• No results found

Facebook Vind-ik-leuks Mei

2.4 Silvester Strips

Adres: Snellestraat 8

E-mail: info@silvesterstrips.nl

Silvester is opgericht in 1993 door Silvio van der Loo die tot op heden directeur van de uitgeverij is. Op het eerste gezicht lijkt het of Silvester maar erg weinig moeite doet om een bepaald imago te construeren buiten dat van een competente uitgeverij die goed zaken doet en alom aanwezig is op het Nederlandse stripcircuit. En alom aanwezig is Silvester zeker, met drie winkelfilialen in Alkmaar, Haarlem en ’s-Hertogenbosch (een vierde vestiging in Tilburg heeft vanaf 2013 zijn deuren gesloten49) waar zich ook het kantoor van de uitgeverij bevindt. Uit de eerdere grafiek is ook gebleken dat Silvester per jaar meer uitgeeft dan alle andere stripuitgeverijen die ik in deze scriptie behandel. Volgens Picarta bracht Silvester in 2012 56 titels uit, bijna twee keer zoveel als zowel Oog & blik en Dark Dragon Books in datzelfde jaar. Het is wel zo dat een groot deel van deze titels geen op zichzelf staande werken zijn, ze behoren tot reeksen, dat wil zeggen: categorieën 3 en 4 uit de indeling die in hoofdstuk 1.2. is vastgesteld.

Coverafbeeldingen voor de stripreeksen Merlijn en Walking dead

Dit betekent niet dat categorie 1, de zelfstandige grafische roman die niet eerder in serievorm is verschenen, volledig ontbreekt binnen het fonds van Silvester strips, maar het zijn niet dit soort titels waar de uitgeverij in de eerste plaats mee geassocieerd wordt, zoals blijkt uit de

introductietekst op de voorpagina van de website silvesterstrips.nl:

‘Silvester Strips is een Nederlandse stripboekenuitgever. We zijn bekend van uitgaven als: Walking Dead, Okko, Merlijn, Amulet, Boven de Wolken, De Nachtuil, de Verborgen Geschiedenis, Prins Valiant en Bone. Hier vind je informatie over alle stripreeksen die we uitgeven. Je kunt de strips bekijken, kopen, recensies erover lezen en schrijven. Vergeet je niet om een account te registreren?’

Dit staat in sterk contrast met uitgeverijen als Oog & Blik en Xtra bij wie reeksen en series de uitzondering zijn.

Eerder heb ik uiteengezet (hoofdstuk 1.2) dat men stripboeken kan indelen volgens twee principes: één betreft publicatiewijze en de ander het genre. Het blijkt dat Silvester op beide helften sterk verschilt van eerder besproken Oog & Blik en Xtra want waar de vorige twee zich specialiseren in historische, biografische en algemene titels zet Silvester genres als fantasy (Okko en Merlijn), horror (Walking Dead) en science fiction (Amulet) voorop. Dat wil zeggen: deze titels worden voorop de hoofdpagina van de website genoemd als de series waar de uitgeverij het meest bekend om is. Ook krijgen deze series extra aandacht in folders en de aanbiedingscatalogus die ik in het ‘promotie’ segment zal bespreken. Wellicht ook van belang is dat het grootste deel van de strips uitgegeven door Silvester uit het buitenland komt, van de 56 titels die in 2012 werden uitgegeven moesten 46 vertaald worden. Deze vertalingen worden door een aanzienlijke groep mensen van buitenaf uitgevoerd waaronder Pieter en Arend Jan van Oudheusden die ook titels van Oog & Blik hebben vertaald. Ook Kees Beentjes, Kris Desaeger, Marq van Broekhoven, Björn van Lent, Toon Dohmer, Olav Beemer en Van der Heide producties hebben in 2012 titels voor Silvester strips vertaald.50

Promotie

Met haar promotiemateriaal probeert Silvester de omvang, kwaliteit en veelzijdigheid van haar aanbod te benadrukken. Hierdoor ontstaat een beeld van Silvester als allesomvattende stripuitgeverij waar iedereen wel iets te zoeken heeft. Als eerste kijk ik naar uitgaven van de reeks Merlijn: queeste naar het zwaard van Jean-Luc Istin en Nicolas Demare en The walking dead van Robert Kirkman. Ten tweede zal ik de aanbiedingscatalogus van het najaar 2010 bekijken en ten derde zal ik de website en activiteit van Silvester op sociale media toelichten.

