• No results found

BIE HENG MAKI TJO TJOn

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 60-69)

-XL

BIE HENG MAKI TJO TJOn.

Tempo melihat Tjo Tjoh hendak memboenoe Lauw Thaij dan Ong Tjong, maka Kong Hiong laloe madjoe menjegah sambil berkata:

"Marika itoe berdoewa boekan tandingannja' Lauw Pie, djikaloe Sinsiang kasi hoekoeman potong, saja kwatir nanti membikin orang-orang poenja hati djadi koerang senang".

Tjo Tjoh lantas bebaskenmarika itoe dari hoe-koeman mati, tapi ijaorang lantas dilotjotken dari pangkat kabesarannja; kamoedian Tjo Tjoh sendiri hendak madjoeken balatentara aken pergi

me-moekoel Lauw Pie, , ,

"lni tempo ada moesin dingin, belon boleh Sin-siang gerakin soldadoe, baiklah toenggoe doel?e sampe laen tahon", kata poelah Kong Hiong: "Se-karang lebi doeloe Sinsiang titahken orang pergi mengoendangThio Sioe dan Lauw Plauw, apabilah Hoe doewa orang soeda dateng menaloek, ba-roelah kita berictiar bagi oeroesan di Tjie Tjioe".

Tjo Tjoh moefakat dengan pikirannja Kong Hiong itoe, maka dengan sigra ija lantas titahken Lauw Hoa pergi memboedjoek Thio Sioe.

Tempo Lauw Hoa sampe dikota Siang Shia, maka lebih doeloe ija lantas pergi ketemoeken

"

Kee le. pada siapa Lauw Hoa laloe poedjiken ka-bidjaksanaan dan kebaikannja Tjo Tjoh.

Kee le lantas silaken Lauw Hoa tinggal doeloe didalam roemahnjasendiri. Pada hari esoknja Kee le dateng ketemoeken Thio Sloe, ijamembri taoe, bahoewa Tjo Tjoh ada soeroe Lauw Hoa dateng mengoendang.

Sedang ija orang lagi bitjaraken itoe perkara, koenjoeng-koenjoeng orang dateng membrlkabar:

bahoewa diloewar 'ada dateng sa'orang oetoesan dari Wan Siauw.

Thio Sioe lantas silahken itoe orangsoeroehan masoep,

Oetoesan Wan Siauw itoe laloe menjerahken sapoetjoek soerat pada Thio Sioe jang lantas memboeka dan membatja, dalam mana ada terse-boet: Wan Siauw mengoendangsoepaja Thio Sioe soeka dateng menjebla dan membantoe padanja.

Kee le laloe menanja pada orang soeroehannja Wan Siauw, demikian katanja:

.Sekaraug ini, Wan Poentje telah madjoeken balatentara pergi memoekoel Tjo Tjoh, akoe ingin taoe bagimana kesoedahannja?"

.Lantaran ini waktoe ada moesin dingin, maka boewat sementara waktoe peprangan dibrentiken doeloe", sahoetnja oetoesan Wan Siauw itoe :

"kerna Wan Poentje ada mengingat, bahoewa Tjiangkoen dan Lauw Piauw di Keng Tjioe, ada pantesnja aken djadi pembelah negri, makalah djoega ija titahken saja dateng mengoendang".

912

, ' 'I:., :

BIE HENG MAKI T]O T]OH. BIE HENG MAKI T]O T]OH. 913

"Ha ha! sekarang kaoe boJeh kombaIi sadja ke-temoeken -Poentje", kata Kee le sambil tertawa berkakakan: "dan bilang padanja, sedang pada soedaramoe sendiri, kaoe tida bisa hidoep roekoen dan membriken perlindoengan, tjara bagirnanatah bisa membri tempat pada laen-1aen orang pem-belah negri di ini doenia",

Sahabis berkata demikian, Kee le lantas robek-robek soeratnja Wan Siauw dan lantas oesir itoe oetoesan dengan swara kasar, jang dengan amat maloe lantas berlaloe pergi.

