• No results found

Si mata blauw memarenta negri Kang Tang

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 184-191)

(Soen Kwan poenja mata ada blauw, (blroe) maka ija dinamaken si mata blauw, dan djoegaija ada

berkoemis mera, betoel samaroepatijasebagi

o.rang Europa).

Tempo GOllW Hoedjin melihat Soen Tjek djato .pangsan, dengan sigra ija lantasmenoebroek pada poetranja itoe, dan lantas titahken orang bawa, masoep Soen Tjek kadalam kamar.

Sesaat karnoedian baroelah Soen Tjek djadi sedar kombali.

"Ach, akoe tra'bisa hidoep lebih lama lagi", kata Soen Tjek denganrnengelah napas pandjang sekali; kamoedian ija lantastitahken panggil Thio Tjiauw dan jang laen-Iaen.

Tempo itoe orang-orang jang SoenTjek pang-gil, soeda dateng mengadep di depan pemba-ringan, Soen Tjek lantasmembri pesenan katanja:

"Ini tempo, sedang di dalam negri senantiasa ada terbit'hoeroe-hara, djikaloe orang maoe goe-naken kekwatannja negri Gouw ini, dan dengan

SOENKWAN MEMERENTAH I<ANG TANG. 1159 '

bersender pada ketegoehannja dari tiga soengei besar, soenggoe kaloe orang maoe, boleh sekali aken bekerdja besar. Akoe sangat harep Tjoe . Pouw dan djoegapada jang taen-Iaen,nanti soeka membantoe dengan baik pada Adindakoe, Soen Kwan!

Sahabis berkata bagitoe, Soen Tjek laloe soe-roeh orang ambit tjap negri,dan ija lantas se-rahken itoe pada Soen Kwan, seraja berkata poelah:

"Djikaloeboewat mengapalaken samoewa bala-tentara di Kang Tang, aken berfanding pada moe-soeh dimedan perang, 'dan boewat bereboetan negri pada orang-orang didalam doenia, kaoe-Adindakoe, tida bisa melawan sebagi akoe; aken tetapi, kaloe boewat pake orang jang pinter,dan pertjaiaken segala oeroesan padaorangjang pan-dei, sahingga bisa membikin itoe oraug-orang djadi maoe bekerdja dengan soenggoe-soenggoe hati, aken goena melindoengiini negri,KangTang, akoe tida bisa melawan sebagi angkaoe."

"Akoe harep dengan mengingat sama soesah lelahnja Ajah dan . . . . Kckandamoe, mcndapati ini negri", kata poelah Soen Tjek sesoedahnja berdiam sakoetika lamanja: "Kaoe nanti men-djagah baik-baik pada inl negri, jang sekarang akoe serahken didalam kaoe poenja tangan."

Soen Kwan djadi menangis dan lantas trima itoe tjap sambil menjodja.

t

I

!

i

:

i

1160 SOENKWANMEI"IERENTAHJ(ANG TANG.

- - -- - -Aehir-achir Soen Tjek laloe berkata pada iboe-nja : .

"Iboekoe,sebab takdir Toehan djiwakoe misti habis, maka saja soeda tida bisa lagi aken

me-ugoeroesi pada iboe. Sekarang tjap kebesaran negri, saja soeda serahken pada Adinda Tiong Bouw, saja minta iboekoe selaloe nanti membri nasehat dan pengadjaran padanja. Bekas orang-orang jang doeloe djadi penggawenja Ajah, dja-ngan gampang-gampang diboewang".

,.Oeh, anakkoe.!" kala Gouw Hoedjin sambit menangis: .Akoe kwatir, sebab Adinda'moe masih ada terlaloe moedah, ija nanti tida sanggoep me-ngoeroesi perkara negri jang amat besar".

"Dari lu!Hoe iboe tra'oesa kwatiri"" kata poelah Soen Tjek: "Saja taoe beloel, Adinda Tiong Bouw poenja kapandean, ada sapoeloe kali lebih menang dari saja sendiri. Ija tentoe bisa melakoe-ken kewadjibannja dengan benar. Djikaloe ada oeroesan didalam negri jang soesah ditetapken tanjakenlah itoe pada Thio Tjiauw, dan segala oeroesan perkara diloewar negrl, boleh tanjaken pada Tjioe Djie. Soenggoe sajang sekali Tjioe Djie tiada ada disini, hingga.saja tida bisa pesen padanja dengan moeloet sendiri".

