• No results found

Wan Siauw dan Tjo Tjoh

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 37-45)

"jang paling ditakoeti oleh Tjo Tjoh, jaitoelah Wan Siauw", kata poelah Tan Teng pada Lauw Pie: Sekarang ini, Wan Siauw ada tinggal men-djago-in dibilangan Kie, Tjeng, Yoe dan Peng Tjioe, ija ada mernpoenjat bilang millioen laskarperang, serta penggawe-penggawenja baik bagian civiel dan militaire ada banjak sekali, sekarang kenapa toewan lida maoe tjobah toelis satoe soeral,dan titahken orang bawah padanja, aken minta per-toeloengan?"

"Akoe dengan Wan Siauw belon berkenalan dan belon sekali laoe bikin perhoeboengan apa-apa", kala Lauw Pie: "Terislimewa poelah seka-rang akoe baroe binasaken ija poenja soedara, tjara bagimanalah ija maoe dateng menoeloeng?"

"Disini ada saloe orang, iang soeda tiga tocroenan ada bersobal baik dengan Wan Siauw, djikaloe kita dapal satoe soerat dari dia, aken disampeken pada Wan Siauw, boleh ditentoeken Wan Siauw misti dateng menoeloeng".

"Siapalah ?"

"lIoe orang, jalah jang senantiasa ada di indah-ken, dan paling dihormati oleh toewankoe, mengapatah toewan boleh loepah kepadanja ?"

"Ha I apatah barangkali Sianseng The Kong Seng ?"

"ja, benarlah dia I" sahoet Tan Teng sambil tersenjoem.

Adapoen The Kong Seng Hoe, ada saorang.

dari kaoem familie The, nama Hian alias Kong Seng, saorang jang soeka sekali sama segala peladjaran, dan ada mempoenjai banjak i1moe kepandean, ija soeda perna bergoeroe pada Ma Hiong. Hoe Ma Hiong, saban kali membri pe-ladjaran pada sekalian moerid-moeridnja, tentoe ija misti pasang kaen pedengan, dibagian sebla depan ija ada atoer moerid-moeridnja doedoek menerima peladjaran, sedang di sebla blakang itoe kaen pemedeng ada teratoer prarnpoean-prampoean moeda toekang menjanji, 1) laen dari itoe Ma Hiong poenja boedak-boedak pram-. poean moeda, senantiasa ada berdiri dengan berbaris disamping kiri dan kanan, jang selama-nja bersedia aken melajani kahendakselama-nja Ma Hiong Hoe. 2) Tiga tahon lamanja The Hian ada berladjar pada itoe goeroe jangsoeka pelesir (Ma Hiong), tapi sedikitpoen ija tida kena ketarik pada pemandangan paras jang elok, hingga Ma Hiong djadi merasa kagoem dan heiran atas kelakoean m.oeridnja (The Hian) jangalim Hoe. 3) Tempo The

1). AhaIkaloe saja poenja sobat, Matjan berdjenggot, ada Taktje didalam itoe pergoeroean,ija nanti djadi Bo Eng sendiri, sebentar-bentar tentoe ija angkat singkapin itoe

kaen pedengan. .

2). AhaIitoe sinshe soeka sekali bikin pelesir.

3). Bodoh sekali The Hian itoe, ija boekan beladjar sadja sekalian, aken pahamken i1moe .•••.• Apa? ••••••

Pembatja tentoe lebih taoe I

Hian soeda tamat dalam peladjarannja, waktoe ija hendak meninggalken itoe tempat pergoeroe'an Ma Hiong ada m~m~edji dengan berkata: .Jan~

dapa! beto~1 ras~anJa akoe poenja pengadjaran, melainken 1 he Hian sendiri sadja".

