• No results found

178 ontwikkeling is gegaan binnen een paar jaar tijd, van wat

Oké, helder Dank!

178 ontwikkeling is gegaan binnen een paar jaar tijd, van wat

we aan mooie beelden toevoegen aan de radio, dan vind ik het op dit moment een absolute toevoeging.

8.10. Interview 4: regisseur

EenVandaag (AVROTROS) professional spatial opportunities En volgens mij kan het alleen maar mooier en beter worden. Ik had niet durven dromen, 10 jaar geleden, dat dit nu al zo’n vaart zou nemen. Ja wat mij betreft gaan we gewoon hartstikke de goede kant op.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

media logic Als regisseur en eindredacteur moet ik vooraf een goed plan hebben, waar ik dan tijdens de uitzending in de studio het makkelijkst aan vast kan houden. Maar: met de sport is het juist ook wel heel erg inspelen op wat er gebeurt. Dus waar hou ik rekening mee? Met alles. Dat is een beetje heel algemeen, maar ja als er getennist wordt, zoals nu, dan kan ik niet van tevoren zeggen: dan en dan is het klaar. In de studio zelf hou ik rekening met de mensen om mij heen: de technicus is voor een sportuitzending heel belangrijk, omdat hij niet alleen schuift maar ook meeluistert met general noise en dat soort dingen.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Daar is de beeldregisseur ook steeds belangrijker geworden, omdat de presentatoren ook meekijken en ik ook mee kan kijken. Dus dat ik daar ook een beetje op kan regisseren. Daar schuilt ook wel weer een gevaar in, trouwens.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Daar is de beeldregisseur ook steeds belangrijker geworden, omdat de presentatoren ook meekijken en ik ook mee kan kijken. Dus dat ik daar ook een beetje op kan regisseren. Daar schuilt ook wel weer een gevaar in, trouwens.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Ouderwetse radio, waar ik ook nog een beetje van ben, is dat niemand meekijkt. En dat je echt moet vertellen wat je zelf ziet.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Nu gebeurt het, met name op zondagmiddag bij de grote sportuitzending, heel vaak dat een commentator dingen vertelt en dat de presentatoren meekijken. Die gaan dan de commentator aanvullen of zeggen: “Ja, maar ik heb dit gezien!”

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of

journalism Daar is de beeldregisseur ook steeds belangrijker geworden, omdat de presentatoren ook meekijken en ik ook mee kan kijken.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Maar dat is wel een wezenlijk verschil met hoe het een jaar of 10 geleden eraan toe ging. Dat is echt heel anders geworden.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Nou… Ik probeer nog altijd te regisseren zoals ik het geleerd heb. Namelijk: op mijn gevoel, en op wat ik hoor. Ik ben ook niet… Er zijn collega eindredacteuren die perse mee willen kijken met de sport. Dat snap ik heel goed, maar ik hoef dat niet perse.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence De presentatoren willen perse meekijken. Die willen daar dan op reageren, dat snap ik dan wel weer.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence De presentatoren willen perse meekijken. Die willen daar dan op reageren, dat snap ik dan wel weer.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Maar ik wil ook dat de commentatoren aan mij dingen aangeven. Als er gevoetbald wordt, en we zitten niet bij die verslaggever, dan moet die commentator aan mij aangeven wat er gebeurt.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence En het is nu weleens zo, dat dat soms niet gebeurt, omdat ze ervan uitgaan dat ik ook meekijk. En dat ik dan dus zie: “Oh, er wordt gescoord, we moeten naar Frank, Arman… noem alle commentatoren maar op.”