"Pada masa ini, Wan Siauw ada lebih koewat dari Tjo Tjoh, sekarang toewan soedah robek soeralnja dan oesir ija poenja oetoesan, djikaloe Wan Siauw marah dan dateng memoekoel, tiara bagimana kita bisa melawan?" menanja Thio Sioe pada Kee le.

"Terlebih baikkita pergitoeroet padaT jo Tjoh!"

. sahoetnja Kee le.

"Tapi pada Tjo Tjoh, akoe soeda ada bermoe-soehan, masalah ija mace mengampoeni", kata

poelah Thio Sioe.

.Djika kita toeroet Tjo Tjoh, ada tiga fatsal kabaikan boewat kita", sahoetnja poelah Kee le Hoe: "Adapoen Tjo Tjoh, ija berlakoe dengan menoeroet firmannja Keizer, aken memoekoeJ an-tero negri, itoelah ada fatsal pertama kita haroes toeroet padanja. Sedang Wan Siauwada koewat dan tegoe, maka kaloe kita toeroet dia dengan kekoewatan jang tjoema ada sedikit sadja,

ten-toeJah Wan Siauw tida bagitoe perloe pada kita orang; tapi Tio Tjoh maski ija ada lema, kaloe dapati kita, tentoe ija senang sekali dan mengin-dahken pada kita orang, itoelah ada fatsal ka doewa, [ang kita haroes toeroet pada Tjo Tjoh.

Tjo Sinsiang poenja maksoed ada besar, ija ingin toeroet toeladannja lima djago (Ngo Pa) didjaman dahoeloe kala, tentoe ija tida pikiri segala per-tjidrahan jang terdjadi oleh kerna perkara ketjil, aken menjataken kasabaran dan kabedjikannja pada antero doenia, itoelah ada fatsal ka tiga jang kita haroes toeroet padanja. Saja harep Tjiangkoen tida meridjadi sangsi apa-apa lagi".

Thio Sioe lantas menjataken .soeka menoeroet pada pikirannja Kee le itoe, dan ija Jantas silah-ken Lauw Hoa dateng berdjoempa.

Pada Thio Sioe, kombali Lauw Hoa memoe-djiken dari kabaikannja Tjo Tjoh, achir-achir Lauw Hoa (aloe berkata poelah:

.Djikaloe Sinsiang masih ingat sama pertjldra-han doeloe hari, masalah ija maoe titahken saja dateng kemari, aken hikin persobatan pada

Tjiang-koen?"

Thio Sioe djadi merasa senang sekali, satelah soeda mendengar perkataannja .Lauw Hoa itoe, maka lantaslah djoega bersama Kee le, ija toeroet Lauw Hoa brangkat pergi ka kota Hie Touw, aken dateng menaloek pada Tjo Tjoh.

Sesampenja dikota Hie Touw, maka Thio Sioe lantas pergi ketemoeken Tjo Tjoh, sambil

me-914 srsHENG MAKI TjO TjOH. BIE HENG MAKI TjO TjOH. 915

njodja Thio Sioe berloeloel dibawa tangga as.tana.

Dengan sigra Tjo Tjoh lantas an.gkat ~asl ~a­

ngoen, sambil pegangin tangannja Thio Sloe, seraja Tjo Tjoh berkata:

Melainken ada kasalahan ketjil sadja, iloelah

"

tra'oesah dipikiri didalam hati". 1)

Tjo Tjoh laloe mengangkat Thio Sloe dalam pangkat Yang Boe Tjiangkoen, sedang Kee le dlbrlken pangkat Tjipkingowsoe. . .

Kamoedian Tjo Tjoh lantas tilahken Thio Sloe menoelis satoe soerat pada Lauw Piauw, soepaia ija poen soeka dateng menaloek.