SoenTjek panggil samoewa soedara-soedaranja, dan titahken ijaorang dateng dekat.

"Djikal(}e akoe soeda mati", kalanjaSoen Tjek pada soedara-soedaranja Hoe: "Angkaoe sekalian

SOENKWAN MEMERENTAH KANG TANG. 1161

misli samamembantoe pada Tiong Bouw, diantara kauern familie kaloe sala satoe ada jang brani berhali laen, kaoe sekalian misti ragem bantoe rnemboenoe itoe familie jang berchianat, djlkaloe anlara soedara-scedara ada [ang brani berboewat perkara chianat, ija tida boleh dikoeboerken didalam tempat pekoeboerannja klta poenja

le-loehoer".

Dengan hati sedih samoewasoedara-soedaranja Soen Tiek itoe laloe membilang baik, dan nanti ingat selama-Iamanja itoe pesenan.

Kamoedian Soen Tjek laloe berkata pada istrinja sendiri, [aitoe Kiauw Hoedjin:

"Istrikoe jang tertjinta, soenggoe akoe Iida njana sekali, akoe dengan kaoe misti djadi berpisah pada satengah djalan. Akoe harepkaoe nanti tmggal bernakf pada mertoewamoe, [aitoe akoe poenja iboe. Apabilah nanti kaoe keternce pada soedara-moe, mintalah ija toeloeng sampeken akoe poenja pesenan pada Tjioe Djie: Biarlah Tjioe Djie nanti memhantoedengan soenguoe-soenggoe hati pada Admda'koe, Tiong Bouw, dan djanganlah ija sampe meloepaken persobatan anlaranja dengan akoe, pada tempo jang soeda laloe Slarnat . . tinggal."

Sehabis berkata begitoe, Soen Tjek lantas me-noetoep mala boeat selama-lamanja,

Soenggoe sajang sekali boewat itoe orang [ang gaga sebagi Soeu Tjek, soeda misti brankat

-1162 SOENKW ANMEMERENT AHI<ANGT ANO.

mati dalam oesla jarg masi bagitoe moeda.

Soen Tjek telah wafat dalam oesia 29 tahon.

Tempo Soen Kwan melihat Soen Tjek soeda mati, maka ija lantas banting dirinja didepan pem-baringan, sambil menangis sedih sekali.

Thio Tjiauw lanlas hampirken Socn Kwau,sarn, bit berkata:

n1ni waktoe, boekan temponja aken Tjiangkoen menangis. Pertama misti lekas soeroe orang oe-roes ini perkara kematian, dan kadoewa Tjiang-koen sendiri misti sigra oeroes perkara negri."

Soen Kwan laiitasberbangkit, laloe menjoesoeli aer matanja,

Thio Tjiauw lantas soeroe Soen Tjeng oeroes ,perkara matinja Soen Tjek; dan ija laloe adjak Soen Kwan keloewar, teroes pergi ka dalamkan-, toor, dimana sekalian penggawe negri soeda ada berkoempoel, hendak membri slamat pada Soen Kwan, jang marika itoe hendakangkatdjadi kapala.

PengawakannjaSoen Kwan itoe ada tegapsekali, ija poenja moeloet ada sedikit besar, sedang ija poenja bidji mala ada bersinar biroe (blauw),serta ada berkoemis dan berdjenggol warna mera. 1) Dahoeloe hari, tempo Lauw Wan, oetoesan da-ri keradja'an Han 'dateng di Tong Gouw, ija telah dapat melihat samoewa anak-anaknjaSoen Khian, itoe tempo Lauw Wan ada berkata baglni

1). Soen Kwan poenja roepa ini mirip betoel dengan roepanja orang Europa,

SOENKWAN MEM ERENTAH KANGTANG. 1163

nAkoe soeda melihat sarnoewa soeoara-soedara dari kaoem familie Soen, maski masing-masing ada kelihatan besar redjekinja, dan ada panlesnja aken mendjadi orang pandei, tapi samoewa tida bisa makan oemoer pandjang, melainken Tiong Bouw poenja roepa ada sangatloewar biasa, dan ija poenja potongan toelang ada laen dari orang sabiasanja, itoelah ada menjataken Tiong Bouw bakal djadi saorang jang paling moelia, serla kaja besar, dan djoega ija bisa beroesla pandjang, samoewa soedara-soedaranja tiada ada jang bisa menangi dia".