Boej~k-boeda~ prampoean didalam roemahnja The Hian, ampir samoewa ada mengarti dan pandei mernbikln sairan. Swatoe hari, ada saloe b~edak. p~alJ1poean berlakoe salah, hngga The Hlan djadl koerang senang hati, dan lantas hoe-koem iloe boedak prampoean [ang bersalah, de-ngan berloeloel(koewi) dialas tanah, didepan

tanp-ga ~edollg. Tempo laen boedak prampoean dapat melihat Hoe, maka ija laloe berkata dengan me-maen.pada kawannja jang terhoekoem itoe:

"Hei! bagimana?

Kerdja apa, berdiam disiloe?

Kaoe berloetoet diatas lanah?

Mengapatah djadl bagitoe?"

Tempo mendengar itoe sairan maka boedak

. ,

jang«sedang mendjalanken hoekoeman lantas sadja menjahoet djoega dengan bersalr, kalanja:

"Sebab sedikit perkataan, jang akoe soeda salah bitjara,

Melainken sabagitoelan sadja poenja lantaran Soeda rnembikln ija djadi rnarah''. ' Ta! demikian bagoesnjaka'adaan dalam roemah langganja The Hian itoe. 1)

.I~. Saj.a poenja sobat, Matjan berdjenggot di S. ada bikin pertlmbangan bagini : Sajang sekali The Hian boekan toekang p~lesir. Kaloe s~i.aada poenja boedak prampo ean Jang pandel bersarr sebagt Itoc: seande ija ada dapat sal ah tentoe sekali saja tida hoekoem ija berloetoet diatas tanah' tapi saja nanti hoekoem ija berkoewi diatas randjang l (HrnI) 866 WAN SIAUW DAN TjO TjOH.

. '

..

WAN SIAUW DAN TjO TJOH. 867

Pada djemannja keizer Hoan Te, itoe tempo The Hian ada mendjabat pangkat Siang Sie, ka-moedian lanlaran terbilnja peroesoehan kaoem Siep Siang Sie, maka The Hiandjadi melep.asken pangkalnja dan teroes tinggal beroe~a~ dl kot~

Tjie Tjioe. Wakloe Lauw Pie mast tlnggal di Tok Koen, ija soeda perna bergoeroe pada The Hian itoe, sahingga sampe pada tempo Lauw. Pie djadi pembesar di Tjie Tjioe, ija poen sermg-sering pergi ka roemahnja The Hian itoe, dan senantiasa ija ada "membri hormal pada bekas goeroenja iloe. Tempo soeda me~de~ga~

perkala'annja Tan Teng, maka Lauw PIe ~]adl beringat pada iloe orang berilmoe, dengan girang Lauw Pie lantas adjak Tan Teng pergi ka roemahnja The Hian, pada siapa ija laloe memoe-hoen dengan hormat, soepaia The Hian soeka menoelis satoe soerat boewal Wan Siauw.

Dengan senang hati, The Hian lantas kaboelken permintaannja Lauw Pie, dengan sigra'ija laloe menoelis satoe soerat, kamoedian laloe diserah-ken pada Lauw Pie.

Lauw Pie lantas titahken Soen Khian mem-b~wa iloe soerat, dengan sigra pergi ka tempat-nja Wan Siauw.

Satelah itoe soerat soeda dilrima oleh Wan Siauw, sahabisnja membatja, WanSiauw djadi berpikir demikian: "Lauw Pie soeda binasaken koe poenja soedara, saharoesnja akoe tida misti

869

WAN SIAUW DAN TjO TjOH.

menoeloeng, tapi sekarang, sebab perloe alas prentahnja The Slangsie, tida boleh tida akoe misti membri pertoeloengan padanja."

Wan Siauw lantas himpoenken sekalian peng-gawenja, aken diadjak bermoefakatan boewat gerakin balatentara pergi memoekoel Tjo Tjoh.