Hoe tempo Kee le lantas membri pikiran pada Tjo Tjoh demikian katanja:

Lauw Kengseng ada soeka sekali bergaoelan pada orang-orang jang

tersoho~, ~ckaran~

kita

misti dapat sa'orang jang pandel didalam ilmoe • soerat, aken memboedjoek padanja,.' tentoe ija

nanti dateng menaloek".

"Siapatah jang boleh pergi ka sana",menanja Tjo Tjoh pada Soen Yoe.

"Saja rasa, Kong Boenkie boleh trim a 'iloe djabatan", sahoet Soen Yoe.

"~la, bener sekali I" kala Tjo Tjoh. .

,Soen Yoe lantas berdjalan keloewar pergr ke-temoeken Kong Hiong.

"Sinsiang ingin dapat orang janglernama.p~~­

dei didalam ilmoe soerat menjoerat, aken dipilih

I) Ija soeda roesakin kasoetjiannja orang pcenjaentlim, denfan membilang sadja Hoe ada perkara ketjrl, soenggoe tra'taoe ma oe,

boewat melakoeken pekerdjaan oetoesan. Apa toewan boleh trima itoe djabatan ?" menanja Soen Yoe pada Kong Hiong.

"Akoe poenja sobat Bie Heng alias Tjeng Peng, kapandeannja ada sapoeloe kali melebihi dariakoe", kata Kong Hiong: .Jtoeorang pantes sekali di-briken pangkal besar, jang senantiasa misti ada didampingnja baginda keizer, boekan sadja.tjoerna buleh didjadiken oetoesan. Akoe nanti bikin , voorstel pada Baginda keizer".

Oleh kerna iloe, maka Kong Hiong lanlas me-noelis satoe karangan, dan persembahken itoe soerat pada Baginda keizer.

Dalam soerat karangan itoe, Kong Hiong ada menjataken: Bie Heng alias Tjeng Peug terlahir dikota Peng Gwan, baroe beroesia 24 tahon, ada sa'orang jang pandei beloel didalem hal ilmoe soerat dan ada mempoenjai banjak pengalahoean, serta hatinja ada djoedjoer, amat satla dan poeli bersih; banjak·laen-Iaen poedjian [ang Kong Hiong seboetken dari hal Bie Heng.

Satelah soeda habis membalja scerat voor-stelnja Kong Hiong itoe, maka Baginda keizer laloe serahken iloe soerat pada Tjo Tjoh, jang lantas titahken orang pergi panggil Bie Heng.

Sigra djoega Bie Heng telah dateng berdjoempa, sasoedallja' mendjalanken peradatan sabagimana

I) Soerat voorstelnja Kong Hloua boewat Bie Heng ada pandjang sekau, tapi sebab dldalam itoe soerat melainkan ada poedji-poedjlan sadja,hin~gatiada bagltoe perloe disalin saanteronla.

916 BIE HENG MAKI TJO TJOH.

·u '

BIE HENG MAKI TJO TJOH. 917 pantes, sama sekali Tjo Tjoh tida silahken Bie Heng

iloe berdoedoek.

,"Maski doenia ini ada lebar, sajanglah tida ada satoe manoesia!" kata Bie Heng dengan mengelah napas sambil berdongak ka atas. ' .

"Dibawah prentahkoe ada bebrapa poeloeorang, jang samoewa ada gaga perkasa dan bidjaksana di'ini djeman ; mengapatah kaoe bilang tiada ada manoesia?" kata Tjo Tjoh. '

- .Akoe ingin taoe, siapatah itoe orang-orang jang kaoe bilang gaga dan bidjaksana?"

_ "Soen Hiok, Soen Yoe, Kwe Ke dan Thia Yok, ada orang-orangjang berakal dan mempoenjai banjak kapinteran, maski poen Siauw Ho dan Tan Peng belonlah tentoe bisa menangi dia orang;

Thio Liauw, Khouw Tie, Lie Tian dan Oak Tjin, ada gagah sekali djarang tandingan, maski- . poen Gim Peng dan Ma Boe belon tentoe bisa melawan; Lie Kian dan Boan Tiong pantes djadi Tjiongsoe, le Kim dan Tjie Long pantes djadi Sianhong; He Houw Soen ada sa'orang jang mempoenjai kapandeian loewar biasa di'ini doenia;

dan Tjo Tjoe Hauw ada sa'orang pahlawan jang

'wisit (besar redzekinja) didalam doenia. Dengan

bagitoe, apatah boleh dibilang tida ada orang?"