Sekarang Soen Kwan 'soeda terima warisan dari Soen Tjek, maka tetaplah ija pegang peme-rentahan di negri Kang Tang. Swatoe hari sedang Soen Kwan lagi doedoek birjara pada sekalian penggawenja, koenjoeng-koenjoeng orang rnem-bri kabar, bahoewa Tjioe Djie dengan barisannja dari Pa Kioe telah kombali kemari.

nKaloe Kong Kin soeda kombali, akoe tra'oesa berkwatir apa-apa lagi", kata Soen Kwan satelah mendengar kabar Tjioe Djie soeda poelang lagi ka negri Gouw. 1)

Pada masa Soen Tjek masi hldoep, TjioeDjie ada diwadjibken mendjaga bilangan Pa Kioe, tempo Tjioe Djie dapat kabar Soen Tjek dapat sakit kerna loekanjakena terpana, maka dengan

1). Negri Gouw, Tong Gouw atawa KangTang,atawa kamoedialagi nanti diseboet Kang Lam, itoe samoewaada sama sadja namanja negri, dimana Soen Kwan doedoek mernerentah.

I

I I

1164 SOENKWAN/I;\EMERENTAH KANG TANG.

- - --

-SOENKW AN MEMERENTAH I<ANG TANG. 1165

I

sigra ija lantas brangkat dari Pa Kioe hendak poelang ka negri Gouw, akeumenengokin sakilnja Soen Tjek, tempo ija sampe diwales negri, Tjioe Djie dapat kabar lagi, Soen Tiek soeda mening-gal doenta;' maka dengan selekasnja ija lantas berdjalan siang hari malam, achirnja ija soeda sampe djoega di negeri Gouw,

Sesampenja Tjioe Djie lantas berloetoel sambil menangis didepan peti matinja Soen Tjek.

Gouw Hoedjinlantaskeloewarhampirken Tjioe Djie, dan laloe Gouw Hoedjin membri taoe atas Soen Tjek poenja pesenan.

"Masalah saja braniakentida berkerdja dengaa soenggoe hati dan sahabisnja tenaga sahingga mati", kataTjioeDjiesambil berloetoet dihadepan Gouw Hoedjin.

Tida berselang lama poelah, Soen Kwan dateng masoep, Tjioe Djie laloe membri hormatsetjara peradalan.

"Saja harep sekali, toewan tida nanti loepaken pesenannja almarhoem kekandakoe", kata Soen Kwan.

"Sueda tentoe saja nanti membelah dengan sesoenggoenja.hati pada toewankoe, goena mem-bales boedinja SoenTjiangkoen", kala TjioeDjie sambil manggoeti kapala dengan hormat dihade-pannja Soen Kwan.

"Sekarang akoe soeda lrima ini warisan negri dari kekandakoe, dengau politiek bagalmanatah, aken kita bisa mendjaga ini negri, soepaia tinggal

berdiri dengan slamal?" menanja Soen Kwan

kamnedian.

Pri bahasa ada membllang : Tek Djin Tjia Tjiang, Siet Djin Tjia

Bong", 1) sahoelnja Tjioe Djie: "Kebaikan boewat sekarang ini, perloe toe-wankoe misli tjari orang-orang jang pandei aken djadi pembantoe. Kamoedian baroelah negri Kang Tang ini, bisa berdiri dengan slamat." .

Alrnarhoem kekandakoe ada mernbn

pe-"

senan : Boewat oeroesan didalam negri, boleh diserahken pada Tjoe Pouw, dan bagi oeroesan diloewar negri, ija ada rnengandel pada Kong Kin poenja tanl!goengan." .

"Tjoe POllW ada sa'orang jang pandei, ~ole.h sekali ija meuerima itoe tanggoengan, tapi saja ini ada singkat pellgalahoean, saja kwatir tida bisa melakoeken kewadjiban sabagimana rnisti.

Saja poedjiken satoe orangaken djadiTjiangkoen

poenja pembantoe. . .

