• No results found

Domein specifiek niveau

In document Marketingcommunicatieplan voor PS Wood (pagina 43-50)

Deelvraag  4:   Hoe ziet het online gedrag van de doelgroep eruit?

5 De doelgroep van PS Wood

5.2 Domein specifiek niveau

De  doelgroep  is  beschreven  op  domein  specifiek  niveau,  hierin  komt  naar  voren  wat  de  wensen   en  behoeften  zijn  van  de  doelgroep  ten  aanzien  van  designmeubels.  Het  domein  specifieke   niveau  is  beschreven  aan  de  hand  van  het  vooronderzoek  van  PS  Wood  en  het  verrichte   fieldresearch.    

Oriëntatieproces  

Het  beslissingsproces  voor  het  aankopen  van  een  designmeubel  is  lang  en  complex.  De   doelgroep  raadpleegt  meerdere  bronnen,  denkt  er  nog  een  keer  over  na  en  neemt  dan  pas  de   beslissing  (Bijlage  III).  Er  is  onderzocht  welke  bronnen  de  doelgroep  geschikt  vindt  voor  het   opdoen  van  inspiratie  ten  aanzien  van  het  aankopen  van  een  designmeubel.  Hier  komen,  bij   zowel  de  mannen  als  de  vrouwen,  de  woonwinkel  (72  procent),  het  tijdschrift  (66,7  procent)  en   de  website  (68  procent)  als  beste  drie  naar  voren.  Echter,  zit  er  een  verschil  in  volgorde  van   deze  drie  bronnen  bij  mannen  en  vrouwen.  Het  is  opvallend  dat  de  vrouwen  vooral  de  website   (80  procent)  heel  geschikt  vinden  als  inspiratiebron  en  de  mannen  de  woonwinkel  (76   procent).  Met  een  klein  verschil  maken  de  vrouwen  (25  tot  en  met  45  jaar)  ook  meer  gebruik   van  sociale  media  (Afbeelding  3  en  4)  in  het  oriëntatieproces.  Naast  de  top  drie  van  

woonwinkel,  tijdschrift  en  website,  komt  de  blog  (69  procent),  bij  zowel  de  mannen  als  de   vrouwen,  positief  naar  voren  (Afbeelding  4).  Er  was  een  mogelijkheid  voor  respondenten  om   aan  te  geven  of  zij  nog  bronnen  misten.  Bij  deze  vragen  komen  vooral  de  woonprogramma’s   zoals  vtwonen  en  Eigen  Huis  en  Tuin  naar  voren.  Maar  ook  worden  locaties  genoemd  waar  een   mooie  ruimte  is  ingericht  of  in  de  directe  omgeving,  bij  vrienden  of  familie  (Bijlage  III).    

 

 

 

Afbeelding  4:  Woonwinkel,  tijdschrift  en  website  zijn  voor  mannen  geschikt  voor  het  opdoen  van  inspiratie    

 

Daarnaast  komt  uit  de  enquêteresultaten  naar  voren  dat  de  vorm  van  inspiratie,  die  de   doelgroep  het  prettigst  vindt,  foto’s  zijn  (100  procent  van  de  respondenten  geeft  aan  de  foto,   als  vorm  van  inspiratie,  prettig  of  heel  prettig  te  vinden).  Zowel  de  mannen  als  de  vrouwen   staan  open  voor  de  foto  die  360  graden  (93  procent)  kan  draaien.  De  informatieve  tekst  (93   procent)  zal  altijd  belangrijk  blijven  voor  het  opdoen  van  inspiratie  en  het  verzamelen  van   informatie.  Ook  de  foto  van  de  sfeerkamer  (93  procent)  scoort  hoog.  Deze  vorm  van  inspiratie   geeft  de  doelgroep  de  mogelijkheid  om  het  meubel  te  visualiseren  in  een  woonkamer  en  zo   ook  in  de  eigen  woonkamer.  Dit  komt  ook  terug  in  de  open  vraag:  ‘Zijn  er  nog  andere  vormen   van  inspiratie  die  jij  graag  ziet?’.  Vooral  de  visualisatie  in  het  eigen  huis  werd  genoemd,  maar   ook  bijpassende  producten,  kleurstellingen,  maakproces  en  het  aanvoelen  van  materialen   komen  (spontaan)  naar  voren  (Bijlage  III)  (Afbeelding  5)  en  de  informatieve  tekst  zijn  vormen   van  inspiratie  die  de  doelgroep  prettig  vindt.  

 

Afbeelding  5:  Foto,  foto  (360  graden)  en  de  informatieve  tekst  zijn  de  prettigste  vormen  van  inspiratie  bij  zowel  de   mannen  als  de  vrouwen  

 

De  doelgroep,  zowel  de  mannen  als  de  vrouwen,  vindt  de  prijs/kwaliteitverhouding  belangrijk   of  heel  belangrijk  (96  procent).  Doordat  vakmanschap  hoger  scoort  dan  prijs,  als  

vergelijkingspunt,  kan  worden  gezegd  dat  de  doelgroep  bereid  is  om  minder  na  te  denken  over   geld  maar  meer  over  de  kwaliteit  en  het  vakmanschap  van  het  meubel  (Afbeelding  6).  

Afbeelding  zes  laat  ook  zien  dat  de  doelgroep  niet  vergelijkt  op  bijvoorbeeld  de  bekendheid   van  de  ontwerper  (31  procent)  en  de  merkbekendheid  (24  procent).  Deze  punten  kunnen   worden  gezien  als  het  persoonlijke  verhaal  achter  het  meubel  en  de  makers  van  het  meubel   (Afbeelding  6).    

