Deelvraag 4: Hoe ziet het online gedrag van de doelgroep eruit?
3 Inzet van online marketing in het beslissingsproces Het consumentengedrag is al het gedrag dat een consument vertoont bij het zoeken naar, het
3.3 Customer journey
Het beslissingsproces ten aanzien van het aankopen van designmeubels kan in kaart worden gebracht aan de hand van een customer journey.
Customer journey is een methode om het beslissingsproces van de klant in kaart te brengen. Professionals zetten vaak online vragenlijsten, interviews of focusgroepen in om meer te leren
over de customer journey. Maar beslissingsprocessen worden vaak gestuurd door het emotionele en onbewuste brein. Consumenten weten vaak helemaal niet precies hoe hun eigen customer journey verloopt of zal verlopen. In grote lijnen kunnen consumenten zeggen welke sites en winkels ze hebben bezocht, maar of er ook andere momenten zijn geweest die van invloed waren, of welke factoren het waren die de doorslag gaven, daar hebben ze geen idee van. De ondervraagde zal een rationele verklaring geven aan het eigen gedrag en is zich waarschijnlijk niet bewust van de werkelijke reden om voor het desbetreffende product te kiezen (Den Bouwmeester, 2014).
Voor een customer journey is het maken van een persona voor de verschillende segmenten van belang. Om vervolgens van deze persona de klantreis in kaart te brengen. Een populaire variant is die waarbij de tijd op de x-‐as staat en de emotie van de klant op de y-‐as. In de grafiek staan de contactmomenten met de klant. De ervaring van de klant bepaalt hoe hoog of laag het contactmoment in de grafiek scoort. De x-‐as kan ik verschillende fasen worden opgedeeld. Voor het oriëntatie proces kunnen dit de volgende fasen zijn: behoeften, informatie
verzamelen, informatie evalueren, koop en gedrag na koop (Bekel, 2015).
Voor het beslissingsproces gericht op het aankopen van designmeubels moet eerst de doelgroep in kaart worden gebracht. Dit aan de hand van verschillende niveaus: capaciteiten en ability, wensen en behoeften, emoties en motivatie. Deze niveaus worden per fase in het beslissingsproces in kaart gebracht. De fasen in het schema zijn reach, attract, convert en retain. Deze fasen zijn gericht op het optimaliseren van een website. De fasen die worden gebruikt om het beslissingsproces in kaart te brengen zoals dat van PS Wood: oriëntatieproces, aankoopproces en evaluatieproces. Deze drie fasen komen uit de theoretische verdieping. De laatste stap die wordt gebruikt voor het in kaart brengen van het beslissingsproces ten aanzien van designmeubels is het maken van een goed lopend verhaal per segment.
3.4 Conclusie
Het consumentengedrag is al het gedrag dat een consument vertoont bij het zoeken naar, het kopen, het gebruiken en verbruiken, het evalueren en het zich ontdoen van producten, diensten en ideeën. Om in deze keuzesituaties tot een beslissing te komen doorloopt de consument in het ideale geval zes fasen: vaststellen van het ontstaan of het bestaan van een behoefte, informatie verzamelen over product, diensten en aanbieders, evaluatie van alternatieven, beslissing nemen, gebruiken en evalueren. Binnen deze fasen worden de capaciteiten en ability, wensen en behoeften, emoties en motivatie van de doelgroep ten aanzien van het aankopen van een designmeubel beschreven. Binnen het oriëntatieproces vallen de fasen: vaststellen van de behoefte, informatie verzamelen en evaluatie van alternatieven. Volgens experts in de meubelbranche is dit een lang proces en zoekt de doelgroep veel uit voordat ze uiteindelijk de beslissing nemen. Binnen dit proces twijfelen mensen veel, dit door de hoge aanschafwaarde van het meubel en omdat het meubel terechtkomt in het eigen huis. Er kan geconcludeerd worden dat er genoeg mogelijkheden zijn binnen het oriëntatieproces. Zoals het inzetten van Pinterest om de eigen stijl te laten zien en het inzetten van Google plus en zoekmachinemarketing voor de een goede vindbaarheid van de website. Dit heeft ook te maken met de contentstrategie in de vorm van een blog. De
website moet zich vooral richten op het uitdragen van de merkwaarden. In het
oriëntatieproces wordt het steeds belangrijker up-‐to-‐date te blijven en voldoende sociale media kanalen in te zetten.
