• No results found

Aa, A.J. van der. ​Biographisch woordenboek der Nederlanden: Deel 10​. J.J. van Brederode, Haarlem, 1862.

All the Paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam: First Supplement 1976-199. ​Red. Pieter J.J. van Thiel. Rijksmuseum, Amsterdam: SDU Uitgeverij Koninginnegracht, Den Haag, 1992. Catalogus.

All the Paintings of the Rijksmuseum in Amsterdam: A completely illustrated catalogue. Red. Pieter J.J. van Thiel. Rijksmuseum, Amsterdam: Gary Schwartz, Maarsen, 1976. Catalogus.

Ampzing, Samuel. ​Den lof van Haerlem. ​Haerlem, 1616.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯.​Het lof der stadt Haerlem in Hollandt.​ Haerlem, 1621.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. ​Beschryvinge ende lof der stad Haerlem in Holland: In rijm bearbeyd: ende met veele oude ende nieuwe stucken buyten dicht uyt verscheyde kronyken,

handvesten, brieven, memorien ofte geheugenissen ende diergelyke schriften verklaerd ende bevestigd. Door Samvel Ampzing [...] Mitsgaders Petri Scriverii Lavrekranz voor Lavrens Koster van Haerlem, eerste vinder vande boek-drvckerye […] ​. Haerlem, A. Rooman, 1628.

Armada 1588-1988: An international exhibition to commemorate the Spanisch Armada, red. ​Rodríguez-Salgado. ​London: National Maritime Museum, 1998.

Tentoonstellingscatalogus.

Art in Seventeenth Century Holland: the National Gallery, 30th September to 12th December 1976: a Loan Exhibition​, Christopher Brown​. ​London: National Gallery, 1976. Tentoonstellingscatalogus.

Asfour, Amal. "Descamps, Jean-Baptiste." ​Grove Art Online​ (2003). Geraadpleegd op 30 mei 2019.

https://www-oxfordartonline-com.proxy.uba.uva.nl:2443/groveart/view/10.1093/gao/978 1884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-7000022338​.

Beer, Gerlinde de, Jaap van der Veen, en Franz Ossing. ​The Golden Age of Dutch marine painting: The Inder Rieden Collection​. red. Charles Dumas. Leiden: Primavera Pers, 2019.

Bernabei, Franco. "Lanzi, Luigi." ​Grove Art Online ​(2003). Geraadpleegd 5 juni 2019. https://www-oxfordartonline-com.proxy.uba.uva.nl:2443/groveart/view/10.1093/gao/978 1884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-7000049229​.

Bie, Cornelis de. ​Het Gulden Cabinet Vande Edele Vry Schilder-Const Ontsloten Door Den Lanck Ghewenschten Vrede Tusschen de Twee Machtighe Croonen van

Spaignien En Vrankryck, Waer-Inne Begrepen Is Den Ontsterffelijcken Loff Vande Vermaerste Constminnende Geesten Ende Schilders van Dese Eeuw, Hier Inne Meest Naer Het Leven Af-Gebeldt, Verciert Met Veel Vermakelijcke Rijmen Ende Spreucken​. Joannes Meyssens, 1662.

Biographisch woordenboek der Nederlanden. “BULLART (Izaak).” Geraadpleegd 22 mei 2019.

http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/vdaa/#page=0&accessor=accessor_inde x&view=homePane.

Blanc, C.P. ​Histoire des peintres de toutes les écoles: École Hollandaise​. Parijs: Jules Renouard, 1860.

Blok, P.J., K.H. Kossmann en P.C. Molhuysen, red. ​Nieuw Nederlandsch Biografisch Woordenboek: Zevende Deel​. Amsterdam: N. Israel, 1974.

Blom, F.R.E. ​Constantijn Huygens. Mijn leven verteld aan mijn kinderen: in twee boeken: ingeleid, bezorgd, vertaald en van commentaar voorzien​. Amsterdam: Prometheus/Bert Bakker, 2003.