"Ha ha ha! toewan poenja poedjian ada keliroe sekali. Hoe matjam orang jang kaoe seboetken, samoewa poen akoe ada kenal betoel. Soen Hiok melainkan boleh disoeroe pergi Sanseng

'"

I

(menganteri peti mati jang hendak dikoeboer) d;\I1 pergi menengoki orang [angsaki!; Soen Yoe boleh didjadiken toekang preksa dan djaga koeboeran, Thia Yok boleh didjadiken toekang koentji dan toetoep pintoe; Kwe Ke melainkan boleh disoeroe membatja soerat dan sairan; Thio Liauw boleh didjadiken toekang poekoel tamboer dan gem-breng; Khouw Tie boleh didjadiken toekangangon kerbo dan koeda; Oak Tjin boleh didjadiken toe-kang ambil dan batja segala soerat-soerat penga-doean ; Lie Tian boleh didjadiken toekang pem-bawa soerat dan menjiarken segala pembrian taoe; Lie Tian bolehdidjadiken toekanggosokgolok dan pedang; Boan Tiong melainken boleh dlsoe-roe minoern dan makan; le Kim boleh didjadlken toekaug pelester tembokan; Tjie Long boleh , didjadiken toekang potong babi; He Houw Soen boleh diseboet Wanle Tjlangkoen (pahlawan jang kalaparan oewang); Tjo Tjoe Hauw boleh di-narnaken Yauwtjhi Taijsioe (Taijsioe jang soeka doewit) dan jang laen-laen samoewa, melainkan ada toekang gegares dan pemabokan jang tiada ada kenjangnja!"

-"Oan kaoe ini, ada rnempoenjal kabisaan apatah?" menanja Tjo Tjoh dengan amal goesar.

.Jlmoe alam dan ilmoe boemi,liada ada satoe jang akoe tida mengarti; Sam Kauw (=Tiga nabi poenja pengadjaran = Tiga agama, jaitoe: Ojie~

kauw, Sekauw, Tokauw) dan Kioe Lioe

(-Sem-918 BIE HENG MAKl TJO TJOH. BIE HENG MAKl TJO TJOH.

- - - -- - - -

919

bilan roepa i1moe kapandeian) tiada ada jang akoe ttda paham; teroetama akoe bisa bikin Baginda radja djadi terpoedjisebagi keizerGiauw dan Seen, kadoewa akoe boleh dan bisa menj i-arken kebedjikannja Nabi Khong Hoetjoe dan Gan Van. Tida sekali akoe boleh dipersamaken sebagi orang-orang biasa".

ltoe tempo, melainkan ada Thio Liauw sadja sendiri jang berdiri disampingnja Tjo Tjoh, koe-tika ija soeda mendengar perkataannjaBie Heng, maka Thio Liauw djadi amat goesar dan lantas ija ljaboet pedangnja hendak mem boenoe pada Bie Heng iloe; tapi Tjo Tjoh laloe menjegah.

"Sekarang akoe ada kekoerangansatoetoekang •

poekoel tamboer", kala Tjo Tjoh kamoedian: ,,[\lanli djikaloe akoe membikin pesta, pada wak-toe pagi atawab sore, Bie Heng boleh lakoeken iloe perkerdjaanl"

.Baik l" kata Bie Heng jang lantas sadja ber-djalan pergi.

"Hoe orang soeda keloewarken perkataan jang koerang adjar sekali", kata Thio Liauw pada Tjo Tjoh: "Apa sebab Sinsiang tida maoelamas boenoe sadja padanja?"

