• No results found

180 die volgt dan de uitzending En die hoeft niet inhoudelijk

Oké, helder Dank!

180 die volgt dan de uitzending En die hoeft niet inhoudelijk

van tevoren dingen te bepalen.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence En wat ik dan wel weer vindt, is als er mensen zijn die origineel denken of die iets durven te doen. Bijvoorbeeld: we hadden een gast die in het verleden dingen had gedaan. Dus dan een oud filmpje opzoeken van iemand die te gast is. Ja, dat is wel grappig als zo iemand dat bedenkt, ter plekke.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Dan heb je de toegevoegde waarde die je waarschijnlijk wilt hebben als beeldregisseur, en voor de mensen die dat dan via de webcam volgen. Dat is leuk.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

professional spatial opportunities

Dan heb je de toegevoegde waarde die je waarschijnlijk wilt hebben als beeldregisseur, en voor de mensen die dat dan via de webcam volgen. Dat is leuk.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Nou ja, ik vind dat moeilijk, want ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die naar visual radio… die naar radio luistert met de beelden erbij. Ik ken daar niemand van. Mensen die naar radio luisteren, luisteren naar radio. Ook wel op een andere manier, niet meer via zo’n ouderwets toestel. Maar via Ziggo of weet ik veel wat. En ik zie daar zelf ook niet altijd de toegevoegde waarde van in. Omdat ik dan denk van: “Ja, wie luistert nou op die manier?”

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Er zijn ongetwijfeld onderzoeken van dat dat steeds meer gebeurt, of dat dat stagneert. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar als dat zo blijkt, ja, dan snap ik heus wel dat daar wat professioneler mee wordt omgegaan dan een paar jaar geleden.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

hierarchy of influences Er zijn ongetwijfeld onderzoeken van dat dat steeds meer gebeurt, of dat dat stagneert. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar als dat zo blijkt, ja, dan snap ik heus wel dat daar wat professioneler mee wordt omgegaan dan een paar jaar geleden.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Een paar jaar geleden had je alleen een plaatje. Of een fotootje van wat er in de studio gebeurt, en dat was het. En dat bleef dan de hele tijd in beeld staan. Ja, dat komt dan natuurlijk super amateuristisch over als mensen naar radio kijken.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Kijk, waar het echt een toegevoegde waarde is… En dat is misschien het stadium nu alweer ver voorbij, maar dat is met acties van 3FM, of de Top 2000. Dan kun je met graphics werken, dan kun je met boodschappen werken, dan vind ik het echt een toegevoegde waarde. Dan keek ik daar ook op tv wel naar

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Dus met evenementen, bijvoorbeeld bij wat we tijdens de Tour gaan doen die week, dan zie ik het wel voor me dat je met toffe graphics en toffe interactieve dingetjes echt goed kan werken.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

professional spatial

opportunities Dus met evenementen, bijvoorbeeld bij wat we tijdens de Tour gaan doen die week, dan zie ik het wel voor me dat je met toffe graphics en toffe interactieve dingetjes echt goed kan werken.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Nee, nou ja… Kijk, dat laatste. Ik weet niet… Ik ben niet perse een voorstander van visual radio. Maar dat komt vooral omdat ik daar zelf helemaal niks mee doe. 8.11. Interview 5: eindredacteur

Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

hierarchy of influences Wat ik zeg: als het een toegevoegde waarde blijkt voor de luisteraars…

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Nou, wat ik wel vind: als het een te grote invloed krijgt op het radiomaken.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of

journalism Ja, ik heb wel een voorbeeld van mensen die… dat was tijdens de Olympische Spelen. Er was geen beeldregie mee, maar wel een cameraatje. Waardoor je een soort half-half had. Wat eigenlijk ook weer een beetje

amateuristisch stom eruit ziet. Dan zie je maar één camera en dan gebeurt er verder niks. Maar het is dan wel te zien. 8.11. Interview 5: eindredacteur

Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Toen was er een presentator die op locatie presenteerde bij de Spelen. Die was een yoghurtje aan het eten tijdens opgenomen bandjes. En die was het dekseltje van z’n yoghurt aan het aflikken. Toen zei er een collega eindredacteur: “Je moet wel influisteren bij hem dat hij dat niet moet doen.”