Bode, Wilhelm von. ​Die Meister der holländischen und vlämischen Malerschulen​. Leipzig: Seemann, 1917.

Bode, W. von. ​Studien zur geschichte der holländische malerei,​ Braunschweig: F. Vieweg und Sohn, 1883.

"Boekbespreking/Bookreview." ​Oud Holland - Quarterly for Dutch Art History​ 98, nr. 4 (1984): 246-48.

Bol, Laurens J. ​Die Holländische Marinemalerei des 17. Jahrhunderts. Braunschweig: Klinkhardt und Biermann, 1973.

Bouman, Marieke W. en J. F. Heijbroek. “Huygens.” ​Grove Art Online​ (1996). http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T039629.

Brandenburg, Angenies​. Annie Romein-Verschoor: Leven en werk: 1895 – 1978. Amsterdam: Uitgeverij De Arbeiderspers, 1988.

Bredius, Abraham. "Johannes Porcellis: Zijn leven, zijn werk." ​Oud Holland ​23, nr. 2 (1905): 69-73.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. "Johannes Porcellis." ​Oud Holland​ 24, nr. 3 (1906): 129-38. ⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. "Johannes Porcellis." ​Oud Holland​ 24, nr. 4 (1906): 248.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. ​Künstlerinventare: Urkunden zur Geschichte der Holländischen Kunst des XVIten, XVIIten und XVIIIten Jahrhunderts. ​7 delig. Haag: Nijhof, 1915-1922.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. “Het Schildersregister van Jan Sysmus, Stads Doctor van Amsterdam.” ​Oud Holland​ 8 (1890): 1-17, 217–234 en 297-313. ​Oud Holland​ 9 (1891): 137-149. ​Oud Holland​ 12 (1894): 160-171. ​Oud Holland ​13 (1895): 112-120.

Broekman, Inge. “Constantijn Huygens, de kunst en het hof.” Proefschrift, Universiteit van Amsterdam, 2010.

Broos, Antonius Jozef Maria. “Tussen zwart en ultramarijn : de levens van schilders beschreven door Jacob Campo Weyerman (1677-1747).” Proefschrift, Katholieke Universiteit te Nijmegen, 1990.

Bullart, Isaac. ​Academie Des Sciences Et Des Arts: Contenant les Vies, & les Eloges Historiques des Hommes Illustres, Qui ont excellé en ces Professions depuis environ quatre Siécles parmy diverses Nations de l’Europe​. Paris: Bilaine, 1682.

Busken Huet, Conrad. ​Het land van Rembrand : studiën over de Noordnederlandsche beschaving in de zeventiende eeuw​. Haarlem: Tjeenk Willink, 1883.

Carasso, Dedalo, et. al., red. ​In de ban van het beeld: Opstellen over geschiedenis en kunst​. Amsterdamse Historische Reeks Grote Serie deel 24. Hilversum: Verloren, 1998.

Cornelis, Bart. “Arnold Houbraken's "Groote Schouburgh" and the Canon of

Seventeenth-Century Dutch Painting.” ​Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art​ 26, nr. 3 (1998): 144-161.

Cornelis Hofstede de Groot, ​Beschreibendes kritisches Verzeichnis der Werke der hervorragendsten Holländischen Mahler des XVII. Jahrhunderts​. Parijs: F. Kleinberger, 1907.

Dane, Jan, and Jan Gillissen. ​Zeelands chronyk verkort. : Gesteld, tot dienst van de jeugd, in vragen en antwoorden ..​ Middelburg: W.A. Keel, 1791.

Dawn of the Golden Age: Northern Netherlandish art: 1580 – 1620, ​red. Ger Luijten. Amsterdam: Rijksmuseum, 1993. Tentoonstellingscatalogus.

Descamps, J.B. ​La vie des peintres flamands, allemands et hollandais, avec des portraits gravés en taille-douce, une indication de leurs principaux ouvrages, et des réflexions sur leur différentes manières . Paris: chez Charles-Antoine Jombert, 1754. De trots van Haarlem: Promotie van een stad in kunst en historie​, Koos Levy-van Halm, Epco Runia, Bert Sliggers en Derk Snoep, red. Haarlem: Frans Halsmuseum en Teylers Museum, 1995. Tentoonstellingscatalogus.