Satoe Bouw Soe nama Tian Hong laloe ber-kata pada Wan Siauw:

"Ampir saban tahon kita poenja balatentara ada bergerak, rahajat negri ada banjak jang paia, dan didalam goedang tiada ada sadia banjak sirn-.. penan rangsoem, dari itoe belonlah boleh kita kasi madjoe lagi barisan besar. Sekarang haroes-lah lebih doeloe kita bikin voorstel tentang kamenangan perang dengan Kong Soen Tjan pada baginda Keizer; djikaloe kita poenja voorslel'tra'-bisa masoep, baroelah siarken pada orang banjak, bahoewa Tjo Tjoh soeda menghalangken kita poenja djalan pada radja, kamoedian baroelah kita boleh madjoeken balatentara ka bilangan Lee jang, bikin sadia banjak praoe-praoe di dalam soengei Hong Ho, dan bikin tjoekoep kita poenja alat perang, serta bagi-bagi kita poen]a balatentara, taroh pada tempat-tempat jang berpenting, denga~ bagito:, di dalam tempo tiga tahon sad]a larnanja, nanti kita soeda boleh menetapken perkara jang besar."

"Boekan bagitoe", kata Siem Pwe: "Dengan toewankoe poenja kegagahan, dan dengan

WAN SIAUW DAN TjO TjOH.

868

mengandel atas kekajaan kabesarannja Ho Pak ini, aken lantas madjoeken balatentara pergi memoe-koel Tjo Tjoh, itoelah ada swatoe hal jang gam-pang sekali, tida misti tinggal berlarnbat-lambat",

"Aken hal jang boleh djadi dapat kamenangan itoe, boekankah sadja dengan mengandel pada kegagahan dan kekajaan", kata Tjouw Sioe jang hendak membantah bitjaraannja Siem Pwe: "Sebab Tjo Tjoh poenja segala atoeran soeda berdjalan baik, sedang ija poenja balatentara samoewa soeda dladjar betoel dan rapi, itoelah tida boleh disamaken dengan Kong Soen Tjan, jang tinggal berdiam sadja menoenggoe datengnja kesoesahan.

Djikaloe sekarang orang hendak tinggalken pahala jang soeda terdapat, dan tida maoe mela-porken tentang itoe kamenangan pada pemarentah, berbalik lantas maoe madjoeken balatentara dengan zonder sebab atawa lantaran, itoelah saja ada merasa tida moefakat, kaloe toewankoe misti berlakoe bagitoe".

.Och, itoelah salah sekali", kata Kwe Touw dengan slgra: "Kaloe orang rnadjoeken balaten-tara memoekoel Tjo Tjoh, penghianat negri! tida sekali boleh terbilang: "Zonder lantaran", hanjalah ada betoel sebabnja jangpantes! Toewan-koe misti lantas goenaken ini tempo jang bagoes, aken lekas-Iekas menetapken perkerdjaan besar, soepaia toewankoe dapat memperolehken poesaka jang paling besar. Saja minta lantas toeroet

871

WAN SIAUW DAN TjO TjOH.

nasehatnja The Siangsie bersama-sama Lauw Pie, toewankoe rnisf sigra mendjalanken kaadilan di-dalam doenia, aken pergi membinasaken pen-djahat Tjo Tjat! Dengan sesoenggoenja hal itoe ada menoeroet betoel pada kahendaknja Thian, serta djoega ada moefakat sekali pada kainginan-nja sekalian rahajat negri. Apabilah toewankoe lakoeken itoe perkara, samoewa orang nanli me-njeboet sjoekoer dan merasa amat slamat."

Itoe ampat penggawe jang tida tjotjok pikiran, djadi saling bantah membantah satoe sama laen, sedeng Wan Siauw masih linggal sangsi, tida bisa ambil poetoesanj itoe tempo ada orang membrl taoe, bahoewa Khouw Hioe dan Soen Sim hendak masoep berdjoempa. Maka Wan Siauw lantas sadja berkata:

"Na, iloe doewa orang ada mempoenjai banjak pengatahoean dan loewas penglihatan, kita nanti tjobah lihat, bagimana diaorang poenja pikiran 1"

Sigra djoega itoe doewa orang soeda dateng masoep dan lantas membri hormat setjara pera-datan.