Titels: Merlijn wordt uitgegeven in hardcover albums die 32 centimeter lang en 24 centimeter breed zijn (de cover van deel twee is hierboven afgebeeld). Ieder deel is tussen de veertig en vijftig pagina’s

dik. Qua uiterlijk liggen deze uitgaven ver af van de ‘grafische romans’ van Oog & Blik en Xtra, en nog verder van de gemiddelde proza roman. De eerste twee delen uit de reeks zijn nu ook gebundeld verkrijgbaar voor 29,95 in plaats van de gewoonlijke 33,90 euro. In dit pakket zijn de twee delen in plastic samengebundeld met de coverafbeelding van ieder deel zichtbaar aan weerszijde, er is dus geen ‘voorkant’ van het pakket. Op het pakket is ook een rood-witte sticker geplakt met daarop de tekst ‘kennismakingspakket. Het vervolg op Merlijn van de auteur van Drakenbloed.’ Het is een promotiemethode die effectief is voor reeksen en series (het doel is immers om interesse voor deel drie enzovoorts te wekken) dus het is logisch dat uitgevers die voornamelijk doen aan op zichzelf staande werken hier niet aan doen. Het kennismakingspakket is in de webwinkel van Silvester beschikbaar voor dezelfde prijs als in de winkel. De bijbehorende tekst is enkel een samenvatting van het verhaal zonder dat er iets wordt gezegd over de schrijver of tekenaar. Waar Oog & Blik en Xtra op hun website een lijst van ‘auteurs’ hebben heeft Silvester een lijst ‘tekenaars’, een lijst waar zowel de tekenaar als de schrijver van Merlijn niet op vermeld staan. Waar Oog & blik en Xtra dus de nadruk leggen op auteurs en hun prestaties lijkt Silvester zich dus meer te concentreren op de titel zelf. Acties zoals dit voordeelpakket benadrukken ook de commercie en , zoals Marketing Literature van Claire Squires in mijn inleiding al duidelijk maakte, dit gaat ten koste van het cultureel kapitaal van de uitgeverij.

The walking dead van Robert Kirkman is een reeks die enige bekendheid onder het algemeen publiek heeft verworven, mede dankzij de gelijknamige televisieserie die erop gebaseerd is. De individuele delen van de reeks zijn in het Nederlands verkrijgbaar als hardcovers die 26 centimeter lang en 18 centimeter breed zijn. Ze kosten 19, 95 euro per stuk maar zijn ook verkrijgbaar als vier-in- één ‘luxe verzamelcassettes’ die 85 euro kosten in de webwinkel.51 De extra vijf euro zijn voor het omhulsel waar de vier delen in geleverd worden. Het opmerkelijke hieraan is dat deze uitgaven aanzienlijk duurder zijn dan de originele Engelse uitgaven die enkel als softcover verkrijgbaar zijn en per stuk niet meer dan dertien euro kosten. Zelfs bundelingen van acht delen (als softcover en zonder verzamelcassette) kosten niet meer dan vijftig euro. De prijs van de Nederlandse uitgaven gaat dus met de kwaliteit van het boekwerk omhoog.

Wellicht is dit om er voor te zorgen dat men een speciale reden heeft om de Nederlandse uitgave in huis te halen. Fans van de Amerikaanse televisieserie zouden logischerwijs iets willen dat zo dicht mogelijk bij de serie staat en de Engelse taal is geen probleem voor ze, dus die kopen eerder de originele uitgaven. Toen ik hiernaar vroeg in de Amsterdamse stripwinkel Lambiek waar ik de uitgaven bekeek gaf medewerker Jurrien de Vries zijn theorie: ‘Het is voor een klein publiek in

51 Zie hier het artikel in de webwinkel van Silvester: http://www.silvesterstrips.nl/strips/walking-dead/walking- derde-reeks/

Nederland dus als je winst wil maken dan moet je het mooi uitgeven.’Op zich is dit ook logisch: het is al gebleken dat de Nederlandse stripwereld een redelijk gesloten circuit is dus de doelgroep van de Nederlandse vertaling van The walking dead betreft een fractie van een al betrekkelijk kleine groep. Zonder daadwerkelijke cijfers kan geen definitieve conclusie over de kosten/baten verhouding van deze uitgaven getrokken worden, maar het feit dat de Nederlandse en Engelse versies zo van elkaar verschillen is zeker een indicatie dat Silvester haar hoop heeft gevestigd op een kleine groep mensen die een aanzienlijke hoeveelheid geld uit willen geven aan strips.