De Volkskrant. ​“Rijksmuseum is Europees museum van het jaar.” ​16 mei 2015, 22:13​. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/rijksmuseum-is-europees-museum-van-h et-jaar~bf40ee2c/​.

Dezallier D’Argenville, Antoine-Joseph . Auteur Du Texte. ​Abregé de la vie des plus fameux peintres , avec leurs portraits gravés en taille-douce, les indications de leurs principaux ouvrages, quelques réflexions sur leurs caractères, et la maniere de

de Montpellier...​ Parijs, chez de Bure l’ainé, 1745. http://ark.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8626754x.

Digitaal Wetenschapshistorisch Centrum. “Schrevelius, Theodorus (1572-1649).” Geraadpleegd op 24 mei 2019.

https://www.dwc.knaw.nl/schrevelius-theodorus-1572-1649/​.

Dionne, Ugo. "Félibien Dialoguiste: Les Entretiens Sur Les Vies Des Peintres." Dix-septième Siècle​ 210, no. 1 (2001): 49.

Dongelmans, B.P.M. ”Immerzeel [jr.], Johannes.​”​ ​Biografisch Woordenboek van Nederland​ (2018).

http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1780-1830/lemmata/data/Immerzeel.

Donk, Hesther van den. “Een Middelburgs Tapijt Aan de Vergetelheid Ontrukt: The Last Fight of the Revenge, 1598.” ​Oud Holland - Quarterly for Dutch Art History​ 108, no. 2 (1994): 87–97.

Dumas, Charles, Marijke de Kinkelder en Jennifer Kilian. ​Liber amicorum Marijke de Kinkelder: collegiale bijdragen over landschappen, marines en architectuur. ​Zwolle: Waanders, 2013.

Eijnden, Roeland van, en Adriaan van der Willigen. ​Geschiedenis Der Vaderlandsche Schilderkunst: Sedert De Helft Der XVIII Eeuw​. 4 delig. Haarlem: A. Loosjes,

Ekkart, R.E.O. “Martin, Wilhelm (1876-1954).” ​Biografisch Woordenboek van Nederland (2013). Geraadpleegd op 13 september 2019.

http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn2/martin​.

Ekkart, Rudolf E. O., Quentin Buvelot en Marieke de Winkel. ​Hollanders in beeld : portretten uit de Gouden Eeuw. ​Den Haag: Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis, 2007.

Félibien, André. ​Entretiens sur les vies et sur les ouvrages des plus excellens peintres anciens et modernes.Tome premier -Tome second. Seconde edition​. A Paris, chez Sebastien Mabre-Cramoisy, imprimeur du Roy, ruë Saint Jacques, aux Cigognes. M. DC.LXXXV [-M. DC. LXXXVIII]. Avec privilege du Roy, 1685.

http://ark.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k853938h.

Fiamminghi a Roma: Kunstenaars uit de Nederlanden en het prinsbisdom Luik te Rome tijdens de Renaissance: 1508 – 1608,​ red. Hans Devisscher, Dominique Allart en

Martine Caeymaex. Brussel: Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, 1995. Tentoonstellingscatalogus.

Fiorillo, Johann Dominik. ​Geschichte der zeichnenden Künste von ihrer

Wiederauflebung bis auf die neuesten Zeiten​. 5 delig.​ ​Göttingen: Rosenbusch, 1798-1808.

Frederiks, J.G., en F. Jos. van den Branden. ​Biographisch woordenboek der Noord- en Zuidnederlandsche letterkunde​. Amsterdam: L.J. Veen, 1888-1891.

F.W.N. Hugenholtz, “Huizinga, Johan (1872-1945),” ​Biografisch Woordenboek van Nederland ​(2013), http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/bwn1/huizinga.

