• No results found

158 al besloten dat dit telefonisch moet verlopen, omdat de

Oké, helder Dank!

158 al besloten dat dit telefonisch moet verlopen, omdat de

verbinding via internet te slecht was.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Het gesprek begint met een aantal audioinstarts ter introductie van het onderwerp, die door de presentatrice volgens de tekst in het draaiboek worden aangekondigd. De audiotechnicus start ze daarop één voor één in.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio De beeldregisseur heeft hier geen beeld bij verzorgd: het zijn dan ook korte quotes van rond de 15 seconden. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

de-convergence De beeldregisseur heeft hier geen beeld bij verzorgd: het zijn dan ook korte quotes van rond de 15 seconden. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio Als de eerste vraag aan de studiogast gesteld wordt, zet de beeldregisseur een foto en naamtitel van de gast onderin beeld. Het shot op de presentatrice laat ze staan. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

role convergence Ondertussen ziet de beeldregisseur dat in de Mediatoren in Den Haag al twee gasten zijn gaan zitten. Omdat zij de enige is die hier zicht op heeft, vertelt ze dit tegen de regisseur: “Ze zitten er al hoor!”.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio Ondertussen ziet de beeldregisseur dat in de Mediatoren in Den Haag al twee gasten zijn gaan zitten. Omdat zij de enige is die hier zicht op heeft, vertelt ze dit tegen de regisseur: “Ze zitten er al hoor!”.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

technology as object of journalism

Ondertussen ziet de beeldregisseur dat in de Mediatoren in Den Haag al twee gasten zijn gaan zitten. Omdat zij de enige is die hier zicht op heeft, vertelt ze dit tegen de regisseur: “Ze zitten er al hoor!”

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Hierop zegt de regisseur de gasten in Den Haag via het intercom-systeem gedag, en legt ze uit dat ze na het nieuws van half vier aan bod zullen komen.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Even voor half vier komt de nieuwslezer de regieruimte binnen, groet de mensen daar, en loopt gelijk door de studio in.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Het gesprek met de telefonische gast loopt ondertussen nog steeds.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Ook de sidekick vertrekt vanuit de regieruimte richting de studio.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Drie minuten na half hier is het gesprek met de studiogast echt afgelopen. Het duurde langer dan de bedoeling was, maakt ook de regisseur duidelijk.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Dan komt de sidekick aan bod, die even kort mag vertellen wat er in zijn item tegen het einde van het programma zit. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic Daarna kondigt de presentatrice de nieuwslezer aan. Als hij klaar is vertrekt hij direct uit de studio, en kondigt de presentatrice de filelezer aan. Deze vertelt kort wat de files zijn, vanuit het ANWB-pand in Den Haag.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

de-convergence Deze vertelt kort wat de files zijn, vanuit het ANWB-pand in Den Haag.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Het volgende onderwerp begint dus om 15:35 uur. Het is een gesprek met twee gasten in de mediatoren in Den Haag, 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio inclusief een beeldverbinding die de beeldregisseur heeft binnengehaald op haar schakelpaneel.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

technological convergence inclusief een beeldverbinding die de beeldregisseur heeft binnengehaald op haar schakelpaneel.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

technology as object of journalism

Het enige probleem hierbij is dat de beeldregisseur dit shot van afstand niet kan aanpassen.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio Zodoende wisselt de beeldregisseur tussen twee shots: een van de presentatrice en één van uit Den Haag. Ze schakelt met één hand tussen deze shots via de auto switch knop op het schakelpaneel.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

technological convergence De presentatrice, samensteller en regisseur kijken mee op de televisies in de studio en regie ruimte. Zo kunnen zij zien wat er in Den Haag gebeurt.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

