• No results found

Segment één: ‘De esthetiekliefhebber’

In document Marketingcommunicatieplan voor PS Wood (pagina 54-56)

Deelvraag  4:   Hoe ziet het online gedrag van de doelgroep eruit?

6 Het beslissingsproces van de doelgroep ten aanzien van designmeubels

6.1 Segment één: ‘De esthetiekliefhebber’

Ellen  Groot  is  36  jaar  en  woont  nu  twee  jaar  samen  in  een  koophuis  met  haar  vriend  Tim.  Ze   heeft  de  opleiding  Communicatiewetenschappen  gevolgd  aan  de  Universiteit  van  Amsterdam   en  werkt  momenteel  bij  Unilever  als  communicatiespecialist.  Tim  en  Ellen  hebben  elkaar  leren   kennen  tijdens  een  reis  in  Thailand.  Tim  heeft  een  opleiding  tot  bedrijfseconomie  gevolgd  aan   de  Rijksuniversiteit  Groningen  en  werkt  nu  bij  Deloitte.  Ze  zijn  nu  vijf  jaar  samen.    

 

Vaststellen  van  behoefte    

Het  vaststellen  van  de  behoefte  ontstaat  bij  Ellen  vaak  spontaan  (Vooronderzoek  PS  Wood  en   marktanalyse).  Als  ze  onderweg  is  naar  haar  werk,  boodschappen  doet  of  als  ze  een  tijdschrift   leest  tijdens  het  wachten  bij  de  tandarts.  Soms  komt  ze  in  winkeltjes  die  leuk  zijn  ingericht,  ziet   ze  bij  vrienden  thuis  een  mooie  bank  of  is  ze  verliefd  geworden  op  dat  aparte  interieur  van  het   restaurant  waar  ze  laatst  heeft  gegeten.  Kortom,  Ellen  haalt  haar  behoefte  uit  haar  omgeving   (Vooronderzoek  PS  Wood  en  marktanalyse).    

 

Informatie  verzamelen    

Ellen  wil  veel  en  is  snel  enthousiast  over  dingen  (Doelgroepanalyse).  Haar  behoefte  begint,   zoals  bij  iedereen,  met  een  latente  behoefte.  Als  ze  vaker  het  meubel  heeft  gezien,  begint  het   pas  echt  te  kriebelen  en  komt  ze  in  actie  (Expertinterviews  en  theorie).    Dit  soms  tegen  de  wil   in  van  haar  vriend,  die  wat  langer  moet  nadenken  en  wennen  aan  bepaalde  ideeën  van  Ellen.   ‘Doordat  Tim,  mijn  vriend,  meer  tijd  nodig  heeft  om  na  te  denken  en  te  wennen  aan  bepaalde   ideeën,  word  ik  een  beetje  gestopt.  Wat  goed  is,  anders  koop  ik  alles  wat  los  en  vast  zit.  Je   merkt  het  al,  mijn  vriend  heeft  wel  degelijk  invloed  (Resultaten  enquête)’,  aldus  Ellen.    Als  ze   haar  behoefte  heeft  vastgesteld  doordat  het  meubel  vaak  voorbij  is  gekomen  in  winkels,   restaurants,  bij  vrienden  thuis  op  of  het  internet  gaat  ze  op  onderzoek  uit.  Dit  doet  ze  zowel   online  als  offline  (Resultaten  enquête).  ‘Ik  ga  altijd  eerst  zoeken  op  het  internet  

(Vooronderzoek  PS  Wood  en  hoofdstuk  5),  kijken  of  ik  het  meubel  kan  vinden  aan  de  hand  van   de  magere  omschrijving  die  ik  er  zelf  aan  kan  geven  op  dat  moment’,  zegt  Ellen.  Vaak  heeft   Ellen  foto’s  (Resultaten  enquête)  die  ze  aan  haar  vriend  Tim  laat  zien  (Vooronderzoek  PS   Wood).  ‘Eigenlijk  kijk  ik  altijd  op  websites  van  woonwinkels  om  inspiratie  op  te  doen  

(Hoofdstuk  5).  En  op  een  vrije  zaterdag  of  zondag  gaan  Tim  en  ik  nog  wel  eens  gezellig  samen   naar  de  woonboulevard’,  zegt  Ellen.  Tim  moet  lachen  en  zegt  ‘Eigenlijk  weten  we  dus  al  wat  we   willen,  we  zijn  alleen  aan  het  kijken,  materialen  voelen,  kijken  en  nog  eens  kijken.  Weer  kijken   op  het  internet  en  vervolgens  weer  in  de  woonwinkel’  (Expertinterviews).  ‘Haha  ja,  maar  ik   vind  het  heerlijk  om  te  doen’,  zegt  Ellen.  Ellen  zit  ook  op  sociale  media  maar  gebruikt  deze   kanalen  niet  om  informatie  te  verzamelen  over  het  meubel  dat  ze  zoekt.  ‘Facebook  gebruik  ik   echt  om  contacten  te  onderhouden,  niet  om  meubels  te  bekijken  of  informatie  in  te  winnen’,   aldus  Ellen  (Resultaten  enquête).    