Gaehtgens, Thomas W., en Rachel Esner. “Wilhelm Bode and Dutch Painting.” ​Bulletin van het Rijksmuseum​ 49, no. 1 (2001): 61–71.

Gaunt, William. ​Marine Painting: An historical survey. ​London: Secker en Warburg, 1975.

Gerson, H., en B.W. Meijer, ​Ausbreitung und nachwirkung der Holländischen malerei des 17. Jahrhunderts ​(Amsterdam: B.M. Israël, 1983), 100.

Gerson, Horst. ​De Nederlandse schilderkunst Dl. 1 Van Geertgen tot Frans Hals​. Amsterdam: Contact, 1950.

Gool, Johan Van, and Universiteitsbibliotheek Utrecht. ​De Nieuwe Schouburg Der Nederlantsche Kunstschilders En Schilderessen : Waer in de Levens- En

Kunstbedryven Der Tans Levende En Reets Overleedene Schilders, Die van

Houbraken, Noch Eenig Ander Schryver, Zijn Aengeteekend, Verhaelt Worden​. 1751. Graft, Jacob van de. ​De tapijtfabrieken der XVIe en XVIIe eeuw : gevolgd door eene historische beschrijving der zeven tapijtbehangsels in de Groote vergaderzaal der Provinciale Staten van Zeeland​.​ ​Middelburg: J.C. & W. Altorffer, 1869.

Grever, Maria, en Kees Ribbens.​ Nationale identiteit en meervoudig verleden. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.

Grijzenhout, Frans en Henk van Veen, et al., red. ​De Gouden Eeuw in Perspectief: Het Beeld Van De Nederlandse Zeventiende-eeuwse Schilderkunst in Later Tijd​. Nijmegen: SUN, 1992.

Grijzenhout, Frans. “Tempel voor Nederland. De Nationale Konst-Gallerij in ’s Gravenhage.” ​Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek​ 35 (1984).

http://search.proquest.com/docview/1292711650/.

Haak, B. ​Hollandse schilders in de Gouden Eeuw. ​Zwolle: Waanders Uitgevers, 2003.

Haarlem: The Seventeenth Century, ​red.​ ​Egbert Haverkamp-Begemann en J.J. Temminck. New Jersey: The Jane Voorhees Zimmerli Art Museum, 1983. Tentoonstellingscatalogus.

Hall, Michael. “Dutch courage.” ​Apollo ​177 (2013): 72-77. Opgehaald van http://proxy.uba.uva.nl:2048/docview/1327300487?accountid=14615.

Harvard, H.​ L’Art et les artistes hollandais​. 4 delig. Parijs: A. Quantin, 1879-1881. Hay, Malcolm. “The Armada Paintings in the New Palace of Westminster.”

Parliamentary History​ 29, nr. 3 (2010): 441–451.

Het Nederlandsche zee-en riviergezicht in de XVIIde eeuw: Kersttentoonstelling: 22 december 1945 – 3 februari 1946,​ red. J.C. Ebbinge Wubben, (Rotterdam: Stichting Museum Boymans, 1945), 100. ​Tentoonstellingscatalogus.

Het Nieuwe Instituut. “Kramm, Christiaan.” Geraadpleegd op 26 april 2019.

https://zoeken.hetnieuweinstituut.nl/nl/personen/detail/7dee739e-5f21-5083-8a16-3230b 4360135​.

Hilka, Thomas. "Nagler, Georg Kaspar." ​Neue Deutsche Biographie​ 18 (1997): 714-715. https://www.deutsche-biographie.de/pnd116880449.html#ndbcontent.

Hoogstraten, Samuel van. ​Inleyding tot de hooge schoole der schilderkonst: anders de zichtbaere werelt [...] Ten hoogsten noodzakelijk, tot onderwijs [...]​ Tot Rotterdam: By Fransois van Hoogstraeten [...], 1678.

Horn, Hendrik J., Arnold Houbraken en David De Witt. ​The Golden Age Revisited : Arnold Houbraken’s Great Theatre of Netherlandish Painters and Paintresses​. Doornspijk: Davaco, 2000.

