• No results found

Peratoeran dari padjek ka-asilamya kangdjeng Goverment di tanah Djawa dan Madoera

In document 0036 3380 l O (pagina 195-200)

{Staatsblad taoon 1 8 5 3 , No. 86.)

DARI DJALANN.1A P A D J É K K E N .

FATSAT, 1.

Ka-asilannja kangdjeng Goverment nanti di padjekken satoe taoon lamanja atawa lebee, toerooi begimana njang di kabar-ken satoe satoenja ka-asilan.

Kaloe sri padoeka toewan besaar Governoor Djendraal be-loom kasi koewasa, itoe ka-asilan njang soeda di lelang, tiada bolee di kasiken, clan lagi tocwan besaar ada koewasa kasi pegang itoe ka-asilan sama orang ujang tinggi sendiri tawar-annja atawa tiada.

EATSAT, 2.

i Mana njang perloe, wates pegangannja pak satoe satoetija nanti di tentoeken di dalem lain soerat peratoeran.

FATS AL 3.

Kaloe tiada di tentoeken lain roepa, itoe ka-asilan nanti di le-lang sendiri sendiri, toeroot begimana banjaknja bagian atawa perseel njang di kobarken sebeioomnja lelang, dan lagi orang . misti tawar naik-naikan, dan siapa njang tinggi sendiri

tawar-1 8 0

annja, itoe njang dapet, tetapi dalem tiinponja itoe lelang djoega, dia misti kasi tanggoengan doewa orang atawa lebee.

FATSAL 4.

Siapa njang tinggi sendiri tawarannja dan orang orang njang tanggoong, misti orang di negri dan mampoe dan orang baik baik, dan begimana pengrasa-amija toewan resident, bolee di kasi pegang itoe pak serta ada sampee katentoeannja.

Kaloe njang tinggi sendiri tawarannja, tiada bisa djalani apa njang terseboot di atas, begimana kamaoeannja toewan resident, itoe ka-asilan nanti di lelang l a g i , dan kaloe di le-lang lagi, dan dapetnja koerang dari tawarannja orang njang bermoela, sri padoeka toewan besaar Governoor Djendraal bo-lee soeroe tambali sama dia apa njang koerang itoe, teritoong dari lamanja pak njang di lelang itoe.

FATSAL 5.

Siapa njang tinggi sendiri tawarannja, tiada bolee telepas dari tawarannja i t o e , dan lagi orang orang njang tanggoong sama d i a , misti tinggal tanggoong djoega di atas itoe tawaran, selamanja kangdjeng Goverment beloom poetoesi, apa bolee kasi pegang itoe pak sama dia atawa tiada.

Aliwarisnja dan koewasanja itoe orang njang tinggi sendiri tawarannja, dan lagi aliwarisnja dan koewasanja orang orang njang djadi tanggoengan, itoe misti djalani djoega itoe perkara njang terseboot di atas..

FATSAL 6.

Kapala kapala djawa tiada bolee toeroot perkara padjekken ka-asilannja kangdjeng Goverment.

FATSAL 7.

Satoe satoenja ka-asilan njang soeda di lelang, dan siapa njang tinggi sendiri tawarannja, misti di toelis di dalem soerat proses-verbaal sendiri sendiri njang misti di tandai tangan sama orang besaar njang lelang itoe ka-asilan dan sama orang njang tinggi sendiri tawarannja dan sama orang orang njang tang-goong dia.

Kaloe orang orang njang djadi tanggoengan, tiada dateng semoéa di lelang atawa ada satoe njang tiada dateng di lelang,

I

tetapi tjoema kasi soerat ajang sah ujang sebootken dia orang djadi tanggoengan, mangka itoe soerat nanti di lèng-ketken sama soerat proses-verbaainja lelang, dan koewatnja itoe soerat sama djoega seperti dia orang toeroot tarook tanda tangan di dalem soerat proses-verbaal.

F ATS AL 8.

Kaloe kangdjeng Goveruient soeda koewasaken kasi pegang itoe pak sama orang njang tinggi sendiri tawarannja, mangka kaloe ada di Betawi, toewan direktem- der middelen en domeinen, dan kaloe ada di lain negri, toewan resiclentnja misti lekas bekin kontrakt notaris di atas namanja sri padoeka toewan besaar Governoor Djendraal sama orang orang njang di kasi pegang itoe p a k , mangka toekang pak misti pikool ongkosnja itoe kontrakt notaris.

