• No results found

Bijlage 6 Topiclijsten

Film en TV Drama

18 Bijlage 6 Topiclijsten

Brainstormsessies

- Interesses en vrije tijdsbesteding

De brainstormsessie zal luchtig beginnen met vragen over de respondenten zelf. Wat doet de respondent in het dagelijks leven?

Wat houdt hen bezig? Zijn er hobby’s?

Wat doet men ter ontspanning?

- Wensen.

Bij dit topic wordt duidelijk wat de respondenten graag op televisie zien en waarom. Welke programma’s kijken ze? (Scripted, reality, spelshow)

Wat vinden ze daar wel/niet leuk aan?

Welke onderwerpen vinden ze interessant om naar te kijken? (Maatschappelijk probleem) Wat vinden ze belangrijk bij het kijken naar een programma? (presentator, deelnemers, spelelementen, spanning)

Met welke reden kijken ze naar een programma? (informerend of amuserend)

- Behoeften.

Wat missen de respondenten qua onderwerpen/programma’s op tv? Wat moet er juist meer op tv komen?

Waar blijven jullie voor thuis?

-Realityprogramma’s.

De onderzoeker stelt vragen over het genre. Op deze manier wordt de waardering voor bepaalde realityprogramma’s duidelijk, dit is handig om te weten bij het ontwikkelen van een nieuw realityprogramma dat onder andere op hen moet aansluiten.

Welke realityprogramma’s kijken ze en waarom?

Wat vinden zij dat een goed realityprogramma moet hebben?

- Bucketlist-tv.

Bij dit topic wordt er dieper ingegaan op de probleemstelling. Weet iedereen wat de term bucketlist betekent?

Hebben ze zelf een bucketlist?

Wat komt er bij jullie op bij de term bucketlist? (gedachtes en activiteiten)

Wat zouden ze in hun leven nog gedaan willen hebben? En hoe zou dit ontwikkeld kunnen worden tot een format?

- Bucketlist-tv-programma Hoe ziet zo’n programma eruit?

Wat willen ze zien? Wat moet er in die bucket? Wat is belangrijk?

Wat zijn de ingrediënten voor een bucketlist-tv-programma? Wat zou een goede locatie kunnen zijn?

Hierna worden voorbeelden genoemd en trailers laten zien van bucketlist-tv-programma’s. Wat vinden de respondenten ervan?

Wat spreekt ze wel/niet aan en waarom?

-De kritische fase.

Uit alle informatie die de respondenten hebben gedeeld, zijn er hopelijk een aantal goede ideeën uit voort gekomen. Deze ideeën moeten beoordeeld en geselecteerd worden, zodat er uiteindelijk één en maximaal twee ideeën overblijven. Deze moeten vertaald worden naar een format met vaste elementen, het is dus goed om hier ook alvast over te discussiëren. De volgende vragen worden gesteld om het idee concreet te maken;

Wat is het verhaal dat verteld wordt en is deze duidelijk? Is er een presentatie?

Wie zijn de deelnemers (A-sterren, B-sterren, onbekende kandidaten) Wat is de locatie waar het programma zich afspeelt?

Wat zijn de spelelementen, zijn ze te begrijpen? Waar kan er een spanningsboog plaatsvinden?

Heeft het format als uitgangspunt entertainen of informeren?

Als het idee concreet is; zouden de panelleden naar het programma kijken? Zo niet, gericht doorvragen wat de panelleden dan anders zouden willen zien.

Panelgesprek

- Interesses en vrije tijd. Ook hier zal het gesprek weer luchtig mee beginnen. Nu deze

respondenten er toch zijn, kan er net zo goed weer worden ingegaan op hun interesses en vrije tijdsbesteding.

Wat doet de respondent in het dagelijks leven? Wat houdt hen bezig? Zijn er hobby’s? Wat doet men ter ontspanning?

Mocht het eerste format niet zo gewaardeerd worden, kunnen hun interesses weer voor nieuwe inspiratie zorgen.

-De ideeën.

Hier visualiseert de onderzoeker het idee aan de hand van de resultaten uit methode 1, deze worden laten zien door middel van moodboards waar het idee is uitgedrukt of filmpjes die het idee uitbeelden.

Waarom vinden ze bepaalde ideeën wel of niet leuk? Wat zijn verbeterpunten?

-Bucketlist.

Hierin kan onderzocht worden of het format ook aansluit op het genre bucketlist. Vinden de panelleden het format bucketlist waardig?

Wat zouden ze in hun leven nog gedaan willen hebben en hoe zouden ze dit kunnen integreren in deze ideeën?

-Vaste elementen.

Een format staat of valt met terugkerende elementen. In het theoretisch kader staan de vaste elementen beschreven die gebruikt gaan worden in het nieuwe format.

Vinden de panelleden het format authentiek en is het verhaal duidelijk? Is er gekozen voor de juiste personages?

Wat vindt men van de spelelementen, zijn ze te begrijpen? Vinden ze dat er een spanningsboog aanwezig is?

Wanneer het format als uitgangspunt entertainen heeft, is dit gelukt?

En als laatste is het uiteraard van belang of het format aanslaat bij de doelgroep, oftewel zouden ze naar het programma gaan kijken? Zo niet, gericht doorvragen wat de panelleden dan anders zouden willen zien.

- Overige aspecten.

Hier kunnen resterende vragen gesteld worden over de invulling van het format. Wat voor titel en vormgeving past er bij het format?

Wat voor muziek is passend?

Het is belangrijk om deze resultaten ook te hebben, omdat deze factoren veel invloed kunnen hebben op het kijkgedrag.

Presentatie aan experts -De aanleiding.

Hierin stelt de onderzoeker zichzelf voor aan degene die mij nog niet kennen en wordt verteld waarom de experts hier aanwezig zijn. Verder wordt duidelijk gemaakt dat de ideeën van het format afkomstig zijn uit brainstormsessies en een panelgesprek met de doelgroep van RTL 5.

- De pitch.

Daarna zal het idee van een nieuw realityformat in maximaal vijf minuten aan de experts voorgelegd worden. De pitch zal versterkt worden door een professioneel uitziende Prezi presentatie en een flyer en trailer met daarin de sfeer en stijl van het format. Tussendoor komt er geen moment van vragen of opmerkingen, hier is ruimte voor na de pitch.

-Feedback.

Wanneer de pitch klaar is, is er ruimte voor feedback. Elke expert moet mij van feedback voorzien.

Wat vinden ze goed/slecht aan het format? Wat zijn verbeterpunten?

Past het format in het genre bucketlist?

En tot slot even ‘officieel’, zouden ze het format kopen?

In beide gevallen goed doorvragen waarom ze dit wel/niet willen. Dit is om een goed beeld te krijgen van hoe de experts het format willen hebben.

-Overige vragen.

Mochten de experts nog geen feedback gegeven hebben op de vaste elementen in het format, dan wordt hier na afloop nog naar gevraagd.

Vinden ze het format authentiek en is het verhaal duidelijk? Is er gekozen voor de juiste personages?

Wat vindt men van de spelelementen, zijn ze te begrijpen? Vinden ze dat er een spanningsboog aanwezig is?

Wanneer het format als uitgangspunt entertainen heeft, is dit gelukt? Past het format bij de doelgroep van RTL 5?

19 Bijlage 7 Gegevens respondenten