. ..Jtoe orang ada disohorken sa'orang jangpandei didalam hal i1moe soerat, hingga dlmana-mana ija poenja nama ada terpoed]l", kata ljo Tjoh: .Kaloe sekarang akoe boeuoe padanja, orang nanti tjelah akoe tiada ada mempoenjai kasabaran.

Sekarang ija soeda agoengken dirinja ada amat

.'

--/

.1\

I

pandei, maka djoega akoe soeroe ija djadi toe-kang poekoel tamboer,akenbikin maloepadanja".

Pada hari esoknja, Tjo Tjoh ada membikin pesta besar didalam astananja,dimanaadabanjak telamoe-tetamoe doedoek berkoempoel ; Tjo Tjoh lantas soeroe toekang tamboer moelai memoe-koel tarnboer.

.Kaloe maoe poekoel Tamboer, misli ganti pa-kean baroe", kata loekang tamboer jang lama pada Bie Heng.

Bie Heng tida ladeni itoe tegoran, ha'nja ija lantas sadja berdjalan masoepdengan paketeroes ija poenja badjoe jang lama dan soeda boesoek.

Dihadepannja sekalian tetamoe, Bie Heng lan-tas moelai memoekoeltarnboer, dengan mengam-bil saroepa lagoe jang bagoes sekali, swaranja ada bagiloe merdoe dan haloes, hingga tetamoe-tetamoe-jang dapat mendengar itoe, djadi me -rasa tergerak hati.

.Kenapa kaoe tida maoe toekar badjoe ba'roe!"

menjentak penggawe [ang ada berdiri disarnping-nja Tjo Tjoh.

Dihadepannja sekalian orang jang ada disitoe, dengan pelahan-pelahan Hie Heng laloe boeka dan lolosken ija poenja badjoe dan tjelana jang ada terpake, hingga pada sarnentara itoe djoega, ija tinggal berdiri dengan telandjang boelat, an-tero bagian badannja ada kelihatan njata sekali I Samoewa tetamoe jang acta doedoek disitoe, lantas pada menoeloepi moeka.

920 Bm HENG MAKI TJO TJOH. BIE HENG MAKITJO TJOH. 921 Pelahan-pelahan Bie Heng laloe pake kombali

badjoe dan tjelananja, maski sedikit poen ija poe-nja aer moeka tida berobah.

.Didalam Astana tempat orang besar, kenapa kaoe berlakoe bagitoetra'taoe adat?" menjentak Tjo Tjoh dengan swara kasar.

"Orang jang menghina pada radja, dan tida mengindahken pada jang maha moelia, itoelah baroe boleh dibilang"tra'taoe'adat", sahoet Bie Heng: "Akoe kasi lihat antero anggota pening-galannja iboe bapakoe, aken menjataken poeti bersihnja akoe poenja badan."

.Djika kaoeada poeti bersih,siapatah jang kaoe hendak bilang ada boeroek dan kotor?" menanja Tjo Tjoh.

.Kaoe ini, jang tida men genal orang pandei dan bodoh, itoelah ada dari sebab kotornja matarnoe", kata Bie Heng : "Tida maoemembatja segalakitab peladjaran, itoelah dari sebab kotornja moeloet-moe, tida soeka mendengar nasehat baik, itoelah dari sebab kotornja koeping'moe; tida mengarti aken hal didjeman dahoeloe dan sekarang, itoelah dari sebab kotornja diri'moe; tida soeka hidoep dami dengan sekalian radja moedah (Tjoe Houw), itoelah dari sebab kotornja peroet'moe; dan senan-tiasa ada mengingat hendak mereboet tachta ke-radjaan, itoelah ada dari sebab kotornja kaoe poenja hati. Sedang akoe ini, ada sa'orang jllng ternama, tapi kaoe soeda pake djadi toekang poekoel tamboer, itoelah tida bedah sebagi IJang I,

Hwe tida mengindahken padaNabi Khong Hoetjoe, dan sabagi Tjhong Tjong menghinaken pada poe-djonggo Beng Tjoe. Sedang kaoe ada bermaksoed hendak berkerdja besar, tapi sampe bagitoe tida lihat mata pada orang".