 

Evaluatie  over  alternatieven    

Ellen  vindt  de  kwaliteit  van  het  meubel  een  van  de  belangrijkste  punten.  ‘Een  meubel  moet   geleefd  kunnen  worden.  Er  komt  af  en  toe  een  vlekje  op  of  er  gaat  een  keer  een  glas  wijn   overheen,  daar  moet  het  tegenkunnen’,  aldus  Ellen.  Naast  de  kwaliteit  en  het  vakmanschap   wat  er  bij  het  maken  van  het  meubel  komt  kijken,  speelt  de  prijs  een  iets  minder  belangrijke   rol.  Ellen  vindt  wel  de  prijs/kwaliteitsverhouding  belangrijk  (Resultaten  enquête).  ‘Zowel  ik  als   Tim  vinden  kwaliteit  erg  belangrijk  (resultaten  enquête),  daarom  hebben  we  gekozen  voor  een   designmeubel’,  zegt  Ellen.  ‘Het  is  maatwerk  en  past  straks  precies  in  ons  interieur.  Ik  ben   helemaal  verliefd  op  die  specifieke  materialen  en  kleuren.  Ik  kan  niet  wachten  tot  het  af  is  en  in   de  huiskamer  staat’,  zegt  Ellen  (Resultaten  enquête).  Om  achter  de  kwaliteit  van  het  meubel  te   komen  kijkt  Ellen  naar  reviews  van  andere  op  de  websites  en  in  de  woonwinkel  (Resultaten   enquête).  Dit  niet  zozeer  over  het  product,  want  het  meubel  is  maatwerk  en  dus  elke  keer   verschillend,  maar  meer  om  te  kijken  of  het  meubelbedrijf  bij  haar  past  (Hoofdstuk  4).      

Beslissing  nemen    

‘We  hebben  uiteindelijk  de  overweging  gemaakt  om  het  meubel  te  kopen  in  de  woonwinkel   (Resultaten  enquête  en  vooronderzoek  PS  Wood).  Dit  was  nadat  we  de  materialen  hadden   gevoeld  en  de  kleuren  hadden  gezien  (Hoofdstuk  4)’,  zegt  Ellen.  ‘Ik  heb  dit  nodig  om  het   meubel  in  ons  huis  te  visualiseren  (Resultaten  enquête  en  vooronderzoek  PS  Wood)’,  geeft   Ellen  aan.  ‘Ik  zou  best  een  meubel  online  willen  bestellen  als  ik  het  nog  wel  kan  zien  in  een   woonwinkel  en  daar  advies  krijgt.  Toch  hebben  we  deze  keer  de  aankoop  gedaan  in  de   woonwinkel,  gewoon,  omdat  het  altijd  al  zo  gaat’,  zegt  Ellen  (Resultaten  enquête).  ‘Het  is  ook   nog  niet  overal  mogelijk  om  online  te  bestellen  en  al  helemaal  niet  als  het  maatwerk  is.  Dat   vind  ik  ook  logisch  (Hoofdstuk  4).  Ik  zou  wel  meer  inspiratie  online  willen  opdoen  aan  de  hand   van  nieuwe  tools  of  iets  (Hoofdstuk  4)’,  aldus  Ellen.    

 

Gebruiken  en  evalueren    

‘Een  meubel  is  in  mijn  ogen  functioneel,  een  gebruiksvoorwerp,  daarnaast  heeft  het  wel  een   grote  emotionele  waarde  omdat  ik  het  zo  mooi  vind  en  het  iets  over  mijn  persoonlijkheid  zegt   (Resultaten  enquête).  Daarom  wil  ik  dat  het  meubel  lang  mee  gaat,  het  liefst  met  weinig   onderhoud’,  geeft  Ellen  aan  (Resultaten  enquête).  ‘Ik  vind  het  echt  vervelend  als  ik  niet  weet   hoe  ik  het  meubel  moet  onderhouden,  dus  ik  wil  daar  graag  advies  over  (Vooronderzoek  PS   Wood)  en  wil  daarvoor  ook  terug  kunnen  komen  bij  de  winkel’,  zegt  Ellen.    

6.1.1 Customer  journey  ‘de  esthetiekliefhebber’  

Hieronder  is  de  visualisatie  van  de  customer  journey  van  ‘de  esthetiekliefhebber’  Ellen  te  zien.     Deze  visualisatie  is  gemaakt  aan  de  hand  van  de  geschreven  customer  journey  in  hoofdstuk   6.1.  De  customer  journey  begint  bij  het  vaststellen  van  de  behoefte,  hierin  maakt  Ellen  onder   andere  gebruik  van  haar  omgeving.  Dit  is  terug  te  zien  in  de  touchpoints  die  onder  ‘vaststellen   van  de  behoefte’  staan.  De  gekleurde  balken  brengen  de  emoties  en  motivatie  van  Ellen  in   beeld.  Roze  en  geel  zijn  de  emoties  en  het  groen  is  de  motivatie.  Er  komt  naar  voren  dat  Ellen   het  vaststellen  van  de  behoefte  prettig  vindt,  maar  het  zoeken  naar  informatie  minder.  Dit   omdat  ze  niet  altijd  kan  vinden  wat  ze  zoekt,  dat  frustreert  haar.  Alle  facetten  binnen  het   beslissingsproces  zijn  in  kaart  gebracht,  zoals  capaciteiten  en  ability,  wensen  en  behoeften,   emoties  en  motivatie  (Afbeelding  13).    

 

Afbeelding  13:  Customer  journey  'de  esthetiekliefhebber'  

 

In document Marketingcommunicatieplan voor PS Wood (pagina 54-56)