content convergence inclusief een beeldverbinding die de beeldregisseur heeft binnengehaald op haar schakelpaneel. Het enige probleem hierbij is dat de beeldregisseur dit shot van afstand niet kan aanpassen. Zodoende wisselt de beeldregisseur tussen twee shots: een van de presentatrice en één van uit Den Haag. Ze schakelt met één hand tussen deze shots via de auto switch knop op het schakelpaneel. De presentatrice, samensteller en regisseur kijken mee op de televisies in de studio en regie ruimte. Zo kunnen zij zien wat er in Den Haag gebeurt.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Het gesprek loopt al een aantal minuten als de regisseur aan de sidekick vraagt hoe lang hij nodig heeft voor zijn item. De sidekick geeft aan 5 minuten nodig te hebben, en overlegd vervolgens nog even met de audiotechnicus over de volgorde van de fragmenten die hij in zijn item wil laten horen.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Om 15:47 uur loopt het gesprek nog steeds, 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

content convergence en in Den Haag laat een van de gasten een attribuut zien via de webcam die daar dus hangt.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

role convergence De presentatrice benoemt dit in de uitzending 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

content convergence De presentatrice benoemt dit in de uitzending. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio De beeldregisseur is ondertussen bezig met onderwerpen voor het volgende programma.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Tegen het einde van het item, om 15:51 uur, loopt de sidekick de studio in.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Even later wordt het gesprek met Den Haag door de presentatrice afgerond.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic De regisseur geeft aan dat hij toch nog graag een kort liedje wil horen. De audiotechnicus start dit na afloop van het gesprek met Den Haag in. 2 minuten later is de muziek afgelopen en kan het item van de site keek beginnen. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio Er worden wat korte audio fragmenten afgespeeld tijdens het item van de sidekick, maar dit is zo kort dat de beeldregisseur besluit hier geen beeld bij te tonen. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

de-convergence maar dit is zo kort dat de beeldregisseur besluit hier geen beeld bij te tonen.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

media logic Om 15:57 uur is het item afgelopen en dat betekent ook direct het einde van het programma. De presentatrice sluit af en de Ster wordt door de audiotechnicus ingestart. 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic visual radio De beeldregisseur zet een fullscreen titel over het beeld om het volgende programma aan te kondigen, en vertrekt naar de andere studio om ook bij dat programma het beeld te gaan verzorgen.

8.5. Etnografie 5: EenVandaag (AVROTROS)

de-convergence Ze zegt kort gedag, maar krijgt weinig respons: samensteller en regisseur zijn nog bezig hun werk af te sluiten.

160 8.5. Etnografie 5:

EenVandaag (AVROTROS)

media logic Na het programma gaan de regisseur en samensteller de studio in om samen met de presentatrice en de sidekick het programma nog even na te bespreken.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Tijdens het nieuws van half negen loopt de beeldregisseur de studio in waarvandaan Langs de Lijn en Omstreken wordt uitgezonden.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Ze gaat gelijk op haar plek zitten en logt in op het titelsysteem en in het NOS-draaiboek.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Om 20:31 uur is het nieuwsbulletin in, dat wordt gelezen vanuit de andere uitzendstudio, afgelopen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence Om 20:31 uur is het nieuwsbulletin in, dat wordt gelezen vanuit de andere uitzendstudio, afgelopen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur haalt de fullscreen-titel die nog over het shot heen stond weg, schakelt de juiste uitzendstudio op de stream, en brengt de presentatoren in beeld.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Zij kondigen meteen het eerste item aan: een opgenomen reportage van 5 minuten.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Dat geeft iedereen in de regieruimte even tijd om dingen verder voor te bereiden.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur neemt alle items in het NOS-draaiboek aan en maakt waar mogelijk titels voor onderwerpen. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De regisseur belt ondertussen de eerste inbeller op, de samensteller typt in het draaiboek verder aan één van de komende onderwerpen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

role convergence De beeldregisseur wordt vervolgens door de regisseur gevraagd om verschillende sportwedstrijden bij het verbindingscentrum aan te vragen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

technological convergence Deze kan de beeldregisseur onder een knop op het schakelpaneel zetten, maar ook doorschakelen naar de tv’s in de regieruimte en studio.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Dit doet ze, zodat de sportbeelden voor iedereen te zien zijn (en er dus rekening mee kan worden gehouden in het programma).

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

role convergence Dit doet ze, zodat de sportbeelden voor iedereen te zien zijn (en er dus rekening mee kan worden gehouden in het programma).