Houbraken, Arnold. ​De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen, waar van ’er vele met hunne beeltenissen ten tooneel verschynen, [...] zynde een vervolg op het Schilderboek van K. van Mander​. T’Amsterdam: gedrukt voor den autheur [...], 1719.

Hugenholtz, F.W.N. “Huizinga, Johan (1872-1945).” ​Biografisch Woordenboek van Nederland ​(2013). http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/bwn1/huizinga. Huizinga, Johan. ​Nederland’s beschaving in de zeventiende eeuw : een schets.

Haarlem: Tjeenk Willink, 1941.

Huygens, Constantijn, C.L. Heesakkers en Maria A. Schenkeveld-van der Dussen. ​Mijn jeugd​. Amsterdam: Querido, 1987.

Immerzeel, Johannes. ​De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche

kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters: van het begin der vijftiende eeuw tot heden​. Amsterdam: van Kesteren, 1843.

Instituut voor de Nederlandse taal. “STOUTɪɪ.” Geraadpleegd op 21 mei 2019.

http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M066875&lemmodern=st out&domein=0&conc=true.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. “VROMEɪ.” geraadpleegd op 21 mei 2019.

http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=69292&lemmodern=vroo m&domein=0&conc=true​.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯​. “LEVENDICH.” Geraadpleegd op 21 mei 2019.

http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=25898&lemmodern=leve ndig&domein=0&conc=true​.

Janson, H.W. , en Anthony F. Janson. ​History of Art​. 6e ed. London: Thames & Hudson, 2001.

Jowell, Frances Suzman. “Voordrachten gehouden tijdens het symposium "The Shifting Image of the Golden Age" op 29 en 30 mei 2000.” ​Bulletin van het Rijksmuseum​ 49, nr. 1, (2001): 43-60.

Kanter, Johan de, en Johannes ab Utrecht Dresselhuis. ​De provincie Zeeland​. Middelburg: Gebroeders Abrahams, 1824.

Kok, Erna. “Culturele ondernemers in de Gouden Eeuw: de artistieke en

sociaal-economische strategieën van Jacob Backer, Govert Flinck, Ferdinand Bol en Joachim van Sandrart.” Proefschrift, Universiteit van Amsterdam, 2013.

Koninklijk Huis. “Prinses Beatrix.” Geraadpleegd op 28 februari 2019. https://www.koninklijkhuis.nl/leden-koninklijk-huis/prinses-beatrix​.

Koning, Cornelis Leendertsz. de. ​Beschrijving der stad Haarlem : voor jonge lieden​. Leyden: D. du Mortier en Zoon, 1809.

Koolhaas-Grosfeld, Eveline. “Nationale smaak versus goede smaak. Bevordering van nationale kunst in Nederland: 1780 - 1840.” ​Tijdschrift voor Geschiedenis​ 95 (1982): 605-636.

Kramm, Christiaan. ​De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche

kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters: van den vroegsten tot op onzen tijd​. Amsterdam: Diederichs, 1861.

Kruijt, Michiel. “Rijksmuseum weer best bezochte museum van Nederland: 2,3 miljoen bezoekers.” ​De Volkskrant,​ 17 december 2018, ​12:18 uur.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/rijksmuseum-weer-best-bezochte-museum-van- nederland-2-3-miljoen-bezoekers~b0f99567/​.

Lairesse, Gerard De, and Universiteitsbibliotheek Utrecht. ​Groot Schilderboek, Waar in de Schilderkonst in Al Haar Deelen Grondig Werd Onderweezen, Ook Door

Redeneeringen En Prentverbeeldingen Verklaard : Met Voorbeelden Uit de Beste Konststukken Der Oude En Nieuwe Puikschilderen Bevestigd: En Derzelver Wel- En Misstand Aangeweezen​. Marshoorn, Johannes, 1740.

Lanzi, Luigi. ​The History of Painting in Italy​. 6 delig. Vertaald door Thomas Roscoe. Project Gutenberg, 2012. www.gutenberg.org.