"The Siangsie ada kirim satoe soerat padakoe", .kata Wan Siauw pada itoe doewa penggawenja jang baroe masoep: "Dalam mana ija ada titah-ken akoe madjoetitah-ken barisan membantoe Lauw Pie, aken pergi memoekoel Tjo Tjoh. Sekarang, rnana ada lebih benar, baik madjoeken balatentara? Atawa baik tinggal diam, djangan bergerak 1"

"

WAN SIAUW DAN TjO TjOff.

870

872 WAN SIAUW DAN TJoTJOH. WAN SIAUW DAN TJO TJOH. 873 Hoe doewa orang lantas menjahoet dengan swara

berbareng, katanja:

"Toewankoe poenja orang ada lebih banjak, soeda tentoe bisa menangi Tjo Tjoh jangorang-nja sedikitan, sedang loewankoe ada sampe tegoeh dan koewat, boleh sekali memoekoel moe-soe [ang ada lema. Pergi memoekoel penghianat negri, goena membantoe pada kaoem keradjaan Han, itoelah bagoes sekali, dengan bagitoe'djadi ada lebih benar, kaloe toewankoe madjoeken ba-risan."

"Kaoe berdoewa poenja pemandangan ada tjo-tjok benar dengan maksoed hatikoe", kata Wan Siauw, jang lantas djoega bikin tetap itoe per-moefakatan, dengan sigra ija hendak madjoeken balatentaranja pergi memoekoel pada T]o Tjoh.

Kamoedian ija titahken Soen.Khian kombali poelang membri kabar pada The Hian, sekalian ija soeroe djandjiken Lauw Pie, soepaia sigra bikin perscdiaan aken dateng membantoe.

Achir-achlr Wan Siauw laloe angkat Siem Pwe dan Hong Kie djadi Tongkoen; Tian Hong, Soen Sim dan Khouw Hioe djadi Bouw Soe, sedang Gan Liang dan Boen Tjioe diangkat djadi Tjiang-koen; ija kasi madjoe lima belas laksa soldadoe berkoeda, dan lima belas laksa soldadoe[angber-djalan kaki (Pouw Peng), sama sekali djadi djoem-bla tiga poeloe laksa, jang dengan sigra hendak . dikasi brangkat djalan menoedjoe ka Lee Jang.

,

Satelah soeda beres mengatoer balatenlaranja jang bakal brangkat djalan, itoe tempo Kwe Touw laloe berkata pada Wan Siauw:

.Sedeng toewankoe telah gerakin angkatan be-sar aken pergi memoekoel Tjo Tjoh,ini gerakan ada bagoes sekali; rnaka saja rasa haroeslah terlebih doeloe toewankoe siarken Tjo Tjoh poe-nja segala kadjelekan dan kedjahatan, kirim rat seiabaran (Circulaire) ka anlero bilangan, soe-.paia samoewa orang djadi laoe bagimana dja-hatnja Tjo Tjoh. Dengan bagitoe nanti djadi ternjatah, kita ada dipihak jang benar".

"ja, itoelah benar sekali", kata Wan Siauw, jang lantas titahken ija poenja Secretaris nama Tan Liem, sigra toells karangan boewat itoe soe-rat selabaran (Kek Boen).

Tan Liem alias Kong Tjiang,ada sa'orang jang termasjoer pandei mengarang; pada djeman keizer Leng Te, ija ada rnendjabat pangkat Tjoe Pouw, lantaran ija soeda membri nasehat pada Generaal Ho Tjin, jang tida soeka toeroet nasehatnja itoe;

kamoedian Iantaran terbitnja peroesoehan peng-hianat Tang Toll, maka ija djadi pergi menjingkiri dirika hilangan Kie Tjioe, dimana ija lantas masoep kerdja pada Wan Siauw, jangpake padanja sebagi Secretaris. ltoe tempo, satelah Wan Siauwtitahken ija bikin karangan boewat soerat selabaran dari kedjahatannja Tjo Tjoh, maka dengan tida ber-ajal lagi, ija sigra menoelis itoe karangan, jang sebagi brikoet dibawah ini: .

