• No results found

Toewan griffier misti bekin soerat proses-verbaal atawa re- re-laas dari pariksa-annja dan pendapetannja itoe kommissaris,

In document 0036 3380 l O (pagina 58-63)

dan itoe soerat proses-verbaal atawa relaas misti di tandai'

tangan sama itoe kommissaris dan toewan griffier.

FATSAL 1 5 8 .

Kaloe landraad kira, njang perkara misti di pariksa lebee doeloe sama kommissie, soepaia bolee dapet katrangan, land-raad bolee bediriken itoe kommissie, soeroe pariksa itoe per-kara, djikaloe ada perminta-annja orang njang dakwa atawa orang njang di dakwa, atawa djikaloe ada kamaoeannja land-raad sendiri.

Kaloe djadi bediriken itoe kommissie begimana njang ter-seboot di atas, landraad misti tentoeken harinja doedoekan, soepaia itoe kommissie bolee kasi taoe pendapetannja di moeka landraad kapada itoe h a r i , dan bolee di soempah di atas pendapetannja itoe, mangka itoe kommissie bolee kasi taoe pendapetannja itoe dengen soerat atawa dengen bitjara sadja.

Siapa njang tiada bolee djadi saksi atawa njang bolee di tolak djadi saksi, itoe tiada bolee di djadiken kommissie njang

terseboot di atas.

Landraad tiada oesali misti toeroot sadja apa pekirannja itoe kommissie, kaloe pekirannja landraad tiada sama dengen pekirannja itoe kommissie.

FATSAL 1 5 9 .

Kaloe perminta-annja orang njang dakwa atawa penjaoetan-nja orang penjaoetan-njang di dakwa tiada trang semoea, tetapi ada djoega njang t r a n g , dan tiada bolee di trangken semoea sama lain djalanan, mangka landraad bolee soeroe soempah sama orang njang dakwa atawa sama orang njang di dakwa salah satoe, soepaia bolee poetoosken itoe perkara, atawa soepaia bo-lee tentoeken banjaknja oewang njang maoe di poetoesi oen-toong.

Kaloe itoe soempah di bekin tentoenja banjaknja oewang, landraad misti tentoeken brapa banjaknja oewang njang bolee di pertjaja soempahnja orang njang dakwa.

FATSAL 1 6 0 .

Dan lagi sandeenja orang njang dakwa tiada bisa toendjook katrangan di atas dakwanja, atawa orang njang di dakwa ti-ada bisa kasi katrangan di atas penjaoetannja, mangka salah satoe bolee minta soempahnja moesoohnja, soepaia poetoosken

44

perkaranja; tetapi itoe soempah tjoema di dalem perkara njang di boeat sendiri sama orang njang di minta soempahnja, soepaia bekin poetoos perkaranja itoe.

Djikaloe orang njang dakwa dan orang njang di dakwa doewa-doewa njang boeat itoe perkara njang maoe di bekin poetoos dengen soempah, dan sandeenja njang di soeroe soempah, ti-ada maoe soempah, dia bolee tolak itoe soempah dan bolee bales minta soempahnja orang njang tadinja soeroe soempah sama dia.

Siapa njang di minta soempahnja, tiada maoe bersoempah atawa tiada maoe bales minta soempahnja moesoohnja, atawa siapa njang soeroe soempah, di blakang di bales di mintai soempahnja dan dia tiada maoe bersoempah, itoe misti di kalahken.

FATSAL 1 6 1 .

Kaloe landraad soeroe soempah, atawa kaloe 'njang dakwa dan njang di dakwa soeroe soempah sama salah satoenja, mangka njang di soeroe soempah itoe, misti angkat itoe soem-pah sendiri; tetapi kaloe ada sebabnja njang perloe, landraad bolee kasi idin sama orang njang di minta soempahnja itoe, soepaia soeroe soempah sama wakilnja; tetapi itoe wakil misti di bediriken dengen soerat njang s a h , dan di dalem itoe soerat misti di sebootken dengen trang, perkara apa dan be-gimana roepa itoe wakil misti soempah.

FATSAL 1 6 2 .

Di dalem segala perkara, orang misti soempah di moeka doedoekan landraad, tetapi kaloe tiada bolee soempah di moe-ka doedoemoe-kan landraad, moe-karna ada sebabnja njang perloe, toe-wan president landraad bolee kasi koewasa sama lid lidnja salah satoe, soepaia itoe lid deugen toewan griffier angkat soempahnja itoe orang di roemahnja sendiri, dan toewan grif-fier misti bekin soerat proses-verbaal dari itoe soempah.