Hoe tempo Kong Hiong poen ada doedoek dl-dalam itoe rnedan pesta, sebab kwatir Tjo Tjoh nanti memboenoe Bie Heng, maka dengan swara merendah Kong Hiong laloe-berkata pada Tjo Tjoh:

"Maski Bie Heng poenja dosa haroes dapat hoekoeman berat, tapi saja moehoen toewankoe soeka mengampoeni".

Sambil menoeding pada Bie Heng, maka Tjo Tjoh lantas berkata dengan swara aseran :

"Akoe soeroe kaoe djadi oetoesan pergi ka Keng Tjioe, apabilah Lauw Piauw maoe dateng menaloek, akoe nanti pake kaoe djadi pembesar negri I"

Bie Heng tida maoe pergi.

Tjo Tjoh lantas soeroe bikin sedia tiga ekor koeda toenggang, dan soeroe doewa orang paksa bawah Bie Heng berdjalan pergi. Kamoedian Tjo Tjoh titahken penggawe-penggawenjabikin sadia minoeman, aken goena kasih slamat djalan pada Bie Heng dipintoe kota sebla wetan.

.Kaloe BieHeng dateng,kitaorang misti tinggal doedoek djangan bangoen", kata Soen Hiok pada sekalian kawannja jang henkak membri slamat djalan.

922

' 1,~ ,

SIE HENG MAKI TJO TJOH. SIE HENG MAKI TJO TJOH . 923

Tempo Bie Heng sampe didepan pintoe kota sebla wetan, mika ija lantas toeroen dari koeda dan laloe rnasoep, dimana ija dapat lihat samoewa orang ada berdoedoek diam.

Melihat itoeBieHeng lantasmenangissesambatan

"Apa sebab kaoe menangis?" menanja SoenHiok .Sebab akoe ada berdjalan diantara peti mali, tjarabagirnanaakoe tida mlstl menangis?" sahoetnja

Bie Heng. ,

.Ktta orang ada bangke mati, tapi kaoe ini ada sjetan edan jang tida mempoenjai kapala", kala poelah Soen Hiok.

"Akoe ada djadi mantrinja keradjaan Han, tida djadi kambralnja Tjo A Boan (Tjo Tjoh), pegimana boleh dibilang tiada mempoenjai kapala", *) kata poeJah Bie Heng itoe.

Samoewa.orang jang ada disitoe djadi arnat marah, dan lantas maoe boenoe Bie Hens itoe, b ' tapi Seen Hiok lantas menjegah denganberkata:

"Ini bangsa tjetjoeroet, kenapatah djoega misli bikin kotor kita poenja golok!"

"Akoc bangsa tjetjoeroel, tapi masih.ada mern-poenjai tabeat manoesia", katanja poelah Bie Heng: "Maka kaoe orang sekalian ini, melainken haroesdibilangdan dianggep binatangSemoetatawa bilatoeng jang tida berdaja."

Dengan amat mendongkol, Soen Hiok dan se-kalian kawannja lantas pada boebar berlaloe pergi.

*) Benar sekalf, Ble Hena anggep Keizer Han Hlan Te ad.djadl ija poenja kapala, bnekannja sebagi marlka itoe, jang pandan TJo 'I'[oh ada djadl ijaorang poenja kapala,

Sesampenja di Keng Tjioe, maka Bie Heng lantas dateng berdjoempapada Lauw Piauw, dalam bitjaraannja Bie Heng pada Lauw Piauw, maski ija ada memoedji , tapi ada disertaken djoega perkataan-perkataan jang maksoednja ada me-njindir, lantaran mana Lauw Piauw djadi tida senang hati, danIantas titahken Bie Heng pergi ka Kang He, ketemoeken Oeij Tjouw.

"Sa'orang penggawe ada menanja pada Lauw Piauw bagini :

.Sedang Bie Heng soeda menghinaken pada toewankoe, apa sebabtidalantasdiboenoesadja?"