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Ik vroeg waarom niet. “Ja, dat is op de webcam!” Ik zei: “Ja, en?”

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Kijk, dat zijn hele kleine voorbeeldjes, maar dat kan best wel… Een radiostudio moet mensen ook een beetje hun gemak stellen. Bij een tv-studio ben je je er automatisch al bewust van dat je op tv bent. Je gaat in de grime, je doet nette kleren aan. Bij een radiostudio is het heel vaak zo dat mensen binnenkomen, en dan maakt het niet uit. Die ploffen lekker op de bank neer en daar moet je een beetje gezelligheid creëren en een beetje sfeer creëren. Dat kan natuurlijk door de aanwezigheid van een webcam wel keren.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence En daar ben ik wel echt op tegen, dat vind ik echt niet goed. Dat gebeurt niet heel veel, maar je merkt wel steeds vaker dat presentatoren of mensen die de studio

binnenkomen, dat die beseffen dat er een webcam is. Dat vind ik echt best wel jammer.

8.12. Interview 6: presentator

EenVandaag (AVROTROS) media logic Mijn normale werkzaamheden zijn dat ik tussen 2 en 4 EenVandaag presenteer op Radio 1. ‘s Ochtends op de redactie bij AVROTROS heb ik dat dan voorbereid. Dan ga ik tussen de middag naar de studio en dan installeer ik mij daar. Dan roep ik hallo tegen de regisseur en de technicus, en dan zet ik mijn spulletjes klaar. Dan heb ik altijd twee kopjes thee, en een pen en mijn telefoon. En dan moeten de televisies op de goede zenders staan, en dan moeten de beeldschermen op de goede dingen staan. Even een momentje voor mijzelf, en dan gaan we oefenen. En dan gaan we los!

8.12. Interview 6: presentator

EenVandaag (AVROTROS) media logic Mijn manier van werken is dat ik dan op het schermen met mijn papieren mijn interviews doe. Dat ik zorg dat ik een soort basisinformatie heb, dat ik ook al het streaming news van de NOS tot mij kan nemen. Dat ik weet wat er speelt, en dat als er verrassingen, tussen aanhalingstekens, komen… dat ik daar enigszins op ben voorbereid. En als er verrassingen komen waar ik niet op ben voorbereid, dan zorg ik dat ik geconcentreerd genoeg ben om daar ook in te kunnen gaan. Dus wat ik nodig heb is voorbereiding en een focus waardoor ik tijdens de uitzending zo scherp mogelijk kan reageren. Dat is een beetje zoals ik het zelf ervaar wat ik doe.

8.12. Interview 6: presentator EenVandaag (AVROTROS)

media logic En dan tijdens de uitzending maak ik gesprekken met mensen. En wat ik probeer is in die gesprekken met mensen waar mogelijk een soort connectie te maken, zodat je net een beetje buiten de gewone vragen om een verbinding hebt. Dat gebeurt af en toe, en als dat lukt, is het leuk.

8.12. Interview 6: presentator EenVandaag (AVROTROS)

technology as object of journalism

Dat ik zorg dat ik een soort basisinformatie heb, dat ik ook al het streaming news van de NOS tot mij kan nemen. 8.12. Interview 6: presentator

EenVandaag (AVROTROS) technology as object of journalism Dan heb ik altijd twee kopjes thee, en een pen en mijn telefoon. En dan moeten de televisies op de goede zenders staan, en dan moeten de beeldschermen op de goede dingen staan.

8.12. Interview 6: presentator EenVandaag (AVROTROS)

technological convergence

Wat wel anders is geworden, is dat je minder mensen in het algemeen in de studio hebt, omdat het toch

makkelijker is. En goedkoper, want dat heeft er natuurlijk ook heel veel mee te maken. Dat het makkelijker en goedkoper is om mensen op afstand te laten. In plaats van

182