La Rue, Pieter de. ​Geletterd Zeeland, : verdeeld in drie afdeelingen, bevattende in zig de schryvers, geleerden en kunstenaars, uit dien staat geboortig [...].

Lasteyrié, Ferdinand de. ​Histoire de la peinture sur verre d'après ses monuments en France. ​2 delig. Parijs: impr. de Firmin-Didot frères, fils et Cie, 1853-1857.

Lasteyrié, Ferdinand de. “L’HISTOIRE DU TRAVAIL: A L'EXPOSITION UNIVERSELLE, II PARTIE ÉTRANGÈRE.” ​Revue moderne​ 43 (1867): 132-162.

Leuker, Maria-Theresia. “Eenheid in Verscheidenheid - Het Beeld van de Letterkunde in Johan Huizinga’s Nederland’s Beschaving in de Zeventiende Eeuw.” ​Internationale Neerlandistiek​ 48, nr. 1 (2010): 16–35.

Lof der zeevaart: De Hollandse zeeschilders van de 17e eeuw, ​red.​ ​Jeroen Giltaij en Jan Kelch. ​Rotterdam: Museum Boijmans Van Beuningen, 1996. Tentoonstellingscatalogus.

Mander, Karel van. ​Het schilder-boeck.​ Haarlem: Paschier van Wesbusch, 1604. Facsimile van de eerste uitgave (Utrecht: Davaco Publishers, 1969). Beschikbaar online, https://www.dbnl.org/tekst/mand001schi01_01/mand001schi01_01.pdf.

Mander, Karel van. ​Het schilderboek: het leven van de doorluchtige Nederlandse en Hoogduitse schilders in de vijftiende en zestiende eeuw​. Red. en vertaald door J.L. de Jong, E.A. de Jong-Crane en G.S. Overdiep. Amsterdam: Wereldbibliotheek, 1995​.

Martin, Wilhelm. ​De Hollandsche schilderkunst in de zeventiende eeuw : Frans Hals en zijn tijd : onze 17e eeuwsche schilderkunst in het algemeen, in hare opkomst en rondom Frans Hals.​ Amsterdam: Meulenhoff, 1935.

McVaugh, Robert E. "Fiorillo, Johann Dominicus.” ​Grove Art Online​ (2003). Geraadpleegd op 2 juni 2019.

https://www-oxfordartonline-com.proxy.uba.uva.nl:2443/groveart/view/10.1093/gao/978 1884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-7000028379.

Michiel de Ruyter, ​red. Remmet van Luttervelt en Benjamin Kolff, (Amsterdam: Rijksmuseum,1957), 100. Tentoonstellingscatalogus.

Miedema,Hessel. "De Ontwikkeling Van De Kunsttheorie in De Hollandse Gouden Eeuw II. Karel Van Mander." ​Oud Holland 126, no. 1​ (2013): 17-30.

Mirror of empire: Dutch marine art of the seventeenth century,​ red. George S. Keyes. Minneapolis: The Minneapolis Institute of Arts, 1990. Tentoonstellingscatalogus.

Molhuysen, P.C., P.J. Blok, L. Knappert, and F. Kossmann. ​Nieuw Nederlandsch biografisch woordenboek: deel 1​. Leiden: A.W. Sijthoff, 1911.

Molhuysen, P.C. en P.J. Blok, ​et. al., red.​ ​Nieuw Nederlandsch biografisch woordenboek : Deel 4​. Leiden: A.W. Sijthoff, 1918.

Moore, Andrew W. en Michael McCarthy. "Walpole family." ​Grove Art Online ​(2003). Geraadpleegd op 10 mei 2019.

https://www-oxfordartonline-com.proxy.uba.uva.nl:2443/groveart/view/10.1093/gao/978 1884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-7000090555​.