Aanbiedingscatalogus: Op het eerste gezicht doet de aanbiedingscatalogus van Silvester van het najaar 201052 erg denken aan die van Oog & Blik: dik, glad papier en een coverafbeelding met een chique minimalistische uitstraling (het logo van Silvester tegen een rode achtergrond met daaronder een afbeelding uit Snoopy & Peanuts.) Net als bij Oog & Blik krijgen de meeste titels ook twee pagina’s, één met één of twee voorbeeldpagina’s en één met de coverafbeelding en beschrijving van zowel de titel als de auteur. De belangrijkste titels zoals Bone en The walking dead krijgen twee extra pagina’s met een tekening uit de titel en een introductietekst. In tegenstelling tot Oog & Blik heeft de catalogus zelf ook een introductietekst door hoofddirecteur Silvio van der Loo waarin staat dat ‘de uitgeverij heeft vanaf het begin geprobeerd titels te vinden die aanspreken bij een breed publiek, maar die ook artistiek iets toevoegen aan het aanbod.’ Er wordt benadrukt dat Silvester thuis is in alle markten:

‘Nog altijd geeft Uitgeverij Silvester strips uit die door een brede lezersschare kunnen worden gewaardeerd. Zo brengen zij veel humor en spanning, maar ook de inmiddels ingeburgerde ‘graphic novel.’

Silvester presenteert zichzelf dus als de all-rounder, de uitgeverij die ieder soort strip met dezelfde zorg behandelt. In de beschrijvingen van de titels worden woorden als ‘buitengewoon’, ‘verbluffend’ en ‘meesterlijk’ gebruikt om indruk te maken en dit lijkt ook het hoofddoel van de catalogus. Silvester wil laten weten dat ze niet alleen meer titels dan de rest uitgeven, maar dat die titels allemaal, in ieder opzicht, van goede kwaliteit zijn.

Online activiteit: De website van Silvester legt meteen de nadruk op het commerciële. Naast het Silvester logo links bovenin staat bovenaan de pagina een grote banner met in dikgedrukte letters de tekst ‘Gratis verzending vanaf 20 euro.’ De banner valt des temeer op omdat deze groen is met gele

52 Aanbiedingscatalogus afkomstig uit Bijzondere Collecties Uva. Nog niet gecatalogiseerd. Met dank aan dhr. Steef Stijsiger.

tekst terwijl de rest van de site een rood/witte achtergrond heeft. Boven de nieuwe uitgaven staan de ‘aanbiedingen en speciale acties’ geadverteerd, dit is dus het eerste wat een bezoeker van de site ziet. Sommige coverafbeeldingen hebben een gele opdruk met teksten als ‘voordeelpakket’ of ‘superaanbieding’. Onder iedere aanbieding staat een heldere groene knop met de tekst ‘bestel.’ De lay-out is verder erg onopvallend, een witte achtergrond met bovenaan het Silvester-logo op een rode achtergrond, hierdoor krijgt de commerciële aard van de website iets vanzelfsprekends.

Silvester is ook meer dan gemiddeld actief op twitter en facebook zoals we in de grafiek zagen. De meeste tweets en status-updates betreffen het aankondigen van nieuwe uitgaven en aanbiedingen. Maar de twitter-account van Silvester is in de eerste plaats afgestemd op winkeleigenaren. Iedere tweet over een nieuwe aanbieding heeft een link naar pinceel.be, een website die de verkoop en distributie van strips naar stripspeciaalzaken en boekhandels verzorgt. De facebook-account is opgezet voor de consument met fotoreportages van evenementen en

aankondigingen van signeersessies. Nieuwe titels worden op de facebookpagina ook aangekondigd met voorbeeldpagina’s, bijvoorbeeld:

Afbeelding afkomstig van facebookpagina Silvester: https://www.facebook.com/silvesterstrips?fref=ts

In combinatie met de aanbiedingscatalogus en de verschillende winkelfilialen vormt zich een beeld van SIlvester als alles-overkoepelend commercieel bedrijf in plaats van alleen een uitgeverij.