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence Gevolg is wel dat de visual radio-uitzending niet meer op de televisieschermen in de regieruimte te zien is. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Om 20:37 uur is het opgenomen item afgelopen. De inbeller, die de regisseur dus al buiten de uitzending gebeld had, wordt door de audiotechnicus in de uitzending gehaald.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur toont de naam en foto van deze persoon onder in beeld.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Na enkele minuten wordt ook een NOS-sportverslaggever erbij gehaald in het gesprek en wisselen de twee sprekers elkaar af.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence Beiden zitten op externe locaties zonder beeld, en dus moet de beeldregisseur telkens tussen de naamtitels van de twee inbeller switchen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Beiden zitten op externe locaties zonder beeld, en dus moet de beeldregisseur telkens tussen de naamtitels van de twee inbeller switchen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De regisseur belt ondertussen de volgende in bellers op, opnieuw twee personen. Eén voor een vertelt hij ze dat ze zo meteen aan de beurt komen in de uitzending.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur zoekt ondertussen in het archief van het titelsysteem naar een eerder gebruikte titel voor een komende opgenomen reportage.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Door het archief te gebruiken is veel sneller dan dat ze opnieuw een nieuwe titel moet maken (en bijbehorend beeldmateriaal van internet moet plukken).

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

technology as object of

journalism Door het archief te gebruiken is veel sneller dan dat ze opnieuw een nieuwe titel moet maken (en bijbehorend beeldmateriaal van internet moet plukken).

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Ondertussen komt de gastvrouw de studio in om de presentatoren wat te drinken te geven. Dit is gewoon in beeld te zien.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence Ondertussen komt de gastvrouw de studio in om de presentatoren wat te drinken te geven. Dit is gewoon in beeld te zien.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Om 20:46 uur is het gesprek met de twee bellers afgelopen. Het volgende item begint met één van de twee nieuwe inbellers, waarna na een paar minuten ook de andere spreker in de uitzending wordt gehaald.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De regisseur en samensteller overleggen ondertussen over de inhoud van volgende items in de uitzending. Het gesprek wordt om 20:55 uur afgerond.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Het is bijna tijd voor het nieuws, maar er wordt nog een kort audio-item ingestart door de audiotechnicus. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

role convergence Tijdens dit item loopt de beeldregisseur even de studio in om ook daar de tv’s op de sportwedstrijden te zetten. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Even later is het item afgelopen, en daarmee ook het eerste half uur van het programma. De presentatoren kondigen af, en de Ster begint.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio De beeldregisseur zet een fullscreen ‘Zometeen: Langs de Lijn en Omstreken’-titel over het beeld.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio Daarna het draaiboek om te zien wat er na het nieuws allemaal zal volgen.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Ondertussen komen de studio gast in de regieruimte binnen. De presentatoren verlaten de studio om hen in de regieruimte een hand te geven, en nemen ze daarna mee de studio in.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Om 21 uur wordt het nieuws zonder uuropening (dat is altijd zo ‘s avonds) gelezen vanuit een andere studio. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence Om 21 uur wordt het nieuws zonder uuropening (dat is altijd zo ‘s avonds) gelezen vanuit een andere studio. 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

de-convergence (gewoon te zien op de achtergrond van de half transparante fullscreen-titel)

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic Terwijl de studiogasten gaan zitten 8.6. Etnografie 6: Langs de

Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic visual radio past de beeldregisseur de camera’s aan zodat deze mensen goed in het shot zitten. Ook de belichting in de studio wordt door de beeldregisseur nog ietsjes aangepast.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De regisseur praat ondertussen nog even met de

presentatoren via de intercom, zodat ze kunnen overleggen over het studiogesprek met de gasten. De gasten horen dit dus niet.

8.6. Etnografie 6: Langs de Lijn en Omstreken (NOS- EO)

media logic De regisseur maakt vervolgens verbinding met de sportverslaggever, en vertelt hem dat hij zo meteen als eerste even kort aan bod komt om over de wedstrijden te vertellen.

162