Morant, Philip, en John Pine. ​The Tapestry Hangings of the House of Lords :

Representing the Several Engagments Between the English and Spanish Fleets in the [...] Year MDLXXXVIII, [...] To Which Are Added, from a Book Entitled, Expeditionis Hispanorum in Angliam Vera Descriptio, A.D. 1588, ... Ten Charts of the Sea Coasts of England, ... Also an Historical Account of Each Day’s Action, [...].

Muller, P.L. en J.H.W. Unger. ​Onze gouden eeuw : de republiek der Vereenigde Nederlanden in haar bloeitijd geschetst​. Leiden: Sijthoff, 1897.

Nagler, G. Kaspar. ​Neues allgemeines Künstler-Lexicon: oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher [...].

München: E.A. Fleischmann, 1801-1866.

Noordegraaf, Leo. ​Artistiek En Ambachtelijk: Architectuur, Kunsten En Nijverheid in Alkmaar 14e-20e Eeuw.​ Alkmaarse Historische Reeks 9. Hilversum: Verloren, 1993.

Pace, Claire. “‘Dessein’ and ‘Coloris’: The Growth of Felibien Entretiens.” ​Journal of European Studies​, 10, no. 37 (1980): 48.

Painting in Haarlem, 1500-1850 : the Collection of the Frans Hals Museum​. Neeltje Köhler, P. Biesboer en Jennifer Kilian. Frans Hals Museum, Ghent: Ludion, 2006. Catalogus.

Paysages de France: Dessinés par Lambert Doomer et les artistes hollandais et

flamands des XVIe et XVIIe siècles, ​red. Stijn Alsteens en Hans Buijs. Paris: Fondation Custodia, 2008.Tentoonstellingscatalogus.

Piles, Roger De. ​Abregé De La Vie Des Peintres : Avec Des Reflexions Sur Leurs Ouvrages, Et Un Traité Du Peintre Parfait, De La Connoissance Des Desseins, De L'utilité Des Estampes.​ Seconde Edition, Revǔë & Corrigée Par L'auteur / Avec Un Abregé De Sa Vie, & Plusieurs Autres Additions ed. Parijs: Chez Jacques Estienne, 1715.

Pintura holandesa en el Museo Nacional del Prado : catálogo razonado​, red. Teresa Posada Kubissa en Jenny Dodman. Madrid: Museo Nacional del Prado, 2009. Tentoonstellingscatalogus.

Plicht, Elias van der. “Verschoor, Annie.” ​Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland (2017)​.​ http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/romein-versch.

Pollock, Griselda. ​Differencing the Canon: Feminism and the Writing of Art’s Histories. Londen en New York: Routledge, 1999.

Preston, Lionel. ​Sea and river painters of the Netherlands in the seventeenth century. Preston: Oxford University Press, 1938.

Preston, Rupert. ​Seventeenth Century Marine Painters of the Netherlands​. Leigh-on-Sea: Lewis, 1974.

Reekum, Rogier van. “Raising the question: articulating the

Dutch identity crisis through public debate.” ​Nations and Nationalism​ 22, nr. 3 (2016): 561–580.

Reventlow, Henning Graf en William Farmer, et al., red., ​Biblical Studies and the Shifting of Paradigms, 1850-1914​ (Sheffield: Sheffield Academic Press Ltd, 1995), 70. Reygersbergh, Jan. ​Chroniick van Zeelandt, eertijdts beschreven door d’Heer Johan Reygersbergen, nu verbetert, ende vermeerdert door Marcus Zuerius van Boxhorn​, 1644. http://search.proquest.com/docview/2090361268/.

Reznicek, E. K. J. en M. J. T. M. Stompé. "Mander, van family." ​Grove Art Online (2003). Geraadpleegd op 22 maart 2019.

https://www.oxfordartonline.com/groveart/view/10.1093/gao/9781884446054.001.0001/ oao-9781884446054-e-7000053701.

Rijksmuseum Amsterdam. ​Activiteitenplan Rijksmuseum: subsidie-aanvraag 2017-2020​. Opgehaald van

https://www.rijksmuseum.nl/nl/downloads/b0a9ddf1-1acb-494a-9c9e-90b91b5db01b/Act iviteitenplan_Rijksmuseum2017-2020.pdf.

