• No results found

Oké, helder Dank!

166 8.6 Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De nieuwe items hebben vooral met (live) sport te maken, dus dat is de reden voor de late veranderingen in het draaiboek.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Als de nieuwe items door de beeldregisseur gecheckt zijn en er eventueel titels en foto’s bij zijn gemaakt, begint de beeldregisseur alvast aan titelitems voor het volgende programma (Met Het Oog op Morgen).

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Om 22:41 uur is het gesprek met de inbeller afgelopen en volgt er weer een opgenomen item, gevolgd door muziek en een volgend opgenomen item. Tijdens deze ‘bandjes’ gebeurt er weinig in de studio en de regieruimte, de aandacht lijkt wat verslapt zo tegen het einde van het programma

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Zes minuten voor de Ster begint (dat is ten alle tijden op een speciale klok in zowel de regieruimte als de studio te zien), gaat het programma om 22:51 uur verder met de laatste keer een bijdrage van de sportverslaggever. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Terwijl de verslaggever zijn ding doet, vragen de

presentatoren via de intercom aan de regisseur wie Met het Oog op Morgen presenteert, zodat ze dit in hun afkondiging kunnen vertellen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio (opgenomen) cabaretafsluiting van het programma (met fullscreen titel en foto),

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Na het sportverslag volgt nog de vaste (opgenomen) cabaretafsluiting van het programma (met fullscreen titel en foto), en daarna kondigen de presentatoren het programma af.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur zet ‘Zometeen: Met het Oog op Morgen’ over een totaalshot

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic terwijl de audiotechnicus de Ster instart. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur vertrekt direct naar de andere

uitzendstudio om daar haar werk voort te zetten, de anderen praten in de regieruimte nog na.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence De beeldregisseur vertrekt direct naar de andere

uitzendstudio om daar haar werk voort te zetten, de anderen praten in de regieruimte nog na.

8.14 Codeboek interviews

Naam bijlage Categorie Gemarkeerde tekst

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) media logic Waar let ik op… Ik heb drie... één, twee, drie schermen voor mijn neus. Links is het technische scherm, daar kan ik zien wat de technicus doet. Daar kan ik met de muis niet bij. Voor mij is het draaiboek, dat gaat via internet, maar daar heb ik sec het draaiboek, maar dat is het belangrijkste, dat blijft op het scherm staan. En rechts van mij heb ik nog een scherm met Twitter, wat mail en dat soort dingen. Waar ik even snel wat kan opzoeken als ik het wil weten.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of journalism

Daarnaast heb ik nog een heel klein schermpje waarop ik zie wat jullie doen met social media, dus met camera’s, dus dan zie ik ook dat ik in beeld ben. Het is maar een heel klein schermpje.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence En omdat ik daar regelmatig op kijk, word ik ook op dat schermpje geconfronteerd met mezelf, van: kijk uit, je bent in beeld. Dus dat gebruik ik daarvoor.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of journalism

En omdat ik daar regelmatig op kijk, word ik ook op dat schermpje geconfronteerd met mezelf, van: kijk uit, je bent in beeld. Dus dat gebruik ik daarvoor.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) media logic Ja, ik heb een koptelefoon op. Ik heb een kastje waarbij ik kan kiezen of ik naar de tuner luister of naar het geluid dat uit de studio komt. Dat is een iets ander geluid, maar daar zal ik je niet mee vermoeien. Ik kan de koptelefoon harder en zachter zetten, en er zijn knoppen dat ik kan

communiceren. Ik kan de knop indrukken voor de technicus, een knopje voor de eindredacteur en ik kan een knop indrukken voor de regisseur... en dat was het volgens mij wel zo'n beetje.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Ja, heel erg. Het is bijna voor de nieuwe journalisten die nu worden opgeleid, is het een vereiste dat je weet wat er op social media gebeurt, of je moet posten, hoe je kan opnemen, hoe je een video kan knippen. En voor de meeste jongeren is dat niet zo'n probleem, want dat doen ze bijna dagelijks wel voor Instagram, of wat dan ook. Maar dat is wel een transitie geweest die voor sommige wel problemen heeft opgeleverd.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Als je nu ook kijkt hoe verslaggevers te werk gaan, nu ook bij het WK voor vrouwen. Dan moeten ze eigenlijk alles bedienen. Er is echt een enorme druk op terecht gekomen. Ze moeten Twitter bedienen, ze moeten Instagram bedienen, ze moeten filmen en vervolgens zelf monteren, het kant-en-klaar aanleveren voor social media of wat dan ook. En “o ja, we moet ook nog een radio- stukje maken.” Terwijl die vroeger alleen maar radioverslaggever was. Ja, die druk is wel enorm toegenomen.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Om even aan te geven: eerst schoof, dat gebeurt nu ook nog steeds, de nieuwslezer in de studio aan. Dat was in de andere studio ook al zo. Toen die camera's werden geplaatst, zijn er nieuwslezeressen geweest, die zeiden specifiek: “Ik werk bij de radio, ik wil niet in beeld.” 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence En dat was in de beginperiode best wel een overgang. Het licht moest in één keer anders, de setting moest anders. Lelijke bekertjes moesten in één keer uit beeld, als het even kon. En noem maar op. En voor heel veel mensen was dat enorm werken, van “het lijkt wel alsof ik in één keer bij de televisie werk, terwijl ik gewoon bij de radio zit.”

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) role convergence Om even aan te geven: eerst schoof, dat gebeurt nu ook nog steeds, de nieuwslezer in de studio aan. Dat was in de andere studio ook al zo. Toen die camera's werden geplaatst, zijn er nieuwslezeressen geweest, die zeiden

168