Toeroenannja itoe soerat notaris njang atasnja berboeni :

„Dengen nama Malui Radja," koewatnja sama djoega seperti soerat poetoesan, dan parintalinja f a t s a l - 4 3 5 dan 4 3 9 dari peratoeran minta ka-adilan siviel di raad van djoetisie di tanah Djawa dan di raad besaar tanah India Nederland, ia di dja-lanken djoega di atas itoe toeroenannja soerat notaris.

FATSAL 9.

Siapa njang misti bekin kontrakt njang terseboot di dalem fatsal 8 , begimana parintalinja fatsal 5 , kaloe dia teledor atawa tiada maoe bekin itoe kontrakt, mangka dia nanti dapet parintah begimana djalannja hoekoom, soepaia bekin itoe kon-trakt pada timpo dan hari njang nanti di tentoeken,.mangka kaloe ada di Betawi, toewan direktem* der middelen en domeinen, dan kaloe ada di lain negri, toewan resident njang soeroe parin-tahken serta tentoeken timpo dan harinja bekin itoe kontrakt.

Kaloe bakal toekang pak tiada toeroot djoega begimana itoe parintah, itoe perkara nanti di lelang lagi dengen goengannja bakal toekang pak dengen orang orang njang tang-goong sama dia, atawa di atas tanggoengannja bakal toekang p a k , orang besaar bolee bekin apa njang di rasa perloe, soepaia djalanken itoe perkara pak sampee itoe kontrakt notaris soeda di bekin.

182

FATSAL l ü .

Kaloe perkara pak sampee di lelang lagi begimaiia ujang terseboot di dalem fatsal 9 , dan kaloe dapetnja di blakang koerang dari ujang bermoela, itoe bakal toekang pak ujang terseboot di atas misti tambah brapa koerangnja itoe, ter-itoong dari antero timponja p a k ; tetapi sandeenja dapetnja ujang di blakang ada lebee dari njang bermoela, itoe bakal toekang pak tiada bolee minta apa kalebeannja itoe.

Dan lagi dia tiada bolee masoken perkara sama kangdjeng Goverment, sebab pekerdja-annja pak di soeroe djalanken sama lain orang, dengen dia poenja tanggoengan, sampee dia soeda bekin kontrakt notaris.

FATSAL 1 1 .

Orang orang njang djadi tanggoengannja toekang pak misti langgoong menanggoong, njang oewang pak dan denda dan ong-kos dan lain lainnja di baijar di dalem timponja dan dengen betool, dan njang segala parintah ini dan lain perdjandjian atawa parintah dari itoe pak di toeroot dengen betool, dan lagi kaloe toekang pak tiada baijar oewang pak atawa denda atawa ongkos atawa lain lainnja, orang bcsaar bolee minta dari orang orang njang tanggoong salah satoe atawa dari dia orang semoea sama sekali.

DAHI 13AIJA1UN N J A N G M I S T I D I BAIJAR T O E K A N G PAK.

FATSAL. 1 2 .

Kaloe tiada di tentoeken lain roepa, mangka toekang pak misti baijar oewang pak sama negri, sebeloom abisnja satoe satoenja boelan atawa betool hari pengabisannja.

Kaloe hari pengabisannja boelan betool djato hari mienggoe atawa b ari besaar, toekang pak misti baijar oewang pak satoe hari di moeka, tiada bolee liwat.

FATSAL 1 3 .

Kaloe toekang pak tiada baijar oewang pak di dalem timpo njang soeda di tentoeken, dia misti baijar denda dari ba-njaknja oewang pak njang tiada di baijar di dalem itoe t i m p o ,

dan ïtoe denda nanti djadi meliknja negri, ia itoe begimana di bawah ini :

Kaloe liwat setenga boelan atawa kocrang, dendanja doewa roepia dalem seratoos ;

Kaloe liwat lebee dari setenga boelan sampee satoe boelan, dendanja ampat roepia dalem seratoos;

Kaloe liwat lebee dari satoe boelan sampee satoe boelan setenga, dendanja anem roepia dalem seratoos.

