• No results found

Oké, helder Dank!

174 8.9 Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) professional spatial opportunities Ik vind ook wel: het heeft ook wel een soort van toegevoegde waarde. Als verslaggevers bijvoorbeeld een video meesturen ofzo, Van hoe hij erbij zit. Of soms heb je live beeld, dan heb je wel een soort van mini inkijkje in iemands boekenkast ofzo. En ik vind dat heel leuk. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV)

content convergence Dat geeft wel een soort meerwaarde aan een gesprek. Je ziet ook hoe iemand erbij zit, of ‘ie geïnteresseerd is, of dat ‘ie ondertussen andere dingen aan het doen is, of wat dan ook. Het is ook logisch: normaal heb je alleen maar audio, en nu heb je ineens beeld erbij. Dat is een extra laag.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

professional spatial opportunities

Aan de ene kant... Ik zie het als... Het heeft een meerwaarde.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

de-convergence Maar ik zie het tegelijkertijd ook als een eigen medium. En daarnaast vind ik dat het niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van de radio.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

de-convergence En daar hebben we natuurlijk in de bouw van de nieuwe studio ook echt wel mee te maken gehad, dat we daar opeens heel erg mee geconfronteerd werden als makers. Zo van: “Ja maar, de camera's moeten eigenlijk daar en daar staan”, en dat wij toen hebben gezegd: “Maar dat kan echt niet! Want dan kunnen we geen uitzending meer maken.”

8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) de-convergence En toen dacht ik wel: “Oké, nu komt het in die zin ‘te dichtbij’”. De core business in mijn optiek is de radio. Het visuele aspect is extra.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

content convergence Dat werd opeens een beetje omgedraaid, en dat vond ik heel ingewikkeld.

8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) de-convergence Toen dacht ik: “Dat is toch niet wat we doen?” Want we hebben al televisie. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) role convergence Jawel, omdat... ik zie de makers van visual radio wel als collega's. Die zijn extra bij het team gekomen. En dan word je opeens een soort van tegenover elkaar gezet. Dat is lastig, want dat wil je niet. Je wilt gewoon met elkaar zorgen dat het goed is.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

content convergence Nou ik was toevallig bij Omroep Flevoland om een training te geven. En wat ze daar doen is dat ze visual radio hebben ingezet als dagvulling op TV, zeg maar. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) content convergence Dus de radioverslaggevers gaan op pad met een camera en die streamen dus hun interviews live. Dat kan je dan dus vervolgens zien op de visual radio en dus - in hun geval - praktisch ook op tv.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

role convergence En dat is natuurlijk iets wat wij nog niet doen. Ik bedoel: verslaggevers maken soms wel een filmpje ter

ondersteuning, maar verder dan dat gaat het nog niet. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) role convergence Dus de radioverslaggevers gaan op pad met een camera en die streamen dus hun interviews live. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV)

content convergence En dat is natuurlijk iets wat wij nog niet doen. Ik bedoel: verslaggevers maken soms wel een filmpje ter

ondersteuning, maar verder dan dat gaat het nog niet. Behalve dan die gasten die dan live in beeld komen. En toen dacht ik wel: Dat is natuurlijk een soort ultieme mengvorm

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

de-convergence Dan gaat het ook… Kijk, nu is het nog een medium wat wel op zichzelf staat, maar vooral volgend is.

8.9. Interview 3: regisseur Spraakmakers (KRO-NCRV)

role convergence En dan ga je een stap verder en wordt zo'n medium ook echt op zichzelf staand en word je een eigen productie. Dat vond ik wel interessant om daarover na te denken. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV)

content convergence En dan ga je een stap verder en wordt zo'n medium ook echt op zichzelf staand en word je een eigen productie. Dat vond ik wel interessant om daarover na te denken. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) de-convergence Maar ik weet niet in hoeverre dat bij ons ook gaat spelen, eerlijk gezegd. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV)

technological convergence

Maar ja, de beperking die je jezelf dan weer oplegt is dat je alleen nog maar live verslaggeving kan doen, en je wilt soms ook gewoon een leuke reportage uitzenden.