"Slapatah adan]a Hoe orang jang.Kong Km

poedjiken 7" .

Ija ada bernama Louw Siok alias T[oe Keng, at:al orang dari Tong Tjoan bilangan Urn Hoaij.

\toe orang ada mernpoenja'i banjak pengatahoean dan kapandeian. Ajahnja soeda lama .me.ning~?1 doenia, melainken tinggal iboenja sadja jang IJa oeroesi dengan kelakoean amat oehauw. Ija ada

t). Kaloe dapat mantri [ang bidjaksana, negrl bisa ber-diri dengan slarnat. sabaliknjabi.la tida dapat pengoeroes jang pandei, negri boleh djadl binasa.

1166 SOENKWANMEMERENTAH KANG TANG.

sa'orang jang boleh terbilang harlawan djoega, dan seringkali ija soeda membriken perloeloengan-nja pada orang-orang miskin. Pada waktoe saja ada djadi kapala negri di Kie Tjauw, dengan bebrapa ratoes orang laskar soldadoe, saja soeda liwat di Lim Hoaij, dimana saja ada kekoerangan baraug makanan. Saja dapat dengar Louw Siok ada mempoenjai doewa goedang beras,jang ma-sing-masing ada tiga riboe karoeng banjaknja, maka saja lantas pergi pada Louw Siok aken minta ija poenja toeloengan.Dengan tida berpikir lagi, Louw Siok lantas toendjoek satoe goedang, dan kasihken itoe pada saja; demikianlah adanja Louw Siok poenja kegagahan hati, Dan djoega . Louw Siok itoe ada soeka sekali beladjar rnaen-ken pedang, beladjar menoenggang koeda. Tempo ija tinggal di kota Kiok Ah, mama besarnja telah meninggal doenia, maka ija lantas bawah mait mama besarnja itoe, laloe dikoeboerken dikota Tong Shia, dan ija teroes tinggal di itoe kota.

Baroe-baroe ini ija poenja satoe sobat nama Lauw Tjoe Yang, adjak ija pergi ka Tjauw Ouw, aken minta bekerdia pada The Po, tapi Louw Si ok masih menirnban g, belon maoe brangkat pergi kasana. Sekarang misti lekas-lekas Tjoekong pang-gil padanja, djangan sampe keboeroeh ija pergi."

.Dengan senang hati, Soen Kwan lantas silahken Tjioe Djie, pergi mengoendang Louw Siok,

Dengan membawah titahnja Soen Kwan, maka

SOENKWAN MEMERENTA H KANG TANG. 1167

T[loe Djie lantas brangkat pergi ka tempatnja Louw Siok, sesoedanja ketemoe pada Louw Siok, maka Tjioe Djie laloe sampeken oendangannja Soen Kwan pacta Louw Slokitoe.

"Baroe-baroe ini Lauw Tjoe Yang soedah djan-djiken saja pergi ka Tjauw Ouw, maka saja poen ada niatan hendak tjoba pergi ka sana", kata Louw Siok.

"Didjell1an dahoeloe kala, Ma Wan ada berkata pacta baginda keizer Han Kong Boe,bagini: "Pada masa sekarang ini, boekan sadja Radja hendak memilih mantri, tapi mantri poen maoe mernilih Radja'' "Sekarang ini, kita poenja Soen Tjiangkoen, ada sangat mengindahken pada orang-orangpandei dan bidjaksana, ija senautiasa trima dengau hormat segala orang jangdateng padanja", kata Tjioe Djie :

"Barangkali boewat antero doenia,'soesanja dapat bandingannja orang jangsebagi kita poenjaSoeu Tjiangkoen, maka saja harep Sobat tra'oesa ber-pikir laen, hanja marilah toeroet padakoe pergi ka Tong Gouw, itoelah ada paling benar".

Louw Siok lantas djoega menoeroet pada bi-tjaranja Tjioe Djie, maka iloe tempo djoega, ija lanlas toeroet Tjioe Djie pergi ketemoeken Soen Kwan.

Tempo melihat Louw Siok dateng berdjoempa, Soen Kwan acta membriken kehormatan besar, dan teroes adjak doedoek bitjara hingga antero

hari.