Het aankoopproces bestaat uit: het nemen van de beslissing en het gebruiken van het product. Tegenwoordig kunnen consumenten online altijd een organisatie vinden die een soort gelijk product voor minder verkoopt. Daarom moet de prijs niet omlaag maar moet de woonwinkel een stukje extra bieden. Dit kan in de vorm van persoonlijk advies en het goed inspelen op het online oriëntatieproces. Producten kopen en kijken doen consumenten namelijk op het internet en voor advies en beleving gaan ze naar de fysieke winkel. Uit vooronderzoek komt naar voren dat mensen het lastig vinden om te visualiseren. Experts geven aan dat
consumenten de meubels willen zien en materialen willen voelen en dat het advies een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het oriëntatieproces. Er kan gezegd worden dat online en offline elkaar versterkt. Het is van groot belang dat het bestelproces perfect verloopt waardoor de klant terugkomt.
Er kan geconcludeerd worden dat de beste manier om het beslissingsproces ten aanzien van designmeubels in kaart te brengen aan de hand van een customer journey is. Deze methodiek is hiervoor geschikt omdat alle facetten van het consumentengedrag overzichtelijk in kaart worden gebracht.
4 De meubelbranche
In dit hoofdstuk wordt de meubelbranche beschreven aan de hand van de DESTEP-‐analyse. In deze analyse worden demografische, economische, sociaal-‐culturele, technologische, ecologische en politieke kenmerken van de branche besproken. Vervolgens worden ook nog enkele trends besproken omtrent de meubelbranche en online marketing. Aan het einde van dit hoofdstuk is de concurrentieanalyse beschreven.
Demografische factoren
Totaal telt Nederland in 2014, 16,8 miljoen mensen. In dit zelfde jaar bestaat de doelgroep ‘Nederlandse mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie van 25 tot en met 65 jaar’ uit 10.064.225 mensen. Dit zijn inwoners van Nederland in de leeftijdscategorie van 25 tot 65 jaar. Daarvan woont het grootste deel in West-‐Nederland, namelijk 4.816.043 personen, gevolgd door Oost-‐Nederland, Zuid-‐Nederland en als laatste met 1.004.313 personen Noord-‐
Nederland. Om inzicht te krijgen in de levensopbouw van Nederland is de bevolkingspiramide in kaart gebracht (Afbeelding 1).
Economische factoren
De koopkracht van de Nederlandse bevolking is in 2012 met één procent afgenomen. Ook in 2010 en 2011 slonk de koopkracht, met respectievelijk 0,5 en 0,8 procent. Zelfstandigen gingen er met een koopkrachtdaling van 2,7 procent in 2012 het meest op achteruit. Bij werknemers bleef het koopkrachtverlies beperkt tot 0,4 procent. Sinds het begin van de economische crisis kromp de koopkracht van ondernemers aanmerkelijk meer dan die van werknemers (CBS, 2012). Vanaf 2008 is de hele branche verandert. Daarvoor was de huizenmarkt en de bouwindustrie een belangrijke economische trekker. Interieurwinkels profiteerden daarvan. Het zijn allemaal luxe producten en die werden in die tijd makkelijk en veel verkocht. De economische crisis heeft ervoor gezorgd dat mensen zich gingen beseffen dat het allemaal niet zo makkelijk en vanzelfsprekend meer was. Meubels zijn het eerste waar mensen op gaan bezuinigen. Door de klap in de verkoop is de productontwikkeling zich anders gaan vormen. Om het hoofd boven water te houden, gaan fabrikanten niet alleen luxe producten produceren, maar gaan ze ook in een andere prijsklasse ontwerpen. Er zijn meer goedkopere producten in de markt die hip en trendy zijn en andere duurzame materialen (M. de Vries, 2015). ‘De crisis is achter de rug en er is een mooie groei zichtbaar’ aldus een experts in de meubelbranche (Bijlage I). Het wordt drukker, ook op beurzen. Er mogen weer nieuwe dingen gekocht worden.