8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) role convergence Nou, ook daar zitten voor- en nadelen aan natuurlijk, haha. Ik zou dat op zich wel leuk vinden, ja. Dat je dan verslaggevers…

8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV) professional spatial opportunities Maar ik zag daar wel de meerwaarde van, ja. 8.9. Interview 3: regisseur

Spraakmakers (KRO-NCRV)

professional spatial opportunities

Kijk, nu is het nog een medium wat wel op zichzelf staat, maar vooral volgend is. En dan ga je een stap verder en wordt zo'n medium ook echt op zichzelf staand en word je een eigen productie.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

media logic Allereerst of het draaiboek er redelijk uitziet, of alles er al in staat wat je nodig hebt.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) technology as object of journalism Allereerst of het draaiboek er redelijk uitziet, of alles er al in staat wat je nodig hebt. 8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) hierarchy of influences Nog even wat overleggen met eindredactie van: “waar gaan we dit doen, waar gaan we dat doen? Heb je al aan dit gedacht, heb je aan zus gedacht?”

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

media logic Voor een regisseur zijn de tijden heel belangrijk, want je hebt een bepaald aantal minuten voor de uitzending en meer heb je ook niet.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

hierarchy of influences je hebt een bepaald aantal minuten voor de uitzending en meer heb je ook niet.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) media logic Dat is wel eens een probleem is, als er heel veel nieuwsaanbod is. Dus dat is belangrijk, dat je de tijden goed in de gaten houdt.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

media logic En verder heel veel overleggen met de technicus, veel overleggen met de presentator, met de eindredacteur. 8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS)

hierarchy of influences Het is echt belangrijk dat iedereen die achter die ruit zit, en ook voor die ruit zit, op één lijn zit.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

media logic Ja nou ja, je merkt natuurlijk dat je heel veel voordeel kunt hebben bij moderne technieken. Als we kijken naar verbindingen: de nieuwe techniek, zodat je eigenlijk iedereen met een beetje een behoorlijke smartphone op goede kwaliteit in de studio kan krijgen.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

technological convergence

Ja nou ja, je merkt natuurlijk dat je heel veel voordeel kunt hebben bij moderne technieken. Als we kijken naar verbindingen: de nieuwe techniek, zodat je eigenlijk iedereen met een beetje een behoorlijke smartphone op goede kwaliteit in de studio kan krijgen.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) media logic Dat is toch al een voordeel wat we met radio hadden ten opzichte van tv, dat je relatief makkelijk iemand in de uitzending kunt hebben. En dat is bij nieuwsradio natuurlijk wel heel belangrijk.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio Het visual gedeelte is er natuurlijk bijgekomen, het social gedeelte is er natuurlijk bijgekomen.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

content convergence En ik zie het echt wel als een versterking van elkaar: het visual, wat je natuurlijk - als je het goed aanpakt, niet alleen als een soort webcam gebruikt - echt aanvullend kan zijn, waarbij je echt meerwaarde aan je uitzending geeft.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) media logic visual radio En ik zie het echt wel als een versterking van elkaar: het visual, wat je natuurlijk - als je het goed aanpakt, niet alleen als een soort webcam gebruikt - echt aanvullend kan zijn, waarbij je echt meerwaarde aan je uitzending geeft.

8.10. Interview 4: regisseur EenVandaag (AVROTROS)

content convergence En qua social vind ik ook dat je op een hele brede manier aan ook een hele brede luisteraarsgroep kunt laten zien waar je mee bezig bent: welke onderwerpen je hebt, en ja, toch zo volgens mij meer luisteraars kunt genereren. 8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS)

role convergence Dat ligt een klein beetje, moet ik eerlijk zeggen, aan de druk die je hebt voor de radio uitzending. Ik merk zelf heel erg dat als het een minder drukke uitzending is, dat je best facilitair kunt zijn aan visual radio.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) content convergence Dus voor het vergaren van foto's bij verslaggevers, het meedenken met dingen die je misschien nog in je eigen stock-archief hebt zitten, het aansturen van collega's,

176