1168 SOENKWAN MEMEREl'\TM/ I<ANGTANG. SOENKWAN AlEAlERENTAH KANG TANO~ 1169

Swatoe hart, sesoedanja sekalianmantrl-mantri pada poelang, Soen Kwan adasilakenLouwSick doedoek minoem arak bersarna-sama, sahingga sarnpe pada waktoe malarn, maka Soen Kwan lantas silaken Louw Siok bermalarn didalam ge-dongnja, dan tidoer sama-sama didalam satoe randjang. Pada waktoe tengah rnalarn, Soen Kwan ada menanja pada Louw Siok begini:

"Pada masa sekarang ini, kaoem karadjaan Han soeda arnpir roeboeh, dan sana-sini ada terbit peroesoehan. Akoe jilng soeda menerima ini warisan negri darikekaudakoe,hlnggabisa doe-doek memerentah diswatoe negri besar, maka a koe ada bermaksoedheudak toeroet toeladannja Radja Tje Hoan Kong ada Tjin Boen Kong, 1) maka kami ingin dengar toewan poenjapikiran, dengan djalan bagimanatah karni misti berlakoe, aken . bisa toeroet itoe toeladanT:

"Didjeman dahoeloe, makanja Keizer Han Ko Tjouw jang hendak meughormat dan menoeloeng keizer Gie Te, tida bisa menjampeken maksoednja, itoelah dari sebab ada dihalangi oleh Hang le, (Tjouw Pa Ong)", kata Louw Siok: "Sekarang ini, T[o Tjoh boleh disamaken ada sebagi Hang le; dengan bagitoe tjara bagimanatah Tjiangkoen bisa toeroet toeladannja Tje Hoan dan Tjin Boen

1). Hikajatnja radja Tje Hoan dan Tjin Boen Kong, ada termoewat dalam boekoe hikajat "Tong Tjioe Liat Kok".

Itoe doewa radja ada banjak menoeloengpada kaoem kera-djaan Tjioe; Soen Kwan hendak toeroet toeladannja itoe doewa radi , djadilah ija ada bermaksoed,hendak menoe-loeng pada kaoem keradjaan Han.

I

Kong, aken menoeloeng pada kaoem keradjaan?

Menoeroet saja poenja doegaan kaoem keraujaan H,lII, soeda tuta bisa drbangoenken kombali,dan IjoTjoh tidagampang orang bisalantasbiuasaken, OH'iroe,ada paling baik boewat rjiangkoen,mistl till~galdiamdtKang Tang,sarnbilmengawasi segala perkara jiln,,: kedjadian didalam doenia. Sekarang seuan.nja disebla oetara ada baniak kedjadian perkara koesoet, jaitoe sedang Tjo Tjoh lagi

bertjidra dengan Wan Siauw, baik Tjiangkoen madjoe rnenjerang Oeij Tjouw, kamoedian madjoe lag, arnbil antero negrinja Lauw Piauw, soepaia Tjiangxoen dapat berkwasa sendiri disepandjang soeugei Tiang Kang, (Sekarang soengei Yang-tsjekiang), kamoedian baroelah menoenggoe waktoe ICIng baik, aken naek diatas tachta

kera-d.aan, uan ach rnja Tjiangkoen nanti blsatoeroet toeladannja Keizer Han Ko Tjouw, aken me-ngoempoelxen samoewa negri, dibawah Tjiang-koen poenia prentah". 1) .

Soen Kwan mendjadi amat senang satelah soeda mend.ngar pernbitjaraannja Louw Siok, dengan sigr« ija lantas berbangkit dari atas randjang, laloe membilang banjak trima kasih pada Louw Siok itoe.

Pada hari esoknja, Soen Kwan ada membriken barang pesenan pada louw Siok, dan djoega pada iboenja Louw Siok itoe.

u

Dengan ini ada menjataken louw Siok ada mengenal banjak perkara doenia, dan njatalah ija poenja

pengata-hoean, tida ada dibawah dari Kong Beng.