Sociaal-‐culturele factoren
De doelgroep is tegenwoordig veel bezig met duurzaamheid. Duurzaamheid is een breed begrip, maar het komt er in het kort op neer dat in een duurzame wereld mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht zijn. De aarde kan het totaal van onze consumptie dan dragen, ook op langere termijn. In een niet-‐duurzame situatie wordt er roofbouw gepleegd op de aarde (Consumentenbond, 2015). Consumenten letten op duurzaamheid door duurzame voeding te kopen in de supermarkt of duurzaam op vakantie te gaan. Maar ook organisaties zijn hiermee bezig in de vorm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit wordt ook wel MVO genoemd. MVO is een integrale visie op een duurzame bedrijfsvoering. Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, maakt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen de verschillende maatschappelijke en economische effecten hiervan en houdt hierbij rekening met stakeholderbelangen. Elke bedrijfsbeslissing heeft immers invloed op de stakeholders (belanghebbenden) van een bedrijf. Dat kunnen medewerkers of klanten zijn, maar bijvoorbeeld ook omwonenden, leveranciers, investeerders en ook ‘de maatschappij’ in algemene zin.
Technologische factoren
Er ontstaat een behoorlijke kloof tussen retailers in de meubelbranche en hun klanten. Dat concludeert Marconcepts Internet Marketing na onderzoek. Hoewel internet en sociale media voor consumenten een steeds belangrijkere rol spelen in het proces van oriëntatie en aankoop, kijkt de meubelbranche nog ouderwets tegen de inzet van internet aan. Sociale media, mobile marketing of zoekmachine optimalisatie worden niet tot zeer beperkt ingezet (Marconcepts, 2013). Tevens krijgen consumenten amper de mogelijkheid om bedrijfsinformatie te vinden op de website van het bedrijf of om al dan niet digitaal contact op te nemen (retailnews, 2012). De markt heeft veel potentie om online kanalen verder te ontwikkelen en het web begint een interessant kanaal te worden voor de meubelbranche. Vijftig procent van de consumenten
oriënteert zich online op het aanschaffen van meubels, twintig procent kocht afgelopen jaar een meubel bij een webwinkel (Emerce, 2011). De belangen in deze nieuw te ontwikkelen branche zijn gigantisch en de bedragen enorm (Vroom, 2013). Winkelen voor nieuwe meubels is vooralsnog een aangelegenheid die zich veelal in de fysieke winkel afspeelt. Maar bedrijven in deze sector zouden op zijn minst op het oriëntatieproces moeten inhaken met
internetreclame. Het web biedt voldoende digitale middelen om de juiste doelgroep aan te spreken (Emerce, 2011). Hierdoor biedt vooral cross channel mogelijkheden. Via cross channel (Afbeelding 2) wordt de consument via meerdere kanalen op één uniforme manier bedient. Daarnaast kan de consument er ook voor kiezen om artikelen online te bestellen en deze in een fysieke winkel af te halen. Ook de klantenservice is hiervan op de hoogte. Kortom, alle verkoopkanalen lopen georganiseerd ‘door elkaar’ (diract-‐it, z.j). Creativiteit, beleving, samenwerking, transparantie en economische realiteitszin zijn daarbij van belang (Twinkelmagazine, 2012).
Afbeelding 2: Cross channel (bron: diract-‐it z.j.)
Ecologische factoren
Fysieke winkels blijven altijd bestaan, aldus experts in de meubelbranche (Bijlage I). Mensen willen de meubels kunnen zien en de materialen kunnen voelen. De websites in de
meubelbranche zijn vaak erg beperkt. Het is soms niet mogelijk om via de website aankopen te doen. Wel kunnen mensen bellen en dan bestelt de woonwinkel het meubel. Experts in de meubelbranche merken dat consumenten wel online willen bestellen. Een winkel zonder online activiteiten heeft geen bestaansrecht. Vroeger was een kleine winkel, gewoon een kleine winkel. Tegenwoordig kan een kleine winkel hetzelfde zijn als een grote winkel, als het online actief is. De vierkante meters zijn niet meer nodig. De website wordt gebruikt in de winkel, om producten en het productieproces te laten zien. Mensen komen in de winkel aan met producten die ze online hebben gezien (PS Wood, 2015).