakèknja dan hènèknja dengen sahoeroetnja njang ka-atas, dan mertoewanja laki laki dan mertoewanja prampoean dan bapaknja tiri dan iboenja tiri, dan kakèk dengen nènèk mertoewa, dan kakèk dengen nènèk t i r i , dengen sahoeroetnja njang ka-atas.

FATSAL 2 0 9 .

Orang njang oetang, tiada bolee di tangkep ada di tempat tempat njang terseboot di bawah ini :

1. Ada di gredja atawa di mesdjid atawa di langgar atawa di lain tempat njang sama dengen itoe, selamanja misi di bekin sembaijang;

2. Ada di tempat njang di pakee doedoekan sama prijaji njang pegang koewasa, selamanja dia orang misi doedoekan.

FATSAL 2 1 0 .

Kaloe njang oetang tiada maoe di toetoop, sebab dia bi-lang, itoe tiada betool, dan kaloe dia minta kabetoelan njanf lekas, dia misti masoken soerat sama toewan president land-raad njang soeda soeroe toetoop d i a , atawa kaloe dia soeka, dia bolee minta biar di bawak di hadepannja toewan president itoe, mangka kaloe toewan president soeda trima itoe soerat atawa kaloe njang oetang itoe soeda dateng di hadepannja, dia misti lantas lekas bekin poetoos, apa njang oetang itoe misti di toetoop lebee doeloe atawa tiada, sampee ada poe-toesannja landraad.

Parintah njang terseboot di dalem fatsal 2 1 5 , begian njang ka-ampat, njang ka-anem dan njang ka-toedjoe di djalanken djoega di atas itoe.

Kaloe njang oetang itoe kasi atoeran dengen soerat sebab-nja sebab-njang dia tiada maoe di toetoop, dia bolee di djaga, soe-paia djangan dia mienggat, sampee toewan president bekin poetoos di atas soeratnja itoe.

FATSAL 2 1 1 .

Kaloe njang oetang tiada melawan atawa kaloe lawa»nnja soeda di tolak, dia misti lekas di bawak di dalem toetoepau njang ada paling deket dari roemahnja.

FATSAL 2 1 2 .

Piijaji njang djalanken toetoop, tiada bolee masokcn orang njang oetang di dalem toetoepan, kaloe beloom kasi toendjook soerat parintah toetoop sama djaksa besaar atawa sama djaksa, mangka djaksa besaar atawa djaksa misti tjateti di dalem boe-koe njang terseboot di dalem fatsal 6 4 .

Kaioe njang oetang itoe soeda di toetoop, toekang sepir misti kasi taoe sama toewan griffier landraad di dalem doewa poeloe ampat djam.

FATSAL 2 1 3 .

Siapa njang toetoop orang, misti baijar ongkos piaranja, dan saben tiga poeloe hari misti baijar lebee doeloe sama toekang sepir, menoeroot peratoerannja toewan besaar Governoor Djen-draal njang soeda di tetepken atawa njang nanti di tetepken.

Kaloe njang poenja pioetang tiada baijar itoe ongkos sebe-loomnja katiga poeloe satoe harinja, dan kaloe ada perminta-annja njang oetang atawa toekang sepir, toewan president land-raad lantas misti parintahken lepas dia dari toetoepan.

Djaksa besaar atawa djaksa njang misti djalanken itoe pa-rintah lepas, misti toelisi di dalem boekoe njang terseboot di dalem fatsal 6 4 .

Kaloe parintah lepas orang dari toetoepan soeda di djalan-ken, di dalem itoe perkara njang terseboot, dan di dalem lain perkara, toekang sepir misti kasi taoe sama toewan griffier landraad di dalem doewa poeloe ampat djam.

FATSAL 2 1 4 .

Orang oetang njang di toetoop begimana hoekoom, misti di lepas dari toetoepannja kaloe dengen sebab begimana di ba-wah i n i :

1. Kaloe toewan oewang njang soeroe toetoop sama dia, kasi permissie lepas dengen soerat katrangan njang sah, atawa de-ngen kasi taoe dede-ngen bitjara sama toewan griffier landraad, dan toewan griffier misti toelisi di dalem boekoe njang terse-boot di dalem fatsal 2 1 9 ;

2. Kaloe baijar atawa tarook oewang di kantomja toewan griffier landraad, dan itoe oewang mendjadi baijarnja oetangnja sama orang njang soeroe toetoop, serta dengen boenganja,

teri-60

tooiig sarnpee iimponja baijar itoe oetang, dan deugen ongkosnja perkara dan ongkosnja toetoop dan dengen oewang njang socda di kaloewarken, soepaia di bekin piara njang di toetoop itoe.

FATSAL 2 1 5 .

Orang oetang njang di toetoop dengen tiada melawan begi-rnana njang terseboot di dalem fatsal 2 1 0 , dia misi bolee minta sama landraad, soepaia batalken toetoopnja, kaloe dia rasa, dia di toetoop tiada begimana parintahnja fatsal 2 0 8 atawa fatsal 2 0 9 atawa ada lain sebab.

Dia misti minta dengen soerat sama toewan president land-raad, dan soeratnja itoe misti di sampeeken sama toewan pre-sident itoe dari tangannja toekang sepir.

Kaloe njang oetang itoe tiada bisa toelis, dia bolee di kasi bitjara dengen moeloot sama toewan president dari perkaranja itoe, mangka toewan president misti tjateti atawa soeroe tja-teti perbilangannja itoe.

Toewan president misti naiken itoe perkara di dalem koem-poelannja landraad njang bermoela, dan landraad nanti bekin poetoos itoe perkara begimana pendapetannja, dan lagi kaloe landraad rasa perloe, bolee pariksa lebee doeloe perbilangan-nja perbilangan-njang oetang sama perbilangan-njang di oetangi perbilangan-njang soeda dapet permissie toetoop sama dia.

Begitoe djoega djalannja, kaloe njang oetang rasa misti di lepas dari toetoepan, dan bolee kasi katrangannja njang betooi, tetapi kaloe dengen sebab njang terseboot di dalem fatsal 2 1 3 , toewan president sendiri njang poetoesi.

Di dalem ini perkara semoea, poetoesannja landraad bolee di masoken appel, tetapi bolee di djalanken lebee doeloe.

Parintah njang terseboot di dalem fatsal 1 9 2 , 1 9 3 , 1 9 4 , 1 9 5 , 1 9 6 dan 197 misti di djalanken djoega, kaloe masook appel dari perkara njang terseboot di atas.

FATSAL 2 1 6 .

Kaloe orang oetang di batalken toetoopnja atawa di lepas, sebab njang di oetangi tiada baijar ongkos piaranja lebee doe-loe, dia tiada bolee di toetoop kembali sebab oetangnja itoe djoega, kaloe beloom liwat delapan hari sedikitnja, sesoedanja di lepas.

61

Dan lagi kaloe dia di lepas, sebab njang poenja pioetang

In document 0036 3380 l O (pagina 73-77)