874 WAN S'AUW OANTjO TjOH. WANSIAUW OAN TjO TJolI. 875 nSebagimana jang kitataoe, bahoewaRa

-dja jang terang dan bi-djaksana, maoe melang-gar bahataboewat menelapken pembrontakan ; Mantri jang setia, maoe mejakini kasoesahan boewal mendiriken kekwasa'an, Dari Hoe, kaloe soeda ada orang jang loewar biasa, kamoedian baroelah ada perkara jang loewar biasa,dan kaloe soeda ada lerdjadi perkara loewar biasa,kamoedian baroelah orangdapati pahala jang loewar biasa. Adapoen halloewar biasa itoe, sasoenggoenja memang ada bagian jang misti dikerdjaken, oleh orang jang loewar biasa.

Didjeman dahoeloe kala, keradja'an Tjin jang sangat gaga ada dikapalal oleh radjanja jang lema, hingga keberi Tio Ko dapal rna-megang kekwasa'an, dan ija bisa pegangsen-diri lali kendali pemarentahan, segala pengaroe kekwasa'an ada keloewar dari dirinja, orang-orangdi itoe djeman ada dapat gentjetan keras, dengan lida brani boeka swara alawa bitjara swaloe apa; tapi toch achirnja ija, Tio Ko, soeda dapal kekalahan di Bong le, jang me -njebabken sampe ija poenja aboe leloehoer kena dibakar dan dibinasaken, ija soeda dapat kahinaan hingga sekarang ini, [ang selama-lamanja djadi tjonto didalam doenia.

Dan sampe diachirnja tahon dariratoeLie Houw, Hoe djeman adalah Lie San dan Lie

,

Lok, berkwasa besar atas djalannja pemaren-tahan, didalam ija ada pegang kwasa atas doewa pasoekan balatentara, diloewar ijaada berpengaroe alas doewa negri Liang dan Tio;

ijaorang biasa memoetoesken segala perkara, serta brani djoega ambil poetoesan alas segala hal jang terlarang, dibagian disebla bawah ija memeres dan menggentjet rahajat negri, diatas ija orang menghinaken dan tida men-gindahken pada jang maha moelia. Oleh per-boewalannja itoe doewa orang, maka samoewa orang djadi merasa ngeri dan lakoel, lantaran itoelah djoega, maka Hanghouw Tjioe Poet dim Tjoe Hihouw Lauw Tjang lelah djadi goesar, sigra madjoeken barisan incmoekoel, membinasaken itoe kaoem pendjahatdan penghianat, serla mengangkat Sri baginda keizcr Taij Tjong (Han Boen re) ka atas tachta; oleh kerna itoe, maka keradjaandjadi bisa bangoen madjoe lagi, dan moelai ber-tjahia serta bersinar terang kombaIi. Itoelah ada swaloe boekti jang njatah: bahoewa

mantri jangsetia, telah mendiriken kekwasadn.

Soe Kong 1) TjoTjoh l poenja papatjang Tiong Siang Sie (keberi) Tjo Teng, bersama Tjokwan Tjie Hong sama berkawan djadi siloeman jang paling djahat, senantiasa mene-rima smeer dengan amat rakoes, memeres

1). SeeKong adanama pangkatnja Tj o Tjoh,

876 WANSIAUWDANTjO TjOH. WANSIAVW DANTjOTjOH. 877 dan menganiaja dengan bengis pada sekalian

rahajat negri.