Kaloe liwat lebee lama, dendanja sepoeloe roepia dalem seratoos.

P E B K A R A G A N T I N J A T O E K A N G P A K , KALOE DIA TIADA ADA.

E A T S A L 1 4 .

Kaloe toekang pak meninggal atawa tiada ada di dalem negri atawa tiada bisa djalanken pekerdja-annja, inangka itoe pekerdja-an pak dengen segala wadjibnja djato sama aliwarisnja atawa koewasanja njang sali.

Selamanja kangdjeng Goverment beloom bekin perdjandjian lagi sama aliwarisnja toekang pak atawa sama koewasanja njang s a h , itoe pekerdja-an pak misti djato sama orang orang njang djadi tanggoengannja, salah satoe ujang nanti di pilili sama toewan resident, dan lagi toewan resident misti minta idinnja sri padoeka toewan besaar Governoor Djendraal.

Sandeenja toekang pak dan orang orang njang tanggoong, tiada maoe atawa tiada bolee djalanken pekerdja-an pak, toewan resident ada koewasa kasi pegang itoe pekerdja-an pak sama lain orang, dengen ongkosnja dan tanggoengannja toekang p a k , dan lagi baijarannja itoe pekerdja-an nanti di tentoeken sama toewan resident, tertiembang dengen banjaknja pekerdja-an.

PEBKABA KEMBAL1NJA O E W A N G P A K .

EATSAL 1 5 .

Kaloe toekang pak tiada bolee djalanken paknja, sebab ada perkara njang datengnja dengen kaget njang tiada bolee di djaoi', toekang pak bolee masoken perminta-an sama sri padoeka toewan besaar Governoor Djendraal, minta baijar koerang atawa minta lepas dari baijarnja oewang pak atawa minta timpo dari itoe baijaran. — Toekang pak misti masoken soeratnja per-minta-an sama toewan resident njang pegang parintah di

1 8 4

tempat paknja itoe, dan lagi kaloe toekang pak misti minta timpo baijar oewang p a k , orang orang njang tanggoong, misti toe-root tarook tanda tangan djoega di dalem soerat perminta-annj a, goepaia djadi satoe tanda, njang dia orang soeka hati dengeix perminta-annja toekang pak itoe.

PATSAL 1 6 .

Kaloe soerat perminta-annja toekang pak soeda di t r i m a , toewan résidant misti pariksa, apa betool ada sebab njang terseboot di dalem soeratnja perminta-an, dan lagi kaloe toe-kang pak minta koerang atawa minta lepas dari baijarnja oewang p a k , toewan resident misti bediriken kommissie doewa orang, njang satoe dari toewan resident, njang satoenja dari toekang pak, dan itoe kommissie misti di soeroe taksir brapa

karoegiannja toekang pak itoe.

Kaloe itoe doewa orang kommissie tiada sama pekirannja, dia orang misti ambil lagi satoe orang, dan itoe tiga orang misti kasi taoe pendapetannja sama-sama, dan kaloe perloe, biar toeroot pekirannja njang lebee banjak.

Soerat pendapetannja itoe kommissie sama segala soerat soerat lain dari itoe perkara, toewan resident lantas misti kirimken sama toewan direkteur der middelen en domeinen, bersama-sama soerat pekirannja sendiri, mangka toewan direkteur njang terseboot, lantas misti kirim itoe soerat soerat semoea sama kangdjeng Goverment, bersama-sama soerat pekirannja sendiri.

Mangka kangdjeng Goverment nanti kasi poetoesan di atas itoe perminta-an, tetapi kangdjeng Goverment tiada wadjib kasi taoe sebabnja.

W A D J I B N J A T O E K A N G P A K D A N O E A N G OEANG N J A N G ADA D I B A W A H N J A .

I Y T S A L 3 7.

Barang njang di padjek toekang p a k , dia bolee kasi pegang sama lain orang, tetapi itoe orang njang djadji onderpakter, misti ada tjoekoop apa njang di sebootken di dalem fatsal 4 , toeroot begimana pekirannja toewän resident.

Tetapi toekang pak ^ama orang orang njang tanggoong, misti tinggal tanggoong di atas semoeanja, baik perkara

In document 0036 3380 l O (pagina 195-200)