 

 

Afbeelding  6:  Vakmanschap,  kwaliteit  en  prijs/kwaliteit  zijn  punten  waarop  de  doelgroep  vergelijkt  

 

Aankoopproces  

Uit  de  enquêteresultaten  blijkt  dat  vooral  de  vriend  of  vriendin  (72  procent)  een  belangrijke  rol   speelt  in  het  beslissingsproces  ten  aanzien  van  het  aankopen  van  een  designmeubel.  Gevolgd  

door  de  experts  (55  procent)  in  de  meubelbranche.  Deze  kunnen  worden  gezien  als  de   designer  labels  die  staan  voor  vertrouwen  en  goede  kwaliteit  (Afbeelding  7).  

 

 

Afbeelding  7:  Vriend  of  vriendin  en  experts  beïnvloeden  het  beslissingsproces  van  doelgroep  bij  zowel  mannen  als   vrouwen  

 

Het  aankopen  van  een  designmeubel  is  voor  veel  respondenten  zowel  een  emotionele-­‐  als  een   rationele  beslissing.  Het  meubel  kan  zowel  functionele  als  esthetische  waarde  hebben   (Afbeelding  8).      

 

 

Afbeelding  8:  Het  aankopen  van  een  designmeubel  is  zowel  een  emotionele  als  een  rationele  beslissing,  bij  zowel   mannen  als  vrouwen  

 

De  doelgroep  koopt  het  meubel  voornamelijk  omdat  ze  het  mooi  vindt.  Respondenten  geven   ook  aan  dat  ze  het  meubel  kopen  vanwege  de  goede  kwaliteit  en  omdat  ze  het  nodig  hebben.   Dit  ondersteunt  dat  het  aankopen  van  een  designmeubel  zowel  een  emotionele  als  functionele   beslissing  is  (Afbeelding  8).  Opvallend  is  dat  zowel  de  mannen  als  de  vrouwen  aangeven  dat  ze  

een  designmeubel  niet  kopen  omdat  het  status  heeft  of  omdat  ze  mee  gaan  met  de  trends.   Hieruit  kan  worden  opgemaakt  dat  het  kopen  van  een  designmeubel  een  persoonlijk  traject  is   waar  vooral  wordt  gelet  op  de  eigen  mening  en  gevoel  ten  aanzien  van  het  designmeubel.  Ook   vinden  de  respondenten  het  verhaal  achter  het  meubel  niet  een  reden  om  een  designmeubel   daadwerkelijk  te  kopen  (Afbeelding  9).    

 

 

Afbeelding  9:  De  doelgroep  koopt  een  designmeubel  omdat  ze  het  mooi  vinden,  zowel  mannen  als  vrouwen  

   

Het  designmeubel  moet  tijdloos  zijn  en  niet  van  waarde  verminderen.  Dit  komt  ook  terug  in  de   enquêteresultaten.  De  reden  voor  het  aankopen  van  een  designmeubel  is  bij  veel  

respondenten  de  waarde  op  lange  termijn  en  de  investering  (Bijlage  III).  ‘Ik  vind  het  leuk  om   complimenten  te  krijgen  over  een  meubel  in  mijn  woonkamer’,  aldus  een  respondent.  Het   materiaal  is  voor  de  doelgroep  ook  van  belang,  omdat  ze  geen  goedkope,  minder  goede   spullen  willen  (Bijlage  III)  (PS  Wood,  2014).  Bij  het  aankopen  letten  ze  vooral  op  of  het  meubel   in  het  huis  en  bij  de  omgeving  past.  De  reden  voor  het  aankopen  van  designmeubels  is  ook   omdat  standaard  meubelen  niet  de  maten  hebben  die  precies  in  het  huis  passen  (Bijlage  III).    

46  procent  van  de  mannen  en  vrouwen  maakt  de  overweging  om  een  designmeubel  te  kopen   in  de  woonwinkel  en  veertig  procent  op  het  internet  (Afbeelding  10).  Uiteindelijk  kopen  ze  het   designmeubel  ook  in  de  woonwinkel  (62  procent)  en  in  mindere  mate  op  de  website  (22   procent)  (Afbeelding  11).    

 

Afbeelding  10:  De  doelgroep  maakt  de  overweging  om  een  designmeubel  te  kopen  in  de  woonwinkel  

 

Afbeelding  11:  De  doelgroep  koopt  uiteindelijk  het  designmeubel  in  de  woonwinkel  

 

Evaluatieproces  

Voor  de  doelgroep  is  het  van  groot  belang  het  designmeubel  in  een  fysieke  winkel  te  kunnen   zien  (96  procent).  Hier  kunnen  ze  de  stoffen  voelen  en  de  kleuren  zien.  Ook  willen  ze  in  de   winkel  voorzien  worden  van  advies  (Afbeelding  7)  van  een  expert  in  de  meubelbranche  (tachtig   procent).  Voor  een  advies  is  de  vorm  van  een  online  chat  (45  procent)  voelt  de  doelgroep   beduidend  minder.  De  doelgroep  wil  daarnaast  weinig  verzendkosten  (82  procent)  en  een   korte  levertijd  (71  procent)  (Afbeelding  12).    

 

Afbeelding  12:  De  doelgroep  verwacht  het  designmeubel  te  kunnen  zien  in  een  fysieke  winkel  

In document Marketingcommunicatieplan voor PS Wood (pagina 43-50)