Rijksmuseum Amsterdam. “Tentoonstellingen - voorbij.” Geraadpleegd op 25 mei 2020. https://www.rijksmuseum.nl/nl/nu-in-het-museum/tentoonstellingen-voorbij.

Rijksoverheid. ​Vertrouwen in de toekomst: Regeerakkoord 2017–2021​. 10 oktober 2017. Opgehaald van

https://www.kabinetsformatie2017.nl/binaries/kabinetsformatie/documenten/publicaties/ 2017/10/10/regeerakkoord-vertrouwen-in-de-toekomst/Regeerakkoord+2017-2021.pdf​.

Ripa, Cesare en Giovanni Zaratino Castellini. ​Iconologia di Cesare Ripa [...]: divisa in tre libri, ne i quali si esprimono varie imagini di virtù, vitij, affetti, passioni humane, arti, discipline, humori, elementi, corpi celesti [...]. ​Venetia: Cristoforo Tomasini, 1645. https://books.google.nl/books?id=ocsQcOQLh5MC&pg=PP5&num=100&hl=nl&source= gbs_selected_pages&cad=3#v=thumbnail&q&f=false.

RKD. “archief Abraham Bredius.” Geraadpleegd op 26 april 2019. https://rkd.nl/explore/collections/380.

RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis. “Ontdek prentkunstenaar, schilder, tekenaar Hendrik Vroom.” Geraadpleegd op 25 mei 2020.

https://rkd.nl/nl/explore/artists/record?query=hendrik+vroom&start=3.

Rogers, Phillis. “The Armada Tapestries in the House of Lords.” ​RSA Journal​ 136, nr. 5386 (1988): 731-735.

Romein, J.M., Annie Romein-Verschoor, en H. v.d. Bijll. ​Erflaters van onze beschaving : Nederlandse gestalten uit zes eeuwen​. Amsterdam: Querido, 1939.

Romein, J.M. , Annie Romein-Verschoor, P.J. Bouman, G.W. Kernkamp en H. van der Bijll. ​De lage landen bij de zee : geïllustreerde geschiedenis van het Nederlandsche volk van Duinkerken tot Delfzijl. ​Utrecht: De Haan, 193).

Rosenberg, Jacob, Seymour Slive, en E.H. ter Kuile, ​The Pelican History of Art: Dutch Art and Architecture: 1600 – 1800. ​Middlesex: Penguin Books, 1966.

Russell, Margarita. ​Visions of the Sea: Hendrick C. Vroom and the Origins of Dutch Marine Painting. ​ Leiden: E.J. Brill en Leiden University Press, 1983.

Russell, Margarita. "Vroom family." ​Grove Art Online.​ Geraadpleegd 3 maart 2019. http://www.oxfordartonline.com/groveart/view/10.1093/gao/9781884446054.001.0001/o ao-9781884446054-e-7000090252.

Sandrart, Joachim Von. ​L'Academia Todesca Della Architectura, Scultura & Pittura: Oder Teutsche Academie Der Edlen Bau- Bild- Und Mahlerey Künste [...].​ Nürnberg: Bey Jacob von Sandrart, 1675.

Schrevelius, Theodorus. ​Theod. Schrevelii. Harlemias, ofte, om beter te seggen, de eerste stichtinghe der stadt Haerlem, het toe-nemen en vergrootinge der selfden, hare seltsame fortuyn en avontuer in vrede, in oorlogh, belegeringe [...]​. Haarlem, 1648.

Scott, Rupert. "Bode, Wilhelm." ​Grove Art Online​ (2003). Geraadpleegd op 6 mei 2019. https://www-oxfordartonline-com.proxy.uba.uva.nl:2443/groveart/view/10.1093/gao/978 1884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-7000009503.

Seventeenth Century Painters of Haarlem,​ red. Richard C. Hirsch, (Allentown: Art Museum Allentown, 1965), 100. Tentoonstellingscatalogus.