Tjo Tjoh poenja ajah jaitoe Tjo Siong me -lainken ada satoeanak poengoeldan plaraan, jang lanlaran menggoenaken smeer, soeda bisa mendjabat pangkal Taij Oet,dimana ija lantas goenaken kekwasaannja aken mene-rima segala oewang sogokan , dan pintoenja senantiasa terboekaboewatlrima barang soe-waban, ija mentjoeri haknjanegri,seperlilah djoega ija hendak bikin lerbaliknjakeradjaan,

Dengan ha) jang terseboet dialas ini, le-ranglah Tjo Tjoh itoe, sesoenggoenja melain-ken ada toeroenan dari orang kebiri jang djelek sekali, ija tiada ada mempoenja'i ka-betjikan, hanja ija ada satoe bantong besar jang brani mati aken berboewat perkara djahal, soeka sama kariboetan dan girang melihat segala katjilakaan,

Bouw Hoe (kami) jang sebagi diwadjibken, aken menjapoe bikin bersih segala kedja-tan, djoeslroe telah dapalken penghianat Tang 1'011,jangmenjiksa pembesar- pembesar, dan berlakoe kedjam pada sekalianrahajat negri, oleh karena itoe, maka kami Iantas mengangkat pedangdan memoekoeltamboer, moelai bikin gerakan jang pertama di sebla wetan, aken madjoe menoeloeng pada kaoem keradjaan; disanalahkami lelah

mengoempoel-f

ken dan senantiasa menerima orang-orang jang gaga dengan tida memili boeloe; itoe sebab, maka kami soeda djadi berserikat, dan berkerdja sama-sama dengan Tjo Tjoh.

Dengan mengira bahoewa kapandeannja boleh diandelin, makalah djoega kami soeda ka-siken pada Tjo Tjoh, aken ija mengapala'i satoe barisan balatentara. Tapi achirnja djadi njatah, bahoewa Tjo Tjoh itoe ada sangat gob/ok dan singkat pengatahoean, gegaba madjoe memboeroeh dan gampang sekali moendoer, hingga ija soeda dikalahken moe -soe, sampe balatentara jang di kapalaken olehnja,·djadi dapat keroesakan besar dibi-langan Eng Yang (Bagian ka X pagina 22 0-207).

Tapi maski bagitoe kami soeda bag! lagi padanja saloe barisan soldadoe, akcn djadi penambel dari ija poenjakeroesakan,dengan voorstel djoega boewat ija djadi pembesardi Tong Koen, mendjabat pangkat Yanljioe Tjie Soe, 1) kami sengadja soeda kasi-ken poelah kekwasaan dan kakerenan padanja, jaitoelah dengan pengharepan, ija nantibisa toeroet toeladannja tiga Generaal dari negri Tjin, jang maski soeda tiga kali kalah pe-rang, tapi achirnja dengan sekali perang

1). Sabeloelnja Tjo Tjoh sendiri telah dapatken Van Tjioe,.tapl Wan Siauw bilang, jj~ jang kasih, itoelah ada pandeinja pengarang poeter bahk hat jang sabenarnja.

878 WAN SIAUW DAN TjO TjOH. WAN SJAUW DAN TjO TjOH. 879 sadja, itoe tiga Generaal soeda bisa

mem-bales himpas. 1) Tapi toch pengharepan kita di ini kali poen tinggal sta-sla sadja;

kerna Tjo Tjoh dasarnja bantong, tida lebih dari saloe babi; sasoedahnja ija dapatken kekwasaan besar, disitoelah ija moelal dja-lanken segala roepa kedjahatan jang sangat kedjam, seperti: ija memboenoe orang-orang jang tersohor pandei dan menganiaja orang balk-balk, Boeklinja ada njatah, bagimana ija soeda berlakoe atas almarhoem Kioe Kang Taij Sioe, Phian Djiang, jang orang anlero doenia poen kenal padanja, sebagi orang bi-djaksana dan boediman, toch lantaran hendak mcnjegah Tjo Tjoh poenja perboewatan djahat, dengan bitjara teroes terang dan sa-benarnja, dan dengan tida maoe biljarajang merendahken diri, ija, Phian Djiang, poen soeda djadi terboenoe mati oleh Tjo Tjoh, sedang anak bininja dibinasaken samasekali.