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of journalism

Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Alleen al om het simpele feit dat er op zondag soms acht, negen

sportevenementen tegelijk zijn. Dus ik kan niet eens alles zien.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Dus dat wordt soms wel van mij verlangd, maar ik probeer nog steeds om echt op gehoor te regisseren. 8.11. Interview 5: eindredacteur

Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Eh… Ik weet niet of dat heel anders is geworden voor mij. Ik ben iemand die mij niet heel erg bemoeit met de beeldregie.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Nou ja, wat ik net ook al zei. Ik bemoei me daar niet heel veel mee, ook omdat ik vind dat het niet perse mijn taak is. Er zit een beeldregisseur die de technische specificaties enzo allemaal perfect weet.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Het enige: ik kijk af en toe wel met een schuin oog mee. Dus als ik iets zie wat niet klopt, of waarvan ik denk: “Hee!”... Dat kan een heel lullig spelfoutje zijn, maar dat kan ook een verkeerde afbeelding zijn of… waar we heel veel mee te maken hebben is wat we wel en niet mogen uitzenden. Daar moet ik van tevoren wel over nadenken. Want we hebben soms gewoon geen rechten van sportwedstrijden.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence En dan moet ik van tevoren, voor de uitzending… Dat is wel iets dat voor de beeldregie, en dus voor mij en voor het programma, van belang is.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence En dan moet ik van tevoren, voor de uitzending… Dat is wel iets dat voor de beeldregie, en dus voor mij en voor het programma, van belang is.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Formule 1 is daar bijvoorbeeld een goed voorbeeld van. Daar mogen we helemaal niks mee als NOS. Geluid kun je faken. Je kunt eerder opgenomen geluid er prima onder zetten. Maar ja, beeld kun je niet faken. Dus dat mag je gewoon echt niet laten zien.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

professional spatial opportunities

Het wordt gezelliger! Nou ja, ik vind dat echt wel super van belang. Ik vind het echt van belang dat er een goede sfeer is in de regieruimte. Weet je, er moet ruimte zijn voor een lolletje en tegelijkertijd moet iedereen serieus met z’n werk bezig zijn. Dat verandert ook wel door de beeldregie. Dat zijn vaak jongere mensen, die vaak ook anders naar radio luisteren, denk ik. En anders naar, misschien wel, tv kijken. Dus dat verandert ook wel. In die zin dat je af en toe een vraag krijgt… ik heb daar niet echt een voorbeeld van, maar… iets dat voor ons heel voor de hand liggend is, maar wat dan voor de beeldregisseur totaal niet voor de hand ligt. 8.11. Interview 5: eindredacteur

Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

hierarchy of influences Het wordt gezelliger! Nou ja, ik vind dat echt wel super van belang. Ik vind het echt van belang dat er een goede sfeer is in de regieruimte. Weet je, er moet ruimte zijn voor een lolletje en tegelijkertijd moet iedereen serieus met z’n werk bezig zijn. Dat verandert ook wel door de beeldregie.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Dat zijn vaak jongere mensen, die vaak ook anders naar radio luisteren, denk ik. En anders naar, misschien wel, tv kijken. Dus dat verandert ook wel. In die zin dat je af en toe een vraag krijgt… ik heb daar niet echt een voorbeeld van, maar… iets dat voor ons heel voor de hand liggend is, maar wat dan voor de beeldregisseur totaal niet voor de hand ligt.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Door zo’n opmerking kun je inderdaad zelf gaan nadenken: “Hee, we doen het altijd zo, maar blijkbaar is dat niet voor iedereen duidelijk.” Ja, dat klopt wel ja. 8.11. Interview 5: eindredacteur

Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Zoals ik de audioregisseur ben, en echt over de inhoud van het programma nadenk… dat hoeft een beeldregisseur niet te doen. Althans niet van tevoren. Die hoeft niet te bepalen wat wanneer in de uitzending komt. Die is denk ik volgzaam aan wat er gebeurt.

8.11. Interview 5: eindredacteur Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Als wij naar het tennis gaan, dan moet de beeldregisseur dat van tevoren misschien wel weten, want dan kan die waarschijnlijk wat dingen klaarzetten of opzoeken. Maar

180