I

1170 SOENKWAN MEM ERENT AH KANG TANG. SOENKWAN MEMERENTAH KANG TANG. 1171 Kamoedian Louw Siok ada bawah mengadep

satoe orang pada Soen Kwan, sarnbil memoedji-ken bahoewa Hoe orang ada mempoenja'i banjak kepandeian, dan ada berlakoe oehauw sekali pada orang·toewanja. Orang itoe ada bernama Tjoekat Kin alias Tjoe Djie, atsal orang dari Lam Yang bilangan Long Ya,

Soeu Kwan (aloe mengangkat Tjoekat Kin dalam djabatan Slang Pin.

Tjoekal Kin laloe membri nasehat pada Soen Kwan, aken djangan bikin persobatan pada Wan Siauw, dan lebih balk Ijari djalan boewat berse-rikat pacta Tjo Tjoh, karnoedian sesoedahnja dapat, tempo jang bagoes, baroe kita orang poekoel padanja.

Soen Kwan lautas toeroet pikirannja Tjoekat Kin itoe, dan ija laloe menoelis satoe soerat boewat Wan Siauw, dalam mana Soen Kwan menjataken, ija. belon maoe bikin perserikatan, kamoedian ija serahken itoe soerat pada Tan Tjin, dan litahken ija, Tan Tjin, lantas kombali poe-lang.

Tempo Tjo Tjoh dapat kabar Soen Tjek soeda meninggal doenia, maka Tjo Tjoh hendak madjoeken barisannja pergi toeroen ka Kang Lam, tapi Thio Hian pangkat Sie Gie Soe, laloe me-njegah dengan berkata:

"Sedang orang lagi kematian kita lantas pergi poekoel, itoelah tida bagoessekall, Lebih poelah

seandeh tra'bisa menang, kita djadi meninggal persobatan teroes mentjari moesoeh. Ada lebih bener, kaloe toewankoe maoe dekati, dan adjak .bikin perserikalan padanja".

Tjo Tjoh ada merasa moefakat sama pikirannja Thio Hian, maka lanlaslah djoega ija bikin voorstel pada pemerentah, aken angkat Soen Kwan djadi Tjiangkoen, dengan gelaran Hwe Ke Taij-sioe, dan titahken Thio Hian djadi Hwe Ke Touw Oet, sekalian bawah soerat keangkatannja Soen

Kwan pergi ka Tong Gouw.

Waktoe melihat Thio Hian soeda bisa dateng . • agi di Tong Gouw, maka Soen Kwan djadi me-rasa girang sekali, dan lantas angkat ija dalam djabatan besar, litahken ija membantoe Thio Tjiauw, mengoeroesi segala perkaranegri,

Kamoedtan Thio Hian ada bikin voorstel pada Soen Kwan, boewat satoe oraag nama Kouw Yong alias Gwan Tan, bekas moeridnja Tjoa

Yong. .

Kouw Yong ada saorang pendiam, jang t id soeka banjak bitjara, djoega ija tida soeka minoem arak, dan aer moekanja ada kelihatan keren sekall.

Tempo soeda melihat soerat voorstelnja Thio Hian, maka Soen Kwan lantas angkat Kouw Yong dalam djabatan Sien Heng Taijsioe.

'Moela'i dari itoe waktoe, Soen Kwan djadi da-pat banjak orang pandei [ang membantoe dia mengoeroesi negri KangTang, dan ija poenja nama

I,

1172 SOENKWANMEMERENTA H KANGTANG.

tambah hari djadi semingkin termasjoer disaan-tero bilangan negrinja.

Ditjeritaken Tan Tjin, sakombalinja dari Kang Tang ija teroes sadja ketemoeken Wan Si"uw,' pada siapa ija laloe tjeritaken : Bahoewa Soen Tjek soeda meninggal doenia, dim orang soeda angkat Soen Kwan djadi peugganti. Tjo Tjoh soeda angkat Soen Kwan djadi Tjiaugkoen, dengangelaran Hwe Ke Taijsioe, dan ija orang telah bikin perserikatan satoe sama laen.

Tempo soeda mendengar itoe kabaran, Wan Siauw djadi amal marah, dan ija lantas hendak madjoeken barisannja,jang dariKieutoe,Tjengtjioe, Yoetjioe dan Pengtjioe, .djoemhla sama sekali .ada toedjoe poeloe laksa lenih Wan Siauw hen-dak kasih madjoe samoewa bartsannia,Itue, boe-wat pergi kombali berperang pada Tjo Tjoh.

tIll

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 184-191)