(Bagian XVI pagina 373) Lantaran perboe-watannja itoelah, ija soeda menerbitken amarahnja orang banjak, hingga rahajat negri djadi merasa saki! hati; satoe orang me-ngangkat tangan memoekoel Tjo Tjoh, se-moewa lantas menoeroet dengen ragem, itoelah sebab maka Tjo Tjoh djadi dapat keroe-1). ltoe tiga Oeneraal dari negri Tjin, jaitoelah Beng.

Bheng Sie, PekItPeng dan Se Oit Soet.lni tjerita ada ter-moewat dalam boekoe hikajat "Tong Tjioe Liat Kok"

"

sakan besar di Tjie Tjioe, sedang negrinja

(Yan Tjioe) soeda kena di reboet Lie Pouw.

(Bagian ka XVIII) Dengan goegoep dan bi-ngoeng T[o Tjoh socda lari ka sebla wetan, itoe tempo ampirlah boleh dibilang, ija soeda tiada ada poenja tempat boewat berdiri. 1) Bouw Hoe (kami) dengan mengingat ka'adilan, sebagi satoe poehoen jang besar dan koewat, misti menoeloeng pada tjabang-tjabang jang lema, terlebih poelah kami loch tida maoe membantoe pada kaoem pendjahat sebagi Lie Pouw, itoe sebab kami soeda madjoeken poelah barisan karni, aken membri pertoeloengan padanja, jang tempo kami poenja tamboer dari balatentara berboenji, Lie Pouw dan kawan-kawannja lantas pada melariken diri. Dlsitoelah kami soeda me-noeloeng Tjo Tjoh dari dalam bahaia besar, dan toeloeng angkat ija kombali ka dalam tempat kabesaran. Dengan berlakoe bagitoe, maskipoen kami tiada ada berboewatkebaikan pada rahajat negri di Yan Tjioe, tapi ada sebagi karni soeda membikin hidoep kombali padaTjo Tjoh.

Kamoedian pada tempo baginda Keizer hendak kombali poelang dari Tiang An ka kota Lok Yang, di maua Sri baginda ada 1). Ini satoe fatsal peen,ada pandeinjapengarang poe-ter batik,

880 WAN SIAUW DAN TJo TJOH.

terkepoeng oleh sekaliankawanan pendjaha!

Lie Kak dan Kwe Hoan; itoe lempo karni sedang dapat goda'an dari sebla o.eta!a<,K~ng Soen Tjan), lantaran mana kami dJadl.tlda bisa dateng sendiri aken menoeloengbag\l~~a

Keizer, terpaksa kami soeda soer?e lye Hoen pergi mewarlaken dan minta TJo Tjoh bikin beres aslana-astana di kola radja.serta melindoengi baginda Keizer jang masi moe-da. I) Tapi tida njana sekali, Tjo.Tjoh lantas sadja berlakoe sombong dan besar hati jang lida kepanlesan, dengan paksa ija'. lanlas pindahken keizer ka kola Hie TOllW, , disitoelah ija moelai menghinaken kaoem ... . keradjaan, mengoesoeli oendang-oendang ne-gri, ija doedoek pegang kekwasaan ~idalam

Keizer, terpaksa kami soeda soer?e lye Hoen pergi mewarlaken dan minta TJo Tjoh bikin beres aslana-astana di kola radja.serta melindoengi baginda Keizer jang masi moe-da. I) Tapi tida njana sekali, Tjo.Tjoh lantas sadja berlakoe sombong dan besar hati jang lida kepanlesan, dengan paksa ija'. lanlas pindahken keizer ka kola Hie TOllW, , disitoelah ija moelai menghinaken kaoem ... . keradjaan, mengoesoeli oendang-oendang ne-gri, ija doedoek pegang kekwasaan ~idalam

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 37-45)