Orang tiada bolee di angkat soempahnja, kaloe moesoohnja tiada ada sama sama; tetapi kaloe moesoohnja soeda di panggil dengen betool dan tiada dateng, itoe orang bolee di soempah djoega, maski moesoohnja tiada ada sama sama.

FATS AL 1 6 3 .

Kaloe satoe perkara tiada bolee postoos dalem hari doedoe-kan njang bermoela, mangka itoe perkara misti troos di parik-sa dalem lain hari doedoekan, tetapi sebrapa bolee dj angan lama telangkeenja, dan troosnja ia begitoe djoega.

Di dalem doedoekan timpo pariksa perkara, landraad mis-ti bilang ada di hadepannja orang njang dakwa dan orang njang di dakwa, hari apa perkaranja itoe nanti di pariksa la-g i , manla-gka perbilanla-gannja itoe djadi seperti parintah panla-gla-gi- panggi-lan kapada dia orang.

Kaloe dalem hari doedoekan njang bermoela, orang njang dakwa dan orang njang di dakwa dateng semoea, dan kaloe salah-satoe tiada dateng kapada lain hari doedoekan njang perkaranja maoe di pariksa lagi, toewan president landraad misti soeroe kasi taoe sama itoe orang njang tiada d a t e n g , hari apa njang nanti di troosken pariksa itoe perkara.

Kaloe tiada ada sebabnja njang perloe sekali, landraad ti-ada bolee brintiken papriksa-annja perkara sampee lain timpo, maski ada perminta-annja njang dakwa atawa njang di dakwa, maski dengen kamaoeannja landraad sendiri.

PATSAL 1 6 4 .

Kaloe perkara sebrapa bolee soeda di bekin trang dalem doe-doekan njang bermoela atawa dalem doedoe-doekan njang di bla-kang, mangka orang njang dakwa sama njang di dakwa dan saksi saksinja dan orang orang njang nonton misti di soeroe kaloe-war, dan landraad lantas misti tanjak pekirannja djaksa ba-saar atawa djaksa dan pekirannja panghoeloe beba-saar atawa panghoeloe atawa kaoem, atawa pekirannja adviseur tjina, kaloe ada adviseur tjina dalem doedoekannja landraad.

Lagi landraad misti toeroot parintahnja fatsal 39 dan 40 dari peratoeran organisasie, kaloe remboekan dan bekin poe-itoos perkara.

P E E K A R A K A T R A N G A K

FATSAL 1 6 5 .

Landraad misti toeroot peratoeran di bawah ini, dari

per-46

kara katrangan dan dari perkara triina atawa tolak katrangan di atas perkara siviel.

P ATS AL 1 6 6 .

Siapa njang bilang poenja hak atawa bilang satoe perkara, soepaia trangken haknja itoe atawa soepaia bantai lain orang poenja hak, dia misti kasi toendjook katrangannja itoe hak atawa katrangannja itoe perkara.

FATSAL 1 6 7 .

Njang djadi tanda katrangan ia itoe soerat dan saksi dan sangka dan pengakoean dan soempah; tetapi misti toeroot peraloeran njang di parintahken di dalem fatsal fatsal njang terseboot di bawah ini.

FATSAL 1 6 8 .

Njang di namaken soerat sah, ia itoe njang di bekin sama satoe notaris atawa lain ambtenaar njang di koewasaken bekin itoe soerat, dan itoe soerat djadi satoe tanda katrangan njang sampee antara orang orang njang bekin itoe soerat dengen ali-warisnja dan wakilnja di atas perkara njang terseboot di dalem itoe soerat.

FATSAL 1 6 9 .

Boekoe dagang njang tertoelis dengen atoeran, djadi satoe katrangan atas orang njang tiada berdagang, dari perkara ka-ada-annja dan banjaknja barang njang tertoelis di dalem itoe boekoe dan njang soeda terdjoewal pada itoe orang; tetapi misti ada lain katrangan djoega, njang itoe soedagar soeda biasa kasi oetang barang sama itoe orang, dan lagi itoe soedagar misti soempah, njang perminta-annja itoe ada betool.

Kaloe itoe soedagar soeda m a t i , aliwarisnja misti soempah, njang dia orang pertjaija betool-betool, itoe oetang misi ada dan beloom di baijar.

Tetapi boekoe dagang njang tiada tertoelis dengen atoeran, bolee djadi katrangan atas itoe soedagar.

FATSAL 1 7 0 .

Kaloe perboeatannja tiada di poengkir semoea, atawa kaloe adanja itoe perboeatan ada katrangannja, mangka boekoe da-gang njang tertoelis dengen atoeran njang soeda di tetepken

deugen soempali, kaloe perloe atawa kaloe njang poenja soeda

In document 0036 3380 l O (pagina 58-63)