.Bie Heng soeda perna menghiua dan bikin maloe Tjo Tjoh", sahoet Lauw Piauw: "kaloe Tjo Tjoh tida maoe mem boenoe Bie Heng, ilo e-lah dari sebab ija takoel djadi Ijee-lahan orang, maka Tjo Tjoh lantas titahken Ble Heng dateng padakoe, maksoednja ija hendak soeroe akoe dan pindjem akoe poenja tanganaken memboenoe Bie Heng, dengan bagitoeakoe djadi dapat tjelahan soeda menganiaja sa'orang jang ternama pandei.

Akoe soeroe Bie Heng pergi ketemoeken Oeij Tjouw, jailoelah soepaia Tjo Tjoh taoe, bahoewa akoe ada mengarti ija poenja maksoed dan ija tida membilang jang akoe ini'ada bodoh",

"ja, benar sekali", kata sekalian penggawenja Lauw Piauw itoe.

ltoe tempo, Wan Siauw poenja oetoesan poen telah dateng di Keng Tjioe.

924 BIE HENG MAK! TJO TJOH. BIE HENG MAKI TJO TJOH. 925 ,.Wan Poentje ada kirim oetoesan dateng kemari,

dan Tjo Bengtek djoega ada kirim Hie Heng dateng dlslnl, Pada pihak manatah kita haroes menoeroet?" menanja Lauw Piauw pada sekalian.

Sa'orang penggawe pangkat Tjiongsoetionglong nama Han Siong lantas madjoe kadepan sambil berkata pada Lauw Piauw:

"Sekarang itoe djago sedang bermoesoehan, djikaloe Tjiangkoen ada bermaksoed hendak ber-kerdja besar, ini tempolah ada waktoenja aken Tjiangkoen boeka peprangan goena menfjari ka-oentoengan; aken tetapi, bila Tjiangkoen tida bermaksoed dernikian, maka haroeslah T[iangkoen memilih (antara itoe doewa djago) jang mana lebih baik, itoelah Tjiangkoen boleh toeroet.

Sekarang soeda njata betoel, Tjo Tjoh ada pandei sekali atoer angkatan perangnja, dan ada banjak orang-orang bidjaksana [ang dateng membantoe padanja; kaloe kita menimbang Tjo Tjoh poenja kaadaan, ta'dapat tida tentoe Icbih doeloe Tjo Tjoh nanti bisa petjaken Wan Sianw, karnoedian baroelah Tjo Tjoh nanti bawah barisannja rnadjoe ka bilangan Kang Tang sini ; djikaloe sakiranja Tjiang Koen tida ada taksiran aken bisa melawan, baiklah serahken Keng Tjioe iui dibawah perlin-doengannja Tjo Tjoh, dengan bagitoe sa]a rasa Tjo Tjoh tentoe sangat mengindahken pada Tjiang Koen".

"Tjobah kaoe boleh pergi lebih doeloe ka kota

Hie Touw, aken melihat ka'adaan dan gerakan disana, kamoedian kita orang nanti berdami lagi"

kata Lauw Piauw pada Han Siong itoe.

Toewankoe haroes taoe, antara radja dan

" .

mantrinja rnasing-masing ada perwatesan lang tentoe", kata poela Han Siong: "Sekarang sa~a masi bekerdja pada Tjiangkoen, sekalipoen saja disoeroe masoep didalam api berkoba~ atawa didalam aer berdidi, tida oeroeng saja nanti lakoe-ken. Maka apabilah Tjiangkoen soeka berlakoe:

mantrinja rnasing-masing ada perwatesan lang tentoe", kata poela Han Siong: "Sekarang sa~a masi bekerdja pada Tjiangkoen, sekalipoen saja disoeroe masoep didalam api berkoba~ atawa didalam aer berdidi, tida oeroeng saja nanti lakoe-ken. Maka apabilah Tjiangkoen soeka berlakoe:

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 60-69)